امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 05 اسفند 1395 - 14:48
به بهانه ۵ اسفند ماه، روز مهندس؛

اتحاد خبر: در ایران به علت سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی روز پنجم ۵ اسفند هر سال به نام روز مهندس نام گذاری شده است. گالیله گفته: ” بنای هستی بر مبنای هندسه است. ” و همچنین تمام تفاسیری که برای اهمیت کار مهندس وجود دارد. معروف است که برای مهندسین بن بستی وجود ندارد، آنان یا راهی خواهند یافت٬ یا راهی خواهند ساخت . . .

اتحاد خبر- زهره عرب: در ایران به علت سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی روز پنجم ۵ اسفند هر سال به نام روز مهندس نام گذاری شده است. گالیله گفته: ” بنای هستی بر مبنای هندسه است . ” و همچنین تمام تفاسیری که برای اهمیت کار مهندس وجود دارد. معروف است که برای مهندسین بن بستی وجود ندارد، آنان یا راهی خواهند یافت  ٬ یا راهی خواهند ساخت . . .

به گزارش «اتحاد خبر»، پنجم اسفند هر سال در تقویم شمسی ایرانی به ‌نام «روز مهندس» معرفی شده ‌است. این روز که به‌منظور گرامیداشت یاد «خواجه‌نصیرالدین طوسی» با این نام شناخته می‌شود، بعد از ۱۶ آذر (روز دانشجو) محبوب‌ترین روز در جامعه‌ی دانشگاهی ایران است و انبوهی از پیام‌های تبریک در آن رد‌و‌بدل می‌شود. به همین بهانه چند سوال از مهندسین رشته های مختلف پرسیده ایم و جواب های جالبی دریافت کرده ایم. «اتحاد جنوب» شما را به خواندن این مهندس نوشت ها دعوت می کند:
‌‌‌
1. لطفا یک تعریف مشخص از مهندس و مهندسی ارائه دهید.

2. هدف شما از انتخاب رشته ی مهندسی چه بوده است و تا چه اندازه به هدف خود رسیده اید؟ آیا راضی هستید؟

3. بازار کار رشته مهندسی چه طور است؟ آیا فارغ التحصیلان این رشته از تامین شغلی کافی برخوردارند؟

4. بعد از فارغ التحصیل شدن، یک مهندس خوب باید چه خصوصیات بارزی داشته باشد؟

*************************************************************************************************************

فرهاد غلامی

32 ساله
مهندس شیمی
 
1. مهندس کسی است که تلاش می‌کند، یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته‌های مهندسی آموزش دیده باشد و یا به طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول به کار باشد.

۲. من این رشته را با آگاهی و با در نظر گرفتن تمام جوانب انتخاب کردم که علاقه هم یکی از آنهاست، سعی کردم بهترین انتخاب را داشته باشم
و دوم به لحاظ بازار کار مناسب.

۳. آینده شغلی و بازار کار در حوزه مهندسی شیمی بسیار وسیع و قابل توجه می باشد. مهندس شیمی می تواند در صنایع مختلف شامل صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی، نساجی، نفت و گاز و پتروشیمی، معدنی، انرژی و تقریبا در هر کارخانه تولیدی کار کند. همچنین با کسب تجربه بیشتر می تواند به رده های نظارتی و مدیریتی مانند ناظر تولید، مهندس طراح، مدیر بخش تحقیق و توسعه یا مدیر کارخانه دست یابد.

۴. تعهد و وظیفه شناسی، زمان شناسی، رازداری، کار گروهی، خلاقیت، پیشرفت و ابتکار عمل.
***
اسماعیل شهبازی
25 ساله
کارشناسی عمران


۱. مهندس کسی هست که از علم و دانشی که در تحصیل و درس خواندن به دست آورده در راستای اجرایی شدن ایده های مورد نظرش و برای ساختن دنیایی بهتر استفاده کند. در واقع مهندس کسی است که ایده های جدید داشته باشد و توان ساختن دنیایی بهتر را با استفاده از علم مهندسی داشته باشد.

۲. هدف بنده از انتخاب رشته عمران در وهله اول علاقه ای بود که به این رشته داشتم، در مرحله بعد عشق و علاقه ای که به ساخت و ساز و ساختن چیزی از نو و پیاده کردن ایده های خودم روی یک طرح جامع بود و تا حدودی به هدف خود رسیده ام. ولی راضی نیستم به هیچ وجه... زیرا آنطوری که باید غرایض مهندسی و علاقه خودم را نتوانسته ام ارضا کنم.

۳. بازار کار رشته عمران بسیار نابسامان و وحشتناک است و فارغ التحصیلان این رشته به هیچ وجه ممکن از تامین شغلی برخوردار نیستند. در نظرسنجی سال 90 رشته عمران در رتبه پنجم رشته های با فارغ التحصیلان بسیار و همچنین بیکار قرار داشت.

۴. بعد از فارغ التحصیل شدن یک مهندس عمران باید از تمام تجربیاتی که از کارهای عملی داشته و تمامی داشته های علمی خود در زمان تحصیل در جهت پرداختن به مسائل فنی و مهندسی و دادن ایده های نو و قابل اجرا کمک بگیرد و از معلومات خود استفاده کند.

***
سبحان حیدری
25 ساله
مهندس IT
مدرس


۱. مهندس یعنی خلق کننده ای بر پایه محاسبه و علم ...
۲. هدف من از انتخاب این رشته ی علاقه شخصی بوده است،
خیر ...
3. نه متاسفانه، بازار کار خیلی خوب نیست و فارغ التحصیلان این رشته از تامین شغلی برخوردار نیستند. بلکه غالبا در زمینه های دیگری به کار مشغول شده اند.
۴. یک مهندس خوب باید در محاسباتی که باید در خلق یک پدیده بداند مهارت کافی را داشته باشد.
***
حجت جاویدپور
لیسانس معماری
سی و پنج ساله
کارمند

۱. کلمه مهندسی از هندسه و حساب و کتاب می آید. هرکس در هر رشته و فنی کارش حساب و کتاب داشته باشد و بشود روی آن فرد حساب باز کرد می تواند مهندس آن رشته محسوب شود.
۲. هدف من از انتخاب این رشته اول اینکه با روحیات من سازگار است و دوم تشویق های برادرم بوده. و حقیقت اینکه دوست دارم در این رشته جلوتر بروم، اما فعلا به علت کمبود زمان برایم مقدور نیست. در کل راضی هستم و فکر می کنم به هدفم رسیده ام.
۳. درمورد بازار کار رشته من، با توجه به اینکه این رشته چند صباحی است دانشجو و متقاضی بیشتری دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. به نظرم شهر برازجان اشباع شده و مسئولین ما هم به این امر واقفند، چون رشته معماری را به گرایشهای مختلف شاخه بندی کرده اند، مثل معماری شهری، روستایی، بافت فرسوده و...
۴. به نظر من نباید به اطلاعات دانشجویی و دانشگاه قانع باشد و باید مستمر در پی اطلاعات جدید معماری باشد. یکوقتی اتوکد بود .. بعد تری دی مکس و بعدتر .... اگر قرار باشد یک مهندس حرفی برای گفتن داشته باشد باید مرتبا اطلاعاتش را بالاتر ببرد و به روز باشد، گرچه یک معمار می تواند یک مهندس خلاق بسیار خوبی باشد.
****

عذرا بحرینی
26 ساله
مهندس نرم افزار

۱. مهندس یعنی کسی که دانش آموخته های خودش را به صورت عملی پیاده کرده و بتواند با استفاده از ایده ها و ذهن خلاق خود چیز نو و جدیدی را ابداع کند.

۲. هدف من از انتخاب این رشته آشنایی با دنیای تکنولوژی هست چون اساس و پایه پیشرفت دانش براساس کامپیوتر شکل می گیرد...
تا حدودی راضی هستم، اگر بازار کار مربوط به رشته کامپیوتر وجود داشته باشد که بتوانیم ذهنیات خودمان را پیاده کنیم.

۳. بازار کار این رشته نسبت به رشته های دیگر بهتر است چون با توجه به گفته های قبلیم دنیا بر محور علم کامپیوتر می چرخد و هر جایی نیاز به کامپیوتر دارد.
تا حدودی بله، (منظور از تامین، تامین شغلی کافی است).

۴. یک مهندس خوب کامپیوتر باید بتواند با توجه به هوش مصنوعی و علم رباتیک اختراعی کند که کارهای تولیدی و صنعتی را تسریع ببخشد و برای حل مسائل برنامه نویسی انجام بدهد.

 

***

ساحل تنگستانی
31 ساله
کارشناس ارشد معماری



۱. مهندس ingenuity یعنی طراحی و ابداع و نیز مهندسی از کلمه لاتین engineer یعنی نوآوری مبتکرانه و مهندسی کردن گرفته شده، پس مهندسی فرایند طراحی جهان ساخته شده توسط انسان است.

۲. نقش مهندسان تغيير جهان در جهت تأمين نيازهای جوامع انسانی است. هدف صرفا علاقمندی بوده و به اندازه دلخواه هم به این امر دست پیدا کرده ام، بله راضی هستم.

۳. مهندسی شناختن و بهره گيري از پديده هاست كه با توجه به علم و هنر صورت می گيرد. اما امروزه افراد، بازار کاری برای این رشته و شاخه های آن راه اندازی کرده اند و این ازدیاد باعث شده است بازار کار تعریف چندانی نداشته باشد _ نه اصلا، متاسفانه بیشتر دوستان مهندس من در پی شغل هستند.

۴. خصوصياتی که از نظر من يک دانش آموخته مهندسی می بایست داشته باشد:

• داشتن دانش انجام روشهاي آزمايشی
• داشتن دانش بالا در فناوريهای مربوط به تخصص خودش
• پيدا كردن مهارت زياد در ارتباطات و تبادل نظرهای كتبی و شفاهی
• آشنايی با اصول تجارت و شركتها
• داشتن احساس مسئوليت اجتماعی، اخلاقی، سياسی و انسانی
• دارا بودن ديدگاه تاريخی و اجتماعی در خصوص آثار فناوری بر جامعه و طبيعت
• داشتن روحيه خلاق و هوشمند
• دارا بودن قابليت انعطاف در تغييرات شغلی
• توانايی اتخاذ تصميمات خطير به هنگام بروز مسائل بحرانی
• داشتن اشتياق هميشگی و علاقه به آموختن در طول زندگی خود

به قول انیشتین: سعی نکند انسان موفقی شود بلکه سعی کند انسان باارزشی شود.

 

***

اکبر توسلی
 34 ساله
ارشد مهندسی برق
کارمند

1. مهندسی یعنی "به کار بردن علوم و فنون به منظور طراحی و یا توسعه ساختارها، دستگاه‌ها، ماشین الات یا فرآیندهای تولید یا کار کردن با آن‌ها و به کار بردن آن‌ها به صورت تنها یا در ترکیب با وسایل دیگر و یا ساختن و به کار انداختن آن‌ها از طریق درک کامل ساختمان آن‌ها و یا به منظور پیش‌بینی کردن رفتار آن‌ها تحت شرایط و موقعیت‌های ویژه و معین. ضمن این که مهندسین باید با تمام جنبه‌های مرتبط با موضوع از جمله هدف و کاربرد یک ابزار، مسائل مالی و اقتصادی مرتبط با آن، چگونگی حفظ سلامتی و امنیت انسان و طبیعت حین طرحی، توسعه یا به کارگیری ابزار و وضعیت حقوقی و مالکیت آن، آشنایی کافی داشته باشند.

2. از زمان دانش آموزی علاقه به تكنولوژي برق باعث گرديد كه به اين شاخه تحصيلي ورود كنم و تا به امروز هم موفق بوده ام و رضايت نسبتأ كاملي دارم و موفقيت امروزي خودم را مديون اين رشته فني و مهندسي ميدانم چرا که در این رشته نظم و موشکافی مسائل از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث گردیده به همه جنبه های کاری و زندگی خویش با دیدگاهی عمیق تر و نظام مند بنگرم تا فردی مفید و کارامد در اجتماع خویش باشم.

3. اگر يک مهندس جزو بهترين ها در هر رشته اي باشد و اعتماد و نام خوبي از خودش در جامعه به جا بگذارد طبيعتأ از لحاظ بازار كار و كارآفريني می تواند يک چهره و مدير موفقي نيز باشد. در بسیاری از موارد و تجربیات مهندسین خلاق در پروژه های مختلف، هزینه و زمان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کیفیت مناسب نیز حاصل گردیده است لذا تلاش و نوع نگاه هر مهندس به شغل و دانش تخصصی خویش ناخوداگاه باعث موفقیت یا تنزل وی گردیده، چه بسا مهندسین برق بسیاری داریم که دارای موقعیت های مختلف کاری با مزایای بالا هستند و در سوی دیگر نیز مهندسانی داریم که صرفا از مهندس بودن نام آن را یدک می کشند.

4. یک شخصيت مهندس می بايست در احترام گذاشتن در همه ی زمينه ها يک الگو باشد و توانایی مدیریت و سازماندهی (به منظور سازماندهی تیم های کاری) و انجام کار تیمی، توانایی تحمل فشار کاری زیاد، قدرت تجسم و خلاقیت ، توانایی حل مساله و رویکرد روش مند، تحلیلی و منطقی را همواره در دستور کار خویش قرار دهد. بی شک مهندسی فاقد چنین خصوصیاتی راندمان کمی و کیفی قابل قبولی نه برای خویش خواهد داشت و نه برای جامعه که اصل مهم تر از خویش است.
***
معصومه عالی پور
مهندس برق
مدرس

۱. کسی که بتواند مسئله موجود را اول خوب بفهمد و بعد راهکار بدهد یک مهندس است.
۲. علاقه به کاربردهای این رشته دارم.
خیلی کم ولی راضی هستم.
۳. خوب است، ولی ای کاش وضعیت برای خانمها هم بهتر میشد.
۴. اول به خوبی به برق آشنا باشد و مهارتهای عملی و تئوری خود را تواما پرورش داده باشد.

***
منصوره زارع پور
31 ساله
مهندس کشاورزی


۱. مهندس کسی است که در رشته مربوط به خودش هم از نظر تئوری و هم عملی آموزش های لازم را می بیند و صرفا علم کافی نیست، باید تجربه داشت، باید تحقیق کرد و از پیشکسوتان آن رشته کمک و درس گرفت.

۲. هدف من از انتخاب رشته کشاورزی این بود که ما در منطقه خشکی زندگی می کنیم و اقلیم ما از نظر محصولات کشاورزی غنی نیست پس باید با کمک دانش و امکانات روز دنیا محصولات موردنیاز منطقه خودمان را تامین کنیم.

۳. بازار کار برای همه فارغ التحصیلان این رشته مهیا نیست یعنی یا باید زمین کشاورزی مناسب داشته باشی و یا از نظر مالی تامین باشی. متاسفانه کارهای دولتی هم که بحث آن منتفی است.

۴. بعد از فارغ التحصیلی باید در زمینه رشته خود اطلاعات کافی داشته باشد، همچنین صرف داشتن مدرک به منزله مهندس بودن نیست باید دانش هم در کنار آن وجود داشته باشد.
سهراب بهبهانی
40 ساله
مهندس مکانیک
کارشناس و مدرس فنی



۱. مهندس کسی است که بتواند دروس تئوری را در عملی ادغام کند، باید سخت تلاش کند تا با به کار بردن تمام دروس تئوریک در پروژه های صنعتی و در طراحی و احداث کار خود را به بهترین شکل انجام دهد.
مهندسی یعنی کار، تلاش، مطالعه و تحقیق، افتادن و بلند شدن، یعنی با دستان خودت اجسام بیجان را طراحی کنید، لمس کنید و بسازید و برای آسایش انسانها به کار ببرید. از همه مهمتر در رشته مکانیک، باید خلاقیت داشته باشی.

۲. علاقه به کارهای عملی در کنار دروس فنی مهندسی به خصوص دروس پایه و ریاضی.

۳. فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این رشته شده و در بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاههای مختلف می‌تواند این رشته را انتخاب نماید. اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند. مکانیک تلفیقی از کار تئوریک و عملی است.
دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی آمادگی کار در محیطهای پرجمعیت و کارخانجات دور از شهر را داشته باشد. و این را هم بگویم نه این رشته بلکه هیچ رشته ای در ایران از تامین شغلی برخوردار نیست.

۴. به نظر من یک مهندس مکانیک خوب به طور کلی در سه زمینه زیر باید تسلط داشته باشد:
1- دانش مهندسی مکانیک 
2- زبان انگلیسی عمومی و تخصصی (مکانیک)
3- تسلط بر مهارت های نرم افزاری

لازم به توضیح است همانگونه که می دانیم دانش مکانیک یک دنیای بی انتها و دست نیافتنی است پس نیاز به تخصص در یکی از شاخه های مکانیک وجود دارد.
باز هم تاکید می کنم تخصص و تسلط بر دانش مکانیک به نظر من شامل 3 بخش مباحث تئوری، عملی و نرم افزاری می شود


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/12/08 - 04:21
0
1
درود مهندس توسلى بزرگ
1395/12/07 - 12:33
0
4
از عمق خاک می آیند
گل ها
از تار و پود جمجمه ی انسان
بهار
طرح آرزوی آدمیان است
با زمینه ی سبز و نفش های رنگ رنگ
و گل ها
از اعماق
می آیند .
1395/12/07 - 09:06
0
1
دورد
بیکران بر همه بخصوص مهندس ساحل تنگستانی✋✋✋
1395/12/06 - 12:53
0
0
درود بر مهندس توسلي 🌹
1395/12/06 - 12:51
1
1
همه شده مهندس آبکی ای بابا

امیدوارم نصف مدرکشون سواد داشته باشن
1395/12/06 - 09:18
0
0
درود بر شما مهندس غلامی بزرگوار عالی هستید
1395/12/06 - 00:20
0
0
با سلام و درود و تبريك به مناسبت روز مهندس
احسنت بر مهندس توسلي سخت كوش و دلسوز شهر بوشهر انشالله موفق و سربلند باشي
1395/12/05 - 21:13
0
0
مهندس تنگستانی👌👌👌
1395/12/05 - 21:02
0
1
مهندس ساحل جان مهندسي خيلي بهت مياد 🌹
1395/12/05 - 20:37
0
1
مهندس ساحل روزت مبارک
1395/12/05 - 20:36
0
1
درود بر ساحل جان
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...