- مطالبات پرسنل محیطی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
- آگاهی و اقدام بهموقع؛ کلید موفقیت در درمان سرطان مثانه
- از علل تشدیدکننده بیماری های تنفسی فصل تا ارتباط ویروس تبخال و آلزایمر
- آیا ورزش می تواند درد زانو را کاهش دهد؟
- ماجرای تماس تلفنی ظفرقندی با رئیس سازمان غذا و دارو
- جعفریان: خشونت علیه کادر درمان به چالش تبدیل شده است
- نجاتیان: جایگاه پرستاری با جایگزینی بهیار تضعیف می شود
- سروصدای فرودگاه و هواپیما به قلب آسیب میرساند
- ثبت ۲۴ هزار ماموریت اورژانس در هفته گذشته
- عمر طولانیتر به معنای احتمال بروز بیشتر زوال عقل است
اتحادخبر - امید دریسی: این روزها بحث حجاب و نحوهٔ برخورد با آن دوباره داغ است و هدایتِ زنان و دختران به سوی حجاب، اینبار از «گشت ارشاد» سابق به «طرح نور» فعلی چرخیده است و اجرای بد آن گاه چُنان در شبکههای اجتماعی صدا به پا میکند و مسؤولان کشور را وادار به واکنش، پاسخگویی و گاه توجیه برمیآورد و سوژه میشود که هیچ جای دفاع باقی نمیگذارد تا...
امید دریسی
این روزها بحث حجاب و نحوهٔ برخورد با آن دوباره داغ است و هدایتِ زنان و دختران به سوی حجاب، اینبار از «گشت ارشاد» سابق به «طرح نور» فعلی چرخیده است و اجرای بد آن گاه چُنان در شبکههای اجتماعی صدا به پا میکند و مسؤولان کشور را وادار به واکنش، پاسخگویی و گاه توجیه برمیآورد و سوژه میشود که هیچ جای دفاع باقی نمیگذارد تا حتی خبر از «تذکر» دفتر رهبری به گوش برسد و علنی شود.
نویسنده در این یادداشت بنا دارد از دو زاویهٔ فقه و قانون به موضوع بپردازد. وجه اول یادآوری قانون و دوم نگاهی اجمالی از منظر فقهی و البته آمادهٔ دریافت نقد و بررسی بیشتر موضوع از سوی مخاطبان گرامی به جهت فقهی است. گذشته از هر بحثی، تذکر رهبری عالی نظام بیش از هر کس و هر نهادی متوجه مجریان و عامران هدایتگرانِ «طرح نور» است.
۱. و اما در ابتدا قانون که در حال حاضر معطوف به لایحهٔ فعلی و موسوم به «حجاب و عفاف» است و مابین مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص در حال رفت و برگشت است تا اصلاحات آن نهایی شود و هنوز تبدیل به قانون نشده است. قانون سابق نیز که تنها مربوط به یک تبصره از مادهٔ ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی پیرامونِ عدم رعایت حجاب شرعی است و به موجب آن «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».
مشخص است که حرکتِ گشت به اصطلاح ارشادِ سابق و طرح نور فعلی غیرقانونی بوده و هست و عاملان و عامران به عنوان مجریان قانون میبایست پاسخ دهند قانونی که به صراحت عنوان «زنان بدون حجاب» در آن قید شده چرا و چگونه به «زنان بدحجاب» تغییر و تعبیر داده میشود؟ اصلاً چه ضرورتی دارد اشتباهاتِ مکرری که در قالب گشت ارشاد موجب لطمه به اعتبار و آبروی یک مملکت اسلامی وارد آورده این بار در قالب طرح نور ادامه پیدا کند؟ هدایتی که صورت نگرفت هیچ، تازه باید تلاش کنند و از خدایشان باشد که پوششها برگردد به یکی دو سال قبل و به مانند پوشش مهسا امینی! خوب چه اصراری بر گشودن و به جریان انداختنِ پروندههای قضایی و اجتماعیِ خودساخته، بحرانساز و بدون دستاورد دارید؟ بذر نفرت بین جوانان نکاریم و هزینه بر نظام تحمیل نکنیم.
لابد مساجدِ مد نظر آقایان که بنا دارند در پارکها بسازند قرار است این مدلی پر شوند! آخر کدام هدایت و ارشاد با دستور و بگیر و ببند و خشونت به سرانجام رسید که این دومیاش باشد؟ حاشا و کلا. راه دوری نرویم! همین پنجشنبهای که گذشت سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی در تجمع حامیان طرح نور در قم میگوید عفاف و حجاب یک مسئله امنیتی نیست و رسماً اعلام میکند که حجاب و عفاف یک موضوع کاملاً فرهنگی و کاملاً اجتماعی است و اصلاً انتظامی و امنیتی نیست!
خب وقتی چنین است این همه بگیر و ببند از سوی نیروهای انتظامی برای چیست؟! بسپارید به همان نهادهای بودجهخوار فرهنگی. این که دیگر کاری ندارد. درستش هم همین است، نه این که برعکس عمل کنید و بر تن اشخاص فرهنگی هم لباس نظامی بپوشانید تا در همان گردهمایی حضور یابند!
جنگ است مگر؟ آن هم با زنان و القصه زنان همین مملکت؟! پیامی که از گردهمایی مذکور مخابره میشود واضح نیست واقعاً؟ حداقل اجازه دهید بندهٔ خدا ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان که این بین از آیین مسیحیت به دین اسلام و مذهب تشیع گرویده دچار دوگانگی در تصمیمگیری نشود!
سالها پیش رهبری در یک سخنرانی عمومی فرمود: ممكن است زنی ظاهر زنندهاى داشته باشد؛ داشته باشد. بعضى از همينها كه در عرف معمولى به آنها میگويند «خانم بدحجاب»؛ حالا چه كار كنيم؟ ردش كنيم؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه. او يک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى اين حقير باطن است؛ نمىبينند. گفتا شيخا هر آنچه گوئى هستم/آيا تو چنان كه مینمایى هستى؟ ما هم يک نقص داريم، او هم یک نقص دارد. با اين نگاه و با اين روحيه برخورد كنيد. نهى از منكر با زبان خوش، نه با ايجاد نفرت.
آیا از این واضحتر؟ نمیدانم دیگر چگونه باید برای مسؤولین تبیین شود که با چنین رفتارهای زننده و رعبآور و به بیان صریح رهبری عالی نظام با «ایجاد نفرت» دلهای متعلق به این جبهه که دلباختهٔ اهداف و آرمانهاست را به سوی مهاجرتهای بیشتر سوق ندهید؟ این دیگر چه صیغهای که تمرکز و انرژی پلیس یک کشور به جای تولید امنیت و نا امن کردن فضا برای دزدان و خلافکاران، معطوف به درگیری با زنان دختران مملکت میشود؟!
وقتی مأموران معاویه خلخال از پای یک زن یهودی در میآورند، حضرت علی از فرط ناراحتی میفرمایند خوب است تا انسان از این غصه بمیرد. آنگاه در جمهوری اسلامی که به تأسی از حکومت علوی بنیان نهاده است و در نگاه شهيد مطهری که امر به معروفهای اطراف دگمهٔ لباس مردم و بند كفش يا موی سر مردم را نازل میدانست، برخی مسؤولان اصرار بر ادامهٔ روندی دارند که نه قانون است، نه شرع است، نه عرف است، نه کسی در آن هدایت میشود و جز دینگریزی و تقابل پلیس با مردم نتیجهای در بر نداشته است!
۲. دوم، فقه. در این سیاهه البته کاری به اصول دین نداریم و نیک میدانیم که اصول دین شامل باورهایی است که اصطلاحاً اعتقادی است و هر شخص با پذیرش آنها در زمره افراد مسلمان تعریف میشود و البته باید گفت که اصول دین «شرط» است برای این که بگوییم شخص مسلمان است.
بسیار خوب تا اینجای قسمت دوم جستار، اصول دین محل بحث نیست و مراد ما از بحثِ در گرفته، فروع دین است که در واقع به تکالیفی اطلاق میشود که هر فرد مسلمان میبایست بدان عمل نماید و بهتر آن است که بگوییم واجب است. فروع دین از منظر تشیع -امامیه- شامل موارد دهگانهٔ نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تَوَلی و تَبَری است.
آن چه که مشخص است عدم وجود «حجاب» در زمرهٔ دهگانهٔ فروع دین است و البته طبق روایات و منابع، در حکومت پیامبر اسلام به عنوان حاکم سرزمینهای اسلامی و آخرین فرستادهٔ خدا برای همهٔ انسانها بر روی کره زمین، روایاتی مبنی بر اجبار در حجاب وجود ندارد.
مضاف بر این در حکومت علی بن ابی طالب به عنوان امام اول شیعیان و البته خلیفه مسلمین نیز چنین موضوعی مشاهده نمیشود و پس از ایشان در دورهٔ پسرشان حسن بن علی که تا قبل از صلح با معاویه بن ابی سفیان طی چند ماهی زمامداری و خلافت مسلمین را عهدهدار بودهاند نیز روایات و احادیث، اجباری در حجاب را مخابره نمیکنند و این روال تا امامت امام یازدهم نیز بر همین روال برقرار بوده و روایت متقنی مبنی بر اجباری بودن حجاب وجود ندارد.
اگر چه «واجب» خود مشتمل بر اقسام مختلفی است اما به طور کلی به عملی گفته میشود که ترک آن گناه محسوب میشود و معمولاً مهمترینشان در همان فروع دین خلاصه میشوند و بنابراین فروع دین جزو واجبات است و اکنون اصلاً فرض را بر این میگذاریم که حجاب همراستا و به موازات فروع دین قرار میگیرد که میبایست وجوب آن را بپذیریم. آیا مراد از واجب همان اجبار است؟ خیر. نماز، روزه، حج، خمس، زکات و.... همگی واجب هستند، آیا اجباری بر آن وضع شده است؟ نشده است و این مسئله -حجاب اجباری- در بین علما محل اختلاف است.
در پایان و در نهایت چالش حجاب بین موافقان و مخالفان ممکن است صرفاً به قانون برسد. قانونی که به جا مانده از قبل است و حتی دقیق مشخص نکرده که تعریف بد حجاب چیست و شامل چه کسانی میشود و ابتدای یادداشت مفصل بدان اشاره رفت و حال جامعه منتظر قانون جدید مانده و از هم اکنون قابل پیشبینی است که چه سرنوشتی در انتظار لایحهٔ موسوم به حجاب و عفاف است و ای کاش علمالهدی که قائل به دادنِ مرخصیِ چند هفتهای به مسئلهٔ حجاب نیست و این هفته هم مطابق با خیلی هفتهها در نمازجمعهٔ این هفتهٔ مشهد به حجاب پرداخته و گفته است که «حکومت باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد و هزینههای اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد» گوشه چشمی به بودجهٔ پیشنهادی دولت در سال جدید برای نهادهای فرهنگی و مذهبی که منضم به همین یادداشت است بیاندازد تا مشخص شود خروجی این همه بودجه برای الی ماشاءالله چند دَه نهادِ بودجهخوار فرهنگی چه بوده است.
از نظر علمالهدی این حجم از تخصیص بودجه به آنان هنوز هم کم است یا این که مقصود ایشان از «هزینه» فراتر از چالشهای فعلی است؟
تازه ترین خبرها
- آگاهی و اقدام بهموقع؛ کلید موفقیت در درمان سرطان مثانه
- از علل تشدیدکننده بیماری های تنفسی فصل تا ارتباط ویروس تبخال و آلزایمر
- آیا ورزش می تواند درد زانو را کاهش دهد؟
- ماجرای تماس تلفنی ظفرقندی با رئیس سازمان غذا و دارو
- جعفریان: خشونت علیه کادر درمان به چالش تبدیل شده است
- نجاتیان: جایگاه پرستاری با جایگزینی بهیار تضعیف می شود
- سروصدای فرودگاه و هواپیما به قلب آسیب میرساند
- ثبت ۲۴ هزار ماموریت اورژانس در هفته گذشته
- عمر طولانیتر به معنای احتمال بروز بیشتر زوال عقل است
- واکسن HPV برای واکسیناسیون عمومی در ایران هزینهاثربخش نیست
- تامین مالی غیرتورمی در اقتصاد ایران جوابگو است؟
- چرا راندمان نیروگاه ها در کشور پایین است؟
- سقف وام قرضالحسنه اشتغالزایی شرکتهای دانش بنیان ابلاغ شد
- آماده صدور ضمانتهای لازم برای سرمایهگذاران خارجی هستیم
- آمادگی ایران برای توسعه همکاری با روسیه در صنعت آب و برق
- نرخ دلار و یورو شنبه ۲۹ دی؛ تداوم کاهش قیمت ها در بازار رسمی ارز
- پیروزی تیم های هیئت شهرستان دشتستان در هفته سوم لیگ تیراندازی استان بوشهر (لیگ شهداء مقاومت)
- هواشناسی ایران ۲۹ دی؛ سامانه بارشی جدید در راه شرق کشور
- «ایران» در میان ۱۰ کشور لرزهخیز جهان؛ تمام گسلها فعالاند
- دست برتر فروشندگان در بازار بورس ۲۹ دی؛ موسم اصلاح شاخص کل
- استانهای بوشهر و فارس در صدر بیشترین تعداد رخدادهای لرزهای/زیارتعلی با زلزله ۴.۲ لرزید
- دسترسی مناطق روستایی به آب آشامیدنی بدون آرسنیک ممکن شد
- چای سبز از مغز محافظت میکند
- صنعت کشتیرانی چطور موجب افزایش دما شد؟
- معاون وزیر علوم از اختصاص ۲۰ همت اعتبار به تحقیق و توسعه خبر داد
- درخشش تیم دانشگاه تهران در جشنواره بینالمللی طراحی باغ در فرانسه
- صنعت و دانشگاه و ارتباطی که همچنان برقرار نیست؛ کدامیک مقصر است؟
- کلمات ترشح ناقلهای عصبی را تنظیم میکنند
- نمایش مقتدرانه بانوان شاهین عامری در مرحله نهایی لیگ دسته اول والیبال باشگاه های کشور
- ۶۰ هزار تن گوجهفرنگی از مزارع استان بوشهر برداشت شد
- سه پیشنهاد لیگ برتری برای بازیکن سابق استقلال
- صفیری: داوران فوتبال ایران مورد بی مهری AFC قرار گرفته بودند
- پایان تلخ برای مرد شماره یک پرسپولیس/ جام به نصف جهان رفت
- اعلام رسمی حضور «سیدمهدی رحمتی» در شمس آذر
- محسن خلیلی: سپاهان حرفی برای گفتن برابر پرسپولیس نداشت
- کریم باقری: ماموریت ما در پرسپولیس تمام شد؛ باشگاه پیگیر انتخاب سرمربی است
- کارترون: افتخار می کنم اولین جام را به کلکسیون سپاهان اضافه کردم
- مدیرعامل آلومینیوم اراک: پیشنهادات مالی به بازیکنانم اغواکننده است
- گزینه سرمربیگری پرسپولیس دوباره روی میز آمد!
- دومین مقصر ناکامیهای پرسپولیس معرفی شد + عکس
- بازیکنان سپاهان پس از بردن پرسپولیس چه گفتند؟
- بازیکنان سپاهان پس از قهرمانی در رختکن ماندند
- خاتون بم صدرنشینیاش در لیگ برتر را تثبیت کرد
- مدیرعامل باشگاه سپاهان: برنامه ریزی سه ساله با مربیان داریم
- پیام نیازمند: هیچوقت بازی با پرسپولیس را ساده نمی گیریم
- استاندار: قهرمانی سپاهان در سوپرجام جایگاه ممتاز اصفهان در عرصه ورزش کشور را نشان داد
- طغیان کریم باقری علیه رضا درویش: اجازه نمیدهم!
- عصبانیت دسته جمعی النصر با کریس رونالدو به خاطر التعاون
- کادر فنی تیم ملی فوتسال زنان در تردید؛ تصمیمگیری فدراسیون در سایه انتخابات
- مهدی طارمی به درهای خروجی اینتر نزدیک شد
◾️همه ما میدانیم مساله حجاب هم نیازمند کار ایجابی و هم برای کنترل اشاعه فحشا نیازمند کار قانونی است و در کنار همه اینها، آنچه که نیاز عموم جامعه است ارتقای جایگاه و کرامت زنان
جامعه است که یک پیشگیری از چالشهای حوزه زنان و شکوفایی جامعه اسلامی است. اما اگر بخواهیم یکی را حذف کنیم هر دو نیز ناکارامد خواهد بود.
در مساله زن و خانواده و اختصاصا حجاب هم پیامبر اکرم هم از اقتدار حکومتی، هم آیات ایجابی مثل به عفت شناخته شدن، هم کار فرهنگی مثل الگوی زندگی حضرت زهرا بهره برده است و در کرامت زن هم پیامبر اسوه احقاق حقوق زن و دختران در جهان هستند و هیچ کدام از این شیوهها آن دیگری را نفی نکرده است و برای اثبات ادعای خود در این یادداشت به چند مورد اشاره میکنیم.
۱_دستور حاکمیتی اجرای الگوی پوشش مناسب در انتصاب عمرو بن حزم در یمن
(میانجی، مکاتیب الرسول،ج ۲،ص ۵۲۸)
۲_ارایه دستورات جهت پوشش عمومی زنان در جامعه و حتی مراقبت از زنان در عبور و مرور کوچه به نقل از جابر ابن عبدالله خود نیز گواه احکام حاکمیتی در الگوی پوشش است. (مستدرک الوسائل،ج ۱۴، ص ۲۸۰)
۳_پیامبر به زنان دستور داده بودند در مساجد عطر استعمال نکنند و هنگام خروج از مسجد دیرتر خارج میشدند تا زنان محوطه را ترک کنند. (سننابیداوود، ج ۷، ص ۵۴۳)
مساله مهم اینجاست عدهای به دروغ میگویند پیامبر هیچ برخوردی با زنان بدحجاب نداشتهاند درحالی که پیامبر اکرم حتی مراقب حضور زنان در خارج از خانه بودهاند که کسی مزاحم نوامیس مردم نشود.
منبع: کافه تاریخ، کیهان