امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 آذر 1400 - 18:30
سهیلا رستمی مدیرعامل صندوق‌ حمایت از فعالیت های کشاورزی زنان روستایی دشتستان در گفتگو با اتحاد خبر:

اتحادخبر-سانازدانشگر: در ادامه گفتگوهای اتحاد خبر با بانوان موفق دشتستانی، این هفته با سهیلا رستمی مدیرعامل صندوق‌ حمایت از فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان دشتستان به گفتگو نشسته ایم. وی برایمان از سختی ها و مشکلات، موفقیت های زنان روستایی، اشتغالزایی، آموزش بانوان، درخواست از مسئولین و یک خاطره شیرین می گوید...

اتحادخبر-سانازدانشگر: در ادامه گفتگوهای اتحاد خبر با بانوان موفق دشتستانی، این هفته با سهیلا رستمی مدیرعامل صندوق‌ حمایت از فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان دشتستان به گفتگو نشسته ایم. وی برایمان از سختی ها و مشکلات، موفقیت های زنان روستایی، اشتغالزایی، آموزش بانوان، درخواست از مسئولین و ... می گوید که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنیم‌.

 

سهیلا رستمی متولد روستای خیارزار از توابع بخش شبانکاره دشتستان است. او در سال های 1399 و 1400 به عنوان تسهیلگر نمونه استانی و شهرستانی انتخاب شده است.

شروع به کار به عنوان حسابدار یک شرکت خصوصی
سهیلا رستمی در خصوص آغاز به کارش می گوید: سال 85 پس از فارغ التحصیلی به دلیل اینکه رشته تحصیلی ام حسابداری بود به عنوان یک حسابدار در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شدم که پس از مدتی به عنوان مدیر داخلی آنجا انتخاب شدم و تا سال 92 در آن شرکت بودم. در تاریخ 13 اسفند سال 92 بود که به صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی دشتستان آمدم که تا الان در آنجا مشغول به کار هستم. دشتستان تنها شهرستانی است که چنین صندوقی در استان دارد. 

42 صندوق در سطح روستاهای دشتستان
وی در خصوص صندوق شهرستانی می گوید: در کل کشور در حال حاضر 19 صندوق شهرستانی زنان است که یکی از آن ها در دشتستان است؛ ما با سرمایه ی 71 میلیون تومان شروع کرده و الان دو میلیارد و 300 میلیون تومان است. حوزه فعالیت به این صورت است که خانم های روستایی که در روستا زندگی می کنند  تحت عنوان صندوق اعتبارات خُرد زنان روستایی و عشایری زیر مجموعه این صندوق  هستند. آن خانم ها در ابتدا عضو صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری می شوند که جهاد کشاورزی آن را تشکیل داده است. بعد از  گذشت شش ماه در صورت تایید به زیر مجموعه ما اضافه و سهامدار می شوند. از عمده  فعالیت‌های این صندوق پرداخت  تسهیلات به خانم های روستایی، برگزاری دوره های آموزشی، حضور در نمایشگاه های بین المللی در استان و خارج از استان، صادرات محصولات جهت ارتباط با سایر استان ها می باشد. در  حال حاضر 32‌ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی  با تقریب2000زن روستایی عضو صندوق شهرستان دشتستان است که ما از آن ها حمایت کرده و خدمات ارائه می دهیم.
 
پرداخت تسهیلات به خانم های روستایی
رستمی با اشاره به اینکه زنان روستایی زیادی با تسهیلات کارهای خود را شروع یا گسترش داده و پیشرفت کرده اند می گوید: اوایل کارم که وارد صندوق شهرستانی شدم خانم روستایی به من مراجعه کرد و گفت: در کنار خانواده همسرم زندگی می کنم و کارهای حصیربافی انجام می دهم. برای کار کردنم مشکل دارم و تنها چیزی که می خواهم این است که شش میلیون به من بدهید که دور حیاطم را دیوار کنم و امتیاز آب و برق آن را بگیرم. به هر طریقی که بود پیگیری کردیم و به آن خانم تسهیلات را  پرداخت کردیم. الان آن خانم علاوه بر اینکه خانه اش را با در آمد خودش کامل کرده، ماشین خریده و همسر او در کنارش کار می کند و علاوه بر کار حصیربافی الان کار خرید و فروش محصولات روستایی به سایر استان ها را انجام می دهد.

وی در ادامه می گوید:  از نظر من یکی از بهترین کارهایی که در این زمینه انجام شده بحث پرداخت تسهیلات به خانم های روستایی در قالب صندوق اعتبارات خرد است و ایجاد اشتغال زایی و درآمد زایی که برای خانم ها داشته است؛ وقتی به روستا ها می روید خانمی را می بینید که هیچ پشتوانه ای ندارد و تنها از طریق تسهیلات یک الی دو میلیون تومانی که از این صندوق گرفته شروع به کار کرده اند.


آموزش را به روستاها بردیم
رستمی با اشاره به اینکه برای راحتی بانوان آموزش ها را به روستاها بردیم می گوید: از طریق صندوق روستایی آموزش را به روستاها بردیم و این کمکی بود برای خانم هایی که از روستا به شهر آمدن برایشان سخت بود. از طریق نهادهای مختلف آموزش ها را به روستا ها بردیم که خانم ها برای ایجاد اشتغال آموزش ببینند. علاوه بر این برای فروش محصولات آن ها کارهایی انجام می شود مثل شرکت در نمایشگاه ها، در دوران کرونا که رفت و آمد سخت شده بود بازارهای مجازی از طریق فضای مجازی ایجاد شد که الهی شکر محصولاتشان را در کل کشور خرید و فروش می کنند.

۴۹ درصد سهام دولت و ۵۱ درصد سهام خانم هایی روستایی در صندوق است
وی در خصوص سهام صندوق شهرستانی می گوید: صندوق شهرستانی یک شرکت نیمه خصوصی است که 49 درصد سهام آن را دولت پرداخت می کند و 51 درصد آن را خانم های روستایی پرداخت می کنند که 49 درصد دولت طبق اعتباراتی که دارد به ما اختصاص می دهد. ما زیر مجموعه نهادی تحت عنوان شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی هستیم؛ تهران است و سهم دولت نیز از طریق شرکت تامین می شود. 51 درصد نیز ماهیانه هایی است که خانم های روستایی پرداخت می‌کنند. صندوق اعتبارات خرد زیر مجموعه جهاد کشاورزی و دفتر امور زنان روستایی و عشایری هستند. علاوه بر آن ما با  اداره فنی و حرفه ای، فرمانداری، اداره بهزیستی، اداره صنعت و معدن و تجارت به طریق های مختلفی با هم در ارتباط هستیم. ما پل ارتباطی بین ادارات با خانم های روستایی هستیم.


از کلاس های رایگان آموزشی تا تسهیلات و اشتغالزایی
رستمی با اشاره به اینکه هدف صندوق حمایت از قشر ضعیف بود می گوید: شاید در نگاه اول خانم های بی بضاعت عضو صندوق می شدند. مبلغ ناچیزی داده می دادند و استفاده خوبی می کردند. قبلا جوان ها کمتر در صندوق عضو بودند اما الان طوری شده که بیشتر خانم های جوان را جذب می کنیم. چون خانم ها از روستا برای آموزش می خواستند مراجعه کنند در حالی هزینه ها بالا بود به همین دلیل کلاس های رایگان برگزار می شود و یک سری تسهیلات برای آن ها داده می شود. دوره های قارچ و زنبور عسل را از طریق اداره فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی برگزار کردیم و الان خانم هایی داریم که زنبوردار هستند.

طرحی با هدف آموزش صفر تا ۱۰۰ ایجاد اشتغال

 وی با اشاره به اینکه در سال تقریبا  ۱۰ دوره آموزش  برگزار می کنیم می گوید:  یک دوره هایی است تحت عنوان ال ان اس ای ای که یک دوره های پیشرفته است که بحث صفر تا  100 شروع یک فعالیت اقتصادی را شامل می شود. برای اینکه شما این دوره را بخواهید بگذرانید هزینه بردار است. وزارت جهاد کشاورزی و دفتر امور زنان در کل کشور قرارداد بستند و مربیان را به استان های مختلف برای آموزش فرستادند که یکی از آن ها استان ما بود. تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی را آموزش دادند. چیزهایی که آموزش دیدیم مجبور بودیم در روستا به صورت عملی آن را اجرا کنیم که این طرح بازدهی عالی داشت. در همین طرح به شخصه پنج روستا برگزار کردم که با همکاران 10 روستا را پوشش دادیم که در مجموع در هر روستا حداقل در هر روستا پنج نفر ایجاد شغل خوب مثل کارگاه شیرینی پزی، سبزی مارکت، دامداری بزرگ، کشت داروهای گیاهی و گلخانه ها و ...داشتیم.



هر حرفه ای که می توان در آن ایجاد شغل کرد را آموزش داده ایم
رستمی با اشاره به مشاغلی که در این سال ها آموزش داده اند می گوید: زنبورداری، قالی بافی، حصیربافی، ترشی، شیرینی پزی، گل های آپارتمانی، قارچ، کشت آلورا، تراریوم، دوره سوخت نگار، بافتنی، پخت نان خانگی، بهداشت، تسهیلگری، کارآفرینی، دام و طیور این ها کامل بر 20 دوره برگزار شده است. ما نه تنها در شهرستان خودمان بلکه در روستاهای عسلویه، گنگان از طریق سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد صندوق ها به آنجا می رفتیم. آموزش دوره حسابداری را در بحث ایجاد صندوق ها قرار دادیم. هر کاری که می  توان انجام داد دوره های آن را برگزار کرده ایم.

از ورشکستگی صندوق تا سرمایه دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی
حسابدار جوان با اشاره به اینکه همیشه به من می گویند پشتکار زیادی داری می گوید: با کم ترین درآمد از ته قلبم کار می کردم. زمانی که شروع به کار کردم دوستی به من گفت وضع مالیت خوب است چون اسم مدیرعاملی روی کار ما است. زمانی که شروع به کار کردم صندوق ورشکسته شده بود. در سال سوم زیان ده بود که اگر آن سال زیان می داد باید صندوق منحل می شد. من مدیرعامل شدم. زمانی که به تهران رفتیم به ما گفتند دشتستان در لیست سیاه ما قرار دارد. مقصر کسی نبود. چون صندوق تازه تاسیس بود و مدیر عامل قبلی اطلاعی از کارهای مالی نداشت. در بدو ورودم گفتم در سه ماه اگر از زیاندهی خارج شد که در سمتم می مانم در غیر اینصورت انصراف می دهم و حقوق این سه ماه را نمی خواهم. شب ها تا ساعت 10 شب اداره می ماندم تا آنجا که اعضای خانواده در کنارم می آمدند. روزهای  جمعه نیز کار می کردم. الهی شکر صندوق از زیان بعد از سه ماه با یکسری تغییرات بیرون آمد. یک سری تغییرات در بحث تسهیلات و دریافت اقساط را انجام دادیم که شرایط مساعد شد. صندوقی که با 71 میلیون شروع کرده بود الان در سال 1400 دو میلیارد و سیصد میلیون تومان سرمایه دارد.



رتبه سوم سرمایه ای و رتبه پنجم عملکردی در کشور
مدیرعامل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی دشتستان درباره اینکه در این چند سال وقت گذاشتیم و همیشه فعالیت داشتیم می گوید: بخاطر پول کار نمی کردم. کل کارهای حسابداری، ثبتی، مالیاتی، بیمه ای را خودم انجام می دادم. حتی اگر بلد نبودم وقت می گذاشتم و انجام می دادم. الان کلیه کارهای صندوق  را خودم انجام می دهم. الان جزو صندوق هایی هستیم که در عرض پنج سال اول رتبه پنجم کشوری شدیم. فکر کنید صندوقی که در لیست سیاه بود حالا رتبه پنج کشوری شده است. از لحاظ سرمایه ای نفر آخر بودیم ولی از لحاظ عملکردی جزء صندوق های پیشرو شدیم. در حال حاضر از لحاظ سرمایه ای رتبه سوم کشور شده ام. هر کاری را برعهده می گیرم دوست دارم با تمام جانم انجام بدهم. علاوه بر کار هم اکنون مربی آموزشگاه های مختلف هستم و حسابداری تدریس می کنم. در وقت های آزادم کارهای مالی انجام می دهم. و در حال تاسیس آموزشگاه حسابداری هستم. یکی از محدود مربیانی هستم که در شهرستان حسابداری را عملی آموزش می دهم. قصد دارم در آموزشگاه صفر تا صد حسابداری عملی تا ورود به بازار کار  را آموزش بدهم. عضو کارگروه امور بانوان فرمانداری دشتستان هستم. در سال های 95 و 96 به عنوان مدیرعامل نمونه استانی و در سال های 99 و 1400 به عنوان تسهیلگر نمونه شهرستانی و استانی انتخاب شدم.


به روستاها بروید تا شاهد مشاغل مختلف بانوان باشید
رستمی با تاکید به اینکه خانم های دشتستانی فعال شده اند می گوید: گاهی وقت ها که برمی گردم و گذشته را نگاهی می اندازم؛ آن زمان که در یک روستا می رفتید شاید کمتر خانم جوانی بود برای خودش اشتغال داشته باشد ولی الان باید  به روستاها بروید تا شاهد مشاغل مختلف باشید. از جمله  کارگاه برش کاغذ A4. آموزشگاه زبان و خانم هایی داریم که اهل هنر و قلم هستند. نسبت به پنج سال قبل خیلی تحول داشتیم. قبلا پست های مدیریتی در شهرستان کم داشتیم اما حالا دهیار، شهردار و همینطور در اداره ها مدیران خانم داریم. به شوخی می گویم زمانی می شود که آقایان خانه نشین و خانم ها کار می کنند. خانم ها در زمینه های مختلف خوب فعال شده اند.

خاطره شیرین
رستمی با اشاره به اینکه همه خانم های روستایی دعا به جانمان می کنند و هیچ لذتی بالاتر از رضایت آن ها نیست می گوید: این صحنه را هیچگاه فراموش نمی کنم در یکی از روستاها رفتیم که خانم مسنی بود که درست نمی توانست راه برود. در جلسه ای که گذاشته بودیم. یک وام یک میلیونی از ما گرفته بود و یک گوساله خریده بود که بعدها بزرگ شده، بچه آورده بود و حالا پنج گاو داشت وقتی آمد به ما گفت خدا خیرتان بدهد باور کنید با همین وام اولین گوساله را خریدم و الان امرار معاش می کنم. وقتی چنین چیزهایی را می بینید. وقتی می بینی که در روستاها خانم ها دعا به جانت می کنند، حس خیلی خوبی پیدا می کنم. از کار کردن و رفتن به روستاها خسته نمی شوم؛ وقتی می بینم خانمی توانسته شغلی ایجاد کند و به درآمد برسد حس و حال خوبی دارد و با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. 

صندوق های زنان در روستاهای دشتستان
وی به روستاهای تحت پوشش صندوق های روستاهایی اشاره ای دارد و می گوید: هم اکنون در بحش شبانکاره روستای خلیفه ای، دهداران، چاهدول،چهل زرعی، شاه فیروز، بویری. بخش سعدآباد روستاهای هلپه ای، جتوط، برمک، تل سرکوه، بشیرآباد، نظراقا، سربست، بخش مرکزی؛ زیارت، درودگاه، روستای قلعه سفید، خیرآباد، قراولخانه، راهدار، بخش ارم‌؛ باغ تاج و تنگ آرم، رودفاریاب دو صندوق دارد. بخش بوشکان؛  طلحه، فاریاب و بوشکان می باشد.

مشکلالت بانوان روستایی برای گرفتن تسهیلات
وی با اشاره به مشکلات بانوان برای گرفتن تسهیلات خطاب به مسئولین می گوید: در جلسات مختلف گفته ام که خانم ها را تفکیک شهر و روستا نکنید. شهر نشینان به دلیل زندگی در شهر سند شهری دارند و کسی که در روستا ساکن است از کجا سند شهری برای تسهیلات بیاورد. یکی از هدف های تشکیل صندوق اعتبارات خرد در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت بود که روستاها خالی از سکنه نشوند و ما از لحاظ مواد غذایی به مشکل برنخوریم. اگر همه به شهر بیایند که اقتصاد جامعه شکست می خورد. تسهیلات ما ضامن نمی خواهد و نیاز به مراجعه ندارد و در هر روستا یک نماینده داریم که درب خانه وام را تحویل می دهد و در همانجا قسط را دریافت می کند. متاسفانه وقتی اعتباری را برای صندوق ها تصویب می کنند و می  گویند مختص روستاییان و برای ایجاد مشاغل پشتیبان در روستاها است؛ بعد اعلام می کنند نیاز به سند شهری است! خانم روستایی از کجا سند شهری بیاورد؟ در روستاهاخانم ها اکثرا مشاغل خُرد و خانگی دارند.‌ تقریبا ۹۰ درصد مشاغل خانگی است‌. فکر کنید در یک روستا ۳۰ نفر خانم نان پخت می کنند از نظر شما بیشتر از یک کارگاه تولید نمی کنند. هر کسی فروش محصول خودش را دارد. وقتی می خواهند تسهیلات بگیرند به آن ها می گویند سند شهری و ضامن کارمند بانک بیاورد. خوب اگر آنها چنین شرایطی داشتند که دیگر منتظر ما نبودند خودشان مستقیم به بانک مراجعه می‌کردند و وام شان را دریافت می کردند. متاسفانه چنین مشکلاتی است. یک سری تسهیلاتی از طریق تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی داشتیم  پرداخت شد که البته ضمانت ما انجام می دادیم که پرداخت کردند ولی خیلی محدود بود. بحث دیگر کد بهداشت محصولات خانم های روستایی است که ما پیگیر آن هستیم و یک سری کارها انجام شده که منتظر هستیم به نتیجه برسد چون خانم های ما محصولاتی که درست می کنند در شرکت های مختلف که قبلا کار می کردم روند تولید را کامل می دانم وقتی در یک خانه خانم روستایی خرما بسته بندی می کند با تمام حساسیت این کار را در چندین مرحله انجام می دهد که این روند در شرکت ها رعایت نمی شود. خانم های روستایی محصولات سالم را با حساسیت بسته بندی می کنند ولی به دلیل هزینه بر بودن کد بهداشتی و شرایط خاصی که برای دریافت کد بهداشت هست خانم های ما نمی توانند کد بهداشت بگیرند و تولید انبوه داشته باشند.



طرح باغچه سلامت در خانه های مردم
رستمی در خصوص طرح باغچه سلامت می گوید: یک کار خوب که در بین صندوق ها در حال انجام است بحث باغچه سلامت است که با همکاری اداره بهداشت و درمان دشتستان و اداره جهاد کشاورزی دشتستان و صندوق شهرستانی و صندوق اعتبارات خرد باغچه سلامت را در خانه انجام می دهند؛ آموزش می دهند که به چه صورت بدون کود و سم شیمیایی هر کسی در حد سبزی خوردن و محصولاتی که می توان در منطقه ما کشت کرد را انجام می دهند. بحث محصول سالم در محصول خرما، بادمجان را داشتیم  که در حال گرفتن مجوز محصول سالم هستند و در مراحل نهایی قرار دارند.



بانوان برای ایجاد مشاغل مشاوره و بازاریابی را انجام دهند
وی در توصیه به بانوانی که می خواهند شغلی را ایجاد کنند می گوید: چون ما خانم ها روحیه حساسی داریم و ممکن است شکست یا بن بستی برای کار ما شود حتما قبل از آن یک مشاوره کاری داشته باشیم. خانم ها بدون تحقیق کاری را شروع نکنند. هر شغلی یک ظرفیتی دارد شاید یک کار دو سال قبل ظرفیت بالایی داشته ولی الان اینطور نباشد. اداراتی که مسئول گواهی ها و مجوزها هستند خودشان کارشناس دارند و راهنمایی می کنند. برای راه اندازی یک شغل در ابتدا باید مشاوره بگیرند که آیا این شغل مناسب روحیه فرد و مناسب منطقه ما است یا خیر بعد از آن حتما قبل از تولید بحث بازاریابی آن را چک کنند چون ما برای تولید کردن مشکل نداریم و کیفیت خوبی هم دارند ولی وقتی من توان فروش آن را نداشته باشم تنها یک هزینه ایجاد کرده ام و کمکی به اقتصاد جامعه نکرده ام تازه منابع مالی را نیز هدر داده ام. در مرحله به مرحله محصولاتشان را افزایش بدهند این نباشد که در مرحله اول ۱۰ تن تولید کند.  حجم محدودی تولید کنند و آن را به فروش برساند و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کند. آن ها را برطرف کند و سپس وارد تولید عمده شود چون اگر یکباره یک محصول مثل خرما را بسته بندی می کنم غافل از اینکه تا کد بهداشت و نشان سیب سلامت نداشته باشد در فروشگاه نمی توانم ان را عرضه کنم. این نکات را باید رعایت کنند. 



صحبت پایانی
رستمی در پایان ضمن تشکر از همه کسانی که در این سال ها همراه و هم گام او بوده اند می گوید: اول از همه از خانم های روستایی به دلیل اینکه به خودشان و شخصیت خانم بودنشان احترام گذاشته اند و در خانه بیکار ننشسته اند و ایجاد اشتغال برای خودشان و فرزندانشان کرده اند تشکر می کنم و از همکار خوب، رفیق و خواهرم خانم قاسمی، اداره ترویج و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و خانم موسوی مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری که واقعا ایشان خارج از وظیفه و مسئولیتشان وقت می گذارند، اداره فنی حرفه ای، صندوق کارآفرینی امید و کلیه نهادهایی که در این راه ما را حمایت کردند کمال تشکر و قدردانی را دارم و همچنین شما که وقت گذاشتید و این گفتگو را انجام دادید.





 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...