امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 28 آبان 1391 - 09:15
با توجه به چاپ مطالبی تحت عنوان«عملکرد شفیعی را در پنج سال اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟» در
با توجه به چاپ مطالبی تحت عنوان«عملکرد شفیعی را در پنج سال اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟» در هفته نامه اتحاد جنوب شماره 654 مورخه 24/ 5/ 90 خواهشمند است طبق قانون مطبوعات جوابیه این جانب را با تیتر مشخص در صفحه ی اول و سایر صفحات داخلی درج نمایید.
نقد عملکرد پنج ساله این جانب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با درج مطالبی از برخی از افراد تحت عنوان «پایان شفیعی» همچون گذشته سخنانی تکراری بود که برای خوانندگان نشریات و یا وب سایت های محلی استان کاملا روشن و مبرهن است.
در مورد نقد عملکرد این جانب تحت عنوان «پایان شفیعی» که مورد نظر خواهی قرار گرفته باید یادآور شد که «شفیعی پایانی ندارد» چرا که شخص شفیعی مهم نیست که پایان داشته باشد یا نداشته باشد، مهم تفکر و دیدگاه شفیعی است که پایانی ندارد. تفکر اصولگرایی بر پایه و اساس ولایتمداری و دینداری. این تفکر که با الهام از اندیشه های ناب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری شکل گرفته غروبی برای آن نمی توان تصور کرد و خاموشی را در قاموس آن راهی نیست. «لیطفؤوا نورالله فاَفواههم و الله متمّ نوره ولو کره المشرکون»
خداوند در قرآن می فرماید: می خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش کنند ولی خدا نورش را کامل می گرداند، هر چند که مشرکان را خوش نیاید. تفکری پایان دارد که در راستای فتنه سال 1388 می خواستند بار دیگر ما را در آغوش آمریکا و انگلیس و مزدوران غرب قرار دهند.
بنابراین با اقتدا به مولایمان امام علی (ع)، همه تخریب ها، توهین ها، تهمت ها و ناحق گویی ها را به جان می خریم و لحظه ای در دفاع از حریم ولایت، انقلاب، اسلام، امام و مقام معظم رهبری درنگ نمی کنیم.
گاهی دفاع از انقلاب خون می خواهد و گاهی آبرو، ما با خدای خود پیمان بسته ایم که در این راه از هیچ چیز دریغ نکنیم.
بدون تردید نقد منصفانه و دلسوزانه یک مدیر اجرایی توسط افراد امری لازم و ضروری است ولی آنچه که در یادداشت های نویسندگان اتحاد جنوب درباره عملکرد این جانب ذکر شده، این نکته را روشن می سازد که با توجه به سوابق این افراد و دیدگاه هایشان انتظاری غیر از این نیست. ضمن اینکه این حرف ها در طول سالیان گذشته آن قدر تکرار شده که دیگر هیچ جذابیتی ندارد. البته در این میان سرپرست انجمن سینمای جوان برازجان از آنجا که خود مستقیما با عملکرد من در ارتباط بوده و از نزدیک فعالیت ها را مشاهده کرده، نگاهی مثبت به عملکرد این جانب داشته ولی ای کاش ایشان اشاره مختصری نیز به خدمات انجام شده در بخش سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه انجمن سینمای جوان برازجان می کرد تا معلوم شود که این خدمات بر اساس آمار و ارقام در طول تاریخ این انجمن، بی سابقه بوده است.
و اما شیوه نقد نیز اینگونه نیست. نقد عملکرد یک مدیر آن هم همراه با قضاوت بایستی دقیق و موشکافانه و در همه ی ابعاد باشد که البته وقتی غرض باشد که قطعا نیز هست قرار نیست این گونه نقد شود.
هر چند که در طول این چند سال تعدادی از هفته نامه های دوم خردادی تمامی توان خویش را برای تخریب این جانب به کار بردند تا من را از پای در آورند و گرد و غبار خستگی را بر تن و روحم ایجاد کنند ولی خدا می داند که این تخریب ها، تهمت ها نه تنها ذره ای از توان من نکاست بلکه توان من را مضاعف نیز نمود و لطف خدا بود که این همه خدمات صورت گرفت. در طول این مدت سعی من این بود که کمتر به این تخریب ها پاسخ بدهم و وقت خود را صرف کار و تلاش نمایم. ولی از آنجا که دوران مسوولیت من در ارشاد پایان یافته و این جوابیه می تواند برای تنویر خوانندگان این هفته نامه نقش داشته باشد مبادرت به پاسخ نمودم.
و اما درباره ی عملکرد باید بگویم که می توانم ادعا کنم که فعالیت های انجام شده هم در بخش سخت افزاری و هم نرم افزاری با هیچ دوره ای قابل مقایسه نبوده است. اسناد این برنامه ها که شامل هزاران ساعت و هزاران برنامه می شود همگی در آرشیو اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود می باشد و هر کس که می خواهد اطلاع دقیق تری کسب کند می تواند به این آرشیو مراجعه نماید.
برای بررسی عملکرد اداره کل ارشاد نمی توان کلی گویی کرد.
در فعالیت های فرهنگی و هنری شاخص هایی وجود دارد که باید بر اساس آن قضاوت کرد که اگر فرصت اجازه دهد به آن اشاره خواهم کرد.
فعالیت ها در بخش سخت افزاری کتابخانه ها، مجتمع های فرهنگی، هنری، فرهنگسراها و سالن های نمایش، (شامل بهره برداری و در حال احداث) از سال 1385 تا 1390
الف ـ کتابخانه ها
1ـ کتابخانه رودفاریاب 2ـ کتابخانه آب پخش 3ـ کتابخانه سعدآباد 4ـ کتابخانه شهید بهشتی برازجان 5ـ کتابخانه گناوه 6ـ کتابخانه جزیره ها 7ـ کتابخانه محمد صالحی 8ـ کتابخانه اهرم 9ـ کتابخانه زایر محمدی باغک 10ـ کتابخانه جایینک 11ـ کتابخانه بنجو 12ـ کتابخانه عالی چنگی 13ـ کتابخانه محمد عامری14ـ کتابخانه علی آباد 15ـ کتابخانه بنه گز16ـ کتابخانه دلوار17ـ کتابخانه کنگان 18ـ کتابخانه عسلویه 19ـ کتابخانه بنک 20ـ کتابخانه بیدخون21ـ کتابخانه نخل تقی22ـ کتابخانه تمبک 23ـ کتابخانه بردخون 24ـ کتابخانه بردستان25ـ کتابخانه انارستان 26ـ کتابخانه بهارستان جم 27ـ کتابخانه آب گرمک 28ـ کتابخانه ریز29ـ کتابخانه چاه کوتاه 30ـ کتابخانه شهید عاشوری 31ـ کتابخانه عالی شهر32ـ کتابخانه بهمنی 33ـ کتابخانه چارک34ـ کتابخانه شنبه 35ـ کتابخانه دیلم از این تعداد کتابخانه 5 کتابخانه عملیات اجرایی آن ها در دولت هشتم بوده که در دولت نهم به بهره برداری رسیده اند، 21 کتابخانه هم احداث و هم بهره برداری آنها در دولت نهم و دهم بوده است و 9 کتابخانه هم در حال احداث هستند.
همچنین تجهیز و راه اندازی کتابخانه کوچکترین مدرسه دنیا در روستای جمال آباد (کالو) توسط اداره کل ارشاد صورت گرفته است.
این در حالی است که کل کتابخانه های ساخته شده از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1384 25 باب بوده است.
ضمنا 5 کتابخانه نیز قرارگاه خاتم الانبیاء قول داده که در پنج روستا به زودی بسازد و روستاها نیز مشخص شده اند.
ب ـ مجتمع های فرهنگی هنری، فرهنگسراها و سالن های نمایش مراکز فرهنگی مذهبی به بهره برداری رسیده یا در حال احداث: 1ـ مجتمع فرهنگی هنری دیلم2ـ مجتمع فرهنگی هنری گناوه 3ـ مجتمع فرهنگی هنری برازجان4ـ مجتمع فرهنگی هنری شبانکاره 5ـ مجتمع فرهنگی هنری سعدآباد 6ـ مجتمع فرهنگی هنری آب پخش 7ـ فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری برازجان(سالن 430 نفری اجتماعات) 8ـ مجتمع فرهنگی هنری بوشهر (طرح ملی با زیربنای 12000 متر مربع) 9ـ مجتمع فرهنگی هنری عسلویه (با زیربنای 7000 متر مربع) 10ـ مجتمع فرهنگی هنری ریز 11ـ انجمن سینمای جوانان برازجان12ـ فرهنگسرای کاکی13ـ مجتمع فرهنگی هنری جم 14ـ سینما شاهد بهمنی15ـ سالن نمایش بوشهر 16ـ سالن نمایش دیلم17ـ سالن نمایش اهرم18ـ سالن نمایش خورموج19ـ سالن نمایش دیر20ـ سالن نمایش کنگان21ـ احداث ساختمان موسسه قرآنی روستای نظرآقا22ـ احداث ساختمان موسسه قرآنی روستای چارک و معرفی این روستا به عنوان روستای قرآنی23ـ احداث ساختمان کانون فرهنگی هنری روستای زیارت ساحلی24ـ احداث ساختمان کانون فرهنگی هنری روستای بادوله25ـ احداث نمازخانه مجتمع فرهنگی هنری 9 دی، 26 تا 38 ـ احداث 12 منزل سرایداری و یک مهمان سرا در سراسر استان.
علاوه بر احداث این ساختمان ها که برخی از آن ها هنوز به بهره برداری نرسیده اند تمامی مراکز فرهنگی هنری وابسته به اداره کل ارشاد تعمیر، تجهیز و بازسازی شده و یا توسعه داده شده اند که در این میان برخی از آن ها به طور ویژه شامل این خدمات قرار گرفته اند که به آن ها اشاره می شود: 1ـ انجمن سینمای جوانان بوشهر2ـ فرهنگسرای برازجان 3ـ فرهنگسرای گناوه 4ـ مجتمع فرهنگی هنری خارگ 5ـ مجتمع فرهنگی هنری 9 دی 6ـ مجتمع فرهنگی هنری دلوار7ـ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر
در همین راستا برخی ساختمان ها نیز با مشارکت مردمی و حمایت دولت در حال احداث اند که به برخی از آن ها اشاره می شود: 1ـ فرهنگ سرای دوراهک 2ـ ساختمان کانون فرهنگی هنری محله باغ زهرای بوشهر3ـ ساختمان کانون فرهنگی هنری مسجد خواجه ها و ...
در بخش تجهیزاتی 236 کانون فرهنگی هنری در استان به تناسب به امکاناتی از قبیل کولر گازی، تلفن، دستگاه فکس، رایانه و چاپگر، تلویزیون، دوربین فیلم برداری و عکاسی، قفسه کتاب، میز و صندلی، کتب کمک درسی و غیر درسی مجهز شده اند که مبالغ آن به میلیاردها ریال می رسد.
در کنار همه ی این خدمات انجام شده به زودی 10 خانه فرهنگ دیجیتال و یک مجتمع بزرگ فرهنگی دیجیتال با صرف ده ها میلیارد ریال تجهیز و راه اندازی می شوند که این مراکز علاوه بر اشتغال زایی مجهز به جدیدترین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای استفاده بهینه از محصولات فرهنگی و آموزش های نوین هستند. برای تمامی این مراکز فرهنگی دیجیتالی تعیین اعتبار شده و بسیاری از امکانات لازم خریداری نیز گردیده اند که به زودی افتتاح خواهند شد. در کنار همه ی این اقدامات انجام شده یک مجتمع مسکونی 32 واحدی نیز با مشارکت کارکنان اداره کل در شهر عالی شهر در حال احداث می باشد که ان شاء اله در دهه ی فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
و اما در بخش نرم افزاری در این بخش لازم است شاخص ها مشخص شوند، سپس ارزیابی های لازم انجام شود که تا چه اندازه کار فرهنگی هنری صورت پذیرفته است. برخی از این شاخص ها عبارتند از: تعداد مطبوعات، برگزاری جشنواره های مختلف، برگزاری نمایشگاه های مختلف فرهنگی هنری، تولید آثار هنری، تعداد کانون های تبلیغاتی و آگهی و فرهنگی هنری، همایش ها و برگزاری مناسبت های مختلف، مراسم شعر خوانی، همچنین خدمات انجام گرفته به اهالی فرهنگ و هنر و ...
متاسفانه منتقدین طوری مسائل را بیان کرده اند که گویا در چند سال اخیر هیچ اتفاق فرهنگی هنری صورت نگرفته و یکی از آن ها نوشته که تمامی انجمن های فرهنگی هنری تعطیل شدند. این در حالی است که در حال حاضر 80 انجمن فرهنگی و هنری زیر نظر ارشاد مشغول به فعالیت هستند. البته ممکن است برخی از انجمن ها نیز مثل هر تشکلی فراز و نشیب داشته باشند ولی کاش نمونه هایی از انجمن های تعطیل شده را ذکر می کردند. ما در این مقاله فقط به ذکر برخی از عناوین فعالیت های فرهنگی هنری انجام شده بدون ذکر تکرار آن ها بسنده می کنیم. بدون تردید آن ها که اهل انصافند خود قضاوت می کنند کمااینکه تاکنون مردم خوبمان قضاوت کرده اند و آن ها که نیات و اهداف دیگری دارند نه تنها این خدمات را نمی بینند بلکه به عنوان پروژه هایی منفی نیز به آن می نگرند و اینک خلاصه ای از عناوین فعالیت ها: برگزاری ده ها نمایشگاه کتاب در سراسر استان از جمله برگزاری سه نمایشگاه بزرگ کتاب با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، این در حالی است که از سال 1357 تا سال 1384 تنها دو نمایشگاه بزرگ استانی برگزار شده بود. قرارداد چهارمین نمایشگاه نیز در آغاز سال جاری بسته شده و ان شاء الله در دی ماه امسال برگزار خواهد شد.
برگزاری نمایشگاه بزرگ رسانه های دیجیتال در سال89 که این اتفاق بزرگ نرم افزاری تا کنون در برخی از استان های کشور هنوز اتفاق نیفتاده است. دریافت استاندارد کیفیت
عملکرد یا ایزو 9001 در سال 1388، تدوین کتاب جامع فرهنگی یا نقشه راه، توسعه هنرستان هنرهای زیبا از نظر کمی و کیفی، توسعه مرکز علمی کاربردی شماره 1 فرهنگ و هنر از نظر کمی و کیفی که هر دوی این مقوله نیازمند به گزارشی جداگانه می باشند. تبدیل 48 نفر از همکاران به اصطلاح انجمنی به نیروهای قراردادکار معین که برای همیشه به مشکل ارشاد در باب به کارگیری غیرقانونی نیروی انسانی خاتمه داد.
برگزاری 5 دوره جشنواره استانی تئاتر طنز تنگستان، برگزاری جشنواره استانی تئاتر کوتاه گناوه، جشنواره استانی تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره استانی تئاتر فجر، جشنواره استانی تئاتر دشتستان، جشنواره استانی تئاتر دینی، جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس.
برگزاری دو دوره جشنواره منطقه ای تئاتر که با تمام سال های قبل از دولت نهم و دهم برابری می کند. حمایت از هنرمندان تئاتر در اعزام به جشنواره ها، صدها اجرای عمومی تئاتر، برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر، حمایت از تولید ده ها تئاتر، برگزاری دو دوره سوگواره استانی تعزیه در دشتستان و دشتی، اجرای صدها کنسرت موسیقی در سراسر استان، برگزاری اولین همایش پژوهشی موسیقی استان بوشهر، برگزاری اولین جشنواره منطقه ای موسیقی حماسی محلی با حضور استان های همجوار، اجرای موسیقی محلی درکشورهای مختلف، برگزاری هفته فرهنگی استان بوشهر در کشور رومانی، تولید یک cd (10 قطعه موسیقی) توسط خواننده هم استانی آقای رحیم پوردرخش، برگزاری شب های موسیقی بوشهر در تهران، معرفی هنرمندان برای طرح تکریم که تا کنون 21 نفر مشمول این طرح شده اند، معرفی هنرمندان برای ارزشیابی هنری که 17 نفر درجه هنری را دریافت کرده اند. برگزاری کارگاه های موسیقی، برگزاری انواع کلا س های هنری در اوقات فراغت و سایر فصول سال، صدور مجوز برای آموزشگاه های آزاد هنری در حال حاضر 27 آموزشگاه فعال هستند. برگزاری آزمون مربیگری و صدور کارت مربیگری، تجلیل از هنرمندان به مناسبت های مختلف از جمله برگزاری تجلیل از 80 هنرمند برتر در عرصه ی ملی و بین المللی با حضور معاون هنری وزیر ارشاد و داریوش ارجمند، حمایت از هنرمندان از طریق پرداخت کمک های بلاعوض ، وام، بیمه و فعال سازی صندوق حمایت از هنرمندان که تا قبل از دولت نهم هیچ گونه فعالیتی نداشته و امروز بیش از هفتصد نفر عضو آن هستند. برگزاری برنامه های فرهنگی هنری در ستاد تسهیلات سفر نوروزی به عنوان معاون فرهنگی ستاد برگزاری جشنواره استانی شعر غدیر، جشنواره استانی شعر محلی سنگار افتو، برگزاری جلسات انجمن های شعر و ادب، برگزاری مراسم بزرگداشت روز فردوسی، مولوی، عمر خیام، حافظ و امثالهم، تجلیل از شاعران برتر و برگزیده استان، برگزاری شب های شعر به مناسبت های مختلف از جمله فتح خرمشهر، دهه ی فجر، ارتحال حضرت امام خمینی، هفته دفاع مقدس و ... برگزاری شب های شروه به مناسبت های مختلف برگزاری هفته کتاب همه ساله همراه با ده ها برنامه های مختلف فرهنگی و هنری، برگزاری جشن ها و برنامه های دهه ی کرامت، برگزاری ویژه برنامه های فتح خرمشهر، برگزاری ویژه برنامه های ارتحال امام خمینی(ره)، برگزاری ویژه برنامه های دهه فجر، برگزاری ویژه برنامه های هفته دولت، برگزاری ویژه برنامه های هفته دفاع مقدس، برگزاری ویژه برنامه های دهه امامت و ولایت (قربان تا غدیر) و به طور کلی برگزاری تمامی مناسبت های ملی و مذهبی، برگزاری دو دوره جشنواره استانی خوشنویسی خلیج فارس، برگزاری جشنواره استانی عکس خلیج فارس، برگزاری جشنواره استانی محرم در قاب سرخ و برگزاری جشنواره استانی پیامکی برای امام رضا(ع)، برگزاری روز صنعت چاپ، برگزاری 5 سال روز خبرنگار همراه با برنامه های متنوع، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه خبرنگاران و یک دوره 64 ساعت کلاس خبرنگاری همراه با اعطای گواهینامه، برگزاری جشنواره استانی شعر فجر، برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری سه دوره نمایشگاه فرهنگی هنری امام رضا(ع)، صدور بن کارت الکترونیک خرید کتاب برای بیش از 1300 نفر از نویسندگان، خبرنگاران، هنرمندان و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد به مبلغ 400 میلیون ریال، خرید آثار هنری هنرمندان و حمایت از تولید آثار هنری، خرید کتب نویسندگان استانی در قالب خرید استانی و خرید توسط معاونت فرهنگی وزارتخانه، حمایت از چاپ کتب نویسندگان در قالب حمایت های استانی و ملی (معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) فعال سازی شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان یکی از شوراهای فعال کشور و دعوت از آیت اله صفایی بوشهری به عنوان رییس شورا برای سخنرانی در شورای فرهنگ عمومی کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که محقق شد.
فعال سازی وب سایت اداره کل ارشاد و کسب مقام برتر در میان وب سایت های استانی، تالیف چندین کتب و یا مشارکت در چاپ آن ها از جمله تالیف سه جلد کتاب خورشید خراسان، با لهجه دریا و ابریشم و کتاب اصلاح الگوی مصرف، بزرگداشت مفاخر استان از جمله همایش بزرگداشت حاج ماشاء اله کازرونی، پیشنهاد دهنده کنگره بزرگداشت حضرت آیت اله میرزا احمد دشتی، مرحوم حاج علی مرادی، ماندنی صلصال، ایرج صغیری، حسن زنگنه، داریوش غریب زاده و ... برگزاری مراسم ویژه بیستمین سالگرد شهادت شهید صادق گنجی با حضور وزیر ارشاد و ده ها شخصیت ملی، کسب سه دوره مقام برتر غرفه مطبوعات استان بوشهر در جشنواره بین المللی مطبوعات در تهران، برگزاری دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات خلیج فارس، برگزاری جشنواره استانی فیلم و عکس تلفن همراه، کسب مقام برتر استانی در برنامه اوقات فراغت در چندین سال، کسب مقام پنجم اداره کل ارشاد در فعالیت های فرهنگی هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور در سال 1387، برگزاری سوگواره استانی دو بیتی و رباعی عاشورایی، برگزاری اولین همایش منطقه ای شعر خوانی انقلاب و عاشورا در شهرستان دیلم، برگزاری ده ها مسابقات فرهنگی، کسب مقام برتر اداره کل در اقامه نماز در چندین سال پیاپی در سطح استانی و ملی و دریافت لوح تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری 5 دوره جشنواره ملی مشاعره رضوی به عنوان یکی از موفق ترین جشنواره های فرهنگی هنری امام رضا(ع) در سطح کشور، برگزاری نهمین جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه، عکس، فیلمنامه و پوستر فیلم که بر اساس توافقنامه قرار است امسال نیز در آذرماه یازدهمین جشنواره در استان بوشهر برگزار شود.
برگزاری دو دوره جشنواره استانی لالایی خوانی، برگزاری اردوی راهیان نور هنرمندان و کارکنان اداره کل ارشاد اسلامی، اعطای وام به هنرمندان و نویسندگان از طریق هماهنگی با بانک های استان، کسب رتبه اول اداره کل ارشاد در افکار سنجی ارباب رجوع در سطح استان و کسب مقام سوم در همین رابطه در کل کشور، توزیع صدها میلیون تومان کتاب در هر سال در بین کتابخانه های عمومی و موسسات فرهنگی، برگزاری دو دوره جشنواره مشاعره رضوی دانش آموزی در سطح استان بوشهر، هماهنگی و تولید برنامه های مشاعره برای پخش به صورت هفتگی از سیمای مرکز بوشهر، اعطای مجوز به 24 موسسه قرآنی و اعطای کمکی قریب 700 میلیون تومان به این موسسات، تا کنون 18029 نفر توسط این موسسات آموزش قرآن دیده اند که شامل 629 نفر حافظ قرآن، 275 نفر قاری قرآن می شوند. این در حالی است که تا قبل از دولت نهم حتی یک موسسه قرآنی با مجوز ارشاد وجود نداشته است.
برگزاری جشنواره استانی داستان نویسی کلک زرین و برگزاری کارگاه داستان نویسی با حضور استاد محمدرضا سرشار (رهگذر)، برگزاری چندین دوره سوگواره سرداران آسمانی، همکاری در برگزاری نخستین اکسپوی نقاشان استان، چندین برنامه رو نمایی از کتب نویسندگان استان همراه با تقدیر از آن ها. استقرار بانک اطلاعاتی، هنرمندان، نویسندگان و شاعران، تدوین کتاب جامع فرهنگی استان به عنوان نقشه راه برگزاری اولین جشنواره ملی شعر قرآنی، که امسال نیز دومین دوره ی آن برگزار می گردد. چاپ و انتشار فصلنامه پژوهشی فرهنگ بوشهر، چاپ ویژه نامه نهم دی ماه، برگزاری راه پیمایی هنرمندان استان در محکومیت عوامل فتنه 1388 در نهم دی ماه 1388 ، چاپ و انتشار هفته نامه پاسخگو، راه اندازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جم، راه اندازی و افتتاح نمایندگی های ارشاد در بخش های کاکی، آب پخش، ریز، شبانکاره، خارگ و دلوار، افتتاح نمایندگی کانون های فرهنگی هنری در عسلویه، افزایش تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد از 30 کانون در سال 1385 به 236 کانون که تا پایان سال به 260 کانون افزایش می یابد. افزایش تعداد کتابخانه های مساجد از 30 کتابخانه در سال 1385 به 95 کتابخانه در حال حاضر، اجرای طرح تلاوت نور (قرآن) در 800 مسجد استان.
اجرای 80 تفسیر روزانه قرآن کریم در مساجد استان، برگزاری انواع جشنواره های استانی (7 جشنواره فرهنگی هنری) توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد و امسال نیز جشنواره ملی تحت عنوان جشنواره جشنواره ها در استان بوشهر برگزار خواهد شد.
راه اندازی حلقه های معرفتی یا طرح چهره به چهره (50 حلقه در حال حاضر در سطح استان در حال فعالیت هستند.) افتتاح پایگاه مقاومت پیامبر اعظم در اداره کل، اقدامات جدی در تعویض اسامی بیگانه بر فروشگاه ها، مغازه ها و موسسات، کسب مقام برتر در مبارزه با توزیع نرم افزارهای غیر مجاز، کسب مقام برتر انجمن سینمای جوان بوشهر در سطح ملی، برگزاری نمایشگاه کتاب سیار روستایی، اهدای بن کارت الکترونیک ویژه دانشجویان.
اعطای مجوز به 28 نشریه که این رقم با تعداد نشریات مجوز داده شده تا قبل از دولت نهم برابری می کند. تعداد کانون های تبلیغاتی و آگهی در حال حاضر 145 کانون می باشد که به نصفی از این تعداد در دولت نهم و دهم مجوز داده شده است.
برگزاری نخستین جشنواره دفاع مقدس در مطبوعات، نخستین جشنواره اذان، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی درمقوله نماز، برگزاری دو دوره مسابقه استانی حفظ قرآن ویژه اعضای موسسات قرآنی وابسته به وزارت ارشاد، برگزاری نخستین همایش آواها و نواهای عاشورایی نخستین همایش نویسندگان کتاب کودک با کودکان، همایش تجلیل از مولفان قرآنی، همکاری در چاپ کتاب دشتستان در نهضت ملی و انقلاب اسلامی (مجموعه مقالات حاج ماشاء اله کازرونی)، همکاری در انتشار کتاب مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری مردم دشتستان (مجموعه خاطرات حاج ماشاء اله کازرونی)، همکاری در چاپ کتاب از جنگ لرده تا حماسه سیمین، کسب رتبه دوم در محور نظام های مدیریتی در میان ادارات ارشاد استان ها در سال 1387، کسب مقام دوم بخش آموزش در میان ادارات کل ارشاد استان ها در سال 1387 همایش های تجلیل از انجمن های برتر شعر و ادب استان (در سال های 87ـ 86ـ 85) اعزام کاروان راهیان نور ویژه هنرمندان و اعزام کاروان هنرمندان و همکاران ویژه زیارت مرقد مطهر امام خمینی(ره)، برگزاری نمایشگاه های کتاب و نرم افزارهای قرآنی، برگزاری کارگاه های آموزشی تئاتر، هنرهای تجسمی، فیلم و عکس با حضور اساتید برجسته کشوری همچون دکتر صادقی و دکتر ممنون، برگزاری جشنواره استانی فیلم کوتاه جم، تجلیل از پژوهشگران برتر در سال 1385، اجرای برنامه های متعدد فرهنگی در زمینه ی مبارزه با اعتیاد، گرامیداشت روز سینما همراه با تجلیل از برترین های فیلم در چند سال پیاپی، برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب های نویسندگان با حضور شخصیت های علمی استان، چاپ انواع ویژه نامه ها به مناسبت های مختلف فرهنگی هنری، اجرای 6613 برنامه فرهنگی هنری آموزشی از سال 1387 تا 1389، جشنواره استانی هنرهای تجسمی دشتستان در چندین سال پیاپی، برگزاری یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت.
مقام های کسب شده توسط انجمن سینمای جوان در رابطه با فعال شدن انجمن ها نیز تنها اشاره ای کوتاه به فعالیت انجمن سینمای جوانان برازجان و بوشهر می نمایم. خوب است سری به این دو انجمن بزنید و از سرپرست های آن ها راجع به کمک ها و حمایت هایی که از سوی اداره کل ارشاد صورت گرفته بپرسید، بدون تردید میزان کمک ها و حمایت های صورت گرفته در بخش نرم افزاری و فعالیت های فرهنگی قابل مقایسه با هیچ دوره ای نمی باشد. در بخش تجهیز و تعمیر نیز بدین گونه است و از نظر تجهیزات هر آنچه که مورد نیاز بوده تامین شده است. موفقیت هایی که اعضای این انجمن ها خصوصا بوشهر در عرصه ی ملی و بین المللی کسب کرده اند موید این ادعاست. برگزاری کلاس های مختلف آموزشی، تولید ده ها فیلم کوتاه، برگزاری انواع نمایشگاه ها از دیگر برنامه های این انجمن ها بوده است. در عین حال تلاش های سرپرست های این انجمن ها نقش مهمی در ارتقاء فعالیت ها داشته است. به یاد دارم در سال 1385 انجمن سینمای جوان بوشهر تقریبا در رکود کامل به سر می برد ولی با انتصاب سرپرست جدید دفتر و حمایت ها این گونه شاهد فعالیت های گسترده بودیم، به طوری که این انجمن در چند سال پیاپی به عنوان انجمن برتر کشور معرفی گردید. در سال 1389 نیز انجمن سینمای جوانان تنگستان با حضور معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد که هم اکنون مشغول فعالیت است.
در پایان این نکته را نیز یادآور شوم که همه فعالیت های انجام شده در بخش سخت افزاری و نرم افزاری حاصل سیاست های دولت نهم و دهم در جهت توسعه ی فرهنگ و هنر و همکاری و همراهی هنرمندان و تلاش همکاران سابقم در اداره کل و ادارات شهرستان ها بوده که بنده در این موفقیت ها فقط واسطه بوده ام و از این جهت از همگان تقدیر و تشکر می کنم.
نصراله شفیعی




کانال تلگرام اتحادخبر

برچسب ها:
news

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...