امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 30 بهمن 1393 - 09:31
اختصاصی اتحاد جنوب/ با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد:

اتحادجنوب: همایش دوستداران کتاب دشتستان در حمایت از طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران، بعد از ظهر چهارشنبه 29 بهمن ماه با حضور با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری، مدیر آموزش و پرورش و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان و جمعی از نویسندگان و دوستداران کتاب و کتابخوانی در تالار نگین برازجان برگزار شد...

اتحاد جنوب ـ سیده هدیه بیت سیاح: همایش دوستداران کتاب دشتستان در حمایت از طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران، بعد از ظهر چهارشنبه 29 بهمن ماه با حضور با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری، مدیر آموزش و پرورش و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان و جمعی از نویسندگان و دوستداران کتاب و کتابخوانی در تالار نگین برازجان برگزار شد.
این همایش توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، فرمانداری دشتستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و انجمن دوستداران کتاب دشتستان و شهرداری و دانشگاه پیام نور برازجان، روزنامه بامداد جنوب، کانون همیاران جوان، کانون همیاران توسعه جامعه، کانون آینه اندیشه، کانون بهسازان فردا و پژوهش سرای متقین برازجان برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از انتخاب بوشهر به عنوان یکی از پنج شهر کاندیدای پایتخت کتاب کشور، گفت: این طرح هر ساله توسط یونسکو در سراسر جهان برگزار می شود که در سال های گذشته تهران به عنوان پایتخت کتاب ایران به یونسکو معرفی می شد و در نهایت ایران در مرحله بین المللی هیچ امتیازی را کسب نمی کرد.


حمیده ماحوزی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان ماه امسال تصمیم گرفت تا همه شهر های کشور در این طرح شرکت کنند، از این رو به تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها  اعلام شد تا شهرهای موردنظر خود را انتخاب و طرح های مربوطه را به این وزارت خانه ارسال کنند.
وی ادامه داد: به دنبال آن، از تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان بوشهر دعوت شد تا در این طرح شرکت کنند که متأسفانه استقبال خوبی از این طرح در شهرستان ها صورت نگرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آنجایی که شرکت در طرح پایتخت کتاب کشور فرصتی جهت معرفی استان بوشهر به عنوان مهد فرهنگ و کتاب بود لذا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، علی رغم عدم استقبال ادارات ارشاد شهرستان های این استان، با همکاری 31 اداره کل دیگر، طرحی آماده و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرد.
ماحوزی اضافه کرد: در مرحله اول 66 شهر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد که از این تعداد 20 شهر و در نهایت 5 شهر به مرحله نهایی راه یافتند.
ماحوزی ادامه داد: مراسم انتخاب پایتخت کتاب کشور دوم اسفند ماه با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد که امیدواریم در نهایت بوشهر به عنوان پایتخت کتاب کشور انتخاب شود.

 

از سلول کتاب تا میلاد کتاب
ماحوزی در توضیح طرح بوشهر پایتخت کتاب کشور گفت: از جمله برنامه های این طرح «هر خانه، یک کتاب» است که طی این برنامه، هر خانواده می تواند کتابی را در معرفی پیشینه و گذشته خاندان خود بنویسد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز جهت انتشار آن کتاب حمایت خواهد کرد.
وی یکی دیگر از برنامه های این طرح پیشنهادی را «سلول کتاب» دانست که با همکاری دادگستری استان بوشهر برگزار خواهد شد و طی آن مقداری از هزینه نقدی مجرمان جرائم نقدی، صرف خرید کتاب خواهد شد از طرفی برای زندانیان کتابهایی در زمینه جرائم آنان تهیه شده و در اختیار آنان قرار می گیرد که در نهایت با برگزاری آزمونی در بین زندانیان، به افراد برگزیده از 6 ماه تا یک سال تخفیف در حبس داده می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های این طرح، دادن کتاب هایی در خصوص صید و صیادی به صیادان و یا به بازاریان در خصوص صنف مربوطه آن ها می باشد.


وی افزود: در صورت برگزیده شدن بوشهر به عنوان پایتخت کتاب کشور، با همکای ثبت احوال استان بوشهر به تمامی نوزادانی که متولد شده اند و از ثبت احوال شناسنامه دریافت می کنند، بسته هایی فرهنگی و کتاب اهداء خواهد شد.
ماحوزی همچنین از همکاری صدا و سیمای استان بوشهر با نمایش برنامه هایی در این شبکه خبر داد و گفت: طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران با نام «زیست بوم» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است.
وی ادامه داد: شعار یونسکو «آموختن برای زیستن با یکدیگر» می باشد که امیدواریم طرح «زیست بوم» اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز که با شعار یونسکو همخوانی دارد، امسال انتخاب و به مرحله بین المللی راه یابد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در صورت برگزیده شدن طرح زیست بوم، برنامه های این طرح از اوایل فروردین ماه اجرا خواهد شد و در نهایت در روز 10 اردیبهشت ماه و همزمان با روز ملی خلیج فارس، جشن اجرایی شدن بوشهر پایتخت کتاب ایران برپا خواهد شد.
ماحوزی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در استان بوشهر مراکز فرهنگی از جمله مدرسه 110 ساله سعادت، چاپخانه 108 ساله علوی و یا چاپخانه مدرن آریانا وجود دارد که خود بیانگر فرهنگ این استان است.
وی با اشاره به پتانسیل بالای نویسندگان و کتابخوانان استان بوشهر گفت: در استان بوشهر نویسندگان شاعران و اهالی قلم بزرگی از جمله اکبر صابری وجود دارد که خود زمینه رشد کتاب و کتابخوانی را فراهم نماید.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان نیز ضمن حمایت از طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران گفت: از زحمات تمامی مسئولینی که تلاش دارند تا بوشهر و دشتستان رشد کند، سپاسگزارم.


سیدحسن لواسانی افزود: کتاب به ما نشان می دهد که اگر با آن مألوف شویم، بزرگ می شویم از این رو از طرح بوشهر پایتخت کتاب کشور حمایت خواهیم کرد.
بهادر قائدی نیز در این مراسم به نمایندگی از انجمن دوستداران کتاب دشتستان گفت: این همایش بهانه ای است تا از استان بوشهر که زادگاه اولین چاپ های ایران است، حمایت کنیم.
وی افزود: استان بوشهر کتاب دوستان و کتاب خوان های مشتاقی دارد که این استان به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی شود.


قائدی افزود: در استان بوشهر نویسندگان و اندیشمندان بزرگی از جمله اکبر صابری و نشریات و رسانه های بزرگی چون بامداد جنوب و اتحادجنوب وجود دارد که خود پتانسیل رشد و تعالی این استان رافراهم کرده است.

حبیب قاسمی نیز به نمایندگی از نویسندگان دشتستان گفت: برخی افراد گمان می کنند که با روی کار آمدن فضای مجازی، عمر کتاب پایان یافته اما این امر حقیقت ندارد.
وی با اشاره به مشکلات نویسندگان، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خواست تا حمایت بیشتری از آنان داشته باشد و جایگا های خاصی جهت فروش کتب آنان ایجاد نماید.


ـ در حاشیه این مراسم تمامی حضار به مدت 10 دقیقه به مطالعه کتاب پرداختند.























کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/12/03 - 16:12
0
0
با درود فراوان .ضمن تشکر از برگزارکنندگان محترم نکته ای را لازم است متذکر شوم و آن اینکه همانطور که در تبلیغات این همایش لیست بلند بالایی از ادارات ، نهادها ، انجمن ها و گروه ها وجود داشت شایسته بود که این عزیزان حضور چشمگیری داشته باشند وانتظار بیشتری از این همایش داشتم . اگر تعداد دانش آموزان حاضر در جلسه را محاسبه نکنیم تعداد اندکی حضور داشتند . وقتی برگزار کنندگان مراسم خود حاضر به شرکت در مراسم نباشند باید چه انتظاری از دیگران داشت . کتاب و مطالعه نزد ما از جایگاه ویژه ای برخوردار نیست که اگر بود حضور مدعیان این عرصه را در مراسم می دیدیم و این عدم استقبال از سوی داعیه داران کتاب و کتابخوانی را نمی دانم چه بنامم . متأسفانه ما بیشتر اهل شعاریم . در فضای مجازی و رسانه ها بر طبل سرانه پائین مالعه در استان می کوبیم و مسئولین را مقصر قلمداد می کنیم اما خود را حداقل موظف به حضور در یک مراسم تحت عنوان کتاب نمی دانیم .عنوان این گردهمایی " همایش 1000نفری دوستداران کتاب " بود و لابد برگزار کنندگان این رقم را کف محاسبه خود می پنداشتند و سقف آن را بیشتر می دانستند . سئوال اینجاست آیا این همایش انتظارات را براورده کرد ؟آیا این مراسم برازنده نام کتاب و عنوان همایش بود؟ آیا..... من که خروجی خوبی برای آن متصور نیستم و به عقیده من باید جلسه ای را برای آسیب شناسی موضوع برگزار کرد تا با ارائه راهکارهای مناسب در آینده شاهد رونق بیشتر این قبیل همایشها باشیم /ج
1393/12/02 - 19:01
0
0
علی جان نکته نخست اینکه ما بایست از انتقاد شدن و انتقاد استقبال کنیم و دیگران رانیز دعوت کنیم که ما را نقد کنند و نقد شدن و نقد کردن یک پایه و اصل است و این نیز اکتسابی است که بایست یادش بگیریم و نکته دوم اینکه در مورد گسترش فرهنگ کتابخانی بهترین روش ( اگر نگوییم تنها راه ) بر پایه مطالعاتی که داشته ام این است که این عادت از سالهای آغازین کودکی از طریق بازی و رنگ آمیزی و خط خط کردن کاغظ و داستان خوانی بزرگترها و پدر مادر شروع میشود و الی .... چکیده اینکه این رفتار و عادت بایست در ما پرورانده شود که نقش آموزش پرورش نیز کلیدی است و دیگر فعالیتها در این زمینه مانند همایش ها و تشویق کردنها و مسابقه های کتابخوانی و ... نیز در ادامه راه میتواند موثر و تایین کننده باشد . پیروز باشید ./ب
1393/12/02 - 16:43
0
0
جناب ناصر حفظ اله؛ از محبت حضرتعالی بسیار سپاسگزاریم... امیدوارم که خبرهای خوشی برای جنوب ایران و پایتختی کتاب بیاید... درود
1393/12/01 - 09:29
0
0
درود بر متولیان و همه ی عزیزان شرکت کننده در این مراسم فرهنگی . از انجمن هامون ایران و جناب حسام مقدم و سرکار خانم امیری که در اطلاع رسانی زحمت زیادی می کشندکمال تشکر را دارم.
حیف که بنده گرفتار بودم و نتوانستم از این رهگذر فیضی ببرم.
1393/11/30 - 19:28
0
0
همیشه کسانی هستند که انتقاد کنند ولی هیچ اقدامی نمی کنند/ب
1393/11/30 - 12:32
0
0
با سپاس از همه دست اندرکاران و عزیزان که به گسترش فرهنگ کتابخوانی بها میدهند. نکته اینکه مسئله و مشکل کتاب نخواندن و کم پژوهشی تنها با این همایش ها حل نمیشود و شایسته بود که دوستان سخنران این مشکل را ریشه یابی و تحلیل میکردند وراه حل میدادند . مطالعه کردن یک عادت است که در ما بایست از کودکی پرورش یابد و در آموزشگاهها و مدرسه ها با شیو ه ها و تکنیکهای ویژه تقویت و استوار شود و با تکرار همیشکی بخشی از رفتار و عادت ما شود . اینکه بگوییم کتاب خواندن خوب است و خوب است چاره درد نیست ./ب
1393/11/30 - 10:19
0
0
مگه قرار نبود هزارنفر باشند. اينا كه صدتا هم نيستن./ب
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...