- همبستگی دانشگاه پیامنور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
- استان فارس ظرفیتهای قابل توجهی در ایجاد زنجیرههای ارزش دارد
- کلاسهای مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشتماه دایر است
- مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری میشود
- حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو
- بیعدالتی پتروشیمیها در حق مردم استان بوشهر پذیرفتنی نیست
- ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
- طرحهای اقتصادی در سواحل توسعه مییابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
- صاحبان صنایع استان بوشهر برای جذب دانشجویان بورسیه اقدام کنند
- شوراها نماد مدیریت مشارکتی در کشور می باشند/ عدم توجه مسؤولان به جایگاه، نقش و کارکرد شوراها
اکتفا و اقتصار ورزیدن به بُعد کلامى واقعه و غفلت از ابعاد عرفانى و وجود شناختى عاشورا از نقایص و کاستىهاى فرهنگ موجود عاشورایى است. نگاه و رویکرد پسیکولوژیک و نفسانى به واقعه عاشورا که نتیجه قهرى آن ایجاد نوعى امنیت روانى و جنبه عاطفى دارد، اگر مسبوق و مصبوغ به مبانى معرفتى و وجودى نباشد با کوچکترین شبههاى، دچار تزلزل شده و فرو مىریزد.
اکتفا و اقتصار ورزیدن به بُعد کلامى واقعه و غفلت از ابعاد عرفانى و وجود شناختى عاشورا از نقایص و کاستىهاى فرهنگ موجود عاشورایى است. نگاه و رویکرد پسیکولوژیک و نفسانى به واقعه عاشورا که نتیجه قهرى آن ایجاد نوعى امنیت روانى و جنبه عاطفى دارد، اگر مسبوق و مصبوغ به مبانى معرفتى و وجودى نباشد با کوچکترین شبههاى، دچار تزلزل شده و فرو مىریزد. با بررسى کلى ادبیات عاشورا (شعر عاشورایى)، به ویژه بررسى اشعارى که طى دو دهه اخیر سروده شده است برخى کاستىها مشاهده مىشود. بىتردید، اشاره به این نکات و نقاط منفى، صرفاً با انگیزه گوشزد و هشدار به شاعران متعهد جهت اصلاح بینش و نگرش خود به عاشورا صورت میگیرد، نه تخطئه – یا خداى ناکرده - تضعیف ادبیات عاشورا. هنر اگر در قالب ادبى متناسب با آن ریخته نشود و ظرف مناسب خود را نیابد فاقد تأثیر خواهد بود. نگارنده با بررسى و مطالعه صدها شعر مربوط به عاشورا برخى علل «در حاشیه ماندن ادبیات عاشورا» را به شرح ذیل یادآورى مىنماید: الف. تکرار مکرّرات و زیادهگویى بدون نوآورى؛ ب. شعارى بودن اشعار، کلىگویى و بىتوجهى به صبغه ادبى در آفرینش آثار عاشورایى؛ ج. رجوع به وقایع غیرمستند و تحریف شده و خلاء مقبولیت تاریخى؛ د. بهره جستن از بیان غیرعینى و مفهومى و به کارگیرى ترکیبات کلیشهاى و فقدان آرایههاى تصویرى و حسّى؛ ه. غفلتورزى از ابعاد عرفانى، حماسى و به طور کلى ارزشی عاشورا و انحصار آن در بُعد سوگوارى و عاطفى؛ و. بىتوجهى به تأثیر اعجازگونه القاء غیرمستقیم مضامین عاشورا و روى آوردن به القاء بىواسطه پیامهاى عاشورا؛ ز. عدم شناخت وافى نسبت به شخصیت قهرمانان کربلا و پایگاه حقیقى آنان؛ ح. و از همه مهمتر، عدم تأمل عمیق فکرى و فلسفى در حادثه عاشورا و رویارویى آگاهانه و آزادانه حسین بن على و یارانش با پدیده مرگ و عدم استخراج اصول و مبانى وجودشناختى (اگزیستانسیالیستی)، معرفتشناختى و انسانشناختى این حادثه بزرگ و مقدس. در انتخاب آثار گزیده و مطرح عاشورایى، توجه به موارد مزبور و لزوم حضور آنها در شعر، امرى لازم و بایسته بوده، خلاء وجودى یکایک آنها به نقص و کاستى آن اثر منجر خواهد شد؛ چرا که بر کالبد استوار و لایزال عاشورا، خلعت و جامهاى فاخر و چشمنواز، زیبنده است و عاشورا از آثارى که سنخیت و تناسبى با آن ندارند مستغنى بوده و خواهد بود. در این مقال و مجال اندک در پی پاسخ این پرسش نیستیم که چرا از دوره صفوی تا به حال، شعر عاشورایی ما بر مدار ترکیببند محتشم کاشانی چرخیده است و شاعران، همه، آثاری آفریده اندکه هم در صورت و هم در معنی شباهت وهمسانی غریبی با آن دارد؟ تنها میتوان اشاره گون از کنار بحث عبور کرد که ادبیات در هر جامعهای جزئی از مجموعه و ارگانیزم پیچیده و در هم تنیده اجزاء آن دیار است و اگر برسرزمینی خاک سرد سکون و رکود پاشیده شده باشد، از ادب وهنرآن جا نیز نباید تازه رویی و طراوت را توقع داشت. در این جا صرفا به معرفی و بررسی دو اثر گزیده ی عاشورایی خواهیم پرداخت... ترکیببند محتشم کاشانی این مرثیه، بسیار استادانه و زیبا سروده شده است و برخى از ادبا، این ترکیببند را «جاودانهترین سوگچامه تاریخ نظم هزار ساله پارسى» به شمار آوردهاند. به عقیده محققان و منقتدان ادبى «سروده والاى او (محتشم) هرگز مشمول گذشت روزگاران نشده است و مثل اصل مصیبت عظیم و بىمانند حضرت سیدالشهداء به مرور سالیان هیچگاه کهنگى نپذیرفته و هر روز در تجدد و تازگى بوده است»[1]. استقبال دهها شاعر بعد از محتشم تا زمان حاضر از ترکیب بند غرا و رسای او،نشانه مقبولیت، اهمیت و اثرگذاری خاص این شاعر بر متأخران است. کتیبههای منقش به ترکیب بند معروف این شاعر بلند آوازه در هیبت بیرقهای سرخ و سیاه، مهم ترین نماد قبول عام این اثربوده است. در ابتداى این ترکیببند، محتشم با تجاهل العارفى زیبا و سپس به واسطه صنعت براعت استهلال، با به دست دادن شمهاى از واقعه، از داستان غمانگیز بلندى پرده برمىگیرد. استفاده از آیات و روایات و تلمیحات مذهبى و دینى در این ترکیببند به وفور انجام شده است. استفاده از صناعات لفظى و ادبى، بخصوص واجآرایى (آلیتراسیون)، تناسب، جناس (در انواع متنوع آن)، صنعت تشخیص، اغراق، استعاره و کنایه نیز از جمله اوصاف و امتیازات ترکیببند او به شمار مىرود. در شاهکار محتشم، نوع نگاه شاعر و زاویه دید او متغیر است و به صورت سیرى از عالم خاک و نباتات تا عالم اعلى و حتى تا ذات خداوند ادامه مییابد که محتشم با رعایت ادب شرعى، به طرزى بدیع و شگفت این مسئله را چنین زیبا مطرح کرده است: کرد این خیال، و همِ غلط کار، کان غبار تا دامن جلال جهان آفرین رسید هست از ملال گرچه برى، ذات ذوالجلال او در دل است وهیچ دلى نیست بىملال... با این همه در شعر محتشم، نکتهها و نقطههای دل آزاری نیز دیده میشود که از آن جمله میتوان به باور داشتِ محتشم به جبری بودن حادثه ی عاشورا اشاره کرد، علاوه بر این محتشم چرخ را مسبب و باعث حدوث واقعه ی عاشورا میداند و فقط در یک بیت! به مسئله و فلسفه ی عقوبت مخالفان امام (ع) پرداخته است. گنجینه اسرار عمان سامانى یکى از شاهکارهاى ادبیات عاشورایى، مثنوى گرانسنگ گنجینه اسرار، اثر تاجالشعراء میرزا نورالله عمان سامانى است، مرثیهاى حماسى و عرفانى در بیان رموز و لطایف عارفانه حادثه کربلا، که به تعبیر مرحوم جلالالدین همایى در مقدمه مخزنالدرر عمان، اگر او اشعارى بجز گنجینه اسرار هم نداشت، در موفقیت او تردیدى نبود. این مثنوى ارجمند 812 بیت است و در سال 1355 تدوین شده است. به حق باید گنجینه اسرار را نقطه عطفى در تاریخ ادبیات عاشورایى تلقى کرد. شروع مثنوى با مقدمهاى عرفانى و مسجع است در تحمید بارى تعالى: «معشوق مطلقى را حمد و ستایش سزاست - جل جلاله - که تمام موجودات عاشق و مقید اویند، همه راه اوست مىپویند و وصل اوست مىجویند و حمد اوست مىگویند...». مقدمه کتاب از لحاظ صناعات و زیبایىهاى ادبى قابل قیاس با متون مطرح ادبى و عرفانى است. البته تأثیر گلستان سعدى در جاى جاى آن مشهود و محسوس است. این مثنوى به قسمتهاى مختلف منقسم است و هر فصل با مقدمه و معرفى کوتاهى با جمله «در بیان...» آغاز مىگردد. فصل اول در بیان تجلى است و شروع آن ابیاتى سخت آشنا و زیبا که ترنم موزونى بر لبان شیفتگان عرفان است: کیست این پنهان مرا در جان و تن کز زبان من همىگوید سخن اینکه گوید از لب من راز کیست؟ بنگرید این صاحب آواز کیست در من این سان خودنمایى مىکند ادعاى آشنایى مىکند کیست این گویا و شنوا در تنم ؟ باورم یا رب نیاید کاین منم... عمان سامانى با مقدمهای عرفانى، وارد قضیه عاشورا مىشود. جام شرابی تابسوز و مردافکن در میانه ی بزم نهاده اند و حریفی خوش و سرمست میطلبند تا جرعهای از جام بلا/ و لا را بنوشد، وی باز به قصه پیامبران برمىگردد و حکایت بلایاى مقربان بزم را مىگوید، حکایت آدم و نوح و ایوب و خلیل و یونس و یوسف و یعقوب و موسى و عیسى و احمد(ص) و مرتضى(ع) و امام حسن مجتبى(ع). مجتبى زان باده تا سرمست گشت شد دلش خون و فرود آمد به طشت عمان به نام حضرت سیدالشهداء(ع) که مىرسد، از خود بیخود مىشود و از غیرت نمىتواند نام او را بر زبان آرد. وى خود را غرقه در دریاى خون مىبیند؛ چرا که آن «سخنگوى از لب خود» را یافته است: شوخ شیرین مشرب من کیستى؟ اى سخنگوى از لب من کیستى؟ عمان این مى پرمشعله را سوزاننده مشغله عارفان مىداند، شرابى که رهروان از آن مستىها خواهند کرد. فصول بعد، شرح برخى صحنههاى عاشورا و تأویلهاى عرفانى مستفاد از آن است. این تأویلها بخصوص در بیان داستان حزین یزید ریاحى و سقای کربلا سخت شنیدنى و دلکش است. عمان، سیدالشهداء(ع) را بحر محیط مىداند و با عتابى لطفآمیز، خطاب به علمدار عاشورا مىسراید: اى ز شط سوى محیط آورده آب آب خود را ریختى، واپس شتاب آب آرى سوى بحر موجخیز بیش از این آبت مریز، آبت بریز! نکته جالب توجه این که عمان از فروغلطیدن به ورطه اتحاد و دام حلول بشدت مىپرهیزد و یادآورى مىکند که اتحاد ائمه و ذات الوهیت، نسبتى با آراء موهن و مردود پارهاى از غلات ندارد و چیزى شبیه نسبت آهن و آتش است. حق همىداند که غالى نیستم اشعرى و اعتزالى نیستم اتحادى و حلولى نیستم فارغ از اقوار بىمعنى ستم پرسش مهمی که در نقد شعر عمان به ذهن متبادر میشود این است که آیا دیدگاه و رویکرد عرفانی به واقعه ی عاشورا، علیرغم دل انگیزی و هوشربایی خاص خود، به نوعی غفلت از وجوه زمینی و انسانی واقعه عاشورا منجر نخواهد شد؟ و آیا چنین رویکردی راه را برای ورود تحریفات به فرهنگ عاشورا هموار نمی کند؟ به عنوان نمونه یکى از قضایایى که در حادثه کربلا از نگاه صاحبنظران تحریف و برساخته و قضیه جعلى محسوب است، قضیه عروسى و دامادى قاسم است که مورخان و پژوهشگران عاشورایى بشدت این مسئله را مورد انتقاد قرار داده و معتقدند که عروسى قاسم جزو تحریفات عاشورا است. اما در گنجینه اسرار این واقعه آمده است و از آن استفاده عرفانى شده است! آرزو را ترک گفتن خوشتر است با عروس مرگ خفتن خوشتر است کى خضاب دستتان باشد صواب دست عاشق را زخون باید خضاب پانوشت: 1ـ ترکیب بند محتشم، مقدمه: سید حسن سادات ناصری، تهران: انجمن خوشنویسان ایران، 1365،ص15./ج
تازه ترین خبرها
- همبستگی دانشگاه پیامنور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
- استان فارس ظرفیتهای قابل توجهی در ایجاد زنجیرههای ارزش دارد
- کلاسهای مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشتماه دایر است
- مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری میشود
- حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو
- بیعدالتی پتروشیمیها در حق مردم استان بوشهر پذیرفتنی نیست
- ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
- طرحهای اقتصادی در سواحل توسعه مییابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
- صاحبان صنایع استان بوشهر برای جذب دانشجویان بورسیه اقدام کنند
- ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
- عقبماندگیهای اجرای طرح فیبر نوری در استان بوشهر جبران شود
- پوشش بین المللي برنامه های روز ملی خلیج فارس با حضور ١٩ شبکه مختلف تلویزیونی خارجی
- پیام شهردار برازجان به مناسبت گرامیداشت نهم اردیبهشت ماه؛ روز شوراها
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۲.۰۹
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/09
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/09
- قطعی شدن صعود تیم های مدعی به دور بعد
- مطالبه فعالان اقتصادی استان بوشهر تعطیلی شنبه است
- سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
- رئیس دانشگاه کراچی در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود، مدرک دکترای افتخاری را به رئیسی داد / سال ۹۶ در روسیه بدون حضور مقامات ارشد دولتی، به روحانی مدرک دکترای افتخاری دادند
- طرحهای مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا میشود
- حفاظت از لاکپشتهای دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
- ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
- شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
- علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
- هواشناسی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعدوبرق در مرکز و شرق کشور
- گفتوگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
- موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
- قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
- ورزش باعث رشد قد میشود؟
- چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
- پرداخت یکسوم وامهای استان بوشهر توسط بانک قرضالحسنه مهر ایران
- این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
- ام1 پروکار ؛ یکی از خاص ترین های ب ام و (عکس)
- موزخوار شلو را تا کنون دیده اید؟! (عکس)
- آلومینیوم کابوس پرسپولیس «اوسمار» / آمار خوب شاگردان حسینی
- پرسپولیس حریف گربه سیاه نشد/ حضور یک تیم از لیگ دسته اول
- کشتیگیر بوشهری به مدال برنز رسید
- پتروشیمیها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت
- سرمایه هلدینگ خلیج فارس نباید خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود
- عملیات بهسازی و نوسازی باغات استان بوشهر اجرا میشود
- روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
- بازتاب پیروزی سپاهان در جام حذفی توسط سایت پرتغالی
- بازی پرسپولیس - سپاهان جنگ واقعی است/ نکونام کار بزرگی کرده است
- تهدید به بمبگذاری در سفارت روسیه در برزیل
- کره شمالی: حقوق بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
- چالشهای صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمتگذاری دستوری
- کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ سهشنبه منتشر میشود
- مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر درخصوص حقوق بشر را ندارند
- ایران قهرمان رقابتهای کشتی فرنگی جام تختی شد