امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 05 مهر 1399 - 22:26
رئیس سازمان نوسازی مدارس:

اتحادخبر:  رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: ۱۲ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی، ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند.

اتحادخبر:  رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: ۱۲ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی، ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند.

۱۲ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند

به گزارش ایرنا، مهراله رخشانی مهر در گفت و گویی اعلام کرد: اکنون مدرسه خشت و گلی دیگر در کشور نداریم. تا مهر ۱۳۹۷، هزار و ۶ کلاس درس خشتی و گلی داشتیم که بهمن ۹۸ با برنامه ریزی های انجام شده عملا عبارت مدارس خشتی از ادبیات عمرانی مدارس برچیده شد و دیگر مدرسه خشت و گلی نداریم.

وی درباره توزیع جغرافیایی این مدارس گفت: این میانگین ۳۰ درصدی مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی برای کل کشور صادق است که در برخی نقاط بیشتر و در برخی نقاط کمتر است. بیشترین میزان آن یعنی ۳۵ و ۳۴ درصد متعلق به تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و کمترین آن متعلق به استان های یزد و ایلام است.

 

رخشانی مهر درباره بودجه سازمان نوسازی مدارس گفت: ظرفیت قانون بودجه ۹۹ حدود ۶۸۰۰ میلیارد تومان است که تحت عناوین بودجه های استانی، ملی و ردیف های اصلی و متفرقه تقسیم بندی می شود.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا این بودجه کافی است، گفت: این عدد کم است اما موضوع مدرسه سازی یک جریان است و این را برنمی تابد که بگوییم تا چه زمانی دیگر مدرسه تخریبی در کشور نداریم، چون همه مدارس در یک تاریخ ساخته نشده اند که همه در یک زمان فرسوده و نیازمند بازسازی بشوند. مناطق و شهرک های جدید ساخته می شوند و نیازمند فضای جدید آموزشی می شوند. هروقت به صورت مقطعی اعتبارات نوسازی را با این تصور که پرونده مدرسه سازی را در یک برهه زمانی ببندیم، اشتباه کرده ایم.

 

رخشانی مهر ادامه داد: طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه چهار هزار میلیارد تومان تخصیص یافت و اتفاقات خوبی در حوزه مدرسه سازی رخ داد. سرانه فضاهای آموزشی و پرورشی قبل انقلاب یک و نیم متر مربع بود که اکنون بیش از سه برابر شده و به ۵.۲ متر مربع رسیده است.

 

وی ادامه داد:‌ البته جمعیت دانش آموزی قبل و بعد انقلاب تفاوت چشمگیری داشته است اما وقتی سرانه را محاسبه می کنند، زیربنای فضاهای موجود را بر جمعیت دانش آموزی تقسیم می کنند و هرچه جمعیت افزایش یابد، باید شاهد کاهش سرانه باشیم اما این اتفاق نیفتاده است و با وجود رشد جمعیت دانش آموزی سرانه بالا رفته و سرعت مدرسه سازی از سرعت رشد جمعیت دانش آموزی پیشی گرفته است.

 

رخشانی مهر با بیان اینکه در یک دوره هشت یا ۱۰ ساله، ۵۰ درصد مدارس کشور مقاوم سازی شدند، گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه، چهار میلیارد دلار بابت مدرسه سازی تخصیص داده شد و ناچار بودیم استاندادرهای لازم را به کمک دانشگاه های کشور برای مقاوم سازی احصا کنیم. استانداردها را تهیه کردیم و سازمان برنامه تایید کرد و آن را در اختیار مشاورانی که تجربه کار مقاوم سازی نداشتند، قرار دادیم. در آن سال ها رتبه خوبی را در مقاوم سازی مدارس به دست آوردیم و سال ۱۳۸۲ همکاران ما آمار گرفتند. در آن سال ۷۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی بودند و ۳۰ درصد مقاوم بودند و در یک بازه زمانی کوتاه این عدد برعکس شده است.  

 

وی با طرح مجدد این سوال که آیا ۶۸۰۰ میلیارد تومان عدد خوبی است، گفت: اگر ما بتوانیم بودجه سازمان را به مجلس و سازمان برنامه بقبولانیم که باید متناسب با اعتبارات و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم افزایش یابد و به صورت ثابت ادامه داشته باشد، می توانیم خیلی زود مساله تخریب و بازسازی مدارس را حل کنیم اما مقطعی عدد خوبی را تخصیص داده اند و در مقاطعی این رقم کاهش یافته است.

 

رخشانی مهر درباره وضعیت سیستم های گرمایشی مدارس نیز اظهار داشت: با وجود تلاش های انجام شده و حمایت های صورت گرفته قبل از سال ۱۳۹۱ هر مدرسه ای ساخته شده برای پایین آوردن هزینه تمام شده از بخاری نفتی عمدا استفاده شده است؛ به این دلیل که سرپناه و تعداد مدرسه بیشتری ایجاد شود. یک کار غیرفنی انجام داده اند که مورد تایید ما نیست. مدرسه را به جای سیستم حرارتی و رادیاتور با بخاری نفتی ساخته اند و تحویل داده اند.

وی افزود: از سال ۹۱ به بعد تا امروز، فقط ۱۴ هزار بخاری نفتی از ۵۳۰ هزار کلاس درس باقی مانده‌ است. سال قبل ۵۰ هزار بخاری نفتی را جمع آوری کردیم و این ۱۴ هزار مورد برای مناطقی است که زیرساخت های لازم را نداریم و عملا آنجا گازکشی نشده است. این بخاری ها در نقاطی چون سیستان و بلوچستان است که گازکشی شهری انجام نشده، برای مناطق صعب العبور است که گاها برق هم ندارند. اکنون دو درصد کلاس های درس با بخاری نفتی گرم می شوند که عدد قابل قبولی است؛ اگرچه در تلاشیم تا آن را هم حل کنیم.

 

رخشانی مهر در خصوص برخی اخبار با این مضمون که "در مدارس سیستان و بلوچستان نیمی از دانش آموزان تا قبل از متوسطه دوم ترک تحصیل می کنند و دیگر آنکه در یک جامعه هدف در سیستان و بلوچستان از ۱۵ هزار نفر تنها ۱۵۰ نفر دیپلم گرفته اند" و ارتباط آن با فیزیک مدارس گفت: حوزه تخصصی ام، عمران است. حتما موضوع ترک تحصیل در برخی دانش آموزان سیستان و بلوچستان با نبود مدرسه و کمبود سرانه فضای آموزشی مرتبط است. ۱۰ استان زیرخط میانگین سرانه آموزشی دارند که استان آخر، البرز و قبل از آن سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی و تهران قرار دارند.

 

وی افزود: بیشترین مدارس تخریبی متعلق به شمال تهران است و استان تهران کمترین سرانه آموزشی را دارد.

رخشانی مهر درباره اینکه سهم هر مدرسه از بودجه ۱۳۵۰ میلیاردی تخصیصی از محل عوارض گاز که در راستای استانداردسازی سیستم های گرمایشی صرف می شود چقدر است، گفت: ۱۴ هزار بخاری نفتی داریم که برخی می تواند در راهروها باشد یا بسته به زیربنا ممکن است در یک کلاس دو بخاری باشد. به عبارتی دو درصد کلاس ها با بخاری گرم می شوند.

 

وی افزود: بحث دوم، بحث بخاری های گازی است؛ حدود ۶۳ هزار بخاری گازی داریم. بنا بر ضوابط نظام مهندسی، ورود شعله مستقیم آتش داخل کلاس ممنوع است. وقتی اولویت بندی می کنیم پرخطرها بخاری نفتی و باخطر کمترها، بخاری گازی هستند. این اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد تومان را برای جمع آوری بخاری های گازی نیاز داریم که برای هر کلاس درس به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ میلیون می شود. ممکن است برخی بپرسند چرا این عدد بالاست. علت این است که مبنای ما کلاس درس است اما داخل راهروها، سالن ها، نمازخانه، سرایداری ها و... هم نصب می‌شود.

رخشانی مهر گفت: این عدد ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای ۴۰ هزار کلاس درس کفایت می کند و همه کلاس ها را در سال ۹۹ نمی توانیم استانداردسازی کنیم. اگر این رقم تخصیص یابد بخش جدی از کار حل می شود اما مساله این است که در شش ماه اول امسال هنوز تخصیص نداشته ایم. البته با سازمان هدفمندی جلسه داشتیم و قول مساعد داده شده است که این تخصیصی تحقق یابد. سال قبل هم این ردیف ۸۰۰ میلیارد تومان بود که همه آن وصول شد. یک علت به وجود آمدن این مشکل در سال جاری این است که پول به شرکت گاز می رود، شرکت گاز پول را به سازمان هدفمندی می دهد و ما باید تخصیص از سازمان برنامه به سازمان هدفمندی بگیریم و سازکان هدفمندی به خزانه بدهد و خزانه برای ما واریز کند.

 

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار شده است این بودجه هفته آینده اولین تخصیص را داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه بودجه ریزی بر اساس کلاس هاست، در این میان مشاعات چه می شوند. برخی معتقدند فضاهایی که ساخته می شود، شبیه مدرسه نیست و از تعابیری مانند زندان برای مدرسه ها استفاه می کنند، گفت: تکلیف ما را در این موضوع سند تحول روشن کرده است و خوشبختانه با فرمایشات رهبری و تاکید وزیر برای اجرایی شدن سند تحول حرکت های خوبی شروع شده است. زیرنظام فضا و تجهیزات یک برنامه فاخر است. نگاه سندتحول به برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات نگاه فاخری است و سندتحول از ما خواسته فضای ایمن، بانشاط، دوستدار محیط زیست، بهره مند از انرژی های تجدیدپذیر و دوست داشتنی بسازیم.

رخشانی مهر افزود: شاید ۲۰، ۳۰ سال قبل که استانداردهای لازم را نداشتیم و خیلی عقب بودیم، ناچار بودیم به سرعت فضاهای جدید بسازیم و دانش آموز را از کپر برداریم و در کلاس معمولی بنشانیم. زمانی مدارس سه و چهار شیفت در دهه ۵۰ و ۶۰ داشتیم و همکاران ما بودند سراغ ساخت فضاهای تیپ بروند و این روند سرعت گرفت ولی این کار امروز دیگر از ما پذیرفته نمی شود و باید به سمت ساخت فضای روز و نوین بروی. در حوزه هویت بخشی به معماری مدارس و معماری ایرانی اسلامی اتفاقات خوبی رخ داده است.

 

وی افزود: به سراغ ساخت فضاهای آموزشی و مجتمع های بزرگ رفته ایم و می خواهیم مشاعات را افزایش دهیم. ۳۱۰ فضای نیمه تمام در کرمان نیمه کاره و رها شده مانده بود که ۲۹۰ مورد آن فعال شده است. در معماری فضاها اتفاقات خوبی افتاده است. جمع کردن مدارس کوچک از آرزوهای سندتحول است. در کشور ما ۵۰ درصد دانش آموزان در مدارس با کمتر از ۵۰ دانش آموز مشغول به تحصیل اند. این اشکالی ندارد و حداقل حق بچه محروم یک سرپناه است؛ اما در جایی که امکان پذیر است مایلیم اینها را تجمیع کنیم.

 

رخشانی مهر درباره مشکل کمبود فضای آموزشی در منطقه ۲۲ تهران اظهار کرد: جامعه خیرین مدرسه ساز قدیمی ترین و منسجم ترین مجموعه خیری است که از سال ۷۷ فعالیت می کند و ۱۳۰ هزار کلاس درس را ساخته اند. بنیاد برکت و بنیاد علوی، بانک ها و موسسات هم سالانه مدارسی می‌سازند و تحویل می دهند اما وزارت راه وقتی می خواهد شهری جدید ایجاد کند، باید مدرسه را نیز لحاظ کنند. مسکن مهر ساخته می شود و بعد از مستقر شدن مردم به فکر مدرسه می افتیم. 

وی افزود: وزارت راه یک مسئولیتی دارد و شهرداری هم در حوزه مناطق شهری باید این الزام را رعایت کند. بر اساس ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش که متاسفانه اصلاحات بدی روی آن انجام شد؛ انبوه سازان ملزم به درنظر گرفتن و ساخت فضاهای آموزشی هستند اما در منطقه ۲۲ حتی زمین با کاربری آموزشی وجود ندارد که خیّر را برای ساخت مدرسه به آنجا ببریم. نه تنها مدرسه ایجاد نمی‌کنند بلکه زمین مناسب هم در اختیار نگذاشتند. وزیر آموزش و پرورش یک برنامه ابتکاری گفت وگوی هفته ترتیب داده که شهردار تهران هم آمده است و کارگروهی شکل گرفته است که مساله را با وزارت راه و شهرداری حل کنیم.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • شهردار جدید سعدآباد منصوب شد
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 7 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...