- مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
- اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
- رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکتهای بزرگ و قدرتمند دنیا
- خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
- حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
- ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
- عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
- خواص درمانی گیاه عطسه
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
- کنترل استرس و روشهای خاص طب سنتی برای آن
«راز آن شب بارانی» درباره مرد قهوه چی است که سال ها پیش فرزندش را در خیابانی رها کرده و اکنون به طور اتفاقی و در شبی طوفانی، او – پسرش - به کلبه اش می آید و با هم رو به رو می شوند. نمایش در ابتدا به یک داستان پلیسی شبیه هست. در ابتدای نمایش پلیسی جوان خبر از حضور چند تبهکار را می دهد و اندکی بعد دو مرد جوان وارد کلبه می شوند...
قاسم تنگسیرنژاد
«راز آن شب بارانی» درباره مرد قهوه چی است که سال ها پیش فرزندش را در خیابانی رها کرده و اکنون به طور اتفاقی و در شبی طوفانی، او – پسرش - به کلبه اش می آید و با هم رو به رو می شوند. نمایش در ابتدا به یک داستان پلیسی شبیه هست. در ابتدای نمایش پلیسی جوان خبر از حضور چند تبهکار را می دهد و اندکی بعد دو مرد جوان وارد کلبه می شوند. با گذشت اندک زمانی و حضور دوباره پلیس متوجه می شویم آن ها مظنونین مورد نظر نیستند و برای دیدن آن ها بیشتر باید منتظر ماند. اما در کمال شگفتی متوجه می شویم که داستان هیچ ارتباطی به تبهکاران و حضورشان در صحنه ندارد و ما با چیز دیگری رو به رو هستیم. سپس با ورود مردی معتاد به صحنه منتظریم که او تاثیری در روند داستان داشته باشد اما بازهم حضور این شخصیت/تیپ نیز هیچ تاثیری ندارد و به طور واضح «اضافی و بی اهمیت» به نظر می رسد. در طول روایت داستان و در سراسر نمایشنامه «شعارزدگی» به وفور موج می زند و شخصیت ها مدام شعار می دهند. مذمت اعتیاد، تجلیل از انسانیت و ... تنها رنگ و بویی از شعار دارند و هرگز به مثابه یک مفهوم به ذهن مخطاب رسوب نمی کند. از طرفی تاکید نویسنده بر جمله ای که از آن او نیست بسیار عجیب به نظر می رسد. «یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی پایان است» این جمله به طور مداوم از زبان شخصیت ها به عنوان پیام نمایشنامه شنیده می شود در حالی که هیچ ارتباطی به پیام یا مفهوم نمایشنامه نداردو اصلا از آن نویسنده نیست تا به عنوان یک اثر انگشت از او به جای بماند. نویسنده با طولانی کردن بیهوده ی سیر داستان و گنجاندن دیالوگ های اضافه و تکرار غیر ضروری آنها به ارتباط اثر با مخاطب ضربه زده و موجب از دست رفتن همراهی تماشاگر با نمایش می شود.
در حوزه اجرا هم چندین اشکال فاحش وجود دارد. در حالی که با یک اثر رئالیسیتی رو به رو ایم، اما در کمال شگفتی می بینیم که یکی از شخصیت های نمایش (همراه مرد جوان) که خود در صحنه حضور دارد، اتفاقات و حرف های دیگر شخصیت ها را در متنی به نام راز شب بارانی یادداشت می کند و قبل از خروجش از صحنه، با خروج از نقشش رو به تماشاگران می گوید : «این داستان من است»! کارگردان چگونه و بر اساس کدام علم تئاتری این عملرا انجام داده است؟ شگفت تر آن است که کارگردان پس از اجرای نمایش صحبت از «تلفیق و آمیزش سبک ها» در اثرش می کند اما هیچ نشانه ای از این اتفاق در نمایش وجود ندارد و الزاما نباید هم وجود داشته باشد. می دانیم که تلفیق و آمیزش سبک ها دستاورد تئاتر پست دراماتیک و آوانگارد است که این نمایش هرگز این گونه از تئاتر نیست. یک نمایش رئالیستی ساده چگونه می تواند به آمیزش سبک ها تن دهد؟ این سوالات از آن جهت برای نگارنده به وجود آمده که کارگردان نمایش خود دارای تحصیلات کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی می باشد. بگذریم. از سوی دیگر میزانسن های تکراری و حرکات بسیار زیاد بازیگران باعث آشفتگی و سردرگمی تماشاگران می شود. تکرار در دیالوگ و حرکات هیچ کمکی به تاکید بر روی مفاهیم اصلی و مهم نمایش نمی کند و تنها به کلافگی مخاطب می انجامد. تکرار یک دیالوگ از سوی قهوه چی و ریختن چند باره چای برای مسافران، مصادیقی از مبحث مورد اشاره است. کارگردان با آویختن گرگی بر دیواره صحنه و استفاده از صدای زوزه گرگ سعی بر تاکید بر این مفهوم دارد. خود ایشان پس از اجرای نمایش می گوید : «سعی داشتم تا درون مرد قوه چی را نشان بدهم» مرده بی نوا هرگز گرگ صفت نبود. او تنها بر اثر یک اتفاق و تن به رها کردن فرزندش در خیابان داد و پس از آن نیز تلاش زیادی برای پیدا کردن فرزندش نمود و به همین خاطر رنجور و بیمار شد. چگونه چنین شخصیتی می تواند گرگ صفت باشد. استفاده مکرر از موسیقی نامربوط با فضای نمایش از دیگر اشتباهات کارگردان بود. موسیقی هرگز نتوانست فضای مورد نظر کارگردان را خلق نماید و استفاده از قطعات معروف موسیقی به دور شدن مخاطب از فضای نمایش دامن زد.
بازیگران این نمایش نیز در ایفای نقش های خود ناموفق ظاهر شدند. هیچ کدام از بازیگران نتواستند بازی قابل قبولی از خود ارائه دهند و این موضوع باعث شد تا لحظات دراماتیک نمایش از بین برود و تماشاگر در مواجهه با لحظات تراژیک بی اختیار بخندد. فریاد های بی منطق قهوه چی تنها به دور شدن مخاطب از اثر کمک کرد و اندک تلاش بازیگر نقش معتاد برای ایفای نقشش در کارگردانی غیرمنطقی و بازی ناموفق سایر بازیگران گم شد. به طور کلی این نمایش به هیچ وجه نتوانست از عهده ی روایت ساده و یکدست نمایشنامه اش برآید گرچه خود نمایشنامه نیز با اشکالات فراوانی مواجه بود.
هنگام ترک سالن به جمله یکی از تماشاگران می اندیشم که با مظلومیتی عجیب از کارگردان می پرسد «آیا نمی شد کاری کنید که پسر پدرش را ببخشد و در کنارش بماند؟» و من بی اختیار به این فکر می کنم که گروه نمایشی سقوطی آزاد در تاریکی داشتند.
تازه ترین خبرها
- مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
- اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
- رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکتهای بزرگ و قدرتمند دنیا
- خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
- حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
- ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
- عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
- خواص درمانی گیاه عطسه
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
- کنترل استرس و روشهای خاص طب سنتی برای آن
- پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد
- دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران/ زهرا کیانی بازهم قهرمان شد
- تداوم بارشهای رگباری در این استانها/ کوهنوردی ممنوع!
- آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
- میزان تولید پتروشیمی بوشهر ۳۷ درصد افزایش یافت
- اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
- مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم
- حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
- خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
- مدیرعامل باشگاه پرسپولیس: دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
- رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!
- پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
- ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
- تأکید فدراسیون فوتبال؛ تماشای بازیها نباید رایگان باشد
- وزیر علوم : کنکوریها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
- قیمت طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
- تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
- تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
- مسئولیتهای اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
- عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
- کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
- مستقل شدن روابط عمومیها در دستگاههای اجرایی پیگیری میشود
- هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
- مشکلات کانالهای آبیاری و زهکشی نخیلات آبپخش پیگیری می شود
- مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
- کاروان خدمت استان بوشهر به عسلویه رسید
- مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
- مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا میشود
- بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
- آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
- امدادرسانی به خدمه شناور تانزانیایی در آبهای بوشهر انجام شد
- همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
- امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/06
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/06
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۲.۰۶
- رهبر انقلاب: کارگر رکن جهش تولید است
- راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
- نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
- عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار میکنند
- نمایش انتخاب برتر آراء مردمی
- مقام اول بازیگری مرد ( مهدی نیکخواه)
- مقام سوم بازیگری ( نورالله حاجی پور)
- مقام سوم نویسندگی( خداداد رضایی) مقام اول نداشت
- مقام سوم کارگردانی ( خداداد رضایی)
- نمایش برتر و انتخاب برای جشنواره منطقه ای
بنده بیشتر با نظر آقای تنگسیری موافقم و تمام متن بالا درست هستند
امیدوارم آقای رضایی در کارهای بعدیشون از تجربیات این کار استفاده کنند و شاهد موفقیت این عزیز در عرصه های کشوری باشیم . /ج
به جاى پرداختن به نيت منتقد به متن بپردازيم.
در پناه حق/ج
من خودم یه تئاتری هستم و با جو و شرایط کنونی تئاتر در استان و برازجان کاملا" آشنا
نقد دوستمون شاید یه کم تند بوده ولی هیچ جای این نقد توهین به شخصیت نویسنده و کارگردان نشده و همه ما جناب رضایی رو میشناسیم
بحث درباره بهتر بودن تئاتر در برازجان یا آبپخش به نظرم کاملا" اشتباه می باشد و بهتر است به جای این بحثها به بالا بردن صطح کیفی فرهنگ ودر راس آن تئاتر بکوشیم. درباره این تئاتر بحثی نمی کنم چون باز تنش ایجاد میشه. ولی دوستان، برای راهیابی یه کار تئاتر به جشنواره باید تئاتر در اغلب قسمتها خوب باشد. تئاتر برازجان برای جشنواره امسال به گفته خود داوران از لحاظ بازیگری و کارگردانی خوب و قابل قبول بوده ولی در بخش دکور و نور و عوامل دیگر که اونم دلیل داشته میلنگیده و باعث شد کار رو بذارند کنار.
نکته دیگر بخشی از داوری کارها سلیقه است و چه بسا کاره جناب رضایی به جای آقای کازرونی می رفت بالا .
و اما نکته مهمتر از همه اینها ، اینه که دوستان عزیز در برازجان ما که تئاتر کار می کنیم اولین هدفمان اجرای عموم و به شکل قویی می باشد .
امیدوارم روزی برسه که همه در کنار هم برای این هنر والا تلاش کنیم و تئاتر دشتستان رو به جایگاه واقعیه خود برگردانیم.
به امید آن روز/ب
دوستان همشهریان عزیزان
من خواهش می کنم بحث را به پایان برسانید و در سایه اتحاد و همدلی هنر شهر را توسعه و ارتقاء بخشید ایشان یک نقدی کردند گر چه خیلی ایراد داشته و من بعنوان نویسنده و کارگردان نمی خواهم با جوابم تنش این موضوع را بیشتر کنم از همه عزیزان مخصوصا همشهریان خوب و عزیزم درخواست دارم صبر را پیشه کنید مطمئن باشید در آینده خبرهای بسیار خوبی از تئاتر شهرتان خواهید شنید موفق و پیروز باشید یا علی.
از همه مردم شریف برازجان هم که هنر مرا نقد کردند تشکر میکنم.
نقدتان هرگز منصفانه نبود. من ديدگاه شما را از دو منظر برداشت ميكنم يكي نداشتن پايه اي قوي درباره هنر نمايش و تئاتر و ديگري تخريب ناشي از غرض ورزي. اميدوارم در آينده بتوانيد با اصلاح انديشه هاي متعالي انساني خود بر رشد و اعتلاي هنر آبپخش و دشتستان، اثري مثبت داشته باشيد.
باتشكر./ج
دوست من، این عزیزان با هیچ، همه کار کردند. با امکانات 0.1 برازجان ولی با استعداد 10 برابر برازجان.
==> آفرین بر هنرمندان شهر آبپخش: آقایان رضایی، نیکخواه، بهرامی، یزدانی و سایر دوستان <==
**** امیدوارم در کارهای بعدی هم به همین اندازه کامیاب و سربلند باشید ****
رئیس اداره ارشادتان برازجانی است پس حداقل حرمت نگه دارید
و اینقدبا تعصب الکی قضاوت نکنید کار نقد یک کار معمول و رایج درجهان است و کسی هم با توهین پاسخ نقد را نمیدهد
نمیدانم چرا از نقد دوستانه متنفرید ولی عاشق به به و چه چه ظاهری و دروغین هستید
کل تئاترها به نقد نیاز دارند و خواهشا ملایم تر با هنربرخورد کنید
این تئاتر با تعصب به هیچ جانمیرسد.
من به عنوان یک خواننده این مطلب رامینویسم ... از نوع پاسخگویی شماعزیزان مشخص است که متعصبانه برخوردمیکنید
من اهل برازجان یا آبپخش نیستم ولی درنقد توهینی به آبپخش نشده که شماعزیزان جبهه گرفته اید
نقدکاملا حرفه ایست و خواهشا حرفه ای رفتارکنید و بدانید که نقد سازنده هست و اینکه برازجان تئاترش ضعیف تراست حرفی است که تمام استان تکذیب میکنند
لطفا با دیدگاه بازتر به هنرنگاه کنید و ظرفیت پذیرش انتقاد خودتان را بالا ببرید
من هم بارها ازم انتقادشده ولی یاگفتم موافقم یاخیر برازجان هم سال91کار در جشنواره داشتند که 4 جایزه را دریافت کردند و اگرسالی شهری کار برای جشنواره نداشت هزاران دلیل وجود دارد پ اصلا شاید بعضی گروه ها اساسا کار میکنند برای اجرای عموم
شما عزیزان بسیارتند پاسخ داده اید و این اصلا خوشایند نیست خب لابدکارایرادهایی داشته است و به جای این کارها ریشه یابی کنید ودیدگاهتان رابازترکنید و از انتقاد یکدیگر در جهت رشد تئاتر استان تلاش کنید تاتئاتراستان به جایگاه اصلی خویش بازگردد.
اینم خدمتتون عرض کنم آبپخش همیشه وهمیشه در بحث تئاتر از برازجونی ها جلوتر بوده وهست ، همین امثال که آبپخش دوتئاتر داشت که یکیش به جشنواره فجر ویکی دیگر به جشنواره معلولین راه یافته، با هر بی مهری وکم کاستی آیا شما که در شهر برازجان هستید چه کار کرده ایید/ج