امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 09 مرداد 1398 - 18:18
اختصاصی اتحاد خبر

اتحاد خبر _ امید دریسی: چندی پیش وقتی متن بسیار کوتاهی از تقابل سنت و مدرنیته را به رشته‌ی تحریر در آوردم وا‌کنش و بازخورد مطلب از سوی مخاطبان را برای پردازش در این حوزه مناسب یافتم و مترصد فرصتی بودم تا عمیق‌تر و بیشتر به موضوع بپردازم.در آن مطلب به طور کلی سنتی‌ها را در کوبشِ دنیای مدرن سرزنش کرده بودم و یادآور شدم که تفکر سنتی حتی ...

مدرنیته قربانیِ سنت

امید دریسی

 

 چندی پیش وقتی متن بسیار کوتاهی از تقابل سنت و مدرنیته را به رشته‌ی تحریر در آوردم وا‌کنش و بازخورد مطلب از سوی مخاطبان را برای پردازش در این حوزه مناسب یافتم و مترصد فرصتی بودم تا عمیق‌تر و بیشتر به موضوع بپردازم.


در آن مطلب به طور کلی سنتی‌ها را در کوبشِ دنیای مدرن سرزنش کرده بودم و یادآور شدم که تفکر سنتی حتی با رایانه نیز در افتاد و با دیده‌ی تردید آن را نگریست، حال همان تفکر می‌بیند که مملکت بدون رایانه فلج است! یادآور شده بودم که هواداران مدرنیسم را به  غرب‌زدگی متهم می‌کند، حال می‌بیند که خودش در تکنولوژی‌ها و تولیدات غرب غوطه‌ور است. این یادداشت بنا دارد به‌صورتی گسترده‌تر و با مصادیق بیشتر بر رای قبلی نویسنده صحه بگذارد و از آن‌جا که این سیاهه نیز دقیقاً با استفاده از دنیای مدرن و از طریق نت قابل دسترسی‌ست پس چه چیزی بهتر از این که نقطه‌ی شروع همین وادی باشد؟


لذا ابتدا به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روم که شوربختانه احاطه‌ی تفکر سنتی در استفاده از این ابزارِ مدرنِ امروزی بیشتر مایه‌ی تعجب است!

برای نویسنده‌ی این سطور اعجاب‌انگیز است که پرده‌پوشی‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را باور کند یا رفتار به ظاهر روشنفکرانه و مدرن استفاده‌کنندگان از شبکه‌های پیش‌گفته را!


چه، آن‌جا که زنان ما بنا به دلایل مختلف که قطعاً ریشه در سنت دارد بدیهی‌ترین قوانین استفاده از پیج‌های خود پنهان نگه می‌دارند و از نام و تصاویر غیر واقعی استفاده می‌کنند و در انواعی از این شبکه‌ها با چهره‌های غیر واقعی حضور دارند! پر واضح است که دنیای مدرن و تکنولوژی مورد پذیرش واقع شده اما کماکان از دید سنت گرفتار پنهان‌کاری و تغییر هویت‌ هستیم. در این بین بلاشک مردان نیز گرفتار همین تفکرند که ریشه در سنت دارد و محدودیت بانوان را همگام با آنان رقم می‌زنند و خود نیز گاهاً با انواع نام‌های مستعار و تصاویر غیر واقعی مشغول به گذرانند.


حال که برای زنان مصداق آورده‌ام از مردان بیشتر می‌گویم تا به ضدیت با زنان متهم نباشم.


آن مردی که تصویر خود همراه با خانواده‌اش را منتشر می‌کند و آن‌گاه چهره‌ی زنان در همان تصویر اشتراکی را با استیکر‌های گوناگون می‌پوشاند قطع به یقین گرفتار سنت آن هم از نوع اهانت‌آمیزش است. آن مرد البته علاوه بر توهین به هر دو طرفِ ماجرا(هم چهره‌ای که پنهانش کرده و هم مخاطبش)، از نوعی بیماری روانیِ قابل درمان هم رنج می‌برد و اسم این اقدام را غیرت مردانه می‌گذارد!


هدف از نوشتار مصادیق فوق این است که بدانیم نه فقط زنان بلکه مردان نیز قربانیِ سنت‌های غلط‌اند.

آن سو تر می‌توان به سراغ آن کشاورز یا کارمندی رفت که در استفاده از ابزارآلات مدرن کشاورزی و اداری گوی سبقت را از هم ربوده‌اند اما به محض ورود به خانه در تصمیمات زندگی و در برخورد با مسائل مربوط به فرزندان سر در سنت فرو می‌برد و تقابل با تفکر مدرن چه مقاومت‌ها که نمی‌کند! مرغ همسایه غاز است! مدرنیته برای کشاورزی و اداره خوب است و حظش را می‌برد اما برای زنِ خانه و اهالی منزل خوب نیست! در فرهنگ ما همواره باور بر این بوده است که امنیت زن در سایه‌ی دیده نشدن تامین می‌شود! اجازه دهید به کمی دورتر برگردیم.. به زمانی که مرد خانه جلوی مهمان، خانم خانه را عیال یا مادرِ بچه‌ها صدا می‌زد و عجبا که هنوزم این رفتار و مقاومت وجود دارد!


گویی امنیت خانم با فاش شدن نام کوچکش به خطر می‌افتد! هنوز از این چالش بیرون نیامده بودیم که تب آشپزخانه اپن به طراحی معماری خانه‌ها سرایت کرد! همه در پیروی از این مد گوی سبقت را از هم می‌ربودند و بعد از رسیدن به این مهم، طبق همان رسم دیرینِ پنهان کردنِ زن پشت پرده، بین نشیمن و آشپزخانه پرده می‌کشیدند تا مادر بچه‌ها در معرض دید مهمان نباشد و خدای نکرده امنیتش به خطر نیفتد! البته بعدها این سخت‌گیری تا حد زیادی تقلیل یافت ولی مثال پرده‌کشی آشپزخانه اپن مثال خوبی برای چیره شدن این سنت‌های سختگیرانه جامعه ماست! نگارنده یاددشت فاقد علم معماری ا‌ست اما خالی از لطف نیست که بدانیم آشپزخانه‌ی مدرن رسالتش این است که فضای نشیمن با آشپزخانه ترکیب شود تا از فضای خانه استفاده‌ی حداکثری شود اما زمانی که این معماریِ وارداتی وارد منازل ایرانی‌ها شد صرفاً به منظور تبعیت از مد بود! یعنی زن و مرد سنتی می‌رفتند در خانه‌ای که ایده‌های معماری مدرن داشت و برای آن ‌که زن خانه دیده نشود، آشپزخانه را پرده می‌کشیدند! که چه بشود؟ که زن در آن‌جا راحت‌تر باشد و دیده نشود! ببینید تقابل سنت و مدرنیته‌ی درهم آمیخته را در آن زمان!


به خوبی می‌شود مصادیق آشپزخانه و شبکه‌های مدرن اجتماعی را در هم آمیخت و نتیجه گرفت که تکنولوژی و مدرنیته را پذیرفته‌ایم اما به واسط‌ی استحکام سنت در تفکر همچنان پنهان‌کاریم. حال زمانی با آشپزخانه‌های مدرن و اکنون با شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های دیگر.


مثال آشپزخانه‌ دقیقاً تضاد سنت و مدرنیته است که بدان اشاره شد.


در فضای مجازی هم همین رسم کماکان پابرجاست! زنان پشت پرده هویت‌های نصفه و نیمه پنهان شده‌اند! همه ابزارهایی که شبکه‌های مدرن اجتماعی برای محدود کردن حریم خصوصی پیش‌بینی کرده، برای پسِ پرده ماندن زن قطار شده‌اند!

معتقدم جوامع فعلی را به دو دسته‌ می‌توان تقسیم کرد:


۱. مدرن.
۲. در حال گذار یا سنتی.
جوامع مدرن که بحث این مقاله نیست. فلذا به جوامع در حال گذار یا سنتی می‌پردازیم. در جوامع در حال گذار یا سنتی بخش اندکی از آنها مدرن و بخش اکثریت سنتی است که خوشبختانه باید گفت این جوامع به مرور با مدرنیزاسیون به سوی مدرنیته پیش می‌‏روند راه فراری هم ‌نیست فقط دیر و زود دارد که نمودش را در کشورمان به وضوح مشاهده می‌کنیم. این جوامع معمولاً با بحران دست به گریبان هستند به‌‏ویژه بحران هویت که در بالا به تفصیل نکاتی را شرح دادم. به زعم نویسنده این سطور مادام که قطب مدرن تولید می‌کند و قطب سنتی مصرف می‌کند این مسائل نیز کمابیش در این‌گونه جوامع پابرجاست. این همه تولیدات مدرن، ماحصل جوامع مدرن است در حالی که جوامع سنتی با وجود این‌که تقاضا وجود دارد در این زمینه چیزی برای عرضه ندارند و بحران هویت و سردرگمی در مقاطع مختلف برای‌شان وجود خواهد داشت. بنا ندارم در این نگارش از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر جابه‌جا شوم اما قصد دارم حال که قلم برداشته‌ام برای ایضاح مطلب از زوایای گوناگون به موضوع بپردازم.


مادام که وضعیت جوامع سنتی از نگاه اقتصادی و رفاهی پاسخ‌گوی نیازهای شهروندان این جوامع نباشد مهاجرت‌ها به عنوان یک معضل اجتماعی باقی خواهد ماند و این ضعف قابل کتمان نیست و به خوبی می‌دانیم و به کرات شاهد بوده‌ایم که چه کوچ‌های فراوانی صورت پذیرفته است، لیکن جای خرسندی‌ست که تجربه در قالب تاریخ و زمان ثابت کرده است که سنت در نهایت هضم در مدرنیته خواهد شد.

باید بپذیریم که یکی از حسن‌های اعظمِ مدرنیته رهایی از قالب و چارچوب است. مدام قالب شکنی می‌کند. سنت اما این‌گونه نیست. در قالبش جا خوش می‌کند، به ندرت و به سختی حاضر به شکستن یا تغییر سنت قبلی‌ست و گویی درجا می‌زند و مصرف‌کننده باقی می‌ماند و گاهی نیز بر سر مدرنیته و هوادارن مدرنیته نهیب هم می‌زند! عجبا که سنتی‌ها از ابزار مدرنیته استفاده می‌کنند و با همان ابزار بر سر مدرنیته می‌کوبند. مگر غیر از این است جهان صنعتی ماحصل جهان مدرن است؟ پس مبنای این تقابل در چیست و برای چه حتی پا را فراتر نهاده و مدرنیته را مترادف با دشمنی و جاسوسی می‌نامیم؟

جان کلام همان بود که بالاتر گفته شد.. این آشفته‌حالی مادام که ارتباط مناسبی بین تکنولوژی و مدرنیته با سنت‌گرایی برقرار نشود با ماست...



امید دریسی ۹۸/۵/۹



کانال تلگرام اتحادخبر

مرتبط:
» کانون منتقدین؛ ضرورت [بيش از 8 سال قبل]
» مزایا و معایب فضای مجازی [بيش از 7 سال قبل]
» امنيت زنان در جامعه [بيش از 8 سال قبل]
» یک روز در جزیره شیف+تصاویر [بيش از 8 سال قبل]
» هشدار آئدس [حدود 1 سال قبل]
» "می سازمت وطن" [بيش از 6 سال قبل]

نظرات کاربران
1398/05/21 - 11:23
0
0
با سلام؛
جهت احترام به نظر خوانندگان محترم، خود را ملزم به حضور در قسمت نظرات دانستم. کوتاه‌سخن آن‌که: اینجانب اصل سنت را نفی نمی‌کنم، معتقدم با کمی اغماض می‌شود گفت که مدرنیته بدون سنت روح ندارد. اما کماکان از دید بنده مدرنیته است که به کمک سنت آمده است. تشکر می‌کنم از همه‌ی کسانی که در دایره ادب می‌مانند و مرا از وجود نظرات ناب‌شان بهره‌مند می‌سازند خاصه این‌که اینجا تالار گفتگویی ایجاد کردند تا با یکدیگر تمرین گفتگو کنیم. امید دریسی ۲۱ مرداد ۹۸
1398/05/17 - 18:39
0
0
درود جناب دریس بسیار عالی
دست مریزاد
اینگونه نوشتار برای روشنی افکار جامعه نیاز میباشد
1398/05/16 - 11:44
2
0
نویسنده این مقاله بدون طرح تفاوت مدرنیته ومدرنیزاسیون ونیزبدون درنظرگرفتن طیف هاوگرایش های متعددسنت خواهان ،این دومقوله را کاملا سیاه وسفیدانگاشته وبایک منطق افراطی و استبدادی علیه سنت، شمشیرازروبسته وبه کشتارجمعی آن پرداخته است.جهت اطلاع چندنکته رابه عرضتان می رسانم:۱_درکشورهای زادگاه مدرنیته نیزسنت گرایی حتی درترازاندیشه ورزان وجوددارد.۲_ اندیشمندان پست مدرنیست سالهاست که زیربناهای فلسفی و اجتماعی مدرنیته را به چالش کشیده وبه طرح بدیل هایی درمقابل آن دست زده اند.۳_امروزه طرح یک جانبه و متعصبانه چنین موضوعاتی به عنوان قوم مداری و وسترنیسم شناخته می شود.۴_درآن سوی آبهاپدیده مولتی کالچریاچندفرهنگی پذیرفته شده وهمه فرهنگ ها کم وبیش بایکدیگرهمزیستی دارند۵_فراموش نکنیم که مدرنیته و مدرن در ساحت سیاست خارجی خوددرموردهمه ملت های هدف،تهاجمی،بی رحم و ظالمانه(پدیده استعماروجهانی شدن) عمل کرده ودروجه اجتماعی کشورهای زادگاه خویش، دستاوردخشونت،سکس،خودکشی،فردگرایی وخودمحوری راداشته است. اکنون ماییم ودودسته ازسنت هایمان،یکی درست و قابل روزآمدشدن ودیگری نادرست وغیرقابل به روزگردیدن.دراین راستانباید همه جهان اجتماعی مان راباطرح دوگانه سنت ومد نیته تحلیل کرد،بلکه در محافل علمی ماتحلیل ها به سمت مقوله سرمایه داری(به خصوص لیبرال_سرمایه داری)وغیرسرمایه داری نیزگرایش یافته است.
1398/05/12 - 07:16
0
0
با عرض سلام و ادب بسیار مفهومی و زیبا بود امید به زندگی بهتر در بین جوانان و نسل امروزی
1398/05/11 - 14:02
0
0
من فقط از خانم مریم تقاضا میکنم که به نظر ایشان کجای این مطلب به سنت و فرهنگ اهانت شده است. لطفا صریح بفرمایید
1398/05/11 - 11:25
1
1
به به زیبا بود. البته هر کسی یه فکری داره جناب قاسم. نمیشه بهش برچسب غربی رو زد خب این آقا با ذکر دلیل میگه مدرنیته رو از سنت بیشتر قبول داره. بخدا ما بسیاری جاها بابت تفکر افراطی ناشی از سنت های غلط صدمه دیدیم والا راست میگه این اقای دریسی. نمونه هاش رو بخدا برید در ازدواج ها ببینید .....
1398/05/11 - 11:13
0
1
سلام خدمت دست‌اندرکاران سایت وزین اتحاد و همچنین نویسنده‌ی یادداشت. هم نقد دارم و هم تایید! اگر بخواهیم از منظر فواید مدرنیته به یادداشت نگاه کنیم کاملاً مورد تایید من است. اما اگر قرار باشد سنت را کن‌فیکون کنیم من نقد دارم. سنت و مدرنیته باهم خوبه. جذاب بود
1398/05/11 - 07:24
1
1
جناب دریسی! حرفت را رک بزن چرا می پیچونی برادر؟ رک بگو اگر می خواهیم از مظاهر تمدن استفاده کنیم سرتاپا غربی شویم. همه سنت ها و باورهایمان را فراموش کنیم. حقا که شاگرد خلف تقی زاده هستی!
1398/05/10 - 18:52
0
0
من بوشهر زندگی می کنم و بسیار با صحبتهای ک در یادداشت شده موافقم. اصولا در جامعه ما واقعا بین مدرن بودن و سنتی بودن به صورت گیج کننده ای در رفت و آمدیم. با صحبت خانم مریم نمیتونم موافق باشم. اونجا که آقای حسین هم میگه بدون مطالعه قلم زده مخالفم. دیگه چجوری باید اینقدر واضح میگفت با اون مصادیق شفافش؟ اتفاقا زیبا و سلیس نوشته و امیدوارم بازم بنويسه و من از همین جا از ایشون تقاضا دارم بازم از مسائل اجتماعی بنویسند
1398/05/10 - 16:00
0
0
درود بر شما جناب دریسی .بله شما کاملا درست میفرمایید دربعضی مواردمتذکر میشوم که عزیزان خصوصا این خانم قبلی که من نظرش را دیدم اینطور میپندارند که چون بعضی از کارها بخاطر تکرار زیاد متاسفانه جزء فرهنگ و سنت ما شده .و بدون اینکه ما توجهی به درستی یا نادرستی موضوع داشته باشیم فکر میکنیم چون که جزیی از فرهنگ ما است باید قبولش کنیم.بحث جناب دریسی در اینجا به نظر من زیر سوال بردن همین افکاری است که به فرهنگ تبدیل شده.تشکر
1398/05/10 - 07:13
0
0
احسنت ب شما عالی بود،،، استفاده کردیم
1398/05/10 - 05:29
0
1
مطلب بسیار خوبی بود. برقرار باشید.
1398/05/10 - 05:19
0
2
واقعا چرا باید اینطوری باشه؟؟من از طریق یکی از دوستانم این مطلبو خوندم من واقعا حس کردم چیزایی رو که نوشته شده بود.تو شهر دادیم زندگی میکنیم با امکاناته شهری اما اکثر اوقات مشکل داریم با بعضی طرز فکرا.آقای دریس دستت درد نکنه از سایتی هم که این مطلب رو ازش خوندم جا داره تشکر بکنم مفید بود سایت اتحاد
1398/05/10 - 00:51
0
0
سلام. وزیری خودکشی و تنهایی سوغات مدرنیته است برای جوامعی که از خود اراده و تفکر پیشرفت نداشته باشد.
1398/05/10 - 00:00
0
0
جامعه ای که از خود اراده و توانایی پیشرفت ندارد. ناگذیر است از کشورهای مدرن الگو بپذیرد
1398/05/09 - 23:56
2
0
امید جان سلام .به نظر من شما نه از مدرنیته خبر داری نه از سنت .و متن شما حول محور زن میباشد.اشکالات مدرنیته و سنت باید باهم دیده شود
1398/05/09 - 23:24
2
0
سلام
با نظر خانم مریم کاملا موافقم .
بنظرم آقای دریسی باید بهتر مطالب را تحلیل و منتشر بفرمایند.
با سپاس.
1398/05/09 - 22:59
0
0
قابل تأمل..
1398/05/09 - 22:15
0
0
درود بر شما ، عالی بود دوست عزیزم
1398/05/09 - 22:09
0
0
قلمت رسا
آقای دریسی گل
1398/05/09 - 22:05
0
0
سلام جناب دریسی عزیز مطلبه مفیدی بود استفاده کردم
1398/05/09 - 21:49
0
0
احسنت بر شما بسیار عالی بود.
1398/05/09 - 21:43
0
0
متن قوی و منسجمی بود
درود بر شما اقای نویسنده 💐💐💐
1398/05/09 - 21:34
0
0
بسیار مطلب جالبی بود و میتونم بگم که با صحبت‌هاتون موافقم
1398/05/09 - 21:25
0
1
با سلام
مطلب بسیار جامع و عالی بود حقیقتا. ولی مریم خانم به نظر من ایشون کاملا واضح صحبت کرده بودن و جای ابهامی نبود و در این مورد با نظر شما موافق نیستم
1398/05/09 - 20:54
0
0
بسیار عالی و پر بار.قلمت روان و پرمغز...
1398/05/09 - 20:39
0
1
واقعا به خوبی حرفارو زده. چقدر قشنگ مثالها رو گفته. دستمریزاد آقا. چه همش چه اونجا که میگه از شبکه‌های استفاده میکنیم اما برامون سخته عکس و اسممون رو بذاریم. خانم مریم قبول کن ماها خیلیامون بخاطر مسائل جامعه که بگفته ایشون ریشه در سنت داره نمیتونم اونی باشیم ک دلمون میخواد قبول کن خانم مریم
1398/05/09 - 19:58
0
1
درود بر آقای دریسی
عالی بود
1398/05/09 - 19:50
0
3
مطالب عالی بود بخصوص برای جامعه استان بوشهر که در جنگ بین مدرن و سنت به سر می برند
1398/05/09 - 19:48
5
3
سلام .عنوان نوشته شما مدرنیته قربانی سنت است .ولی شما نه تعریف صحیحی از مدرنیته ارائه کرده اید ونه تعریف صحیحی از سنت .بلکه بعضی از جملات شما اهانت به سنت است سنتهایی که جز ارزشها وفرهنگ یک جامعه است .آیا مدرنیته تمام وکمال پذیرفته است ایا ؟در پذیرش مدرنیته باید به چارچوب ها و ارزشهای خود نیز توجه داشته باشیم .جامعه غرب با وجود مدرنیته به چه پیشرفتهایی رسیده و چه ارزشهایی را از دست داده است .آیا اگر خانمی محدودیتهایی که ریشه در حیا و عفاف داشته باشد در فضای مجازی برای خود قائل باشد ریشه در سنتی بودن دارد ؟لطفا بیشتر مطالعه کنید وبا دقت بیشتری مسائل را تحلیل کنید .من مخالف مدرنیته و سنت نیستم .هر کدام در جای خود قابل توجه است .
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • رهبر انقلاب: کارگر رکن جهش تولید است
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 21 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...