امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 05 فروردين 1396 - 08:06

اتحادخبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی تلاش می شود این بخش با رویکرد اقتصاد مقاومتی در این استان توسعه یابد.

اتحادخبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی تلاش می شود این بخش با رویکرد اقتصاد مقاومتی در این استان توسعه یابد.

محمد تقی منوچهری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: دراین ارتباط با توجه به خشکسالی های پی در پی و کاهش منابع آبی استان، برای مصرف بهینه آب در سطح 27 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی سیستم آبیاری تحت فشار اجرا شد.
وی اضافه کرد: در سال جاری سیستم آبیاری تحت فشار در سطح سه هزار و100 هکتاردر استان بوشهر اجرا شده است که در این زمینه 124میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار جذب و 135میلیارد ریال نیز تا قبل از تیر 96 به این امر اختصاص می یابد.
منوچهری گفت: در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار 85 درصد به صورت بلاعوض از سوی دولت تامین و 15 درصد را کشاورز پرداخت می کند.
وی یکی از شیوه های آبیاری تحت فشار را ' آبیاری میکرو غلات' عنوان کرد و افزود: استان بوشهر در این بخش پس از استان فارس رتبه دوم را در اجرای آبیاری میکرو در بخش غلات دارد.
منوچهری اضافه کرد: در این بخش کشاورزان، خانه کشاورز و صنف کشاورزان به عنوان بازوان اجرایی سازمان جهاد کشاورزی در اجرای شیوه های مختلف آبیاری هستند.
وی درباره تولید گندم در استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر در سال زراعی گذشته با تولید 130هزار تن و خرید 103 تن گندم مازاد برمصرف کشاورزان رکود خرید گندم را در این استان شکست.
منوچهری گفت: این درحالی است که امسال به دلیل کاهش میزان بارندگی های موثر در بخش دیم محصول از دست رفت و در بخش آبی نیز از 16هزار و 500 هکتار تنها 11 هزار هکتار قابل برداشت است.
وی تاکید کرد: پیش بینی می شود 40 هزار تن گندم امسال از مزرعه های استان برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با توجه به خطر ورود برخی بیماریها در اثر ورود بذر از مناطق دیگر، بوشهر از جمله استانهایی است که کل نیاز خود را در این زمینه از داخل استان تامین می کند.
منوچهری افزود: با این کار از ورود هرگونه بیماری و آفت به مزارع استان پیشگیری می شود.
وی بیان کرد: امسال 16هزار و 500 هکتار گندم آبی در استان کشت شد که این میزان باید به 20 هزار هکتار افزایش یابد.
منوچهری یادآور شد: در زمان حاضر سالانه هزار تن از بذر گندم آبی استان به دیگر استانها صادر و 75 درصد نیاز بذر استان در بخش دیم نیز در استان تامین می شود.
وی حضور پنج شرکت خصوصی در 2 شهرستان دشتستان و دشتی در بخش تولید بذر را از جمله عوامل موفقیت استان در این بخش عنوان کرد.
منوچهری گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از زمینهای کشاورزی در شبانکاره زیر پوشش سد رئیسعلی دلواری است، در زمان حاضر موافقت اصولی تاسیس یک شرکت خصوصی در شبانکاره گرفته شده و بزودی با گرفتن پروانه بهره برداری کار خود را آغاز می کند.
*طرح نخلستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اجرای طرح نخلستان در قالب اقتصاد مقاومتی را ازدیگر اولویت ها و برنامه های این سازمان عنوان کرد که باید در مدت 6 تا 10 سال اجرا شود.
منوچهری افزود: طرح نخلستان در سطح 34هزار و 225هکتار از زمینهای کشاورزی و باغ های بخشهای آبپخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره اجرا می شود.
وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی استان بوشهر 16 هزار 800 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
منوچهری گفت: طرح نخلستان درکارگروه ماده 11 و ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر مصوب و به ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارائه شد.
وی بیان کرد: کلیات این طرح مصوب شده و تنها مساله موجود در این زمینه توجیه بازار است که در حال نهایی شدن است.
منوچهری گفت: اجرای سد دالکی و انتقال آب از سد رئیسعلی دلواری با لوله تا باغهای آبپخش و پایلوت 170هکتاری در این منطقه بخشی از طرح نخلستان است که 60 درصد آن اجرا و تا قبل از تابستان سال آینده به پایان می رسد.
وی اظهار کرد: درطرح170 هکتاری آبپخش طرح میانه کاری مرکبات و کشت گیاهان دارویی نیز اجرا می شود که در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب کار به بخش های دیگر گسترش می یابد.
منوچهری ادامه داد: در این طرح با پیشنهاد کشت 3 تا 4 گونه لیمو ترش در زمان حاضر این نهالها در گلخانه تحقیقات استان نگهداری و تا قبل از فروردین باید کشت شود.
وی اضافه کرد: از مجموع زمینهای زیرپوشش طرح نخلستان 18هزار و 500 هکتار باغ است که همه این باغها از آبیاری استخری به سیستم آبیاری تحت فشار تغییر کند.
منوچهری اضافه کرد: نوسازی 60درصد این باغها، جایگزینی واریته های تجاری به جای نخل های پیر و کم بازده باصلاح و احیای 40 درصد نخیلات استان از جمله دیگر بخشهای طرح نخلستان است.
وی یادآور شد: همچنین بیش از 15هزار هکتار از این زمینها مربوط به زراعت در دشت شبانکاره و سیاه منصور بخش سعدآباد است.
منوچهری افزود: هفت هزار هکتار از این زمینها در قالب طرح نخلستان از دیم به آبی تبدیل و هشت هزار هکتار نیز در دشت شبانکاره در قالب اصلاح شیوه آبیاری و نظام بهره برداری تعریف می شود.
وی گفت: مجموع نظام توزیع و بهره برداری آب در قالب طرح نخلستان در قالب تشکل آبران به خود مردم واگذار می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: همچنین با سفر وزیرجهاد کشاورزی به استان بوشهر عملیات اجرایی آبیاری تحت فشار در سطح 2هزار و 400هکتار از طرح نخلستان دربخش سعد آباد آغاز شد.
منوچهری گفت: براساس توافق با وزارت نیرو در قالب طرح نخلستان جهاد کشاورزی هرجا طرحی را آغاز کند در همان مبدا آب باید با کنتور به تشکل آبران تحویل شود.
*پرورش ماهی در قفس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهردرباره طرح پرورش ماهی در قفس گفت: با توجه به تولید همه بچه ماهی جنوب کشور در این استان، تامین غذا، وجود دریای با عمق مناسب، مرز طولانی و حمایت صندوق توسعه ملی از این طرح اجرای آن یکی از اولویت های اقتصاد مقاومتی است.
منوچهری افزود: در زمان حاضر با دادن مجوزهای لازم به شرکت آرام صید و سرمایه گذاری 800 میلیارد ریالی تولید 6 هزار تن ماهی در قفس در سد رئسعلی دلواری پیش بینی شده است.
وی گفت: با توجه به کاهش ذخایر دریایی اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در کنار پرورش میگو راهی برای تقویت ذخاخیر دریایی و از اولویت های استان بوشهر است.
منوچهری اظهار کرد: در شهرستان تنگستان نیز سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریال در زمینه پرورش ماهی درقفس با مدیریت بنیاد مستضعفان پیش بینی شده است.
منوچهری افزود: علاوه براین 45موافقت اصولی در شهرستانهای ساحلی استان بوشهر به غیر از عسلویه در زمینه پرورش ماهی در قفس صادر شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تمام زنجیره تولید در مورد پرورش ماهی در قفس دراستان بوشهر وجود دارد، این پروژه با موفقیت در استان اجرا می شود.
*توسعه کشت گلخانه ای
منوچهری گفت: در زمان حاضر 110 هکتار گلخانه های مسقف در استان بوشهر وجود دارد که 28 هزار تن محصول تولید می کنند.
وی اضافه کرد: تولید سالانه 850 میلیون قطعه نشای مکانیزه سبزی و صیفی برای نخستین بار در استان بوشهر از دیگر قابلیت های این استان در بخش گلخانه است.
منوچهری اظهار کرد: با احتساب 14 هزار هکتار سطح زیر کشت در استان بوشهر 350 میلیون قطعه ازنشاهای تولیدی در استان و 500 میلیون قطعه نیز به استانهای دیگر ارسال می شود.
وی درخواست وثیقه های سنگین بانکی و سود 2 رقمی تسهیلات را ازجمله مهمترین مشکلات گلخانه داران عنوان کرد.
منوچهری با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی در مورد برطرف کردن این مشکل بیان کرد: با استفاده از اعتبارات استانی در قالب کمکهای فنی اعتباری منابعی در اختیار بانک قرار می گیرد که با تلفیق این منابع با اعتبارات صندوق سود تسهیلات تک رقمی و از 12.5 به هشت درصد می رسد.
وی یادآور شد: سود تسهیلات کشاورزی برای توسعه گلخانه های مناطق غیر برخوردار 12.5 و برای مناطق برخوردار 14.5 درصد است.
منوچهری گفت: بازپرداخت نیز با یک سال تنفس 6 ساله است که به این ترتیب شرایط مناسب و نقطه عطفی برای توسعه گلخانه در استان بوشهر است.
وی ادامه داد: تنها عامل محدود کننده در بخش گلخانه شوری آب است که با توجه به اینکه در بیشتر مناطق امکان احداث آب شیرین کن وجود دارد و این مشکل نیز نمی تواند محدودیتی برای استان به شمار رود.
وی ادامه داد: یک مجتمع گلخانه ای در منطقه چاهگاه بخش شنبه در حال فعالیت است که تمام زیرساخت های مورد نیاز را برای تولید آماده کرده است.
منوچهری گفت: فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی تاکنون احداث هشت هکتار گلخانه را در این استان آغاز کرده اند که تاکنون یک چهارم مساحت یاد شده سازه های آن را نصب کردند.
*شهرکهای کشاورزی
وی در باره شهرکهای کشاورزی گفت: دستور راه اندازی شهرکهای کشاوری درسال 93 ابلاغ و در سال 94 با تاسیس شعبه در بوشهر آغاز به کار کرد.
منوچهری افزود: بعد از مطالعه 17 نقطه مناسب برای امکان احداث شهرک کشاورزی سه منطقه شاملهکتار در تنگ ارم 220 در بخش رم ، بویری در بخش شبانکاره 250 هکتار و 150هکتار نیز در تنوب شهرستان دیلم معرفی و مشخص شد.
منوچهری ادامه داد: مطالعات تنگ ارم به پایان رسیده ولی 2 منطقه بویری و تنوب دیلم مطالعات آنها هنوز ادامه داد.
وی تاکید کرد: براساس توافق با شرکت شهرکهای کشاورزی کشور قرار است 30 درصد احداث زیرساختها از طرف این شرکت و 70 درصد در استان تامین شود و پس از آن به این شهرکها به سرمایه گذارتحویل شود.
*تولید عسل:
منوچهری تولید عسل و پرورش زنبور عسل را از دیگر مزیتهای استان بوشهر عنوان کرد و گفت: در واحدهای کوچک و بزرگ استان 270 تن عسل تولید شده است.
*تولید لیمو ترش
وی در باره تولید لیمو ترش بیان کرد: استان بوشهر و خوزستان از جمله استانهای سالم از نظر بیماری های قرنطینه ای هستند که اگر این بیماریها ورود کنند، منطقه را دچار آسیب می کند.
منوچهری گفت: در این سه سال بیش از 2 هزار هکتار توسعه لیمو ترش درشهرستان جم و منطقه دشت پلنگ دشتستان انجام شده است.
وی بیان کرد: با وجود همه کنترلها و نظارتهایی که از طریق پست های قرنطینه ای انجام می شود ولی ورود نهال از استانهای آلوده انجام می شود که با توجه به اینکه پست قرنطینه در همه مناطق استان بوشهر وجود ندارد، این آسیب همواره استان را تهدید می کند.
*مشاغل خانگی
منوچهری گفت: توسعه مشاغل خانگی در قالب صندوقهای خرد زنان روستایی دنبال می شود که این صندوق خود
زیرمجموعه ای از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی است که در زمان حاضر یک صندوق شهرستانی در دشتستان و 33 صندوق زیرمجموعه راه اندازی شده است.
وی گفت: وظیفه صندوقهای خرد روستایی انجام کارهای کوچک برای ایجاد اشتغال است و مهمترین مشکل این صندوقها زنجیره بازار است که این تولیدات را به فروش برسانند.
وی با تاکید برحمایت از تولید در قالب اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: 49 درصد سهام این صندوقها را دولت و 51 درصد را اعضا تامین می کنند.
*روان سازی سرمایه گذاری
منوچهری گفت: با توجه به روند طولانی پاسخ به استعلام ها در بخش سرمایه گذاری طرحهای بزرگ کشاورزی در این ارتباط به دستور استاندار بوشهر کارگروهی تشکیل و تمام استعلام ها در یک اتاق با حضور مسئولان ذیربط گرفته می شود./ج



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حجاب، این کلاف سر در گم
  • سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/08
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • 🎥ویدیو/ شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی (۶)
  • موزخوار شلو را تا کنون دیده اید؟! (عکس)
  • این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/08
  • هواشناسی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعدوبرق در مرکز و شرق کشور
  • مطالبه فعالان اقتصادی استان بوشهر تعطیلی شنبه است
  • سرمایه هلدینگ خلیج فارس نباید خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  • رئیس دانشگاه کراچی در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود، مدرک دکترای افتخاری را به رئیسی داد / سال ۹۶ در روسیه بدون حضور مقامات ارشد دولتی، به روحانی مدرک دکترای افتخاری دادند
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...