امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 آذر 1395 - 17:07
مردی تندرو که مخالف راه حل دو دولت و برجام است
اتحاد خبر:«دونالد ترامپ» رییس جمهوری منتخب امریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که دفتر سفارت امریکا را به اورشلیم (بیت المقدس) انتقال دهد و سطح روابط دو کشور را افزایش دهد او بدین منظور «دیوید فریدمن» را به عنوان سفیر امریکا در اسرائیل منصوب کرده است.

اتحاد خبر:سرویس بین الملل-فریدمن کیست و درباره منازعه اسرائیلی – فلسطینی چگونه می اندیشد؟ نگاهی به مطبوعات نشان می دهد که نشریات چپ و لیبرال امریکایی نسبت به این انتخاب ناخرسند هستند. 
روزنامه «نیویورک تایمز» از فریدمن به عنوان فردی مخالف راه حل دو دولت یاد می کند و می نویسد:«او رییس بازوی امریکایی جمع اوری پول برای نهادهایی است که ترویج کننده حمایت از شهرک سازی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری هستند. فریدمن هم چنین یکی از ستون نویسان در روزنامه دست راستی «جروزالم پست» اسرائیل است. او باراک اوباما رییس جمهوری امریکا را به داشتن مواضع «اشکار یهود ستیزانه» متهم کرده بود و راه حل دو دولت برای حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین را به اقدامات یک گروه یهودی تشبیه کرده است که با نازی ها همکاری کرده بودند. او هم چنین رهبران یهودی امریکا را متهم به پشت کردن به اسرائیل در جریان تلاش برای جلوگیری از حصول توافق هسته ای کرده بود». 
نیویورک تایم در ادامه می نویسد:«در حال حاضر دیوید فریدمن یک وکیل یهودی ارتدکس از لانگ ایلند است. علیرغم آن که او هیچ تجربه دیپلماتیکی ندارد ترامپ او را به عنوان سفیر امریکا در اسرائیل انتخاب کرده است. «مارتین ایندیک» از دیپلمات های باسابقه امریکایی که سال ها در زمینه تلاش برای حل و فصل مناقشه میان اسرائیلی ها و فلسطینیان تلاش کرده است روز جمعه درباره انتخاب ترامپ گفت:«فردی که در ارتباط با شهرک سازی ها بود انتخابی مناسب برای عنوان سفیر امریکا در اسرائیل نیست. او صلاحیت این مقام را ندارد. این عادی نیست». 
این روزنامه در ادامه درباره او می نویسد:«فریدمن ۵۸ ساله است و از سال ۲۰۰۱ میلادی برای ترامپ کارهای حقوقی انجام می دهد. در زمینه تلاش های ترامپ درباره کازینوداری در اتلانتیک سیتی او فعالانه برا یش کار کرد. رابطه آن دو از سال ۲۰۰۵ میلادی به این سو تقویت شد و ترامپ پیام تسلیتی را برای او به مناسبت درگذشت پدرش که یک خاخام برجسته در لانگ ایلند بود ارسال کرد.
این روزنامه اشاره می کند که فریدمن در مجموع ۵۰ هزار دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک مالی ارائه کرده بود. نیویورک تایمز اشاره می کند که محافظه کاران اسرائیل و هواداران شهرک سازی ها و حامیان انان در امریکا از انتخاب فریدمن خوشحال هستند و در مقابل کسانی که معتقد به لزوم تشکیل دولت فلسطینی و میانجی گری امریکا برای روند مذاکرات صلح هستند از این انتخاب خرسند نیستند. فریدمن از جمله افرادی است که به شدت مخالف میانجی گری واشنگتن در روند مذاکرات صلح بوه است. او از کرانه باختری با عنوان انجیلی آن یعنی یهودیه و سامریه یاد کرده ست واژگانی که که اسلاف او به کار نبرده بودند. او مصرانه همانند ترامپ خواستار انتقال دفتر سفارت امریکا  از تل اویو به اورشلیم (بیت المقدس) است و می خواهد وزارت امور خارجه امریکا آنجا را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت بشناسد. این در حالیست ک وزارت امور خارجه امریکا دیپلمات های خود را مجاز به حضور در شهرک نشین های اسرائیلی در کرانه باختری ندانسته است. فریدمن علاوه بر روزنامه جروزالم پست در روزنامه «اروتز شوا» یکی از تندروترین رسانه های دست راستی اسرائیل نیز می نویسد.   
او در سال ۱۹۸۱ میلادی در رشته حقوق از دانشگاه نیویورک فارغ التحصیل شد. شرکت او یکی از شرکای فعالیت های اقتصادی ترامپ بوده است. 
نیویورک تایمز درباره ان می نویسد:«دوستانش او را یک صهیونیست دو اتشه می دانند که در بسیاری از تعطیلات یهودی زمان خود را در اپارتمانش در اورشلیم (بیت المقدس) می گذراند. «فیلیپ روزن» که سابقه دوستی با فریدمن در دانشکده حقوق را دارد می گوید که تمام زندگی او متمرکز بر تفکر درباره اسرائیل و مسائل  مرتبط با آن شده است. 
این روزنامه اشاره می کند که بسیاری از دیدگاه های فریدمن متمایل به تفکر راستگرایانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دست راستی اسرائیل است البته نخست وزیر اسرائیل نسبت به این انتخاب موضع گیری نکرده است. با این حال، تزیپی هوتوولی معاون نخست وزیر ضمن تحسین انتخاب فریدمن اعلام کرده است که مواضع او درباره تمایل به تقویت جایگاه اورشلیم به عوان پایتخت اسرائیل قابل تقدیر است. در همین رابطه شیخ اکرامه صبری یک روحانی فلسطینی در جریان نماز جمعه گفته بود اگر فریدمن خواستار انتقال سفارت امریکا به اورشلیم (بیت المقدس) شود این اعلان جنگ اشکار امریکا علیه فلسطینیان و تمام اعراب مسلمان است. صائب عریقات نمایند
 ه تشکیلات خودگردان فلسطینی در مذاکرات صلح نیز گفته است که برداشتن گام هایی این چنینی چون انتقال سفارت امریکا به ضرر فلسطینیان است. 
این روزنامه به نقل از «دانیل سی کورتزر» که در زمان ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش به عنوان سفیر امریکا در اسرائیل در فاصله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی خدمت کرده است می گوید که انتصاب فریدمن به عنوان سفیر امریکا در سرزمین های اشغالی یک زنگ خطر است و در این باره می افزاید:«او به اقلیتی از اسرائیلی های افراطی تعلق خاطر دارد که خواست اکثریت اسرائیلی ها که خواستار صلح هستند را نادیده می گیرد» او که اکنون استاد دانشگاه پرینستون است می گوید:«انتصاب فریدمن در تضاد با شعار ترامپ مبنی بر تمایل به حصول توافق نهایی میان اسرائیل و فلسطین است».
نیویورک تایمز اشاره می کند که انتصاب فریدمن راست اسرائیل را ذوق زده کرده است چرا که می دانند او کاری به شهرک سازی های اسرائیلی نشین نخواهد داشت. 
این روزنامه در ادامه اشاره کرده است که فریدمن در برهه زمانی ای نامزد سفارت امریکا در اسرائیل شده است که روابط امرکیا و اسرائیل در بدترین سطح خود قرار گرفته است و نتانیاهو به شدت به دلیل عدم توافق نظر اوباما درباره توافق هسته ای با ایران با او کدورت روابط داشت. هم چنین اوباما در سال های اخیر بارها خواستار توقف ساخت و ساز در شهرک نشین های اسرائیلی  در کرانه باخرتی شده بود امری که نتانیاهو را ازرده خاطر ساخته بود. 
فریدمن درباره برجام نیز اظهار ظر کرده بود. او توافق هسته ای را میراث بد سیاست خارجی اوباما خوانده بود و از آن تحت عنوان «اشتباه تاریخی برای جهان» یاد کرده بود. «دیوید ارون میلر» پژوهشگر مسائل خاورمیانه و مشاور سبق وزارت خارجه امریکا در امور خاورمیانه معتقد است که انتصاب فریدمن پیامی از سوی دولت ترامپ به اسرائیل است و آن ای که امریکا می خواهد موضع ملایم تر و همدلانه تری را با اسرائیل در پیش گیرد. 
 نیویورک تایمز اشاره می کند که وعده ترامپ برای انتقال محل سفارت امرکیا به اورشلیم (بیت المقدس) احتمالا سبب خشم متحدان عرب امریکا و رهبران فلسطینی خواهد شد. این موضوع از دید این روزنامه می تواند امید به ثمربخش بودن راه حل دو دولت را خنثی سازد گره کور دیپلماتیکی که روسای جمهوری دموکرات و جمهوریخواه از دهه ۷۰ میلادی به این سو درگیرش بوده اند و نتوانسته اند آن را باز کنند. نیویورک تایمز اشاره می کند که فریدمن با مخالفان سیاسی یهودی از جمله لابی اسرائیلی دست چپی «جی استریت» مواجه است که مدافعان لیبرال اسرائیلی حامی مذاکرات صلح با فلسطینیان در آن حضور دارند. فریدمن اعضای جی استرایت را پیش تر در یادداشتی در ماه ژوئن به یهودیان همدست نازی ها در اردوگاه های مرگ برای کشتار سایر یهودیان تشبیه کرده بود. 
نشریه «فارین پالسی» نیز با انتشار گزارشی از سفیر تازه امرکیا در اسرائیل تحت عنوان چهره ای تندرو یاد کرده است و می نویسد:«ترامپ با این انتخاب نشان داد که خواستار تغییر رویه کامل در روابط امریکا و اسرائیل است. انتخاب او جناح راست اسرائیل را هیجان زده کرده است. او موضع بیرحمانه ای در قبال فلسطینیان دارد و از شهرک نشین های اسرائیلی استقبال می کند این موضوع سبب افزایش نگرانی اسرائیلی های میانه روتر شده است. او اورشلیم را پایتخت ابدی اسرائیل دانسته است. 
سایت میدل ایست ای نیز با انتشار گزارشی اشاره می کند که یکی از اهداف اصلی فریدمن کمک به نتانیاهو برای تضعیف توافق هسته ای ایران است. این سایت می نویسد:«یکی از مهم ترین اهداف او به عنوان سفیر کمک به نخست وزیر اسرائیل برای تضعیف توافق هسته ای خواهد بود. او در رویکردش نسبت به ایران با نتانیاهو اشتراک نظر دارد و ایران را یکی از حامیان تروریسم قلمداد می کند. او در یکی از یادداشت های خود خواستار تشدید تحریم ها و وضه تحریم های تازه و سخت گیرانه تر علیه ایران شده بود. فریدمن همواره توصیه کرده است که امریکا و اسرائیل باید همکاری های تاکتیکی و استراتژیک خود را به حداکثر میزان ممکن ارتقا دهند»./م


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...