امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 04 آبان 1395 - 12:11

اتحاد خبر: نام و نشانش شکرالله فخری است، متولد 1318، برازجانی اصیل ... مغازه ی آهنگری اش در کوچه پس کوچه های پشت مسجد جنت واقع شده و به پیشه اش عشق می ورزد. از هفت سالگی پا به پای پدر در این مغازه آهنگری آموخته است. می گوید اینجا مغازه پدری ام است و خانوادگی آهنگر بوده ایم. به این شغل عادت کرده ام و دوستش دارم ...

اتحاد خبر-زهره عرب: نام و نشانش شکرالله فخری است، متولد 1318 است و برازجانی اصیل... تنها وارث شغل آهنگری در این دیار است، مغازه ی آهنگری اش در کوچه پس کوچه های پشت مسجد جنت واقع شده و از هفت سالگی پا به پای پدر در این مغازه آهنگری آموخته. می گوید اینجا مغازه پدری ام است و خانوادگی آهنگر بوده ایم. به این شغل عادت کرده ام و دوستش دارم. صرفا بخاطر علاقه و سرگرمی است که کار می کنم وگرنه بار مالی برایم ندارد...
پای صحبت هایش که می نشینی سیر نمی شوی از گرمای محبت و شیوایی کلامش...

اتحاد جنوب با این آهنگر قدیمی مصاحبه ی جذابی را انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

اتحاد جنوب: خودتان را معرفی کنید.
شکرالله فخری هستم، متولد سال 1318 و 77 سال دارم.

اتحاد جنوب: چطور شد که به شغل آهنگری روی آوردید؟
من اصلا مدرسه نرفتم، پدرم گفت بیا در مغازه و آهنگری یاد بگیر، من هم ترک تحصیل کردم و به مغازه ی پدرم آمدم.
اتحاد جنوب: به این شغل علاقه هم دارید؟
بله، علاقه ی زیادی به این کار دارم. از دل آهنگری را دوست دارم و به آن عادت کرده ام.

اتحاد جنوب: چه حسی دارید از اینکه آخرین آهنگر برازجان هستید؟
من به این شغل علاقه دارم، چون شغل قدیمی پدرم است و از بچگی با آهنگری بزرگ شده ام. یک فرزند پسر دارم اما گمان نمی کنم علاقه ای به آهنگری داشته باشد.

اتحاد جنوب: پس شما تنها وارث این شغل و آخرین بازمانده آهنگران هستید؟
بله، من به این مغازه عادت کرده ام، به این پاچال و کوره عادت کرده ام. دیگر بازنشسته شده ام، بیشتر خرده کاری انجام می دهم. داسی ، ابزاری، چیزی برای کشاورزها درست می کنم.
اتحاد جنوب: آهنگری کفاف هزینه های زندگتان را می دهد؟
الان نه، ولی جلوتر از این چرا. در گذشته کار ما رونق بیشتری داشت. من الان بازنشسته هستم و از بیمه تامین اجتماعی حقوق می گیرم. از کودکی تا حالا همیشه در آهنگری بوده ام. در پاچال عمر گذرانده ام، صرفا بخاطر علاقه است که هنوز به این حرفه مشغولم. برای من سرگرمی خوبی است، و بهتر از در خانه نشستن است.

اتحاد جنوب: در طول روز چقدر مشتری و مراجعه کننده دارید.
مشتری های من کمتر از قدیم شده است، الان دیگر تراکتور هست، ماشین هست و همه چیز صنعتی شده. قبلا این وسایل نبود و همه با دست کارهایشان را انجام می دادند. چون کشاورزی رواج داشت، داس و خیش برای برداشت محصولات کشاورزی، غلّه خرد کن، داس جیلُمی، و ابزارهای دیگر برای درو کردن.. خرمن کوب یا به اصطلاح محلّی برا که برای خرد کردن غلّه و جدا کردن پوسته گندم از دانه ی آن استفاده میشد. همه ی این ابزارها نیاز به تعمیر هم داشتند.

اتحاد جنوب: الان چه ابزارهایی می سازید.

الان هم داس مُخ بر می سازیم و داس ها به صورت دست ساز است (با دست ابزارهای روی دیوار را نشانمان می دهد). ابزارهای دست ساز مثل تیشه، درُوش که برای دوخت دمپایی و کفش استفاده می شود. مَنتیل و تیشه پِیتی (برای پیت کردن زمین کشاورزی) ، داس پِیتی (برای پیت کردن یا هرس کردن محصولات)، کلکیت (ابزار قالیبافی) و ...
اتحاد جنوب: سوخت کوره و پاچال چطور تامین می شود.
قدیم سوخت ما با زغال سنگ تامین میشد و از کازرون می آمده است. دو سال است که دیگر زغال سنگ گیر نمی آید، حالا از زغال استفاده می کنیم ولی حرارت و قدرت آن به اندازه ی زغال سنگ نیست و کار نمی دهد. دیگر زغال های خوب قدیمی پیدا نمی شود.
اتحاد جنوب: اگر به عقب یا به زمان کودکی برگردید باز هم آهنگری را انتخاب می کنید.
اگر کار مثل قدیم باشد بله، حتما آهنگر می شوم. ولی دیگر هیچ چیز مثل قدیم نیست. کار هم دلبخواه نیست. اگر برگردیم هم مثل قدیم دیگر نمی شود، الان دستگاه آمده است و صنعت پیشرفت کرده است، ولی من هنوز به آهنگری علاقه دارم.

اتحاد جنوب: الان هم مثل قدیم میتوانید کار کنید، یعنی کارتان خوب است.
من الان با دستم هر رقم جنسی که بخواهید و نقشه ی آن را بکشید می سازم. چون از هفت سالگی کار کرده ام.


اتحاد جنوب: در هفت سالگی کار کردن سخت نبود؟ آنهم آهنگری.

من کنار پدرم کار را شروع کردم، نگاه می کردم و یاد می گرفتم. اوایل فقط به او کمک می کردم و بعد یاد گرفتم و برای خودم آهنگر شدم.

اتحاد جنوب: کمی هم از خودتان بگویید ، از همسر و بچه هایتان.
من در 20 سالگی ازدواج کردم، همسرم از اقوام بود. هشت تا دختر از ازدواج اولم دارم، 2 سال بعد از فوت همسر اولم دوباره ازدواج کردم. حاصل این ازدواج یک پسر است که الان کلاس هفتم می باشد.
اتحاد جنوب: چطور شد که بعد از فوت همسر اولتان دوباره ازدواج کردید؟
تنها بودم و این تنهایی برایم سخت بود. دو سال منزلم بیابان بود، و حین کار هم ناراحت بودم. نمی دانستم برای چه کار می کنم. بعد که ازدواج کردم دوباره توانستم طعم خوشبختی را بچشم، همسرم و زندگیم را دوست دارم.

اتحاد جنوب: زندگی گذشته بهتر بود یا الان که همه چیز عوض شده؟
در قدیم زندگی راحت تر بود. همه چیز در خانه بود و دل هایمان خوش بود. دنیا بهار بود. همیشه بهار بود، باران میزد و همه جا سرسبز بود. رودخانه ها پر از آب بودند. زمان قدیم بچه ها هم فرق داشتند. زندگی هم صفای دیگری داشت.

شکرالله بسیار گفت، از همسرش، از دختران و از دامادهایش، از تنها پسرش و بازیگوشی هایش ، از همسر اولش و خاطرات فراموش نکردنی گذشته و از مهربانی های همسر دومش، گفت که بعد از همسر اولش تنهایی کشیده و الان با وجود همسر و خانواده اش خوشبخت است. گفتگویی سراسر مهر و صمیمیت داشتیم.

بانگ موذن که بلند شد او هم برخاست تا پیراهنش را بپوشد و به مسجد برود.

پیرمرد مهربان قصه ی ما، انسانی شیرین سخن، خوشرو، مومن و بی شیله پیله است، او آخرین بازمانده ی آهنگران شهر برازجان است و می خواهد تا نفس دارد آهنگری کند.

اتحاد جنوب برای شکرالله فخری و خانواده خوبش آرزوی سعادت و خوشبختی دارد.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/04/18 - 20:44
1
0
خیر ایشون کاملا اشتباه میفرمایند و اخرین بازمانده اهنگری در برازجان نیستند در برازجان بجز این اهنگر ، اهنگران دیگری هم وجود دارند که بیش از چهل سال است که در برازجان اهنگری میکنند. خواهش میکنم بیشتر دقت فرمایید
1395/08/10 - 11:49
0
1
درود برعموی بزرگوام اقای شکراله فخری دست مریزاد...شادی وسلامتی وباهم مهربان بودن مربوط به همان زمانی بودکه شعله کوره شماافروخته تربود وصدای چکش اهنگری شما طنینی بود که ازان مفهوم تلاش وعشق شنیده میشدامیدوارم خودوخانواده محترم همیشه درزیرسایه پروردگار زندگی توام باموفقیت وسلامتی داشته باشید .محمدفرزندابراهیم عبدالرحیم کاویانی.
1395/08/08 - 11:29
0
1
بیشترهنر وشایستگی انسان درکار است اگر ما به این اندیشه فکر کنیم که خلاقیت انسان وهوش درایت در نقش و نگار وسایل مورداستفاده چقدر ذکاوت وهنر نمای می خواهد ارزش بسیار دارد این شغل درزمان خودش بی نظیر وقابل توجه بوده است که با امکانات آن زمان هنرنمای وذکاوت استعداد چه ارزشی داشت اما امروزه این کار زیادموردتوجه قرارنمی گیرد زیرا اثرات خوب وماندگارش زیاد برای نسل امروزه تعریف نشده هرشغل وهنرنمای وسلیقه مردمخصوص به خودش رامی خواهدبه قول معروف که می گویند کارهربز نیست خرمن گوفتن گاو نر می خواهد مرد کهن یک خسته نباشید جانانه به مردسخت کوش وبا اصالت جناب فخرایی محترم سالم تندرست باشید درنوشته ام ایرادی هست ببخشید
1395/08/05 - 16:14
0
2
باتشکر و قدردانی از آقای مطلع که رفع اشکال نمودند: اما بهرحال این خدمات از اجداد شهید میرزامحمدخان برازجانی بوده ا ست هر چند که خدمات غضنفر السلطنه دردشتستان بخصوص شهر برازجان زیاد است از جمله می توان ساختن 2 مسجد در شهر برازجان و یک باب مسجد در روستای دهقاید وموسس اولین مدرسه در شهر برازجان وهمچنین 2 آسیاب آبی در روستای بارگاهی و ننیزک را نام برد./ج
1395/08/05 - 10:50
0
2
من از اهالی سمل هستم پدرم خاطرات زیبایی از آهنگرها برایمان تعریف کرده مربوط به دهه ده و بیست و حتی سی و تعریفشون می داد پدر بزرگم کشاورزی داشته و سالانه ده پانزده کارگر در زمینش کار می کرده اند همینطور که آقای فخری توضیح داده . اهالی سمل هم ابزار کشاورزی ( و تعمیرات ابزارهای خود ) را از دکون نجارال (مغازه نجارهای ) برازجان تهیه می کردند . پدرم نام بعضی استاد کارها را میگفت مثلا عامو عبدلله و .... یاد و نامشان گرامی باد /ج
1395/08/04 - 14:08
0
4
دوست عزیز اقای حسین اطلاعات شما اشتباه هست مرحوم شهید سالم خان برازجانی 250 سال پیش از کازرون یک اهنگر بنام حاج فخرا که جد آهنگران برازجان است با فامیلی های فخری، فخرایی، فخرزاد، کاوه، کاویانی، برازجانی و مهاجری برازجانی و یک نجار به نام استاد حسن که جد نجاران برازجان است با فامیلی های مرادی نجار، مراد زاده، قنبری، صفری، راستی، آدیش ، کیانی و بی غرض است.
حسین خان پدر غضنفر السلطنه از نوادگان برادر سالم خان هستند.
1395/08/04 - 13:06
3
2
در زمان حکومت میرزا حسین خان پدر شهید میرزا محمد خان برازجانی جهت رونق کسب کار در شهر برازجان : به کازرون رفت و آهنگر و مشک دوز و سایر مشاغل دیگر آورد تا در این شهر مشغول کار شوند و بتوانند مایحتاج زندگی مردم آن زمان را فراهم سازند : مشک ظرف آبی بود که از پوست بزغاله ساخته می شد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • شهردار جدید سعدآباد منصوب شد
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 7 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 13 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...