امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 02 شهريور 1395 - 11:24
یازدهمین همایش فرزانگان دشتستان به مناسبت گرامیداشت روز پزشک

اتحاد خبر: یازدهمین همایش فرزانگان دشتستان به مناسبت گرامیداشت روز پزشک و داروساز برای گرامیداشت یاد و خاطره ی مرحوم آیت الله مهدوی سعدآبادی در یکم شهریور ماه برگزار شد.به گزارش اتحاد خبر، یازدهمین همایش از این سلسله بزرگداشت ها که به همت آموزش و پرورش شهرستان دشتستان و پژوهشسرای متقین برگزار می شود...

اتحاد خبر-زهره عرب: یازدهمین همایش فرزانگان دشتستان به مناسبت گرامیداشت روز پزشک و داروساز ویژه بزرگداشت مبارز استعمارستیز مرحوم آیت الله مهدوی سعدآبادی دوشنبه شب ۱ شهریور ماه در پژوهشسرای متقین برازجان برگزار شد.

به گزارش اتحاد خبر، یازدهمین همایش از این سلسله بزرگداشت ها که به همت آموزش و پرورش شهرستان دشتستان و پژوهشسرای متقین برگزار می شود به گرامیداشت یاد و خاطره ی مرحوم آیت الله سید اسماعیل مهدوی سعدآبادی اختصاص داده شده بود که با حضور فرزندان آن مرحوم، بازماندگان خاندان ایشان، مسئولان شهرستان و فرهیختگان شهرستان دشتستان برگزار شد.
سید حسن لواسانی فرد ضمن تشکر از حضور افراد حاضر در جلسه گفت: خیرمقدم عرض می کنم به بزرگانی که روشنی محفل امشب هستند و از خاندان و یادگاران مرحوم آیت الله مهدوی سعدآبادی و از همکاران و پیشکسوتان منطقه به جهت پاسداشت بزرگان کمال تشکر را دارم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان اظهار داشت: سهم بزرگان در ارتقای فرهنگ جامعه غیرقابل چشم پوشی است و خواهش ما از بزرگان و فرهیختگان این است که در توسعه فرهنگ و آبادانی دشتستان بزرگ ما را یاری کنند.

وی افزود: یاد بزرگان و درگذشتگان خصوصا آیت الله سید اسماعیل مهدوی سعدآبادی را گرامی می داریم. ما بعنوان بازماندگان بایستی حق آنان را ادا کنیم.

لواسانی فرد تصریح کرد: ان شالله به روزی برسیم که شهرستان ما با وجود بزرگان و فرهیختگان به جایگاه واقعی خود در عرصه ی ادب، هنر و فرهنگ برسد.

نوه آیت الله مهدوی اظهار داشت: کتاب قانون ابوعلی سینا معروف ترین اثر در طب قدیم است. خواندن و فهم این کتاب بسیار مشکل است، اما چندین سال است که بصورت ساده نوشته شده است.

دکتر سید محمدصادق مهدوی (دکترای جامعه شناسی) افزود: این کتاب امروز نیز در اصول علمی صادق است. همین امروز تقسیم بندی بیماری ها که در علم طب وجود دارد همخوانی با تقسیم بندی های ابوعلی سینا از انواع بیماری ها دارد، بوعلی سینا در همه علوم زمان خود سرآمد بوده است.

وی با اشاره به چندوجهی بودن علما در گذشته ادامه داد: علم در گذشته با الان متفاوت بوده است. یکی از مهم ترین ویژگی های علمای ما تا چند وقت پیش هین بود که چندوجهی بودند، فقط علم دین نداشتند بلکه اگر اختلافی پیش می آمد قضاوت هم می کردند، یعنی مردم به عالم دینی محل خود مراجعه می کردند.

مهدوی تصریح کرد: مهم ترین کار علما نهادینه کردن و درونی کردن ارزش های دینی بود که این در صدر فعالیت های دینی قرار دارد. علما تلاش می کردند مردم با دین آشنا شوند و با همه ی وجود خود دین را بپذیرند و باور کنند، و با دین زندگی کنند. این وجوه متفاوتی در بسیاری از علمای ما وجود دارد. برای من سخت است که از آیت الله مهدوی صحبت کنم و فکر می کنم اگر دیگران از آن صحبت کنند بهتر باشد.

نوه آیت الله مهدوی سعدآبادی خطاب به جوانان اظهار داشت: آن علمی ارزش دارد که دو ویژگی داشته باشد. یکی برای رضای خدا باشد، و در ارتباط با خدا باشد و دیگری از هوای نفس چیزی در آن نباشد آن علم جاوید و ماندنی می شود.

وی با تشکر صمیمانه از حضور افراد در مراسم بزرگداشت از طرف نوادگان و بازماندگان آیت الله مهدوی تصریح کرد: ای کاش این تقدیر و تجلیل در زمان حیات بزرگان صورت بگیرد که این موضوع بتواند الگویی برای جوانان و روشنگر راه و مسیر جوانان ما باشد.

امام جمعه شهر سعدآباد اظهار داشت: شهر سعدآباد از دیرباز به یک شهر فرهنگی شهرت داشته و ساکنان این شهر سابقه تدین، دین داری، فرهنگ دوستی، دانش دوستی و دانش پژوهی و نشر علوم و دانش را در کارنامه خود دارند، و از زیباترین افتخارات شهر سعدآباد پرورش بزرگان و فرهیختگان در دامان خود است.

حاج آقا کشاورز بارگاهی ادامه داد: آیت الله حاج سید اسماعیل از دو عامل وراثت و محیط که در شکل گیری شخصیت نقش اساسی دارند برخوردار بوده است. از حیث وراثت از ذریه پیامبر اکرم (ص) و از خانواده سادات جلیل القدر و آراسته به علم و دانش است. از حیث محیط که فوق العاده موثر است ایشان در سال 1303 هجری شمسی در همسایگی دیوار به دیوار حرم امیر مومنان علی (ع) در نجف اشرف شهر ولایت چشم به جهان می گشاید. بنابراین سید در شهری که صدها عالم و عارف زیست می کنند پرورش می یابد. هنگامی که در نوجوانی وارد حوزه علمیه می شود موقعیت و دوران طلایی برایش بوجود می آید، چون از حضور استادانی چون آیت الله یزدی و تبریزی و بزرگان دیگر بهره مند بوده است.

وی تصریح کرد: این بزرگداشت سرمشقی زیبا و قابل تحسین است که در پژوهش سرای متقین فراروی مفاخر و دوست داران فرهنگ و ادب دشتستان گذاشته است.
 
دکتر عباس قاسمی ضمن تبریک روز پزشک و تشکر ویژه از وزیر بهداشت به جهت طرح تحول سلامت گفت: شان و مقام علما در هر جامعه ای اعتبار آن جامعه است.

این مدرس دانشگاه و دکترای تاریخ و ادبیات افزود: در دوران باستان در زمینه طب و پزشکی شخصیت های بزرگی را داریم. در دشتستان ما نیز خوشبختانه از دیرباز اطبا مطرح و برجسته ای داشته ایم. در دشتستان ما بزرگانی نظیر مرحوم حضرت آیت الله سید اسماعیل مهدوی سعدآبادی، مرحوم آیت الله سید عبدالله جعفری دهقائدی پدر بزرگوار دکتر سید مهدی جعفری، مرحوم غلامحسین لقمان زاده از اطبای بسیار حاذق، مرحوم حاج محمدمهدی مهاجری، و همچنین پزشک بزرگ احمد برازجانی، از نام آورانی بوده اند که یاد و نامشان همواره بر تارک دشتستان می درخشد.

قاسمی تصریح کرد: خاندان مهدوی از دیرباز در منطقه دشتستان به علم و فضل مشهور بوده اند. نسب شریف این خاندان به امام موسی کاظم می رسد. آیت الله سید اسماعیل مهدوی سعدآبادی در سال 1303 قمری در نجف اشرف متولد شدند. پدر بزرگوار ایشان آیت الله سید مهدی مهدوی است و این بزرگوار بعد از آموختن مقدمات نزد مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی و در سن 20 سالگی به درجه ی اجتهاد رسیدند. ایشان فردی بسیار با ذکاوت و باسواد بودند و حضور ایشان در منطقه سعدآباد منشا خیرات و برکت بسیار زیادی شد. ایشان یکی از استوانه های طب سنتی در دوره خود به شمار می رفته است.

وی افزود: آیت الله مهدوی در تبلیغ دین اهتمام ویژه ای داشتند. همچنین از لحاظ علم سرآمد زمان خود به شمار میرفته است. زمانی که ایشان در شیراز ساکن بودند هفته ای ۳ روز اساتید دانشگاه علوم پزشکی خدمت سید اسماعیل رسیده و علم طب سنتی می آموختند. تمام طبابت های ایشان رایگان بوده و هیچ گونه پولی از کسی دریافت نمی کردند.

قاسمی اظهار داشت: اولین معلم سعدآباد پسر ایشان آقا سید مصطفی بود.
وی بو اشاره به مبارزات مرحوم سید اسماعیل تصریح کرد: مرحوم آیت الله مهدوی مبارزات زیادی نیز علیه خوانین و زورگویان داشتند، علی رغم اینکه ایشان خود از ملاکان بزرگ آن منطقه به شمار می رفت اما در کنار مردم از خوانین زورگو شاکی بود و بارها به شاه شکایت نوشتند.

سید محمد هادی مهدوی (فرهنگی بازنشسته) از نوادگان سید اسماعیل مهدوی با بیان خاطراتی از پدربزرگ گرامی خود حاج سید اسماعیل مهدوی اظهار داشت: نکته ای در مورد طبابت حضرت آیت الله هست که ایشان با آن چیرگی که نسبت به کتاب ابن سینا داشت طبابت های عجیب و غریبی در منطقه انجام میداد و بیماران را با تجویزهای خاص خود شفا میداد.

وی همچنین از برگزار کنندگان مراسم و حضور بزرگان در مجلس به جهت حضور ایشان تشکر کرد.

در حاشیه ی این آئین، زندگی نامه ی حکیم ابوعلی سینا به زبان انگلیسی و فارسی توسط دانش آموز با استعداد و آینده دار ایلیا قدسی روایت شد.
گروه تواشیح ترنم وحی نیز تواشیح زیبایی در وصف خدای یگانه اجرا کردند.

در پایان نیز سیده زهرا مهدوی قطعه شعر سروده ی خویش را خواند، و با جوایزی از طرف انجمن تاریخ و ادب و آموزش و پرورش از خانواده سید بزرگوار اسماعیل مهدوی تقدیر انجام گرفت./ص






















































کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/03/03 - 10:08
0
0
حاج سید اسماعیل مهدوی پدر پدربزرگ منه ولی از طرف خوانواده مادریم و تازه فهمیدم چرا بابا بزرگم اسم یکی از پسراش که داییم باشه رو اسماعیل گذاشته
1395/06/12 - 10:25
1
1
مرحوم مهدوی همچون خوانین سعد آباد از مالکین بزرگ بود و دعوی ایشان با خوانین فقط جنبه ملکی داشت نه اختلاف شخصی و با خوانین تبعید شد به دیگر شهرهای کشور و مدتی در تبعید بودند
1395/06/05 - 21:46
1
4
با سلام.جناب اقای مهدی.سن فرزندان خان که پدر خود رو از دست داده بودند به ترتیب سهراب خان و ملک منصور 20 و 18 ساله بودند.من از شما سوال میکنم مگر شخصی که 20 ساله یا 18 ساله هست آیا نیاز به قیم داره?مگر انها به سن قانونی نرسیده بودند?چرا بر اساس هیچ و پوچ و غرض ورزی و بدون مدرک مستند اینطور درباره این عالم مجاهد صحبت میکنید?در ضمن خبر داری که آیت الله مهدوی به نمایندگی از مردم شریف سعداباد و کشاورزان برای احقاق حقوق مردم سعداباد به ملاقات دکتر مصدق رفت.در صورتی که اردشیرخان شبانکاره ای به ایت الله مهدوی پیشنهاد داد که حق مالکیت از خانواده مهدوی گرفته نمیشه به شرط اینکه دست از حمایت کشاورزان و مردم سعداباد بردارد، و ایشان نپذیرفت./ج
1395/06/02 - 20:27
1
8
افتخار شهر سعداباده ولی سوال اینجاست که چرا مجسمه این عالم بزرگوار رو درست نمیکنن یا تندیس شو یه جایی نصب کنن همه بدونن خیلیا این عالم بزرگوار رو نمیشناسن./ص
1395/06/02 - 16:53
0
2
بابای من معلم است و4تاداداش دارم من 13ساله ازشهرسعداباد/ج
1395/06/02 - 16:20
4
3
مرحوم مهدوی با خوانین سعد آباد دعوی ملکی داشتند نه خصومت شخصی : چون ایشان در زمان طفولیت قیم آنان بود /ج
1395/06/02 - 14:21
0
3
سلام و درود و خداقوت به تيم پرتلاش و زحمت كش پژوهش سراي متقين بلاخص مديريت جوان و با تفكر پژوهش سرا
به اميد روزهاي روشن../ج
1395/06/02 - 13:02
0
3
یکی از ویژگی های مرحوم آیت الله مهدوی سازش ناپذیری ایشان با استبداد حتی در زمان اوج سرکوب و خفقان رژیم ملوک طوایفی است. چنانچه تاریخ نشان میدهد مبارزه با رژیم ستمشاهی از زمان خاصی در بین علما و فضلا جنبه عملی و اقدامی پیدا کرد که ایشان را می توان در زمره پیشگامان دانست/ج
1395/06/02 - 12:55
1
3
درود به اتحاد رسالت اصلی شما معرفی چهره ای شاخص و فاخر دشتستانی مانند آیت الله مهدوی و سایر بزرگان علمی و دینی و... می باشد تا برای جوانان شهرستان ما که تا حدی در سایه نامهربانی های مرکز استان در امور اجتماعی و اداری و سیاسی محجور مانده اند قوت قلب و محرکه ای باشد. /ج
1395/06/02 - 12:14
0
2
احسنت به رسانه فرهنگی اتحاد که سابقه وجود مفاخر علمی و حوزوی دشتستان بزرگ را زنده می کند. رجوع به انسانهای محبوب و مردم سالاری مانند آیت الله مهدوی که در اوج قدرت استعمار و خوانین راه مماشات و سازش با ظلم را انتخاب ننمودند نشاندهنده نگاه عمیق روشنفکران دشتستانی است./ج
1395/06/02 - 12:08
0
2
واقعا استقبال با شکوهی انجام گردید.
احسنت بر مردم قدرشناس و ادب دوست و عالم پرور دشتستان/ج
1395/06/02 - 12:06
0
1
سلام و عرض ادب
دست مریزاد
بسیار برنامه ی باشکوه و زیبایی بود.
خداوند آن مرحوم را قرین رحمت نماید.
آمین یا رب العالمین/ج
1395/06/02 - 12:04
0
2
خداقوت خدمت استاد لواسانی فرد و همکاران پرتلاش ایشان/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...