امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 ارديبهشت 1395 - 17:38
به مناسبت روز جوان؛

اتحاد خبر: جوانى، هديه ‏اى الهى براى نيل به كمالات و ارتقاى درجات است. همچنین مهم ‏ترين فصل كتاب زندگانى و بهترين بخش حيات انسانى است. جوان میتواند در پرتو الطاف الهى، از خود به خدا هجرت كند. نشاط و شادابی، تحرک و قدرت و انگیزه های بلند رویش و پویش، ره آورد بوستان جوانی است. جوانانی که از اندیشه دانایی ریشه دارند، با قدر دانستن این فرصت...

اتحاد خبر-زهره عرب: جوانى، هديه ‏اى الهى براى نيل به كمالات و ارتقاى درجات است. همچنین مهم ‏ترين فصل كتاب زندگانى و بهترين بخش حيات انسانى است.  جوان میتواند در پرتو الطاف الهى، از خود به خدا هجرت كند.  نشاط و شادابی، تحرک و قدرت و انگیزه های بلند رویش و پویش، ره آورد بوستان جوانی است. جوانانی که از اندیشه دانایی ریشه دارند، با قدر دانستن این فرصت، ره توشه ای از علم و حکمت و مکنت برای پس انداز سال های دیگر عمر خود فراهم می کنند، ولی جوانان غبار غفلت گرفته، در روز بهره گیری از انباشته ها، جز افسوس، بهره ای ندارند.  در حقیقت جوانی، بهترین فرصت آدمی برای پس انداز تمام خوش بختی های جهان است.  

همانطور که سیموئل تیلور کولریج، فیلسوف، شاعر و منتقد ادبی انگلیسی، میگوید: "اگر جهان از وجود جوانان خالى شود، ماتمكده ی تاريكى بيش نيست." 

جوانان به حق ميراث داران امروز و گردانندگان چرخ اداره فردای کشورند و همواره منشأ تحولات، دگرگونی ها و پيشرفت های چشمگير در بخش های گوناگون اعم از سياسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده اند. در واقع نقش جوانان در همه عرصه ها تعيین کننده و سازنده بوده است.

به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان به سراغ یکی از جوانان موفق در زمینه تحصیل، اجتماع و زندگی رفته ایم. در ادامه گفتگوی صمیمانه اتحاد خبر را با این جوان موفق برازجانی می خوانید:

اتحاد خبر: با سلام. لطفاً خودتان را معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الله غلامی متولد سال ۱۳۶۵در برازجان هستم. دوران دبستان و راهنمایی را در برازجان و دوران دبیرستان را در مدرسه نمونه دکتر حسابی بوده ام. در سال ۸۴ لیسانس خود را در رشته مهندسی دریا - کشتی سازی شروع کردم.

اتحاد خبر: نقطه شروع تحقیقات و پژوهش های شما از چه مقطعی بود.

تقریباً از سال سوم دانشگاه به صورت جدی در قالب شرکت در مسابقات وارد کار تحقیقات شدم. در اولین دوره مسابقات زیر دریایی های بدون سرنشین و از طریق طرح پژوهشی با همکاری پارک علم و فناوری که هم به عنوان پایان نامه لیسانسم بود و هم در مسابقه شرکت داده شد و مقام پانزدهم را کسب کردیم. بعد از آن وارد طرح های پژوهشی و مقاله نویسی شدم. یک مقاله استانی با موضوع طراحی زیردریایی بدون سرنشین داشتم و یکسال بعد از آن دوره ارشد در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات بروجرد قبول شدم. قبل از آن در بحث پژوهشی و در زمینه مقاله نویسی کار خود را شروع کردم. در مقطع کارشناسی ارشد در بحث پژوهشی سه مقاله در مجلات ISC  داشتیم.

از ترم دوم ارشد و در سال ۹۰ در دانشگاه آزاد برازجان مشغول به تدریس شدم و عموما دروس تخصصی رشته مکانیک و آزمایشگاه ها را بر عهده داشتم و یک ترم هم در دانشگاه علمی کاربردی برازجان تدریس کردم. در این حین همزمان روی یک سری طرح تحقیقاتی کار میکردیم. در آن زمان چند درخواست ثبت اختراع داشتیم ولی با این وجود تلاش های ما نتیجه بخش نبود. این برای ما کسب تجربه بود تا بدانیم انسان در هر کاری راه های اشتباه را پیدا می کند تا به راه های موفقیت برسد. 

 

اتحاد خبر: پس اختراعاتی هم داشته اید.

بله. بعد از تلاش های بی نتیجه برای ثبت اختراع عاقبت در اواخر سال ۹۳ اولین ثبت اختراع را با همکاری یکی از دوستانم انجام دادیم. موضوع این اختراع هیتر تمام اتوماتیک پمپاژی شمع آرایش زنانه بود که من طراحی مکانیکی آن را انجام دادم.

اتحاد خبر: ایده این اختراع چطور به ذهن شما رسید؟

بدلیل نیاز همسر دوستم این ایده به ذهن ایشان رسید که شمع آرایشی را به صورت اتوماتیک دربیاوریم.

اتحاد خبر: آیا اختراعات دیگری هم داشته اید؟

بله.. یک مورد ثبت اختراع با عنوان بخاری گازسوز اسپلیت در 92/11/24 داشتیم. این یک نوع سیستم شوفاژ منزل است که به صورت تکی با هزینه کمتر استفاده می شود. قسمت گرمایش آن که حاوی دود است به دلیل خطرات خفگی به خارج از ساختمان انتقال پیدا کرده و قسمت گرمای آن در داخل ساختمان است.

اختراع دیگر دربازکن ترکیبی بازو و قفل که یک مدل قفل مکانیکی است که به انتهای بازو وصل می شود و بعد از اینکه درب توسط بازو بسته می شود لنگر بالا و پایین درب را به صورت مکانیکی می بندد و از بیرون امکان باز کردن در با کلید وجود دارد. تاریخ درخواست ثبت این اختراع شروع سال ۹۳ بود و در فرایند زمان بر یک سال تا یک سال و نیم ثبت آن انجام شد.

اختراع دیگر نیز با همکاری برادرم روح الله غلامی و پدرم غلامحسین غلامی است که در تاریخ 93/01/16 درخواست ثبت دادیم و در اواخر سال ۹۴ ثبت شد. عنوان این اختراع چاقوی غلاف خودکار آشپزخانه بود که این چاقو برای مصارف آشپزخانه یک غلاف اتوماتیک دارد که در هنگام استفاده مادر یا شخص بزرگسال غلاف آن باز می شود ولی برای بچه ها باز نمی شود. این چاقو یک قفل مکانیکی و یک قفل الکتریکی دارد. قفل الکتریکی طلا در دست مادر را تشخیص می دهد برای تشخیص اینکه چاقو در دست چه کسی است که در مورد بچه ها این موضوع وجود ندارد، در مورد قفل مکانیکی نیز سایز دست را در نظر می گیرد و اینکه مادر با یک دست غلاف را آزاد می کند و با دست دیگر با دستگاه کار می کند ولی بچه این توانایی را ندارد و با دو دست خود سعی در باز کردن غلاف دارد.

اتحاد خبر: به جز فعالیت های علمی و پژوهشی فعالیت دیگری هم داشته اید؟

من از دوران دبیرستان وارد بسیج شده و بعد از آن نیز در بسیج دانشجویی و سپس در بسیج مهندسی و در قسمت پژوهش فعالیت داشتم. در سال ۸۵ و در مقطع کارشناسی در دانشگاه خلیج فارس فرمانده پایگاه نمونه منطقه ای در ناحیه بسیج دانشجویی بودم.

اتحاد خبر: در زمینه ادامه تحصیلات و انتخاب شغل چه کرده اید.

در سال ۹۳ از طریق آزمون جذب شرکت گاز شدم که در این زمان نیز با وجود شروع به کار فعالیت تحقیقاتی را فراموش نکردم. نتایجی که حاصل شد یک مقاله بین المللی ISI (نشریه بین المللی) بود.

در بهمن ۹۳ و در مقطع دکترا دانشگاه ملی زاهدان قبول شدم و ثبت نام کردم. الان نیز سال دوم دکترا در رشته مهندسی مکانیک و گرایش تبدیل انرژی هستم.

بعد از اشتغال در شرکت گاز به دلیل مشغله کاری دیگر فرصت تدریس را پیدا نکردم ولی ان شالله در سال های آینده این کار را ادامه خواهم داد.

در نیمه دوم سال ۹۴ هم ازدواج کردم و این باعث شد که مشغله های من زیادتر بشود.

اتحاد خبر: نقش والدین را در موفقیت یک جوان چه قدر مفید می دانید.

والدین به عنوان یک مشوق و مهیا کننده بستر روحی و شاید مادی عنصر اصلی هستند که باعث ترقی و میل به موفقیت در جوانان می شوند.

اتحاد خبر: نقش خود جوان در موفقیت چیست؟

در راه موفقیت در زمینه علمی حس کنجکاوی اولین چیز است. نگرش مثبت نسبت به پدیده ها، ریز بینی و هوشیاری آیتم هایی هستند که باعث می شود یک جوان بتواند در اولین گام مشکلات را شناسایی کند و بعد از آن به دنبال راهکار برای حل مشکل بگردد چون تا زمانی که انسان نداند چه چیز را نمی داند به دنبال حل و اصلاح آن نمی رود. یک نوع خوش بینی هم باید همیشه باشد و به عبارتی بایست نیمه پر لیوان را دید. داشتن پشتکار و توکل به خدا نیز از خصوصیات اصلی یک فرد موفق است.

اتحاد خبر: بسترسازی ها در جامعه برای مهیا کردن شرایط خوب برای یک جوان باید چگونه باشد.

در بین ایده هایی که ما برای بسترسازی جهت موفقیت جوانان داشتیم اولین گزینه در باب دانش آموزان بود که دانش آموز در زمانی که به تمیز می رسد و می تواند خوب و بد را تشخیص بدهد برنامه هایی که میتوانند نوآوری را در دانش آموز به وجود بیاورند از طریق مراکز مختلف پژوهشی مرتبط، مدارس و حتی خانواده انجام بگیرد. در بحث جوانان برگزاری مسابقات علمی با نگرش نوآوری هم میتواند تاثیرگذار باشد. همچنین برگزاری کارگاه های فرهنگی و علمی و مهارت آموزی نیز بسیار موثر است.

از سال ۹۲ یکی از مواردی که باعث موفقیت من شده است این است که بعضی از کارهایی که برای من اجبار نبود را شروع کردم مثل یادگیری نرم افزارهای تخصصی و مهارت های فنی و حرفه ای که اینها در سال های بعد باعث ایجاد موفقیت برای من شد. برای مثال یک نرم افزار تخصصی را در سال ۸۷ یاد گرفتم و در سال ۸۹ توانستم از آن درآمدزایی کنم و با این انگیزه و فکر به جلو رفتم که من باید در حال حاضر هر کاری که از دستم برمی آید را انجام بدهم بدون اینکه نگران باشم آیا فردا به دردم می خورد یا نه.. البته این منافاتی با آینده نگری ندارد، کلیت را آینده نگری قرار می دهیم ولی در جزء شاید نتوانیم نتیجه ی کار را در نظر بگیریم اما من سعی کرده ام همیشه از فرصت ها استفاده کنم.

اتحاد خبر: شما کتاب و کتابخوانی را در رشد فردی جوان و پیشرفت او چقدر موثر می دانید.

ما بیشتر از تکنولوژی و فناوری استفاده می کنیم و بیشتر کتاب های الکترونیکی را مدنظر قرار داده ایم و کمتر به کتابخانه ها مراجعه کرده ایم. مهارت های کسب شده من بیشتر به صورت شفاهی و تمرین بوده است. 

اتحاد خبر: در اوقات فراغت خود چه میکنید؟

من الان مدت سه سال است که تلویزیون نگاه نمی کنم. شخصاً هیچ تمایلی به تماشای تلویزیون ندارم و اوقات فراغت خود را به کارهای پژوهشی اختصاص میدهم. در زمان دانشجویی کار نوشتن یک کتاب تخصصی در زمینه مکانیک خودرو را تا ۷۰ درصد پیش بردم که به دلیل مشغله کاری و تحصیلی آن را ادامه ندادم.

در سال ۸۳ و قبل از ورود به دانشگاه به صورت خودجوش و بدون هیچ مزدی در یک مغازه خدمات کامپیوتری با یکی از دوستانم همکاری کردم که الان دارم از تجربه هایی که در آن زمان در زمینه سخت افزار و نرم افزار کسب کرده ام استفاده می کنم.

اتحاد خبر: مذهب و اعتقادات در موفقیت جوان چه جایگاهی دارد؟

من اعتقادات را بخش اصلی در پیشرفت خود می بینم چون همیشه این را در ذهن خود آورده ام که باید توکل داشته باشم. با این طرز فکر است که انسان تلاش و توکل می کند. اگر این اعتقاد را حذف کنم دیگر انگیزه ای برای من نمی ماند. الان هم که زندگی ام به مرحله خوبی رسیده است ولی باز هم از تلاش دست نمیکشم.

اتحاد خبر:  همسر شما تا چه حد در موفقیت های شما تاثیر و یا مشارکت داشته است.

من اینجا لازم می دانم که از ایشان به جهت صبر و بردباری در مقابل شرایط کاری ام تشکر کنم. من ۱۴ روز را در شهر جم و محل کارم و 7 روز را هم در زاهدان و محل تحصیلم هستم. صبر ایشان و انگیزه ای که به من می دهد باعث شده تا در این شرایط دوام بیاورم و این نتیجه دقت من در انتخابم است.

اتحاد خبر: تحصیلات ایشان چیست؟

ایشان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی هستند.

اتحاد خبر: آیا شما نیز به همسرتان در راه پیشرفت کمک می کنید؟

بله ما به همدیگر کمک می کنیم و در کنار هم پیشرفت می کنیم. ولی سعی ایشان بیشتر بر پیشرفت من است و به عبارتی فداکاری می کنند.

اتحاد خبر: انتظارات شما از دولت و مسئولین چیست؟

انتظاری نیست و در حقیقت توقعی از مسئولین ندارم.

اتحاد خبر: آقای غلامی بعنوان حرف آخر هر چیزی مدنظرتان است را عنوان کنید.

باید به جوانان بگویم که همیشه امید هست. ممکن است در مقطعی انسان نا امید بشود و مسیر روبروی خود را تاریک ببیند ولی همیشه مسیرها و نقاط روشنی هست که انسان را به موفقیت برساند.

در پایان از شما نیز تشکر می کنم که در زمینه جوان و اهمیت آن در جامعه وقت گذاشته و تلاش می کنید.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1399/07/22 - 23:32
0
1
باسلام

من هم به جناب آقای دکتر حجت الله غلامی تبریک عرض می کنم انشالله که همیشه موفق باشد و آقای دکتر حجت الله غلامی پسر عموی بنده هستند باعث افتخار خانواده است
1395/03/01 - 07:07
0
1
درود بر جناب مهندس غلامی که علم و عمل را با هم آمیخته اند
1395/02/29 - 20:31
0
2
با سلام و درود تحیت

بنده هم تبریک عرض می کنم خدمت دوست عزیزم جناب آقای دکتر غلامی

احسنت به این روحیه بسیجی و انقلابی شما ...
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...