امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 بهمن 1392 - 09:45

راضیه اشعثی*

 دشت زیبای بویری در معرض زباله های شهر آبپخش

دشت بویری در محدوده بخش شبانکاره شهرستان دشتستان قرار دارد، اما از لحاظ موقعیت خاص مکانی در جهت شمال و شمال شرق شهر آبپخش، بین روستای بویری، روستای میان دشت و شهر سعدآباد واقع شده است، از لحاظ شرایط طبیعی این دشت تقریباً مخروط افکنه ای ودنباله کوهپایه های زاگرس است. دره های باز بین  کوه ها و تپه ها محل عبور آبراهه ها و رودخانه های اتفاقی است، که در فصل زمستان به راه می افتد و سبب تقویت آب های زیرزمینی و سرسبزی منطقه می شود. از توان ها و پتانسیل های این دشت، آب های زیرزمینی شیرین، خاک مرغوب با زه کشی مناسب، جاری شدن آب های سطحی در فصل زمستان و وسعت زیاد این دشت می باشد، این شرایط زمینه مناسبی را جهت توسعه فعالیت های کشاورزی، تولید محصولات متنوع گرمسیری و دامپروری  فراهم آورده است، علاوه بر این در فصل زمستان و اوائل بهار به دلیل آب و هوای مناسب، رویش گیاهان خودرو، وجود درختان کوهپایه ای همیشه سبز کُنار، این دشت تبدیل به یک محیط طبیعی توریسم برای ساکنان محلی و حتی شهرها و نواحی اطراف در آمده است. به طوری که در تعطیلات نوروز و روز بهار طبیعت زیر هر درخت کُنار یک خانواده می نشیند. چرا که مردم این منطقه  سه فصل خشک با گرمای طولانی را پشت سر گذاشته و امید به تفرج زمستانه داشته اند.
با شکل گیری شهر آبپخش در سال 1376 که از تلفیق سه روستای درواهی، قلایی و بهرام آباد در این منطقه به وجود آمد، تغییر و تحولاتی را  به همراه داشته است از جمله؛ موقعیت برتر جغرافیایی و نسبی این شهر نسبت به روستاهای مجاور سبب شده تا با مهاجرت روستاییان جمعیت شهر افزایش یابد، البته افزایش موالید نیز در رشد طبیعی جمعیت شهر نقش داشته است. با افزایش جمعیت توسعه فیزیکی شهر در این سال ها چشمگیر بوده است.
شهر آبپخش در موقعیت جغرافیایی 51درجه و4 دقیقه طول شرقی و 29 درجه و 21دقیقه عرض شمالی دارای ارتفاع متوسط 120 متر از سطح دریا، همچنین قرارگرفتن بر سر راه ارتباطی بوشهر- خوزستان، شرایط خدمات رسانی تقریباً مناسبی داشته و آن را به صورت نواحی مرکز – پیرامون در آورده است. در کنار این سیر مثبت و روبه رشد  نیز سبب بروز مشکلات زیست محیطی در مناطق پیرامون خود از جمله، دشت بویری شده است. وجود خاک سبک شنی و نبود شبکه فاضلاب شهری در منطقه آبپخش سبب بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی در قسمت غرب و جنوب غرب  خود شده، به طوری که شوری خاک و پایین آمدن بازده نخیلات را در پی داشته است.
روستاها و شهرهای کوچک در قیاس با شهرهای بزرگ و پر جمعیت مشکلات زیست محیطی کم تری دارند. اما در دراز مدت جمع آوری و دفع زباله و فاضلاب به صورت یکی از مشکلات اصلی سیستم شهری آن ها در می آید. 
اخیراً دشت بویری محل دفع زباله ها و مواد زائدی شده که از شهر آبپخش جمع آوری می شود. با عمل سوزانیدن زباله ها به شکل روباز، آلودگی هوا و انتشار بیماری ها و بوی نامطبوع در محیط اطراف شهر و روستا پخش  می شود. یا با ریختن و رها کردن زباله ها به روش تل انباری، زباله ها با جریان باد در هر سوی دشت به حرکت درآمده و مناظر ناپسند و  ناخوشایندی را پدید آورده است. گسترش زباله ها به این روش در محل عبور آبراهه ها  و زمین های کشاورزی زیان های زیادی را به همراه دارد، در نتیجه این عمل، زباله ها در معرض مگس ها و موش ها قرار می گیرند و منبع بوهای مزاحم می باشند و زهکشی شیرابه تل انبارکردن زباله باعث آلوده شدن آب های سطحی و زیرزمینی می شود. تخليه مواد زايد جامد و مايع در محيط به وسيله جاري شدن آب‌هاي سطحي اعم از جويبارها، رودخانه ها و ديگر آب‌هاي حاصل از بارندگي به نقاط مختلف موجب انتشار آلودگي در نقاط دیگر مي‌گردند  و يا دفن غير بهداشتي آن در سراشيبي‌ها و خاک های سبک شنی، مخالف ضوابط حفاظت آب‌هاي زيرزميني است.
این روش ها بهداشتی نیستند بلکه برای بهداشت همگانی و محیط زیست خطر آفرین هستند و برای شهر و روستاهای منطقه آبپخش جای بسی نگرانی است.
میزان سرانه زباله درمناطق شهری ایران 658 گرم در روز و بطور متوسط 240 کیلوگرم درسال برای هر نفر در نظر گرفته می شود. طبق آخرین سرشماری رسمی سال 1390 جمعیت شهر آبپخش ( 17238 نفر) می باشد. این تعداد جمعیت به طور متوسط 11342 کیلوگرم زباله در روز و 4377120  کیلوگرم زباله در سال تولید  می کنند.
 واقعاً در شرایط فعلی برنامه ریزی و راه حل مناسب این مسئله چیست؟ تا چه میزان امکان تفکیک و جداسازی زباله برای شهرهای کوچک وجود دارد؟ نقش شهرداری به عنوان نهاد اجرایی در این زمینه چیست؟ و مشارکت شهروندان تا چه حدی می تواند به بهبود و سالم سازی فضای زندگی کمک کند؟ و...
بهترین روش جمع آوری زباله جداسازي و تفكيك ضائیات قابل بازیافت در منزل یا مبدأ تولید است  که از مهمترين و كم هزينه ترين روش‌ها محسوب مي‌شود و این امر نیاز جدی به حمایت و همکاری و دلسوزی شهروندان دارد. 
 دومین مرحله  جمع آوری مستقیم زباله از درب منازل به طور روزانه است  و بهتر است زمان جمع آوری در ساعاتی از شبانه روز باشد که شهر خلوت بوده و ترافیکی وجود ندارد صورت گیرد.
 در مراحل نگهداری و جمع آوری نقش آموزش و همکاری متقابل بین تولید کنندگان زباله و پرسنل خدمات شهری بسیار مؤثر است. تولید کنندگان زباله باید آگاهی کافی از این که زباله ها را در ظروف مناسب از لحاظ جنس و ظرفیت و زمان تحویل به کارگران خدمات شهرداری داشته باشند. در هنگام نگهداری زباله ها در منازل و محل تولید از ظروف پلاستیکی درب دار یا فلزی ضد زنگ و نیز استفاده از کیسه پلاستیکی زباله شفاف برای حفظ نظافت محیط زیست استفاده شود.
عاقلانه ترین راه خلاص شدن از دست زباله های غیر قابل بازیافت برای شهرهای کوچک مانند آبپخش، دفن کردن آن ها در زیر لایه های خاک به روش بهداشتی است. امّا کجا و چگونه؟ محل دفن بهداشتي زباله باید حداقل به مدت 25 سال باید محاسبه شده و در جهت توسعه فیزیکی شهر نباشد. بطور خلاصه فاكتورهاي مهمي كه در انتخاب محل دفن زباله بايد مورد توجه قرار گيرند، عبارتند از توجه به بهداشت و سلامت عمومي، سطح زمين مورد نياز، توپوگرافي منطقه، مطالعات هيدرولوژي و زمين شناسي جايگاه، قابليت دسترسي به خاك پوششي مناسب، قابليت دسترسي به محل دفن، فاصله شهر تا محل دفن جهت حمل زباله، رعايت جهت بادهاي غالب، زهكشي محل دفن، هزينه ها و استفاده هاي آتي از زمين، توجه خاص به هر طرح جامع توسعه شهري و داشتن فاصله مناسب از رودخانه و چاه های آب. در روش دفن بهداشتی مواد زباله در خندق ها یا جاهای از پیش فراهم شده ریخته می شود و روی آن در پایان کار روزانه با خاک برداشته شده به ضخامت 25 تا 30 سانتی متر پوشانیده شود. البته عمل کوبیدن و پوشیدن زباله یک یا دو بار در هفته انجام می گیرد. از آن جایی که 70 درصد زباله های شهری را مواد آلی تشکیل می دهند به طور عادی تجزیه کامل این موادآلی به توده بی ضرر شش ماه وقت می گیرد وبعد از5 یا6 سال به عنوان کود آلی یا گیاخاک برای کشاورزی قابل استفاده است، یا از زمین دفن برای ایجاد فضای سبز، پارک و ... پس از انجام تخلیه و پرشدن ظرفیت محل می توان استفاده کرد.
بنابراین مدیریت اجرايي پسماند كه مسئول برنامه ريزي، ساماندهي، مراقبت و عمليات اجرايي مربوط به جمع آوري، ذخيره سازي، جداسازي‌، حمل و نقل، بازيافت، پردازش و دفع پسماندها و همچنين آموزش و اطلاع رساني است، می تواند با اجرای بهینه عملکرد خود، نقش مهمی در  ایجاد یک شهر سالم برای شهروندان در حال و آینده داشته باشد.
باتوجه به استعداد طبیعی منطقه آبپخش، وجود درختان متراکم نخل، توسعه فعالیت های زراعی و باغداری، بالا بودن سرانه فضای سبز، پتانسیل گسترش فضای شهری در جهت شرق و شمال، امکان توسعه گردشگری طبیعی و... توجه و حفاظت از محیط زیست منطقه لازم و ضروری است. لذا با برنامه ریزی مناسب  شهری و فراشهری با کمک و همیاری سازمان های مسئول می توان از شهر آبپخش که  تنها نقطه شهری بخش آبپخش می باشد، یک شهر آرمانی در کوتاه مدت ساخت که الگویی برای دیگر شهرهای استان و کشور باشد.

*کارشناس ارشد جغرافیا 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/11/30 - 10:26
0
0
درود بر حاج کریم
1392/11/26 - 09:24
0
0
همیشه ساده ترین کار را انتخاب می کنیم. فکر می کنیم مرزهای دنیا جائی ست که دیدگانمان دیگر قادر به دیدن نمی باشند. فکر می کنیم اگر نبینیم می توان نتیجه گرفت که: نیست. مسئولین محترم شهر آبپخش آیا تصور می کنند مردم شهر از این موضوع اطلاع ندارند؟ آیا پاک کردن صورت مسئله را می توان به منزله حل مسئله تلقی نمود؟ یا شاید اینهمه را مقابل دیدگان خیره ی مردم -بی پروا انجام می دهند و کسی دردش نمی گیرد؟ طبیعت همان جائی ست که ما زندگی می کنیم. و چه عجیب است که محل زندگی مان اینگونه با دستان خود ویران می کنیم!
1392/11/18 - 07:50
0
0
متاسفانه تمام اظهارات سرکار خانم اشعثی که البته صاحب نظر در زمینه مسایل جغرافیای و زیست محیطی هستند صحیح میباشد. با یک نگاه سطحی به جغرافیای منطقه متوجه میشویم که تنها موقعیت تفریحی بهاری و زمستانی شهر 20هزار نفری دشت و تپه ماهورهای بین شهر آبپخش و روستای بویری میباشد که متاسفانه این منطقه توسط شهرداری آبپخش مورد بی مهری قرار گرفته و بخش وسیعی از آن تبدیل به زباله دان شده است. عدم دفع و دفن صحیح زباله و ضعف شهرداری آبپخش در زمینه استقرار سیستم دفع زباله مکانیزه در این منطقه به خوبی قابل مشاهده است. امیدواریم جناب اقای عباسی شهردار محترم نسبت به رفع این معظل اقدامات جدی به عمل اورد.
1392/11/15 - 17:35
0
0
ضمن سپاس از سركار خانم اشعثي به نگاه جامع و فرهنگيشون كه واقعا به نكته ي اساسي اشاره كردند بنده اين مكان را ديدم و واقعا جاي تاسف داره كه چرا شهرداري آبپخش بجاي ازبين بردن زباله ها با سيستم مدرنيته كه درتمام دنيا باب شده استفاده نميكنه وبا اين روش غير منطقي و در جايي كه تنهههههها مكان تفريحي مردم آپخش هست را اينگونه آلوده كردند..........
بنده از مقامات بهداشت ومحيط زيست و دستگاه قضايي بخش شبانكاره خواهشمندم باجديت تمام وارد عمل بشن وجلوي اينگونه موارد را هرچه سريعتر بگيرند.
1392/11/09 - 21:21
0
0
سپاس از سركار خانم اشعثي جهت حسن توجه ايشان به مسائل زيست محيطي . مسئولين شهر آبپخش بيشتر بايد به فكر اين مسئله مهم باشند./ب
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
  • حجاب، این کلاف سر در گم
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/08
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • 🎥ویدیو/ شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی (۶)
  • موزخوار شلو را تا کنون دیده اید؟! (عکس)
  • این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/08
  • هواشناسی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعدوبرق در مرکز و شرق کشور
  • مطالبه فعالان اقتصادی استان بوشهر تعطیلی شنبه است
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  • سرمایه هلدینگ خلیج فارس نباید خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود
  • رئیس دانشگاه کراچی در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود، مدرک دکترای افتخاری را به رئیسی داد / سال ۹۶ در روسیه بدون حضور مقامات ارشد دولتی، به روحانی مدرک دکترای افتخاری دادند
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...