امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 19 بهمن 1401 - 07:49
اختصاصی اتحادخبر؛

اتحادخبر - وحید گرمسیری نژاد: یکی از فعالیت‌های شایسته‌ی تقدیر شورا و شهرداری برازجان، اقدام به نصب تابلوهایی حامل نام محلات برازجان است که در راستای هویت شهری و پیوستگی اجتماعی زیست‌کنندگان آن اثراتی مثبت خواهد داشت. یکی از این تابلوها واقع در ابتدای خیابان نواب صفوی در ضلع شرقی میدان گنجی، حامل نام «محله‌ی گرمسیری» است. با عنایت به...

«محله‌ی گرمسیری» کجاست!؟

وحید گرمسیری نژاد:


یکی از فعالیت‌های شایسته‌ی تقدیر شورا و شهرداری برازجان، اقدام به نصب تابلوهایی حامل نام محلات برازجان است که در راستای هویت شهری و پیوستگی اجتماعی زیست‌کنندگان آن اثراتی مثبت خواهد داشت. یکی از این تابلوها واقع در ابتدای خیابان نواب صفوی در ضلع شرقی میدان گنجی، حامل نام «محله‌ی گرمسیری» است. با عنایت به اینکه «گرمسیری» نام یکی از خویشاوندی‌های شناخته‌شده‌ی برازجان و دشتستان است لازم می‌نماید درباره‌ی کاربرد «رسمی» این نام بر محلات برازجان دقتی دوچندان صورت گیرد تا حقوق معنوی و اجتماعی ایشان تضییع نگردد. محله یا خِشِمِ گرمسیری بنا به تصدیق سالخوردگان برازجان، بافت قدیم شهر در حد فاصل کوچه‌ی مسجد دلگشا تا خیابان برق است و نه خیابان نواب صفوی در ضلع شرقی میدان گنجی. دقت شود که بحث بر سر ارزش‌گذاری محلات نیست که کدام بهتر است تا از آنِ ما باشد بلکه بحث بر سر شناخت واقعیت ورای هر نوع ارزش‌گذاری است؛ به‌عنوان مثال اگر نام شما «احسان» باشد و کسی شما را با نام برادرتان «حسن» خطاب کند، تلاش شما برای توضیح این مورد که «من حسن نیستم» به‌معنای ناپسند دانستن نام «حسن» یا به‌معنای عداوت شما با برادرتان نیست بلکه تنها نشان‌دهنده‌ی تعهد شما به واقعیت امر است تا مبادا در اثر کاربرد جابه‌جای آن، حقی از طرف‌های ارتباطات اجتماعی ضایع گردد.

اما چرا با وجود تصدیق سالخوردگان برازجان بر محدوده‌ی مسجد دلگشا تا خیابان برق به‌عنوان محله یا خِشِمِ گرمسیری، همچنان از منطقه‌ی شرقی میدان گنجی به‌عنوان محله‌ی گرمسیری یاد می‌شود تا جایی که حتی شهرداری برازجان را نیز دچار این غفلت نموده‌است!؟ جهت روشن‌شدن این موضوع، شایسته می‌دانم تا بخشی از کتاب در دست چاپ «فرج‌اله گرمسیری‌نژاد» باعنوان «از گرمسار تا برازجانِ دشتستان، تاریخ خویشاوندی گرمسیری» را آورده و موجبات اقدام فوری شهرداری برازجان را جهت رفع این سوءبرداشت که با نصب تابلو جنبه‌ی رسمی نیز یافته‌است فراهم ساخته‌باشم. 

«گرمسیری‌ها، حسب پیشه‌ی بازرگانی خود به‌منظور سهولت بارگیری ‌و باراندازی و ورودوخروج آسان کاروان تجارتی به برازجان، همچنین به‌منظور دسترسی آسان به مراتع پای‌کوهی جهت تعلیف چهارپایان (وسیله‌ی تجارت)، مناطق حاشیه‌ای‌تر برازجان را از سمت شمال «دِرِهی خِشِمی» (بلوار شریعتی امروزی) برای سکونت برگزیده بودند. انتخاب این نقاط از سوی خویشاوندی گرمسیری، نظر به دارابودن افراد و چهارپایان پُرشمار به‌اقتضای امور بازرگانی، به‌علت وجود رشته‌قنات در این امتداد و تضمین دسترسی به آب نیز بود.

محله یا خِشِم گرمسیری محدوده‌ای مستطیل‌مانند را شامل است که طبق اماکن امروز، اضلاع فرضی آن را می‌توان چنین بیان کرد: از گوشه‌ی شمال شرقی چهارراه بازار به سمت شرق تا بازارچه‌ی شهرداری؛ از این نقطه به سمت شمال تا کوچه‌های غربی خیابان برق؛ از این نقطه به سمت غرب تا خیابان بازار و از این نقطه به سمت جنوب تا چهارراه بازار.

طی دهه‌های پس از 1350 خورشیدی تا به امروز، همراه با دگرگونی‌های جمعیتی برازجان و تحولات نسلی و همچنین همراه با دگرگونی محدوده‌های شهری آن، درباره‌ی اطلاق عنوان «محله‌ی گرمسیری» بر مناطق شهری برازجان تعارضاتی رخ داده است که نیازمند به توضیح می‌نماید.

در اوایل دهه‌ی 1350 خورشیدی، یکی از اعضای خویشاوندی گرمسیری کارخانه‌ی تولید گچ خود را در پی پیشروی شهر به سمت شرق، از محدوده‌ی خیابان فردوسی امروز به نقطه‌ای به‌طور کامل خارجی در حدّ نهایی ضلع شمالی برازجان انتقال داد. مکانی که امروزه در ضلع جنوب‌غربی میدان خروجی شهر به سمت شیراز قرار دارد و مجتمعی تجاریست.

کارگران این کارخانه به‌طور عمده متشکل از خوش‌نشین‌های[1] مهاجر از نواحی بندرعباس بودند که در زمین‌های شرقی کارخانه و حاشیه‌ی «دِرِهی چَه کُمتِری»، جایی که امروز کوچه‌ها و خیابان آن «نواب صفوی» نام‌گذاری شده‌است، خانه‌هایی جهت سکونت احداث کردند. این محدوده در حدّ فاصل بلوار فرهنگیان و بلوار جمهوری، از جنوب به «دِرِهی چَه کُمتِری» و از شمال به خیابان نواب صفوی ختم می‌شود.

بعلت خارج‌بودن این منطقه از محدوده‌ی شهری در آن بُرهه‌ی زمانی، نامی از سوی شهرداری نداشت و مکان یا ساختمان شناخته‌شده‌ای نیز به‌جز کارخانه‌ی گچ گرمسیری در آن حوالی جهت نشانی‌دادن به ساکنین برازجان موجود نبود. از این رو، خوش‌نشین‌ها در ارتباط اجتماعی با مردم برازجان طی آمدن به شهر، از آن محدوده با نام کارخانه‌ی گرمسیری و به‌طور غالب با عنوان «گرمسیری» یاد میکردند و برای نشانی‌دادن به وسایل نقلیه‌ی عبوری جهت بازگشت به خانه‌های خود نیز از همین عنوان استفاده میبُردند.

با گذشت زمان اینگونه استفاده از کلمه‌ی «گرمسیری» باعث القای این تصور در نسل‌های جدیدتر شده‌است که محدوده‌ی «دِرِهی چَه کُمتِری» (نواب صفوی امروزی) محله‌ی «گرمسیری‌» یعنی محل سکونت خانوارهای گرمسیری ا‌ست درحالی‌که آن محدوده تنها محل پیشه و کسب (کارخانه گچ) یکی از اعضای خویشاوندی گرمسیری بوده‌است و نه محل سکونت این خویشاوندی؛ محله یا خِشِم گرمسیری همانگونه که قبل‌تر تبیین شد، محدوده‌ای مستطیل‌مانند در شمال «دِرِهی خِشِمی» (بلوار شریعتی امروزی) بوده‌است و تا به امروز نیز تعداد قابل ملاحظه‌ای از خانواده‌های خویشاوندی گرمسیری در همین محدوده سکونت دارند و سالخوردگان برازجان، همین محدوده‌ی مستطیل‌مانند را به‌عنوان محله یا خِشِم گرمسیری میشناسند.

بنابراین، محدوده‌ی «دِرِهی چَه کُمتِری» (نواب صفوی امروزی) و مناطق پیرامونی آن، در هیچ دوره‌ی تاریخی «محل سکونت» هیچکدام از خانوارهای خویشاوندی گرمسیری و یا «محله‌ی گرمسیری‌» نبوده‌است.»

بنا بر موارد بیان‌شده، بایسته‌است تابلوی «محله‌ی گرمسیری» در محل تاریخی و واقعی خود نصب گردد. محل دقیق نصب تابلو به‌صلاح‌دید شورا و شهرداری برازجان می‌تواند در تقاطع خیابان ماحوزی با خیابان شریعتی یا در تقاطع کوچه‌ی مسجد دلگشا با خیابان شریعتی باشد.

وحید گرمسیری‌نژاد

 


[1] اصطلاحی در جامعه‌شناسی روستایی است و ناظر بر کسانی است که در پی مهاجرت از روستا، در حاشیه‌ی دیگر شهرها بمنظور کار غیر کشاورزی سکونت دارند اما عمده‌ی مایحتاج اساسی خود را همچنان ضمن رفت‌وآمد به روستای خود تهیه می‌کنند و رفت‌وآمد آنها به شهر، عمدتاً منحصر به تهیه‌ی اقلام مصرفی است. این اصطلاح، متفاوت از حاشیه‌نشین است.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/11/22 - 19:51
1
2
اکنون ۶۸ ساله ام ، همیشه محله گرمسیری بخش شمالی بلوارشریعتی امروزی بوده است، بهتراست تابلو محله گرمسیری اول حیابان شورا ازطرف بلوار شریعتی نصب شود
1401/11/20 - 16:19
3
1
با سپاس از همشهریان و شهرداری محترم جهت نام گذاری محلات قدیمی
۱- هدف از نصب تابلو محلات قدیمی توسط شهرداری باقی ماندن نام این محلات می باشد.
۲- تا چندین سال پیش محدوده خیابان صفوی اصلا محله ای وجود نداشته و صرفا این نام با توجه به وجود کارخانه گچ جهت ادرس استفاده می شده است.
۳- محله گرمسیری از قدیم در میان ساکنین شهر محدوده ای مشخص و در اطراف مسجد دلگشا بوده است.
۴- با توجه به جا افتادن نام محله گرمسیری بر محدوده اطراف خیابان نواب می توان این محله را گرمسیری آباد نامید، هرچند که جزو محلات قدیمی شهر نمی باشد
1401/11/19 - 19:47
3
2
احسنت بر آقای گرمسیری بزرگ
گرمسیری یکی از طوایف بزرگ و قدیمی برازجان میباشد
که با نصب این تابلو ها بی توجهی شده به این خاندان بزرگ
برای مثال تابلو هایی که نصب شده در آن طایفه های کوزه گران و نجاران دیده میشه که اصالت طوایف برازجان رو نشون میده
ولی هیچ تابلویی که نشان دهنده اصالت ساکنان حومه خیابان شریعتی و خیابان ماحوزی باشد دیده نمیشه و تابلو محله گرمسیری جایی نصب شده که محل کارخانه گچ گرمسیری ها بوده و ریشه این اسم که گذاشته شده محله گرمسیری از طایفه گرمسیری برگرفته شده پس حق اعتراض باید داشته باشن که این نامی که مربوط به طایفه گرمسیری میباشد به محل سکونت این طایفه انتقال داده بشه.
1401/11/19 - 16:01
2
3
با سلام، بله از قدیم الایام خیابان شریعتی به محله گرمسیری ها مشهور بوده است. حتی مسجد دلگشای برازجان تا کنون نیز به مسجد گرمسیری معروف است.
1401/11/19 - 15:44
2
3
سپاس از نویسنده گرامی
طایفه گرمسیری از حدود دوره زند در قسمت شمال خیابان شریعتی ساکن بودند و پدربزرگهای ما هم به این قسمت خشم گرمسیری میگفتند
1401/11/19 - 12:35
4
3
تشکر بابت اظهار نظر کامنت بسیار کامل و منطقی زارع
واقعا همینطور است نام محله گرمسیری اسم یک محل برازجان هسش نه منظور طابفه هسش
1401/11/19 - 09:22
8
4
با احترام به نویسنده مقاله چند نکته متذکر میشوم
۱-نام محله مذکورگرمسیری ها نمیباشد و همان گرمسیری که شما درمورد مکان کارخانه گچ مرحوم گرمسیری توضیح مفصل دادید میباشد و بقول خودتان از قدیم الایام رایج بوده است و تاکید ساکنان و شهرداری بر این نام گذاری قدیمی بودن آن است و مایه مباهات و افتخار یا کسر شان ساکنان محترم آن محله نیست
۲-ظاهرا شما از این نامگذاری در باطن و نه در ظاهر بسیار براشفته اید ،اگر نام یکی از شهرکهای جدید التاسیس هم گرمسیری بود باز شما همین عکس العمل را داشتید؟آیا میدانید این محله زادگاه چندین شهید والامقام دوران دفاع مقدس میباشد که کل شهرما به آن افتخار میکند؟
۳-بنابر توضیح و استدلال شما محله فردوسی باید محل سکونت شاعر گرانمایه ابوالقاسم فردوسی و شهرک امام باید محل سکونت حضرت امام بوده باشد
۴-لذا در صورت رضایت اهالی محله شایسته است شهردای و شورای شهر نسبت به نام گذاری این محله بنام یکی از شهدا و مفاخر محله مذکور اقدام نماید زیرا چنین عکس العمل های مسبوق به سابقه از سوی خاندان گرمسیری میباشد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...