امروز: جمعه 31 فروردين 1397
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 12 فروردين 1397 - 23:28

اتحاد خبر _مختار فیاض: پس از دو رویداد تأثر برانگیز شهرهای" بوشکان" و "کلمه"از توابع شهرستان دشتستان،خواستم نامه ای به مسببان و بانیان اصلی این اخلال گری ها، بنویسم و عواقب برخورد با علائق و سلائق عامه ی مردم (که هیچ تضاد و مباینتی با دین و نظام سیاسی ندارد) را به ایشان گوشزد کنم؛ اما به دو دلیل، منصرف شدم. یکم : حتی آنجا که پای امر به معروف...

تاملی بر رویدادهای "بوشکان و کلمه"

مختار فیاض

به نام خدایی که زیباست

 

پس از دو رویداد تأثر برانگیز شهرهای" بوشکان" و "کلمه"از توابع شهرستان دشتستان،خواستم نامه ای به مسببان و بانیان اصلی این اخلال گری ها، بنویسم و عواقب برخورد با علائق و سلائق عامه ی مردم (که هیچ تضاد و مباینتی با دین و نظام سیاسی ندارد) را به ایشان گوشزد کنم؛ اما به دو دلیل ،منصرف شدم.
یکم : حتی آنجا که پای امر به معروف و نهی از منکر، پیش می آید؛آمر باید از تاثیر کلام خود در طرف مقابل اطمینان داشته باشد و پس از آین اطمینان، اورا به معروف دعوت نماید یا از منکر باز دارد.و چون بنده اطمینان داشتم که چارچوب فکری حضرات چنان غیرقابل نفوذ و انعطاف است که کلام من در ایشان به هیچ وجه  در نمی گیرد؛ پس از خیرش گذشتم تا در آینده چه پیش آید.
دویم :پیش خود فکر کردم که، مکاتبه و گفتگو با فرد یا افرادی که پس از گذشت چهل سال از انقلاب و تجربه ی انواع منازعات فیزیکی و فکری،همچنان،برای مخالفت با جریان های فکری و فرهنگی،از شگردهای ابتدایی و ناشیانه ای همچون پاره کردن بنر و قطع برق استفاده می نماید؛ تکیه بر آب زدن و آب در هاون کوبیدن است.چرا که اگر کسی الفبای کیاست و اندیشه ورزی را فهمیده باشد؛مطلقا در این شرایط و موقعیت؛مخالفت خود را با یک مراسم مردمی؛به این شکل و سیاق،اظهار و ابراز نمی نماید.
بنده تصمیم ندارم شخص یا جریانی را متهم و منتسب به تحجر و تکفیر کنم اما علی الظاهر  بعضی ها دوست ندارند طراوت و مسرت مردم را ببینند.این افراد یا از گریاندن و غمگین کردن مردم،منتفع می شوند یا اصالتا چنان بیماری روان پریشی دارند که مطلقا چشم دیدن شادی و خوشی دیگران  را ندارند و از سرزندگی دیگران ،برافروخته و خشمگین می شوند.
تحقیقا دوم خرداد هفتاد و شش را گروه های فشار و انصار حزب الله آفریدند .هم آنها بودند که با حمله و هجوم وحشیانه به سینماها، سخنرانی ها ،مراسم و تجمعات قانونی و قطع برق یا سیستم صوتی و پاره کردن بنرها ،مردم و دوستداران منطق و دانایی  را ناگزیر کردند تا چنان رای قاطعی به سید محمدخاتمی دهند و از افراطیون تبری بجویند که همگان انگشت شگفتی به دندان بگیرند.
بی تردید در رویدادهای اخیر هم، بازنده گان اصلی ،افراطیون خواهند بود.هم آنها که مردم ستمدیده و در عین حال اندیشه ورز ما را از یک شادی کوچک، محروم می نمایند و خود در اوج سنگدلی و بی عاطفه گی،سرود فتح و پیروزی سر می دهند.غافل از این که، مطمئنا کاسه ی صبر مردم هم ظرفیتی دارد و هر آن ممکن است؛لبریز شود...

 

(مختار فیاض.دوازدهم فروردین نود و هفت)



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/01/24 - 23:56
0
1
کاش علما و مسولین یکبار برای همیشه مساله موسیقی را حل می کردند تا این همه تنش بوجود نیاید
1397/01/19 - 10:06
0
0
لظفا در همین راستا درباره دکتر وپیرو هم بنویسید.........
1397/01/18 - 10:01
0
0
درود بر "دوست قدیمی". کاش مرحمت می فرمودید و به طریقی خود را معرفی می کردید. با این حال از اظهار لطف شما سپاسگزارم. پیشنهاد بسیار زیبا و سخاوتمندانه ای است. حتما به سهم خود برای این دوستان دعا خواهم کرد.
1397/01/18 - 00:05
2
3
کسانیکه با گریاندن مردم کسب و کار میکنند هرگز نمیتوانند شادی و خنده مردم را تحمل کنند
1397/01/14 - 19:49
1
0
درود برمختار یار مهربان سال های خیلی دور دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان که از همان ابتدا که ایشان را شناختم دغدغه مردم داشت و در تمامی بزنگاه های مهم با نقد عالمانه تلاش در اصلاح امور دارند . شجاعت وصف ناپذیر این انسان آزاده در جریان دوم خرداد 1376 برای پیروزی معمار گفتگوی تمدن ها سید محمد خاتمی عزیز را نیز شاهد بودم . مختار فیاض همواره از سه تا ت تلون و تکبر و تملق بدور ولی با سه تا ص صمیمیت و صراحت و صداقت شباهت بسیار دارد . فیاض جانم پس بیا برای سلامتی فکر وروح و روان این مخالفین مردم که بقول شما زبان گفتگو را ندارند تنها دعا کنیم .
1397/01/14 - 19:18
0
2
درود بر پبروان واقعی خط ولایت و رهبری.خوشم میاد.سخنی که با مزاجتان خوش نیاید بارگزاری نمیکنید.خب نظراتی باب میلتان باشه میگذارید دیگه؟ تا این حد......
1397/01/14 - 17:32
1
3
با سلام؛ آقای فیاض مگر تعریف امر به معروف و نهی از منکر تغییر کرده یا جای معروف و منکر عوض شده که شما به جای اینکه کسانی را که به اعتقادات مردم توهین نموده و در ملا عام به رقص و پایکوبی پرداخته اند را نهی از منکر کنید ، می خواهی کسانی را که لباس روحانیت و لباس دین پیغمبر خاتم «صل الله علیه و آله » را بر تن دارند و قطعا از بنده و جنابعالی بیشتر از دین و احکام دین می دانند، نهی از منکر نمایید، مردم از دیر باز در هنگام مراسمات عروسی و ختنه سورون ، به طور صحیح و شرعی به شادی می پرداختن و هیچ وقت این مراسمات به طور مختلط و عمومی برگزار نمی شد. نوازندگان موسیقی نیز هیچ وقت بر صدر نبوده و از پایین ترین اقشار جامعه بودند. حالا همه چیز بر عکس شده ، مطربان بر صدر نشسته و عالمان دین تحقیر می شوند. فاین تذهبون ...
1397/01/14 - 15:11
0
1
موسیقی مقامی و نواحی نشانگر هویت و اصالت اقوام ایرانی (جنوبی «بوشهری ، خوزستانی ، هرمزگانی، لر ، کرد ، بلوچ ، عرب، خراسان، گیلک، مازنی) است . هویتشان را از آنها جدا نکنید .
1397/01/14 - 12:40
0
0
همانا انان اتش به اختیارانند
1397/01/13 - 22:32
1
4
جناب آقای روشنفکر متفکر که دیگران را متحجر می نامی. مگر امام جمعه محترم قبل از اجراء این کنسرت توصیه نکردند که با توجه به سوابق سیاسی خواننده به صلاح نیست این برنامه اجراء شود. آخر در آمریکا هم که شما مهد دموکراسی می نامیدشان اگر یک هنر پیشه ی هالیوودی به طرفداری از اسلام حرفی بزند ممنوع التصویر می شود. در ثانی تا کی می خواهید اولویت ها را برای مردم عوض کنید. خدا می داند اولویت اول و دوم اشتغال و مبارزه با فقر و ازدواج جوانان و ... می باشد نه موسیقی تازه کسی مخالف شادی مردم نیست چهره ی موجهی برای این کار دعوت کنید . در استان خواننده محلی تا دلت بخواهد فراوان است. منتها برخی می خواهند ذهن مردم را مشغول مسائل حاشیه ای کنند و تفرقه بیندازند و ....
1397/01/13 - 21:23
3
2
درود بر شما
به نظرم مردم نبايد كوتاه بيايند و همه بايد با پي گيري مسأله اجازه ندند عده اي تندرو هر كاري داشتن مي خواهش انجام دهند
1397/01/13 - 18:32
3
2
بعضی افراد از شادی و لبخند مردم خشمگین می شوند ودست به اقدامات غیر قانونی می زنند و خیال می کنند همه مردم باید همیشه در گریه و زاری زندگی کنند !!!
1397/01/13 - 13:39
3
2
درود بر قلمت و درود بر شرافتت دکتر فیاض شجاع
1397/01/13 - 13:32
1
1
درود بر شما .
درود ب اتحاد خبر
وقتی رفتاری از روی عقل نباشد فرد یا احمق است و یابی شعور
و من فکر نمیکنم کسانی ک با دانش رفتار عطر عقلایی میکنند را بتوان احمق خطاب کرد. قضاوت با مردم
1397/01/13 - 12:00
2
2
احسنت بر شما چه زیبا مثلی داریم : نرود میخ آهنین در سنگ .
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

پربازدیدترین خبرها

پربحث ترین