امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 05 مهر 1395 - 11:32
اختصاصی اتحادخبر/ گفتگویی تخصصی انجمن گردشگران با کارشناس ارشد حقوق جزا

اتحادخبر- ندا مزارعی: به مانند هفته های گذشته ​مدیریت انجمن گردشگران دشتستان​ بر آن شد به گفتگویی تخصصی با حضور کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در صفحه ی مجازی انجمن بپردازد. این گفتگو پیرامون ​ارتباط جرم و بزه با گردشگری و معایب و محاسن آن​ انجام شد، سر کار خانم معصومه باهنر کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و همچنین مدیر حقوقی...

​ارتباط جرم و بزه با گردشگری / معایب و محاسن آن​

اتحادخبر- ندا مزارعی: به مانند هفته های گذشته ​مدیریت انجمن گردشگران دشتستان​ بر آن شد به گفتگویی تخصصی با حضور کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در صفحه ی مجازی انجمن بپردازد. 

این گفتگو پیرامون ​ارتباط جرم و بزه با گردشگری و معایب و محاسن آن​ انجام شد، سر کار خانم معصومه باهنر کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و همچنین مدیر حقوقی انجمن به عنوان کارشناس گفتگو در این گفتمان ما را همراهی نمودند:


*خانم باهنر به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایید ​جرم​ چیست؟ 

- اصولا به هر عملی جرم گفته میشود که وجدان جمعی رو جریحه دار کند یا به بیانی دیگر هر فعل یا ترک فعلی که صلح و آرامش اجتماعی رو مختل و در قانون برای آن مجازاتی تعیین شده باشد جرم گفته می شود.


*همانطور که مستحضرید پدیده نوین گردشگری برخاسته از افزایش اوقات فراغت افراد هست این پدیده از جنبه های گوناگون " بسیار آثار مثبت یامنفی به بار آورده است.  

میتوانید تعدادی ازآثار مثبت و منفی گردشگری در جوامع را برای ما ذکر کنید ؟؟؟ 

-در واقع گردشگری و بطور عام جهانگردی دو روی یک سکه هستند.

چند مورد از معایب و مزایای گردشگری رو به صورت تیتر وار خدمتتان عرض میکنم:  

​از ویژگی های مثبت گردشگری​ میتونیم به اشتغال زایی و تولید و عرضه محصولات مختلف بومی و صنایع دستی به منظور هدیه اشاره کنیم که البته بحث درآمدزایی و اشتغال پیرو صنعت گردشگری از مهمترین آثار مثبت بر روی جوامع و مناطق هست، مطرح شدن بناها و آثار تاریخی و همچنین با شناسایی فرهنگ خاص یک منطقه و ترویج آن موجب افزایش آگاهی های مردم نسبت به سنت های بومی و محلی شده، بهبود کیفیت خدمات شهری را شاهد خواهیم بود. 

​در مورد معایب ونکات منفی گردشگری​ میتوانیم به یکی از آثار اون یعنی ​افزایش جرم و جنایت​ اشاره کنیم، مطمئنا یکی از اصلی ترین معایبی که مخصوصا حامیان محیط زیست آن را عنوان خواهند کرد،بحث ​تخریب محیط زیست​ توسط گردشگران خواهد بود. معمولا تراکم بیش از حد گردشگران در یک منطقه باعث نارضایتی ساکنان آنجا خواهد شد و این به دلایل زیادی بر میگردد، که یک از آنها شلوغی و افزایش رفت و امد  هست.حضور گردشگران تغییرات خیلی سریع روی زندگی بومی افراد خواهد گذاشت و بسیاری از معایب یا آثار منفی دیگری که به دلیل محدود بودن وقت از گفتن آنها صرف نظر میکنم.


*شما فرمودید یکی از مهترین آثار منفی گردشگری افزایش جرم و جنایت هست، من به شخصه تا امروز فکر میکردم توسعه گردشگری به کاهش بزه و جرم کمک میکند.به نظر شما چه عواملی در ایجاد بزه در گردشگری موثر هستند؟

بطور مثال ایا پوشش گردشگر میتواند ایجاد تنش و بزه کند؟ 

-خانم مزارعی اجازه بدهید سوالتان را برای روشن شدن بحث به این شیوه بیان کنم که جوابی باشد در مورد متنی که فرمودید فکر میکردید گردشگری باعث کاهش جرم خواهد بود. 

گردشگران معمولا خیلی راحت شناسایی میشوند،شاید بتوانیم بخشی از  قسمت دوم سوال خانم مزارعی رو اینجا پاسخگو باشیم معمولا گردشگران خارجی هر چند دارای حجاب هستند ولی با پوشش متفاوتشان راحت تر قابل تشخیص هستند( البته اینجا منظور کشورما ایران هست)،و این امر باعث وقوع جرم و جنایت علیه اموال قابل حمل آنها میشود، حضور گردشگران در مکان های تفریحی به خصوص شبها آنها را بیشتر در معرض جرایم دزدی و جیب بری قرار میدهد و معمولا گردشگران به دلایل مختلفی تمایلی برای گزارش جرایمی که علیه آنها اتفاق می افتد ندارند. 

دلایل زیادی در خصوص بالا بودن نرخ جرایم علیه گردشگران در سراسر دنیا وجود دارد که میشود این دلایل را در سه گروه عمده وارد کرد  برخی از این دلایل بر میگردد به خود گردشگران بزه دیده، برخی مربوط به جامعه یا منطقه ی پذیرنده ی گردشگر و دسته سوم، بزهکاران ( مجرمین) 

  با این اوصاف گردشگرانی که وارد ایران میشوند چون ناگریز به حمل پول نقد هستند و نمی توانند از کارت های اعتباری خودشان در ایران استفاده کنند این موضوع میتواند باعث افزایش جرم و بزه بالاخص مالی و انواع سرقت ها و جیب بری ها بشود.


*در مورد امنیت مکانهای گردشگری هم توضیحی میفرمایید؟ اینکه که در مناطق ناامن آیا میتوانیم کاری کنیم که جذب گردشگر داشته باشیم ؟

و امنیت را چطور در آن مناطق میتوانیم برای توسعه ی این صنعت تامین کنیم ؟

بطور مثال در استان کرمانشاه مناطق مرزی و سیستان مطمنأ جاذبه های گردشگری داریم.

-از ضروریات یک جامعه وجود امنیت در سطح آن هست.

آسایش و امنیت و راحتی هست که گردشگران را به مناطق مختلف یک کشور و جهان سوق میدهد، وجود امنیت و همکاری دستگاه های فرهنگی همراه با تبلیغات و وجود زیر ساخت ها شرایط مناسبی رو برای حضور گردشگران فراهم میکند.

در مورد اینکه امنیت این مناطق چگونه باید تامین بشود

 برمیگردد به دستگاهای اطلاعاتی و نظامی، وضعیت فرهنگی و .... یک منطقه.


​*آقای امید دریسی سوال خود را از خانم باهنر این چنین می پرسند:​ در گفتگوی انجام شده، اشاره شده به معایب گردشگری! مگر گردشگری دارای معایب است؟! اگر گردشگری دارای عیب و بدی است، با ذکر مصداق بفرمایید..

من معتقدم گردشگری مطلقاً دارای معایب نیست، بلکه دارای مشکلات و دشواری های است که یکی از آنها فرهنگی است و توسط نیروی انسانی به وجود می آید و نه اصل صنعت مذکور.

-جناب دریسی در مورد سوالتون باید عرض کنم که این مورد معمولا سلیقه ای است، بعضی از اساتید از آن به عنوان معایب یاد میکنند، برخی به عنوان نکات یا آثار منفی و اساتید دیگری از آن به عنوان ایرادات وارد بر گردشگری یاد میکنند. که هر سه عنوان به یک مقوله میپردازد.


* سلیقه؟!

-بله همینطور که تعریف یا انتخاب واژگان یک جامعه شناس با یک حقوقدان از کلمه ​جرم​ متفاوت هست.

 هیچ ایرادی بر خود صنعت گردشگری وارد نیست اما این شرایط زمان و مکان و شرایط فرهنگی و.... هست که یک صنعت و در اینجا به طور خاص، گردشگری رو با مشکل مواجه میکند . آیا سبک  گردشگری در جنوب شرق آسیا با ایران یکی هست؟ آیا دشواری های هر کدوم از این مناطق در مورد گردشگری یکسان است؟

 مطمینا ​خیر​


​* آقای مجید کمالی پور در ادامه بحث از خانم باهنر می پرسند: ​بالشخصه فکر میکنم در صنعت گردشگری هیچگونه بزه ای وجود ندارد یا گردشگری، جرم زا نیست.

انچه بنام بزه در گردشگری تعریف میشود ناشی از فرهنگ حاکم و نه الزاما فرهنگ مردم است . که میتواند در هر مقوله ای اتفاق بیفتد بازهم فکر میکنم گردشگری در ذات خود میتواند جلو وقوع جرم را بگیرید.

میدانید که روحیه افسرده میتواند عامل وقوع درگیری و انواع جرایم از جمله قتل شود گردشگری میتواند روحیه نشاط را در جامعه افزایش دهد و بخشی از جامعه را ارام کند.

خانم باهنر من و شما در مورد جرم زا نبودن گردشگری اختلاف نظر داریم ؟

-در تایید صحبت های شما، تفریح و گردشگری تاثیر به سزایی بر روی روح و جسم خواهد گذاشت، همینطور که مستحضرید طرح های زیادی در زمینه نشاط و تفریح در حال اجرا در سطوح مختلف جامعه هست.

 جناب کمالی پور اگر توجه بفرمایید گفته شد که جرایم هم علیه گردشگران صورت میگیرد و گاها شاهد جرایمی هستیم که توسط گردشگران بر روی دیگر گردشگران یا افراد بومی صورت میگیرد.

شاید نتوانیم به طور کامل بگوییم صنعت گردشگری باعث جرم میشود ولی همانطور که در قسمتی از عرایضم خطاب به جناب دریسی عرض کردم این شرایط زمانی و مکانی و .... هست که این تاثیر را میگذارد.

اصل گردشگری مشکل ندارد تعارض فرهنگ ها، شرایط اقتصادی و .... باعث شده که بزه و جرم این صنعت رو تحت تاثیر( کم یا زیاد) قرار بدهد.

همیشه صنایع وارداتی با فرهنگ کشور پذیرنده، مطابق نیست.

شما ملاحظه بفرمائید صنعت گردشگری در ترکیه یا کشورهای جنوب شرق آسیا چطوره! آیا این روش گردشگری در ایران به همین نحو جواب میدهد یا که خیر.  اصولا تقابل و تعارض فرهنگ هاست که ایراد صنعت گردشگری را بُلد میکند.


* با پاراگراف دوم فرمایشاتتون موافقم ولی اینکه یک گردشگر علیه گردشگر دیگر جرمی انجام بدهد این در ذات گردشگر نیست یا علت آن گردشگری نیست.

- جناب کمالی پور، از چه نظر میفرمایید در ذات گردشگر نیست؟


* در هر،جایی ممکن هست اتفاق بیافتد و منحصر به گردشگری نیست.

- صد در صد همینطوره ، همانگونه که ممکن است یک شخص در حالت عادی به دیگری تهمتی بزند، همان شخص میتواند در قالب یک گردشگر به گردشگر دیگری باشد، و این هیچ ربطی به کلمه یا ذات گردشگر ندارد.


* ببینید ممکنه دو نفر با هم مرافعه کنند و هر دو هم گردشگر باشند به معنای عام کلمه عرض میکنم. این مرافعه بخاطر اینکه گردشگر هستند اتفاق نمی  افتد، بخاطر مسائل دیگریست که قابل بحث هست ، که دو نفر بخاطر اینکه توریست هستند با هم یا با دیگران مشکل دارند.

-جرایم در بین گردشگران بررسی شده نه اینکه دو نفر چون گردشگر هستند جرم انجام می دهند اینجا به نفرات نپرداخته ایم موضوع ​گردشگری​ است.

من هم بحث شما درباره گردشگر را تایید میکنم.

 در پایان اقای مجید کمالی پور پیام یکی از، دوستان را دراهمیت گردشگری به اشتراک گذاشتند:

 آقای کمالی پور سلام من اومدم یه تشکر ویژه کنم از اونجایی که من به اصل تناسخ اعتقاد دارم و باید پس از مرگم  روحم تو بدنهای مختلف بره تا تکامل پیدا کنه،روحم باید خیلی جاها رو ببینه و خیلی جاها سفر کنه،شما قسمت اعظمی از این تکامل رو واسم مهیا کردین،دیدن این جاها بدون شما واسه ی من ممکن نبود،سپاس واژه ی کمیه در مقابل کار شما ولی سپاسگزارم تنتون سالم و دلتون شاد.


* ضمن خسته نباشید به سرکار خانم باهنر اگر لطف بفرمایید یه جمع بندی کلی داشته باشید ممنون میشویم.

- وقتی از صنعت گردشگری صحبت میکنیم از سرمایه ای حرف میزنیم که با پای خودش وارد یک کشور یا منطقه میشود و پولش را در چرخه ی اقتصادی رها می کند،برای تامین امنیت گردشگران و جلوگیری از وقوع جرایم علاوه بر اطمینان خاطر گردشگران و به حداقل رساندن خطرات سفر و حفظ و امنیت جانی و مالی و تداوم سفرهای بعدی گردشگران باید تمهیداتی اندیشه شود...

امید است مسئولین امر بیش از پیش به این مقوله ی مهم توجه فرمایند.

این موضوع جای بحث زیاد دارد و با یک شب گفتگو نمیشود تمام جوانب رو مورد بحث قرار داد./ص

​موفق و مؤید باشید​

تنظیم کننده : ندا مزارعی



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...