امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 12 ارديبهشت 1397 - 13:13
دکتر مصلح در حاشیه رونمایی از بورس خلیج فارس:

اتحاد خبر:در حوزه رشته های مربوط به انرژی، نفت و گاز و دریا هدف گذاری ویژه شده است/پژوهشگران باید در اسناد موجود در داخل و خارج از کشور به تحقیق و بررسی بپردازند/یکی از اولویت های اسناد مربوط به ابعاد خلیج فارس است/635 کتاب اعم از فارسی و انگلیسی و عربی و زبان های دیگر شناسایی و ترجمه گردیده است/برای اجرایی کردن اعطای بورس خلیج فارس...

اتحاد خبر-زهره عرب: کنفرانس خبری رونمایی از بورس خلیج فارس و مرکز اسناد خلیج فارس، پیش از ظهر 11 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات معاونت پژوهشی دانشگاه خلیج فارس برگزار گردید.

به گزارش اتحاد خبر، عبدالمجید مصلح، رییس دانشگاه خلیج فارس اظهار داشت: مرکز ملی اسناد خلیج فارس براساس ضرورتی که برای جمع آوری و مستندسازی و انتشار اسناد خلیج فارس به عنوان یک ضرورت ملی شناخته شده دارد، از تیر ماه سال 95 در قالب یک پروژه شروع به کار کرد که در فاز اول این پروژه بخشی از این اسناد در قالب یک نرم افزار جمع آوری شده است.

وی ابراز داشت: از سال تحصیلی آینده در بورس خلیج فارس با هدف گذاری مشخص به عنوان اولین بورس دانشگاهی دانشجویان مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.

در حوزه رشته های مربوط به انرژی، نفت و گاز و دریا هدف گذاری ویژه شده است

مصلح در خصوص رشته های ارائه شده برای دانشجویان بورسیه عنوان کرد: عمدتا در حوزه رشته های مربوط به انرژی، نفت و گاز و دریا هدف گذاری ویژه شده است و
دانشگاه خلیج فارس در رشته های مدیریت و اقتصاد و در علوم پایه نیز مجموع رشته های شیمی، فیزیک، و ریاضی را ارائه می دهد.

کاظم شریف کاظمی، رییس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و اهمیت فعالیت مرکز ملی اسناد خلیج فارس گفت: در دنیای امروز اسناد و مدارک دارای کارکردهای مشخصی می باشد که با ویژگی هایی که در دانشگاه خلیج فارس وجود داشت این مرکز در آن ایجاد و مستقر گردیده است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا در تلاش هستند تا یکی از اسناد قدیمی ما را در اختیار داشته باشند.

پژوهشگران باید در اسناد موجود در داخل و خارج از کشور به تحقیق و بررسی بپردازند

وی ادامه داد: خوشبختانه با کار مشترک و گروهی با دانشگاه خلیج فارس مجموعه ای از این اسناد جمع آوری و در قالب یک نرم افزار ارائه شده است. ما به دنبال این هستیم تا کلیه اسناد اعم از نقشه ها و آثار تولید شده در سایر نقاط دنیا را جمع آوری و در این مرکز قرار دهیم تا مخاطب بتواند هویت تاریخی، اقتصادی، و فرهنگی کشورمان را در طول تاریخ درک و مشاهده نماید.

شریف کاظمی تصریح کرد: نام خلیج فارس در دهه های اخیر مورد شیطنت های برخی کشورها قرار گرفته است و ما باید به این موضوع توجه کنیم که در ادوار گذشته چگونه بوده است. پژوهشگران نیز باید در اسناد موجود در داخل و خارج از کشور به تحقیق و بررسی بپردازند تا آنچه که موردنیاز است به ثمر بنشیند.
رییس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری و آرشیو صرفا برای نگهداری نیستند، وظیفه اول این مراکز حفظ و نگهداری کلیه اسناد مربوط به آرشیوها، و وظیفه ی دوم ایجاد بسترهای مناسب برای پژوهشگران است، و وظیفه سوم پرداختن به برخی از موضوعات پژوهشی است که فرد یا دانشگاه نمی تواند به آن بپردازد و متاسفانه ما در حوزه سوم کمتر به آن پرداخته ایم. ان شالله در آینده بتوانیم با مطالعات بین رشته ای به این حوزه بپردازیم.

یکی از اولویت های اسناد مربوط به ابعاد خلیج فارس است

وی با اشاره به جمع آوری اسناد مربوط به خلیج فارس در خارج از کشور اظهار داشت: ما با کشورهای مختلفی قرارداد داریم و اسناد مربوط به کشور را دریافت می کنیم که یکی از اولویت های اسناد مربوط به ابعاد خلیج فارس است و ما چند هزار سند را از این کشورها دریافت کرده ایم، نقطه شروع ما نیز پرتقال، روسیه و برخی از کشورهای دیگر بوده است.

کاظم شریف کاظمی، ضمن بیان اینکه آنچه را بودجه و اعتبارات به ما اجازه میداده انجام داده ایم، ابراز داشت: در رسته سندهای فارسی 6 هزار و 500 سند به این حوزه وارد شده و اسنادی از آرشیو انگلستان دریافت و اسناد مربوط به حوزه خلیج فارس شناسایی و ترجمه شده است که حدود هزار سند می باشد.

وی ضمن تبریک به دکتر مصلح و همکاران ایشان، یادآور شد: در حوزه نقشه باید کار کنیم، همچنین ما بایست در حوزه اسناد PRO کار کنیم و می توانیم بر روی این اسناد تحلیل هایی نیز انجام بدهیم. بهره برداری از این اسناد توسط اساتید و پژوهشگران قابل استفاده است و ان شالله استفاده از آنها برای برخی از افراد عادی، خبرنگاران، و علاقمندان نیز فراهم خواهد گردید.

شریف کاظمی، تصریح کرد: در اسناد فارسی، 521 هزار سند از دل 50 میلیون سندی که در آرشیو وزارت خارجه موجود بوده، شناسایی و شناسه گذاری شده است. برای اسناد انگلیسی هم حدود 40 هزار سند انگلیسی که در گام اول 5 هزار سند شناسایی و 1000 سند شناسه گذاری و ترجمه گردید.

رییس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه ادامه داد: اسناد وارده 15 هزار و 70 سند است که مورد بازبینی دوباره قرار گرفته تا مهم ترین ها احصاء شود و برای ورود اطلاعات و ارسال به دانشگاه آماده شود.

635 کتاب اعم از فارسی و انگلیسی و عربی و زبان های دیگر شناسایی و ترجمه گردیده است

وی تاکید کرد: ما نسبت به اسناد عربی نیز غافل نمانده و اسنادی که که در خصوص جایگاه واقعی ایران و نام خلیج فارس بوده را شناسایی نموده ایم.

شریف کاظمی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر کتب است، افزود: در فاز یک شناسایی 500 کتاب را در برنامه داشتیم ولی در نهایت 635 عنوان کتاب اعم از فارسی و انگلیسی و عربی و زبان های دیگر شناسایی و ترجمه گردیده است. این کتاب ها به ما کمک می کند روایت هایی که در کشورهای دیگر در خصوص تاریخ کشور ما وجود دارد را بدانیم و نسبت به آنها آگاه باشیم.

رییس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیگر کشورها سرمایه گذاری هنگفتی بر روی این موضوعات دارند، تاکید کرد: افتتاح این نمایشگاه اسناد یک حالت سمبلیک و نمادین دارد و اگر پژوهشگران و دانشجویان از آن استفاده و بر روی اسناد آن پژوهش و تحقیقی انجام ندهند در حالت سمبلیک نیز خواهد ماند.

دانشگاه باید بخشی از صندلی های خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهد

عبدالحمید علیزاده، مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در مقوله بین المللی سازی، در طی سالیان اخیر دکتر مصلح با جدیت و تلاش فراوانی به دنبال پذیرش دانشجوی خارجی بوده است و با ابتکاری که در رونمایی از بورس خلیج فارس -که ویژه پذیرش دانشجویان خارجی است- به خرج داده است این مسیر هموار خواهد شد.
دانشگاه باید بخشی از صندلی های خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهد که در نتیجه باید 75 هزار دانشجوی خارجی در کشور تحصیل نمایند که این مهم ثمرات مختلفی را در پی خواهد داشت.

برخی از دانشگاه ها مثل خلیج فارس پتانسیل پرورش دانشجوی خارجی را دارند

وی با اشاره به برنامه های جذب دانشجوی خارجی گفت: ما در ابتدای راه آغاز برنامه توسعه هستیم و دست یاری به سوی دانشگاه ها دراز کرده ایم و برخی از دانشگاه ها مثل خلیج فارس پتانسیل پرورش دانشجوی خارجی را دارند که این دانشگاه می تواند در خیلی از زمینه ها پیش قراول پذیرش دانشجوی خارجی باشد.

علیزاده، با بیان اینکه باید به دانشگاه ها اعتماد شود تاکید کرد: دانشگاه های ما به اندازه کافی از این توانمندی برخوردار هستند و ما در این حوزه از هیچ حمایت و پشتیبانی دریغ نخواهیم کرد.

برای اجرایی کردن اعطای بورس خلیج فارس پشتیبانی کامل کنسولی انجام خواهیم داد

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک به مردم خونگرم بوشهر و حاشیه خلیج فارس افزود: ما این بورس را به فال نیک می گیریم و برای اجرایی کردن اعطای این بورس پشتیبانی کامل کنسولی انجام خواهیم داد و در اداره امور کنسولی که در سازمان امور دانشجویان مستقر می باشد شرایط را فراهم کرده و در آینده نیز می توانیم بخشی از اختیارات خود را به دانشگاه تفویض نماییم تا امور کنسولی توسط خود دانشگاه انجام بشود.

33 هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل می باشند

عبدالحمید علیزاده خاطرنشان کرد: در سال 97 با الهام از این بورس، بورس مشاهیر و افتخارات کشور را خواهیم داشت که ان شالله یکی پس از دیگری رونمایی خواهد شد. همه ی اینها باید منتهی به علم ثروت ساز و شکوفایی علوم و آموزش عالی باشد و امیدواریم که آموزش عالی از ظرفیت های خود به خوبی استفاده نماید.

وی اذعان داشت: تعداد 27 هزار نفر دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل می باشند که البته اگر آمار و ارقام دانشگاه آزاد و علوم پزشکی را به آن اضافه نماییم این آمار به نزدیک 33 هزار دانشجو خواهد رسید.

ویزای موردنیاز تحصیلی و اقامت موردنیاز دانشجویان در ایران در کمترین زمان ممکن

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در رشته هایی که قرار است بورس خلیج فارس پوشش دهد تصمیم با خود دانشگاه است و تسهیلات و مزایا برای دانشجویان بورسیه در دو بخش "الف" و "ب" است که بخش "الف" پرداخت شهریه تحصیلی و خوابگاه (اسکان) رایگان، و امکاناتی چون تغذیه، رفت و آمد و در بخش "ب" تمام این مزایا به علاوه مقرری ماهیانه به فراخور مشخصات و توانمندی دانشجو تعلق می گیرد.

علیزاده، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که با یک نگاه درازمدت به مقوله پذیرش دانشجو پرداخته شود. ویزای موردنیاز تحصیلی و اقامت موردنیاز دانشجویان در ایران در کمترین زمان ممکن (در حدود 15 روز کاری) آماده می شود.






کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • شهردار جدید سعدآباد منصوب شد
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...