امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 تير 1394 - 11:04
سخنگوی دولت در نشست خبری:

اتحاد خبر: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت طبق روال هر هفته در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

اتحاد خبر: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت طبق روال هر هفته در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تصویب جزییات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای اظهار داشت: موضوع رسیدگی به مذاکرات هسته ای در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و آنچه در این خصوص صورت می گیرد با مداقه شورای عالی امنیت ملت پیش می رود.
 
تصویب طرح هسته ای مجلس در تعارض با قانون اساسی است

وی با بیان اینکه ابتدا تشکر می کنم از نمایندگان مجلس که که این طرح را برای تقویت موضع ما در مذاکرات تصویب کردند تاکید کرد: اما طبق قانون اساسی این اختیار نه در حوزه اختیارات قوه مجربه و نه قوه مقننه است بلکه جز اختیارات شورای عالی امنیت است و از این جهت تصویب این طرح در تعارض با اصل 176 قانون اساسی است.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1394/4/2/1095290_873.jpg

وی افزود: اینکه دولت گزارش این مذاکرات را به مجلس ارائه کند امری حتمی است اما چگونگی این مسئله پیچیده و فنی مهم است. متاسفم که این موضوع به موضوع کف خیابانی تبدیل شده است. ما واقعا نمی توانیم به برخی از سوالاتی که مطرح می شود با توجه به اینکه ابتکار عمل ر اد در مذاکرات از دست می دهیم پاسخ دهیم. اما دولت تا جای ممکن پاسخوگی در مجلس و در پیشگاه ملت را وظیفه خود می داند.

وی تاکید کرد: موضع مخالفت دولت با تصویب آن طرح به دلیل تعارض آن با اصل 176 قانون اساسی است. اما اینکه مجلس قصدش کمک به دولت است در آن شکی ندارم.
 
چند استیضاح همزمان بی سابقه است
 
نوبخت در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه فکر می کنید استیضاح وزیر آموزش و پرورش با چه انگیزه ای انجام می شود و سیاست دولت در قبال منتقدان و مخالفان چیست اظهار داشت: در مورد استیضاح هم هماهنطور که رییس جمهور در جلسه مشترک با نمایندگان بیان کرد این استیضاح را حق مجلس می دانیم. اما اینکه در آن واحد چندین استیضاح مطرح باشد آن هم در سال پایانی مجلس بی سابقه است. ما این ها را ایجاد مانع مجلس برای دولت تلقی نمی کنیم اما از این طرف هم با توجه به اینکه در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم ها قرار داریم نباید ذهن وزرا مشغول پاسخ به این مسائل باشد.
 
وی افزود: آموزش و پرورش همه برنامه ریزی های اساسی خود را معمولا در فصل تابستان انجام می دهد حالا در این زمان این وزارتخانه باید بدون وزیر باشد و یا با سرپرست اداره شود قطعا به صلاح دانش آموزان و فرزندان ما نخواهد بود.
نوبخت با اشاره به بحث معیشتی فرهنگیان به عنوان بهانه استیضاح اظهار داشت: مجلس هر التفاتی می خواهد دراین باره داشته باشد که البته دولت هم خواهان ان است باید در بودجه ان را بگنجاند. در بودجه این وزارتخانه در سال گذشته 19 هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود.
نوبخت ادامه داد: در حالی که در آمد کشور 211 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما این عدد تحقق نیافت و عملا به 108 هزار میلیارد کاهش یافت. ما هم مجبور شدیم به دستگاه ها زیر 80 درصد بودجه آنها را تخصیص دهیم.
وی افزود: به این ترتیب برای وزارت آموزش و پرورش هم باید بیست درصد کمتر بودجه تخصیص می دادیم اما این کار را نکردیم. بلکه برای این وزارتخانه نه تنها 100 درصد بودجه را تخصیص دادیم بلکه ده درصد هم بیشتر اختصاص دادیم. در سال قبل از آن هم در حالی که 15 هزار میلیاراد تومان بود نزدیک به 17 هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم.
 
نوبخت از نمایندگان پرسید: حالا این وزیری که در این راستا تلاش کرده را می توانیم به کم کاری برای جلب اعتبارات برای کمک به ارتقای آموزش و پروش متهم کنیم؟ قطعا اینطور نیست. حتی اگر فرهنگیان عزیز از ریز درآمدهای دولت با وجود تحریم ها و کاهش قیمت نفت خبر نداشته باشند قطعا نمایندگان مجلس اطلاع دارند.
 
نوبخت با بیان اینکه ما می دانیم که اعتراض فرهنگیان به تبعیض در پرداخت ها است اظهار داشت: تغییر نظام پرداخت ها مهم ترین دستور سازمان برنامه ریزی کشور است تا بتوانیم این احساس تبعیض و تفاوت ایجاد شده در میان اقشار مختلف از جمله فرهنگیان را از بین ببریم
وی ادامه داد: امیدوارم فردا در مجلس (همانطور که بعد از شنیدن توضیحات وزیر و نماینده دولت نیمی از امضاها پس گرفته شد، بعداز استماع همه این توضیحات نمایندگان رای مناسبی به آقای فانی بدهند.
 
سی ان جی ارزان شد
 
محمدباقر نوبخت گفت: در سال 1392 پروازهای عبوری از آسمان کشور افزایش 53 درصدی داشته است همچنین تخلیه کالاهای کانتینری در این بازه زمانی 11 درصد افزایش به خود دیده است.
سخنگوی دولت گفت: رشد اقتصادی کشور در سال ٩٣ توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مثبت ٣ درصد اعلام شده، البته این رشد محدود است و مطلوب دولت نیست، اما اینکه پس از دو سال به رشد مثبت رسیدیم یک عملکرد مثبت تلقی می‌شود.
 
وی افزود: قیمت گاز سی‌ان‌جی کاهش یافت و از ٦٠٠ تومان به ٥٠٠ تومان کاهش یافت.
نوبخت خاطرنشان کرد: دولت به‌دلیل در پیش بودن مسافرت‌های تابستانی مردم و اینکه ٣میلیون و ٤٠٠هزار سواری و ٣هزار اتوبوس که از گاز سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند، بتوانند به‌سهولت اقدام به نقل و انتقال مسافران کنند، این تصمیم را گرفت.
سخنگوی دولت گفت: در سال 1392 پروازهای عبوری از آسمان کشور افزایش 53 درصدی داشته است همچنین تخلیه کالاهای کانتینری در این بازه زمانی 11 درصد افزایش یافته است.
 
نوبخت در تشریح گزارش وزارت راه شهرسازی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: تعداد 9368 فروند شناورهای بالای هزار تنی از رشد اقتصادی 11 درصدی برخوردار است و تعداد واگن های بارگیری در راه آهن بالغ بر 550 هزار دستگاه است که نسبت به سال قبل رشد 7 درصدی داشته است. ترانزیت کالاهای نفتی و غیر نفتی از طریق شبکه راه اهن از 499 هزار و 395 تن به 796 هزار و 972 تن رسیده یعنی 61 درصد رشد داشته است؛ اگرچه این اعداد اهداف ما نیست.
 
 تصمیمی درمورد استانداری فارس گرفته نشده
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره استانداری فارس و اینکه در یک سال گذشته این استان پر حاشیه بوده و فرمانداری شیراز سه بار تغییر کرده و اخیرا هم شاهد تغییر فرمانداری جهرم بوده ایم به طوری که عملکرد استاندار مورد انتقاد حامیان دولت قرار گرفته است اظهار داشت: اینکه تصمیمی برای استانداری فارس داشته باشیم اینطور نیست. اتفاقاتی در فارس افتاد که برای دولت نگران کننده بود امیدواریم قوه قضاییه در رابطه با این اتفاقات اقدام قاطع و مناسبی صورت دهد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود در دیوان محاسبات پرونده ای مربوط به دوران وزارت اسحاق جهانگیری مطرح شده نیز اظهار داشت: اگر اینطور بود ایشان که هشت سال سمتی نداشت و قطعا اگر این موضوع درست بود به این موضوع رسیدگی می شد.

 

واکنش به توهین مداحان به مسئولان اجرایی کشور

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره پیگیری حقوقی دولت در قبال توهین هایی که در مراسم تشییع خاکسپاری 270 شهید و همینطور از سوی برخی مداح ها صورت گرفت نیز گفت: توهین مداح ها بعضی از رسانه ها و رسانه ملی که دروغ و تهمت به مسئولین عالی قوه مجریه است قابل تامل است. امیدوارم مسئولین این بخش ها به توصیه های رهبری مبنی بر همدلی و همراهی با دولت عمل کنند.
 
جیره بندی آب در دستور کار نیست
 
نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سؤال که آیا دولت در برخی استان‌ها موضوع جیره‌بندی آب را در دستور کار قرار داده اجرایی کرده است یا خیر،‌ اظهار داشت: با توجه به میزان بارش‌هایی که تا کنون داشته‌ایم ما با مشکل منابع آبی مواجه هستیم و در اکثر استان‌ها رشد منفی داشته‌ایم و نیازمندیم از انواع روش‌ها برای محدود کردن مصرف آب استفاده کنیم که وزارت نیرو باید پیرامون این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد.
 
سخنگوی دولت تأکید کرد: موضوع جیره‌بندی آب در دستور کار نیست البته امکان دارد.
 
تا کنون حذف گسترده ای در یارانه بگیران نداشته ایم
 
وی در پاسخ به این سؤال که آمار دقیقی از یارانه‌بگیران اعلام کنید، گفت: آنچه که تا کنون مشخص است حدود 2 میلیون و 300 نفر از دریافت یارانه انصراف دادند از سوی دیگر ما هرساله شاهد افزایش جمعیت و افزایش یک میلیون نفر به جمع یارانه‌ بگیران هستیم.
 
نوبخت ادامه داد: حذف پر درآمدها بر اساس قانون باید صورت بگیرد که این مسئولیت بر عهده وزارت رفاه است که باید با دقت این موضوع را انجام دهد.
 
سخنگوی دولت با تأئید سخنان جهانگیری مبنی بر اینکه شناسایی پردرآمدها و حذف آنها از دریافت یارانه کار بسیار سخت و دشواری است، گفت: ما بیش از 76 میلیون نفر یارانه‌بگیر داریم که نشان می‌دهد حذف گسترده‌ای تا کنون صورت نگرفته است.
 
نوبخت در پاسخ به این سؤال که با توجه به ارائه گزارش کلی پیرامون منابع درآمدی و هزینه‌ای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت چرا درآمد 3هزار و صد میلیاردی حاصله از تک‌نرخی شدن بنزین در این گزارش ذکر نشده، گفت: درآمد حاصله از افزایش قیمت‌ها در سال گذشته حدود 35 هزار و 500 میلیارد تومان بود در حالیکه امسال این درآمد به 32هزار و 600 میلیارد تومان رسید یعنی 3هزار میلیارد تومان فقط به خاطر کاهش قیمت نفت، دریافتی‌هایمان تقلیل یافت اما پرداختی‌هایمان به خانواده‌ها، تفاوتی پیدا نکرد.
 
نوبخت در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها 5 ساله بوده و این قانون از سال 89 به مرحله اجرا درآمده است و تا اسفند امسال به پایان می‌رسد، که بر اساس آن دولت باید پس از پایان اجرای این قانون سیاست‌های حمایتی از جمله پرداخت یارانه را قطع کند، نظر شما در این راستتا چیست،‌ گفت: دولت باید قانون را اجرا کند، ما می‌توانستیم امسال هم قانون را اجرا نکنیم و کسی هم از ما گله نکند که چرا قیمت بنزین افزایش پیدا کرد. اگر این کار را انجام نمی‌دادیم قانون اجرا نمی‌شد و همچنین نسبت به پرداخت 45هزار و 500 تومان به خانوارها با مشکل مواجه می‌شدیم و به همین جهت باید ما قانون را اجرا کنیم و آثار مثبتی را هم که این قانون داشت برخوردار می‌شدیم.
 
1200 میلیارد تومان به بخش تولید پرداخت کرده ایم
 
به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سؤال که در سال جاری چه میزان اعتبار به بخش تولید اختصاص پیدا کرده و چه میزان اعتبار در سال گذشته به تولید پرداخت شد، اظهار داشت: اینکه وزیر صنعت اعلام کرده، 300 میلیارد تومان به تولید پرداخت نشده حرف درستی است چون دیگر پولی نمانده بود این در حالی است که ما تا پایان سال 93 با توجه به نامه‌ای که سازمان برنامه ابلاغ کرد حدود 1200 میلیارد تومان به عنوان مابه‌التفاوت سود به بخش تولید پرداخت کردیم.
 
وی همچنین تأکید کرد: یک بخشی از تولید کشور مربوط به صنعت است و بخش‌هایی از جمله کشاورزی و حمل و نقل هم جزو تولید محسوب می‌شود که ما نیز پرداختی‌هایی را به آنها داشتیم از جمله حدود 175 میلیارد تومان به بخش حمل و نقل پرداخت کردیم.
 
نوبخت با اشاره به اعتباری که دولت برای تولید در سال جاری در نظر گرفته است،‌ گفت: ما امسال برای تولید 400 میلیارد تومان پرداخت کردیم.
 
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به این سؤال که چه مقدار اعتبار برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در نظر گرفته شده است، گفت: بعد از اینکه شورای نگهبان بحث انتخابات الکترونیکی در 9 کلانشهر را به تأئید نهایی برساند سازمان مدیریت بودجه لازم را در نظر خواهد گرفت.
 
نوبخت همچنین درباره نرخ بیکاری گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که 300هزار میلیارد تومان از سوی نظام بانکی در حوزه سرمایه‌گذاری پرداخت شود نرخ بیکاری ما حدود 10 تا 10.5درصد ثابت بماند.
 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • شهردار جدید سعدآباد منصوب شد
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 7 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 13 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...