امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 11 خرداد 1393 - 18:54

اتحاد جنوب: «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه، در نامه ای سرگشاده خطاب به سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران، نوشت: «شخصاً از جنابعالی و سایر منتقدین فرهنگی دولت ممنونم، چون حملات و انتقادات شما سبب طرح مسائلی گردید که تا قبل از آن مطرح کردنی به نظر نمی رسیدند.» وی در ادامه نامه خود، نتیجه گرفته است: «اگر هم به آنان انتقادی ندارید چون کارشان را ....

اتحاد جنوب: «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه، در نامه ای سرگشاده خطاب به سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران، نوشت: «شخصاً از جنابعالی و سایر منتقدین فرهنگی دولت ممنونم، چون حملات و انتقادات شما سبب طرح مسائلی گردید که تا قبل از آن مطرح کردنی به نظر نمی رسیدند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسایل سیاسی و اجتماعی در نامه خود، به انتقادات اخیر امام جمعه موقت تهران از وضعیت فرهنگی کشور اشاره کرده و با مقایسه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بودجه برخی از نهادهای فرهنگی کشور، آورده است: «اگر وضع فرهنگ کشور آنگونه که حضرتعالی معتقدید خراب است، چرا فقط ارشاد و قوه مجریه می بایستی پاسخگو باشند و جنابعالی حاضر نیستید بالاتر از گل به آن 26 نهاد دیگر که 5 برابر ارشاد بودجه شان است و به احدی هم پاسخگو نیستند، تذکری بدهید و چیزی بفرمائید؟»

وی در ادامه نامه خود، نتیجه گرفته است: «اگر هم به آنان انتقادی ندارید چون کارشان را درست انجام داده اند، پس خیلی هم وضع فرهنگی کشور نمی تواند آنگونه که می فرمائید، آشفته و نابسامان باشد.»

به گزارش ایسنا، متن نامه صادق زیباکلام بدین شرح است:

«بسمه تعالی
محضر ارجمند حضرت آیت الله سیداحمد خاتمی
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران

با سلام و عرض احترام؛

حضرتعالی اخیرا در باب وضعیت فرهنگی کشور و تکلیف دینی دولت در قبال هدایت مردم مطالبی فرموده اید که مایل بودم توضیحاتی به استحضار برسانم. پیرامون وظیفه دولت در هدایت اجباری مردم به بهشت بنده هیچ اهلیتی برای اظهارنظر ندارم. فقط مایل بودم از حضرتعالی و برخی آقایان دیگر از جمله حضرت آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه محترم مشهد که قائل به چنین تکلیفی برای دولت هستند استفتاء نمایم که آیا اساساً خداوند به پیامبر فقط وظیفه ابلاغ رسالت را محول کرده بوده و یا آنکه افزون بر ابلاغ رسالت، نبی اکرم(ص) وظیفه داشته تا هر طور که می شده مردم را به بهشت هم هدایت نماید؟ همانطور که عرض کردم بنده آگاهی در این فقره نداشته و بیشتر طرح سئوال نموده ام.

اصل عرایضم در خصوص انتقادات جنابعالی و سایر منتقدین به عملکرد فرهنگی ده ماهه دولت آقای روحانی می باشد. شماری از ائمه محترم جمعه کشور به همراه سایر منتقدین دولت یازدهم، دو ایراد بنیادی نسبت به عملکرد دولت در حوزه فرهنگ دارند. نخست آنکه مدعی اند که وضع حجاب و عفاف و فرهنگ از زمان به روی کار آمدن این دولت رو به انحطاط گذارده. سخن دومشان آن است که مسبب این وضعیت دولت یازدهم و سیاست های فرهنگی آن از جمله عملکرد وزارت ارشاد بوده است.

بنده در صحت هر دو این مفروضه ها تردید دارم. اولا جنابعالی و سایر منتقدین بر چه اساسی می فرمائید که وضع فرهنگی در کشور به نسبت قبل بدتر شده؟ اگر مشاهده گری در دوران دولت اصولگرا در ایران می بود و وضعیت حجاب و عفاف و فرهنگ و هرآنچه که مدنظر آقایان است را لحاظ می کرد و امروز وضعیت را با دوران آقای احمدی نژاد مقایسه می کرد، آیا نتیجه گیری می کرد که وضعیت فرهنگی آنگونه که مخالفین دولت معتقدند، خیلی دچار انحطاط شده؟ همه ما داریم در این مملکت زندگی می کنیم، مگر واقعا ظرف 10 ماهی که این دولت برسر کار بوده چه تغییر و تفاوت های فاحشی از نظر فرهنگی صورت گرفته که این همه برخی ها از جمله جنابعالی دچار نگرانی شده اند؟

اما فرض بگیریم که حق با آقایان است و وضع فرهنگی کشور خراب شده است. سئوال اساسی جناب آیت الله خاتمی آن است که مگر وظیفه دولت (به عنوان قوه مجریه) حسب قانون اساسی اصلاح و تهذیب فرهنگ جامعه است؟ اینکه امور فرهنگی جامعه، هدایت و ارشاد مردم، متدین کردن آنان، محجبه نمودن نسوان و .... وظیفه دولت است را جنابعالی یا آیت الله سیداحمد علم الهدی یا حضرت آیت الله موحدی کرمانی یا آقایان دیگر از کدام یک از اصول قانون اساسی استخراج می نمایید؟ اصول 113 تا 142 قانون اساسی پیرامون وظایف و مسئولیت های رئیس جمهور و قوه مجریه است. این وظیفه که امور فرهنگی و اشاعه آن بایستی توسط دولت انجام بگیرد را جنابعالی از کدام یک از این سی اصل قانون اساسی برداشت می فرمائید؟

قانون اساسی به کنار، جناب آیت الله خاتمی در کشور قریب به 26 سازمان، بنیاد، نهاد، شورا، مؤسسه، دانشگاه و غیره داریم که شأن نزول تشکیلشان، اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی است. یقیناً جنابعالی مستحضر می باشید که شاید کمتر کشوری در دنیا به اندازه ایران بودجه برای تبلیغات فرهنگی و ایدئولوژیک هزینه می کند. اینکه آیا اولویت با آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، محیط زیست و امور عام المنفعه زیربنایی است یا تبلیغات اسلامی، محل بحث نیست. اما بودجه هایی که صرف این دستگاه ها و سازمان ها می شود، چندین و چند برابر بودجه وزارت ارشاد است. جهت استحضار حضرتعالی بنده صرفا برخی از این دستگاه ها و بودجه های آنها را ذکر می نمایم تا منصفانه تر بتوان قضاوت نمود که آیا از قوه مجریه می بایستی انتظار اصلاح فرهنگ جامعه را داشته باشیم یا از این 26 دستگاه و سازمان متولی فرهنگی. ارقام ارائه شده بودجه سال جاری این دستگاه ها و ارگان ها می باشد و در انتها برای مقایسه بودجه وزارت ارشاد هم آمده (رقم های آخر صفر شده اند).

1- مرکز خدمات حوزه های علمیه: 4200 میلیارد ریال

2- شورایعالی حوزه های علمیه: 4120 میلیارد ریال

3- سازمان تبلیغات اسلامی: 2350 میلیارد ریال

4- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: 1800 میلیارد ریال

5- جامعه مصطفی العالمیه: 1750 میلیارد ریال

6- نهاد کتابخانه های عمومی کشور: 930 میلیارد ریال

7- سازمان اوقاف و خیریه: 800 میلیارد ریال

8- دفتر تبلیغات اسلامی: 750 میلیارد ریال

9- کانون فرهنگی و نوجوانان: 600 میلیارد ریال

10- حوزه هنری (تبلیغات اسلامی): 430 میلیارد ریال

11- شورایعالی انقلاب فرهنگی: 400 میلیارد ریال

12- شورای برنامه ریزی حوزه های علمیه خراسان: 370 میلیارد ریال

13- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: 250 میلیارد ریال

14- مؤسسه نشر آثار حضرت امام خمینی: 190 میلیارد ریال

15- مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی: 120 میلیارد ریال

بودجه این 15 سازمان و نهاد فرهنگی بیش از 19000 (نوزده هزار) میلیارد ریال در سال است. به این مقدار اگر 9700 میلیارد ریال بودجه صداوسیما را بیافزاییم بعلاوه بودجه سازمان ها و مراکز فرهنگی دیگری همچون ˈدانشگاه علوم و معارف قرآن کریمˈ، ˈدانشگاه اصول الدینˈ، ˈبنیاد پانزده خردادˈ، ˈبنیاد انقلاب اسلامیˈ و ... را هم در نظر بگیریم بودجه ای که سالیانه رسماً صرف امور فرهنگی می شود به سرعت از مرز 30000 (سی هزار) میلیارد ریال در سال بالاتر می رود. این 30000 (سی هزار) میلیارد ریال بصورت مستقیم برای امور فرهنگی در سال هزینه می شود. یک سری دستگاه های دیگر هم بصورت غیرمستقیم برای فرهنگ هزینه می کنند از جمله بسیج، سپاه پاسدارن، اداره جات سیاسی - عقیدتی، شهرداری ها و غیره. اگر همه این هزینه هایی که صرف امور فرهنگی می شود جمع آوری شود، رقم واقعی خیلی بیشتر از 30000 (سی هزار) میلیارد ریال در سال خواهد شد.

بحث بر سر آن نیست که آیا مردم راضی هستند از مالیاتی که می پردازند و از درآمد کشور این همه برای تبلیغات و امور فرهنگی هزینه شود. بحث بر سر آن است که رقم رسمی 30000 (سی هزار) میلیارد ریال تقریبا 5 برابر بودجه رسمی سالیانه وزارت ارشاد می باشد. (کل بودجه سالیانه وزارت ارشاد بعلاوه تمامی نهادهای وابسته به آن در حدود 6000 میلیارد ریال می باشد). این فقط 5 برابر بودن بودجه نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی نیست که شگفت انگیز است. وزارت ارشاد و زیرمجموعه های وابسته به آن هر یک ریالی که هزینه می کنند با حساب و کتاب بوده و به دستگاه های نظارتی از جمله مجلس پاسخگو هستند. در حالیکه بسیاری از نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی، به هیچ دستگاه و ارگانی در قبال نحوه هزینه ها و مخارجاتشان موظف به پاسخگویی و حساب پس دادن نیستند.

علیرغم همه اینها، جناب آیت الله سیداحمد خاتمی؛ بنده یکبار ندیدم که جنابعالی یا سایر ائمه جمعه بعلاوه سایر منتقدین فرهنگی دولت به سروقت این نهادها بروند و محض خالی نبودن عریضه هم که شده یکبار از صداوسیما، شورایعالی انقلاب فرهنگی، یک دوجین دستگاه ها و نهادهای تبلیغاتی، شورایعالی حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و ... توضیح بخواهند که در برابر آن 30000 (سی هزار) میلیارد ریالی که از بیت المال می گیرند، کدام گام جدی و اصولی را برای رشد، گسترش و ارتقاء فرهنگ کشور برداشته اند؟ اگر وضع فرهنگ کشور آنگونه که حضرتعالی معتقدید خراب است، چرا فقط ارشاد و قوه مجریه می بایستی پاسخگو باشند و جنابعالی حاضر نیستید بالاتر از گل به آن 26 نهاد دیگر که 5 برابر ارشاد بودجه شان است و به احدی هم پاسخگو نیستند تذکری بدهید و چیزی بفرمائید؟ اگر هم به آنان انتقادی ندارید چون کارشان را درست انجام داده اند، پس خیلی هم وضع فرهنگی کشور نمی تواند آنگونه که می فرمائید آشفته و نابسامان باشد.

شخصاً از جنابعالی و سایر منتقدین فرهنگی دولت ممنونم چون حملات و انتقادات شما سبب طرح مسائلی گردید که تا قبل از آن مطرح کردنی بنظر نمی رسیدند. /ح


صادق زیباکلام
یازدهم خرداد یکهزار و سیصد و نود و سه»



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/03/24 - 15:19
0
0
ایرادهای زیبا کلام نسبت به هزینه شدن بودجه های نهاد های فرهنگی کاملا منطقی است.
اما اینکه می گوید امور فرهنگی ربطی به دولت ندارد حرف درستی نیست.
چون خود رییس جمهور در تحلیف خود به قرآن سوگند یاد می کند که پاسدار مذهب رسمی کشور - تشیع حقه اثنی عشری - باشد و این سوگند هیچ معنایی جز نقش مستقیم رییس جمهور در فعالیتهای دینی و فرهنگی ندارد.

آقای زیبا کلام باید بداند که کاستیها و اهمال های نهادهایی مانند آنها که اسم آورد اصلا چیزی از ضعف های رییس جمهور را نمی پوشاند.

اتفاقا نقش رییس جمهور در امور فرهنگی مهمتر از آن نهاد ها است.چرا که عملا این رفتارهای فرهنگی دولت است که در جامعه تبدیل به گفتمان غالب می شود و الناس علی دین ملوکهم. اگر رییس جمهوری خوی اشرافی و بی مبالاتی فرهنگی و اباحه گری را باب کند حتی بهترین دستگاههای تبلیغ دینی نمی توانند اثر سوء رفتارهای دولت بر زندگی مردم را خنثی کنند.

به قول رهبری :
د: « واقعاً «النّاس على دین ملوکهم». ملوک در این‏جا به معنى پادشاهان نیست که بگوییم ما پادشاه نداریم؛ نه، ملوک شماها هستید؛ النّاس على دین ماها.

در یکى از تاریخ‏ها خواندم زمانى که ولیدبن‏ عبدالملک خلیفه شده بود، چون خیلى اهل جمع‏ کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتى بود، مردم کوچه و بازار وقتى به همدیگر مى‏رسیدند، مکالماتشان از این قبیل بود: آقا! فلان لباس را آوردند، شما خریدید؟ آقا! فلان نگین را فلان کس آورده، شما خریدید؟ یعنى مردم همه‏ اش راجع به خرید و فروش وسایل و اشیاء زینتى و امثال اینها حرف مى‏زدند.

بعد از ولید، سلیمان‏ بن‏ عبدالملک خلیفه شد. او اهل ساختمان‏سازى بود و به کاخ‏سازى و ساختمان‏سازى خیلى عشق مى‏ ورزید. این مورخ مى‏گوید مردم حتّى وقتى براى نماز به مسجد مى‏آمدند، یکى مى‏گفت: آقا! شما کار ساختمانىِ منزلتان را تمام کردید؟ دیگرى مى‏گفت: آقا! شما فلان خانه یا زمین را خریدید؟ دیگرى مى‏گفت: آقا! شما آن دو اتاق را اضافه کردید؟ حرفهایشان همه از این قبیل بود.

بعد از این دو نفر، عمربن‏ عبدالعزیز آمد. او اهل عبادت بود. مورخ مى‏گوید مردمِ کوچه و بازار وقتى به هم مى‏رسیدند، یکى مى‏گفت: آقا! راستى شما دیروز دعاى ماه رجب را خواندید؟ دیگرى مى‏گفت: آن دو رکعت نماز را خواندید؟ بنابراین رفتار ماها یک تأثیر قهرى در رفتار مردم دارد. » (بخشی ازبیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان نظام آبان ۱۳۸۳)
1393/03/18 - 09:37
0
0
بابا اینها نمیخوان قبول کنن که مردم(18میلیون نفر) دست رد به سینه حزب پایداری و امثال احمدی نژاد و جلیلی زدن....تو توهم بسر میبرن....دارن عقده گشایی میکنن.......درد دلشون شده........دیگه دستشون ... کوتاه شده......درد...دارن......درد ....دادن دارن.......
1393/03/16 - 22:45
0
0
خدمت بچه حسین آباد یه سوال دارم از چه نظر میگید هیچ استانی استاد زیباکلام راه نداده؟؟!!!
استادی که در کمتر دانشگاهی مناظره یا سخنرانی نداشته
1393/03/16 - 14:52
0
0
جامعه اسلامی باید قدر اساتیدی چون استاد صادق زیباکلام را بداند و انتقاددات سازنده این عزیزان را بررسی و نسبت به اصلاح برخی تفکرات غیر همسو با دین مبین اسلام و حرکت در مسیر اصلی اسلام و انقلاب تاکید نماید .
1393/03/15 - 22:30
0
0
سلام جناب خسروی من هم به نوبه خودم از توضیح شما و دغدغه ای که بیان فرمودید تشکر میکنم ، من هم شما را نمیشناسم ولی با آشنایی که از این سایت و حاج اکبر صابری دارم قطعا" یکی از دغدغه های ایشان و امثالهم که که برای این انقلاب در عرصه های مختلف جانفشانی کرده اند و این مهم یقینا" بر شما نیز پوشیده نیست ، و دغدغه شما بزرگواران هم هست همان گام نهادن در صراط مستقیم الهی و خط و مشی امام و رهبری است که باید با هوشیاری و تدبیر دور از احساسات و انحرافات انجام شود تا به وحدت در بین دلسوزان انقلاب و جامعه بیانجامد . موفق باشید
1393/03/15 - 03:33
0
0
با سلام
در جواب جوابیه دوست ندیده خودم جناب آقا یا سرکار خانم شفیعی عزیز و محترم . 1-کمی با تامل بیشتر اگر دقت بفرمایید اختلاف دیدگاه در بچه حسین آباد با بنده از زمین تا آسمان است 2- هم درمورد آقای زیبا کلام و هم در باره ی خط و مش انحاد جنوب و آقای صابری عزیز و دوست داشتنی لازم است که به عرض برسانم که به هیچ وجهی نمی توان تفکیک آرا را بین آن عزیزان گرانقدر و بنده حقیر (حد اقل در نامه آقای زیبا کلام به آقای احمدخاتمی) متصور شد. 3- درضمن استاد صابری بنده حقیر را نمی شناسند ولی بنده ایشان را در نوع خط مش و عقیده در اتحاب جنوب گرانمایه، می شناسم و ایشان در این مسیر پر رهرو گامهای پر برکتی نهاده اند و می نهند و بنده هم با چنین اندیشه ای دست و پنجه نرم می کنم مرید ایشان و هم مسلکان ایشان مانند آقای زیبا کلام که الحق کلامش گوهر نابست، هسنم و در محضر ایشان اگر لایق باشم اندک شاگردی انجام می دهم—دوست عزیز مجددا عرض می نامیم که دقیقا بنده اگر گفتم اقای زیبا کلام به عمد یا سهودر لیست خود اسامیی را فراموش کرده دقیقا در راستای همان سخنان بسیار دلسوزانه و شجاعانه ایشان است و اگر بنده حقیر با توجه به نوع نگارشم به اتحاد جنوب گفته ام (چقدر راست میگویی؟ و چقدر فراغ از جاه طلبی هستی ؟) دقیقا در راستای همان راست گویی و فارغ از جاه طلبی این نشریه گرانسنگ و شجاع است که به نوعی به ایشان هم القاء میشود که آن پیگ گویا و وزین تا زمانی که در این مسیر راستینش قدمهای استوارش را بر می دارد در دل مردم، مصلح و اصلاح طلب و آرمان خواه، جای دارد. یعنی اینکه ای عزیزان فرزانه، این اسلوب راستگوییتان و تهی از جاه طلبی شماهاست (این ویژگیها سترگ ، سالیانیست که هویدا و آشکارست) که ما را بخود جذب کرده ، خدای نکرده، عواملی یا مسائلی باعث کمرنگ شدن راه پر مخاطبتان نشود انشاء الله سایه همه مخلصان با ایمان مستدام باد.
( اهداف کلی انقلاب در یک شعار با بیش از90 درصد آرا نمود دارد- استقلال ، آزادی ، جمهوری و اسلامی ) دوست عزیز و عزیزان محترم، سوال اینجاست که چند درصد به اهداف انقلاب رسیده ایم و چه کاری برای تحقق آنها انجام داده ایم؟
1393/03/13 - 15:12
0
0
درود بر استاد زیباکلام ،‌یک استاد دانشگاه باید شجاعت بیان واقعیات را داشته باشد تا خدای ناخواسته دوباره شاهد تشکیل یک جریان انحرافی و ضربه به انقلاب و کشور نباشیم . عالم بی عمل مثل زنبور بی عسل است . باید تمام اساتید دانشگاه نسبت به اظهارات مسئولان و کسانی که تریبونها را در اختیار دارند احساس مسئولیت کنند تا نظام از چهاچوب اسلامیت و عقلانیت خارج نشود . انشاء الله /ج
آقای خسروی و بچه حسین آباد که منتقد اتحاد جنوب و یا استاد زیباکلام هستید ، واقعا" اینقدر نامه یک استاد دانشگاه که همه با واقعیت و با دلیل برهان نگاشته شده شما را ناراحت کرده که خیلی راحت به خودت اجازه میدهی به مسئولان دلسوز و شجاع و فهیم اتحاد جنوب توهین کنی؟ اگر انسان جایز الخطا و یا ممکن الخطا است ،‌امکان ندارد یک امام جمعه خطا کند ؟؟؟ اگر نقدی دارید بهتر است منصفانه و از روی خیر خواهی باشد تا غرض شخصی با یک جریان و یا گروه سیاسی ! کیست که نداند تخریبی که احمدی نياد در حوزه فرهنگ در این کشور انجام داد هیچ زلزله ای نمی توانست این همه خسارت ببار آور ! بدتر از همه بی اعتمادی و خدشه دار شدن اعتماد مردم به نظام بود که کم ضربه ای نبود ! کمی منصف باشیم تا خدا هم با منصفانه رفتار کند . والسلام
1393/03/12 - 02:52
0
0
ای اتحاد جنوب که تا حدودی زبان نقد منصفانه ی جنوبی، چقدر راست میگویی؟ و چقدر فراغ از جاه طلبی هستی ؟«ببخشید مرا» نقد کن و نترس دفاع کن از ملت وخواسته اکثریتی و شجاع باش و بیاب توانمندان واقعی و محق را که به نسل جدید هایمان بشناسانند منشاء و علت انقلاب را. منتقد باش و انتقاد پذیر و هرگز مخرب مباش که در تخریب هیچ کس پیروز نیست مگر کسانی که از آب گل آلود ماهی میگیرند مخصوصا ماهی های بزرگ و حتی ماهی های سیاه کوچولو و بهوش باشیم که دود این تخریب به چشم امت می رود . منه بنده حقیر سر پا تقصیر نه از روی آگاهی و تدبر ، بلکه بغایت بر حسب نیاز و احتیاج وجودیم (که خالق ما، انسانها را ناقص و محتاج از هر جهت ساخته که همین امر ، اولین ویژگی و فاکتور برای جستجو و گام نهادن در ره کمال است) چنین تقاضایی را نه جسورانه بلکه محتاجانه از آن زبان شاید گویا دارم. شاید بفرمایید که ای محتاج، احتیاجت را از آن غنی رحیم و رحمان طلب کن، ( ای علی : سر به آسمان می کنی و گاه در چاه ، چون اوست همان جا ) کاملا حق می فرمایی گر چنین نکنم بنده نیم. و اما شاید آن صابر علیم و توانا ، منظورم ، خالق من و تو ، پیک تو را کرده وسیله ی گویای ما ، گر او خواهد و ما باشیم سزاوار . انشاءالله/ج
1393/03/12 - 01:16
0
0
با تشکر از استاد گرانقدر مان صادق زیباکلام که با شناخت و اطلاعات لازم به دفاع از دولت تدبیر و امید مردم ایران پرداخته و در این راه ای کاش افرادی دیگری هم بودن که درصدد دفاع از انقلاب 57بر حق ملت ایران بر می خواستن. ای کاش کسانی بودن که شجاعانه علت بوجود آمدن انقلاب را به حقیقت بیان می کردند و علت سقوط سلطنت مستبد و طغیان گر و تمامیت خواه شاه ایران را به چالش می کشید و ای کاش دوباره بر می گشتیم و مروری تازه بر خواسته های مشروع ملت شریف ایران در دگرگونی های آن زمان داشتیم.
در ضمن جناب استاد معزز در لیست خود چندی را از قلم به عمد یا سهو انداخته و اونهم تولیت های آستان های مقدس مان. /ج
1393/03/11 - 23:40
0
0
بسیار بسیار عالی ، منطقی و منصفانه بود/ج
1393/03/11 - 21:19
0
0
زیبا کلام را هیچ استانی راه نداد بجز بوشهر مسئولین استان بوشهر برای اصلاحات چه خود شیرینیها که نکردند/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...