امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 دي 1392 - 16:28
اکران اختصاصی یک فیلم برای روزنامه نگاران و اهل قلم؛

سالها بعد و در سال 88 «بالابان» را برای فیلم بلند تلویزیون تعریف کردیم اما گفتم که این قصه قابلیت اکران سینمایی را نیز دارد، بعد از موافقت صدا و سیمای بوشهر کار ساخت آن شروع شد که مورد حمایت صدا و سیما قرار گرفت و در حد بودجه  موجود در استان از آن حمایت شد، گرچه کار ساخت این فیلم با مشتقات زیاد و سختی کار همراه بود و برای همین هم کار ...

اتحاد جنوب: فیلم سینمایی «بالابان» ساخته سیدرضا صافی به طور اختصاصی برای روزنامه نگاران و اهل قلم بوشهر به نمایش درآمد. بعد از نمایش این فیلم در سینما کانون، جلسه بررسی این فیلم با اجرای پیمان زنده بودی و با حضور ایرج صغیری بازیگر این فیلم و رضا صافی کارگردان آن برگزار شد.

به گزارش اتحاد جنوب؛ در پایان این فیلم که به دعوت نشریات مستقل بوشهر به نمایش درآمده بود، رضا صافی کارگردان فیلم بالابان درباره سابقه هنری خود گفت: از سال 65  دوربین و سیما و عکس و قاب فیلم را در سینمای جوان تجربه کردم و با تولید فیلم های مستند و کوتاه وارد این عرصه شدم، در دهه 70  چند کار تلویزیون کوتاه  در سیمای بوشهر انجام دادم و همچنین سریال قصه های عباس و یونس  را در سیمای بوشهر به نمایش گذاشتم. در سال 88 و 89 اولین فیلم سینمایی خود به نام بالابان را ساختم.

 

 

 

 طرح اولیه بالابان

وی درباره چگونگی طرح اولیه این فیلم گفت: داستان اولیه از سوی منصور لاوری در سال 76 تعریف شد که البته در آن سالها قابلیت تبدیل به فیلم سینمایی در صدا و سیمای بوشهر وجود نداشت و آن زمان امکانات ساخت این فیلم سینمایی نبود. سالها بعد و در سال 88 «بالابان» را برای فیلم بلند تلویزیون تعریف کردیم اما گفتم که این قصه قابلیت اکران سینمایی را نیز دارد، بعد از موافقت صدا و سیمای بوشهر کار ساخت آن شروع شد که مورد حمایت صدا و سیما قرار گرفت و در حد بودجه  موجود در استان از آن حمایت شد، گرچه کار ساخت این فیلم با مشتقات زیاد و سختی کار همراه بود و برای همین هم کار فیلمبرداری آن سه ماه به طول انجامید .

 

 

وی درباره نماهای باز و طبیعی فیلم گفت: لوکیشن های فیلم در محیطی طبیعی است، شرایطی سخت و خشن طبیعی امکانات خاص خود را می طلبد و برای همین بر سختی کار افزوده شد و نماهای فیلم که شامل بیابان و کوه و دریاست طبیعی است و بازسازی نشده است. کار در طبیعت برای فیلم سینمایی دشواری های خود را دارد و خصوص کار فیلم سینمایی بر روی دریا یک پروژه سخت و پیچیده است. علاوه بر این استفاده از کارکتر حیوان در فیلم، خود مشکلات دیگری را به همراه دارد و یکی از عوامل عمده که باعث شد تا فیلمبرداری سه ماه طول بکشید استفاده از کارکترهای حیوانی بود که وقت زیادی گرفت. 

 
فیلمی بدون بازیگر مشهور

کارگردان فیلم بالابان درباره بازیگران این فیلم گفت: پشت کار هیچ اسم شناخته شده و چهره های مرکز نشینان نبود و از این رو اجحاف ورزی روی آن صورت گرفت ولی با این وجود موفقیت های زیادی بدست آمد و حتی توانست رتبه کیفی الف  را به دست آورد که اتفاق مبارکی بود. این فیلم با همه عوامل بومی، با فیلم ابراهیم حاتمی کیا رقابت کرد و آن را پشت سر گذاشت و رتبه الف گرفت.

 

رضا صافی درباره اکران عمومی این فیلم گفت: قرار بود سال گذشته فیلم بالابان اکران عمومی بگیرد و همه مراحل  را برای اکران هم زمان طی کرد اما مشکلی پیش آمد که وقفه افتاد و قرار شد از اول بهمن نخست در بوشهر اکران عمومی بگیرد و سپس با توجه به استقبال و فروش آن در بوشهر درباره اکران کشوری آن اقدام گردد، از این رو استقبال و فروش فیلم در بوشهر نقش مستقیمی دارد در اختصاص دادن تعداد سینماها به آن در سطح کشور. 

 

صافی درباره تهیه و ساخت فیلم بالابان گفت: به نظر من ساخت فیلم بالابان یک اتفاق بزرگ است و می توان گفت از لیگ برتر شدن شاهین هم اهمیت بیشتری دارد . بالاخره شاهین میلیاردی حمایت شد که باید می شد ولی ما در شرایطی که این فیلم را ساختیم که می توان گفت با گرسنگی و فقر و مشقت همراه بود  و توانستیم این موفقیت را کسب کنیم. 

 

 

 


اکران عمومی دو فیلم در یکسال از بوشهر

کارگردان فیلم بالابان با اشاره به نمایش فیلم تنهای تنهای تنها و فیلم بالابان در سینماهای کشور گفت: در یک سال دو فیلم از بوشهر بر روی پرده سینماهای کشور می رود که اتفاق بزرگی است. این دو فیلم در طی یکسال و به فاصله  کوتاه بر روی پرده سینماهای کشور می روند که این نشان دهنده قابلیت های هنری و فرهنگی استان بوشهر است.


بوشهر، شهری ویژه

در ادامه جلسه صغیری هنرمند پیشکسوت که در این فیلم نیز بازی نموده است، اظهار داشت: باید خوشحالیم را به خاطر توفیق و تلاش بچه های هنرمند بوشهر اعلام کنم که این آرزوی من است که دراین شهر، به چنین موفقیت هائی دست یابیم. من  بوشهر را به خاطر ارزشهای فرهنگی و تاریخی که در این شهر نهفته و رشد کرده، در میان شهرهای کشور ویژه و نمونه می بینم و در مقایسه این شهر با شهرهای بزرگ کشور همانند شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد و... که دارای جمعیت چند برابری و امکانات فراوان هستند، در می یابیم که با توجه به اندازه و امکانات بوشهر، این شهر خیلی بیشتر از اندازه خود رشد کرده  و جایگاه ویژه خود را در کشور نشان داده است. 

 

وی افزود: در هیچ شهری در این ایران عزیز و بزرگ، پیدا نشده شهری همانند بوشهر که با این همه عوامل بومی جرأت  کند پا پیش بگذارد و فیلمی را بسازد، نکته قابل تامل همین است که در ساخت این فیلم های سینمایی با همه عوامل بومی روبرو هستیم، کارگردان بوشهری، همه بازیگران بوشهری، مدیر فیلمبرداری بوشهر، موسیقی بوشهری و همه عوامل از همین شهر بوشهر هستند در حالیکه در شهرهای بزرگ با آن همه بودجه و امکانات، نتوانسته اند به این مهم در عرصه سینما و هنر برسند و این بوشهر است که توانسته به این موفقیت ها برسد.

 

وی با اشاره به فیلم های سینمایی و مستند هنرمندان بوشهری گفت: ما در فضای هنری کشور با کارهای هنرمندان بوشهری همانند عبدی پور، رامتین مرادی، فائقیان و رضا صافی و حسین صافی روبرو هستیم که در زمینه سینما و مستند کارهایشان نمونه عالی فیلم های مستند و سینمایی است.


  

مخاطبان خاص فیلم بالابان

در ادامه جلسه پیمان زنده بودی در خصوص مخاطب خاص این فیلم از رضا صافی سوال نمود که کارگردان فیلم بالابان در پاسخ گفت: من وقتی قصه و طرحی را شروع می کنم خیلی خودم را درگیر نمی کنم که چه کسی می خواهد آن را ببیند بلکه متاثر از فکر فیلم و قصه می شوم و به نوشتن فیلم نامه می پردازم، ولی فکر می کنم نگاه این فیلم به سوی نوجوان است چرا که شخصیت های اصلی نوجوانان هستند. ولی برای مخاطب عام  هم خوب است و با آن مشکلی ندارند. البته خیلی قصه کودکانه ای نیست ولی از نوجوان به بالا می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. 

 

در ادامه پیمان زنده بودی پیش بینی وضعیت اکران فیلم را با توجه به این که بازیگران چهره سینمایی کشور نبوده و با توجه به لهجه و مکان بومی، در گیشه جویا شد که رضا صافی گفت: سینما زبان مشترک است و ترجمه نمی خواهد، فیلم بالابان هم با توجه به این که کلام محور نیست و عمدتا حوادث هستند که موقعیت ها را تعریف می کنند و آن ها در حوادث شناخته می شوند، تصور می کنم که مخاطب هیچ مشکلی با آن نداشته باشد و این را در جشنواره های مختلف هم دیدم و حتی اگر جملاتی را هم متوجه نشدند، در روند حوادث چیزی را از دست نمی دهند.

 

 

 
 

پیش بینی بالابان در کیشه

صافی درباره پیش بینی خود از فروش این فیلم در گیشه ها گفت: سینما هنوز در ایران صنعت نشده است، بنابراین فاکتورهایی که در همه جهان در مورد فروش بحث می شود در ایران خیلی کار نمی کند و مسایل فرامتنی بیشتر تأثیر دارد و ممکن است ارتباطی به خود سینما نداشته باشد و بنابراین اقبال فیلم  به خیلی عوامل  دیگر بستگی دارد، بنابراین تبلیغات و رسانه می تواند نقش مهمی در فروش فیلم بازی کنند. من به بچه ها و هنرمندان بوشهر اعتماد کردم و بازیگر چهره در این فیلم نیست و البته این باعث شده که بازیها یکسان شود. فیلم بالابان در نگهداشتن مخاطب مشکلی ندارد بلکه مسئله آوردن مخاطب تا درب سینماست. 

 

در ادامه جلسه پیمان زنده بودی درباره تکرار پلان های طبیعت خصوصا از بالا در فیلم سوال نمود که صافی در پاسخ گفت: کارگردان در کار اول خیلی وسواس دارد ولی تکنیک نباید از چارچوب فیلم پا فراتر بگذارد و شاید این تصور به خاطر کمبود امکانات فیلمبرداری از بالا بان باشد، ولی حقیقت این که شرایط کار خیلی استاندارد نبود و به سعی و تلاش هنرمندان بوشهری این کارها انجام شد که البته به طور شفاف و صریح باید بگویم که همه این ها بر می گردد به مشکل بودجه، که در صورت تأمین اعتبار کافی همه این مشکلات را به راحتی می توان در ساخت فیلم حل کرد. 

 

 

 

  

 

 

نیاز بازیگران بوشهری به آموزش بیشتر

در ادامه جلسه پیمان زنده بودی به بازی خوب و روان بازیگران بومی فیلم اشاره نمود و بازی ایرج صغیری در نقش ناخدا عیوض را ستود و درباره پتانسیل هنرمندان بوشهری در بازیگری از استاد صغیری سوال نمود.

صغیری نیز گفت: من خودم شخصا  یا کاری را که نمی پسندم قبول نمی کنم و پیشنهادی می کنم که رد بشود، و بهانه می تراشم که نروم اما چیزی که پسندیدم به قول معروف سنگ تمام می گذارم. به خصوص این که من شناخت و علاقه خاصی به خانواده صافی دارم از این که گوشه ای از کار سیدرضا صافی را انجام می دادم خوشحال بودم. اما مسئله بازیگر در بوشهرمتاسفانه باید بگویم بازیگری که بها بدهد به کارش در بوشهر کم داریم، خیلی ها فکر می کنند که یک تئاتر را با یک هفته یا یک ماه می توانند بازی کنند در حالی که حداقل سه ماه زمان برای ارتباط با شخصیت در تئاتر نیاز است تا بتوان به شیوه مورد نظر رسید. متاسفانه بچه های بوشهر اهمیت کافی نمی دهند به بازیگری و نیازی به تعلیم و آموزش حس نمی کنند. حتی اگر تیپ هم خوب باشد باز نیاز به تعلیم و تمرین و مداومت وجود دارد و هنرمندان بوشهر باید این مسئله را درک کنند و دنبال کنند. اما در این فیلم خوشبختانه نقش ها و بازیگرها یک دست بودند چرا که آقای صافی با وسواس نقش ها را انتخاب کرده بودند. /س

منبع:نسیم جنوب



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...