امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 10 بهمن 1398 - 09:56
رئیس پلیس فتا استان بوشهر در گفتگو با اتحاد خبر:

اتحاد خبر: رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 82 درصد جرایم سایبری که برای آن در پلیس فتا با شکایت شکات، تشکیل پرونده شده مربوط به جرایم برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی یا همان سرقت اینترنتی و کلاهبرداری‌های اینترنتی هست که در اکثر این جرایم، لو رفتن رمز دوم حسابها زمینه سوءاستفاده مجرمین سایبری را...

اتحاد خبر – ثریا شیری: رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 82 درصد جرایم سایبری که برای آن در پلیس فتا با شکایت شکات، تشکیل پرونده شده مربوط به جرایم برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی یا همان سرقت اینترنتی و کلاهبرداری‌های اینترنتی هست که در اکثر این جرایم، لو رفتن رمز دوم حسابها زمینه سوءاستفاده مجرمین سایبری را فراهم کرده است.
به گزارش اتحاد خبر، سرهنگ مهدی قاسمی در گفتگو با اتحاد خبر از آسیب های فضای مجازی و راه های پیشگیری از آن ها می گوید.




اتحاد: رمز دوم یکبار مصرف چه تاثیری در پیشگیری از جرایم دارد که در چند ماهه اخیر، به صورت مستمر به مردم تأکید می شود که رمز دوم یکبار مصرف حساب های بانکی خود را فعال کنند؟


سرهنگ قاسمی: به‌علت افزایش استقبال عمومی از انجام فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنت، به دلایل مختلف از جمله سهل انگاری کاربران، درصد بسیار بالایی از جرایم سایبری شکل گرفته در کشور در همین حوزه اتفاق می‌افتد. برای مثال از ابتدای سال جاری تا این تاریخ در حدود 82 درصد جرایم سایبری که برای آن در پلیس فتا با شکایت شکات، تشکیل پرونده شده مربوط به جرایم برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی یا همان سرقت اینترنتی و کلاهبرداری‌های اینترنتی هست که در اکثر این جرایم، لو رفتن رمز دوم حسابها بوده که زمینه سوءاستفاده مجرمین سایبری را مهیا می‌کند. به همین منظور تدبیری اندیشیده شد که رمز دوم یکبار مصرف یا OTP ایجاد تا در کاهش شکل‌گیری این جرایم اثرگذار بوده و به‌علت یکبار مصرف بودن و انتخاب تصادفی رمز، امکان کپی آن برای مجرمین از بین برود. البته مردم عزیز استان دقت داشته باشند قبل از فعال‌سازی قابلیت رمز دوم یکبار مصرف، رمز دوم ایستا و قدیمی خود را حتما حذف کنند و جهت فعال‌سازی به سایت اصلی و دستگاه خودپرداز بانک عامل خود مراجعه کنند.


اتحاد: در بعضی موارد، مشاهده شده که در صورتی که مارت بانکی نزد صاحب کارت بوده اما از موجودی حساب کسر و به سرقت می رود، این اتفاق چگونه شکل می گیرد؟


سرهنگ قاسمی: در این موارد کارت حساب این عزیزان کپی یا به اصطلاح اسکیمینگ شده و مجرمین سایبری با استفاده از دستگاه اسکیمر نصب شده در ورودی دستگاه خودپرداز یا پایانه فروشگاهی، اطلاعات کارت آنها را کپی و بر روی کارت خام منتقل و در ادامه موجودی حساب‌ها را به‌سرقت برده‌اند. در خیلی از موارد نیز افراد در هنگام استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا دستگاه پایانه فروش بی سیم، کارت را به فروشنده داده تا عملیات پرداخت وجه را انجام دهند و یا شماره رمز کارت را به فروشنده اعلام می‌کنند که در هر دو صورت امکان سرقت از حساب خود را برای مجرمین سایبری تسهیل می‌کنند.

اتحاد: آیا در استان بوشهر هم چنین اتفاقی افتاده است؟


  بله، در استان بوشهر نیز در برخی موارد شاهد تشکیل اینگونه پرونده‌ها هستیم ،هر چند اکثر این هم استانی‌ها در طول مسافرت های برون استانی و در بین مسیر یا شهرهای مقصد ،قربانی این جرم شده و کارت آنها کپی شده ولی در همین هفته گذشته، یک قطعه دستگاه اسکیمر بر ورودی دستگاه خود پرداز یکی از عابر بانکهای شهرستانهای جنوبی استان توسط مجرم سایبری نصب که خوشبختانه با هوشیاری یکی از شهروندان، این موضوع به کارکنان بانک مربوطه اعلام و دستگاه مذکور جمع‌آوری شد که از همین جا از این دقت نظر شهروند مسئولیت‌پذیر و هوشیار قدردانی می کنم.


اتحاد: آیا هنوز هم کلاهبرداری به شیوه کشاندن افراد به پای دستگاه های خودپرداز تحت عناوین مختلف در استان ما هم اتفاق می افتد یا موضوع خاتمه پیدا کرده است؟


سرهنگ قاسمی: علیرغم توصیه‌ها و هشدارهای مکرری که از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه می‌شود بازهم شاهد هستیم که در قالب برنده شدن در جشنواره، قرعه کشی های مختلف، پرداخت وجوه و اعتبارات خاص، هزینه حمل و پست جوایز و کالاهای اهدایی و... تعدادی از هم استانی‌های عزیز فریب این کلاهبرداران را خورده و به دستگاه خودپرداز بانک‌ها هدایت و کلاهبرداری تلفنی محقق و موجودی و سرمایه حساب آنها در اختیار کلاهبرداران قرار می‌گیرد. بارها همکاران پرتلاش ما در مجموعه پلیس آگاهی استان اعلام داشته‌اند برای واریز کردن هر وجه به حساب افراد، تنها کافی است شماره کارت یا حساب به واریز کننده اعلام شود و نیازی به مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز نبوده و یا جهت اطلاع از نتیجه هر قرعه کشی باید به سایت رسمی آن سازمان یا ارگان مراجعه کرد ولی باز هم مالباختگان به تماس‌ها و پیامک‌های مشکوک پاسخ داده و فریب این کلاهبرداران را می‌خورند که امیدواریم بعد از این توجه بیشتری به این توصیه‌ها داشته باشند.

اتحاد: اغلب در گروه‌های مجازی شبکه های اجتماعی، مشاهده می‌کنیم که مطالب مختلفی در خصوص افراد یا مسئولین منتشر می شود و در ایام نزدیک به انتخابات نیز این موضوع بیشتر دیده شده و به‌نظر می رسد که اکثراً منبع موثقی ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟


مشاهده شده که کاربران فضای مجازی بدون اطلاع از صحت وسقم یک خبر یا مطلبی خصوصاً در زمان بروز حوادث و اتفاقات در سطح جامعه، اقدام به انتشار آن در شبکه های اجتماعی کرده و یا به آن استناد و به راحتی براساس آن تصمیم گیری می‌کنند. برای مثال اعمالی را برخلاف حقیقت و بدون تحقیق، به‌عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام های رسمی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت داده که این امر در مواقع خاص باعث تشویش اذهان عمومی یا حداقل خدشه‌دار نمودن شخصیت و آبروی خانوادگی و اجتماعی آن فرد می شود. علاوه بر اینکه در اسلام بارها بر حفظ آبروی مؤمن تأکید ویژه شده، در قانون جرایم رایانه ای نیز برابر ماده 18، دارای وصف مجرمانه بوده و برای آن افزون بر اعاده حیثیت، مجازاتی شامل حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است. در ایام انتخابات این موضوع یک مقدار پررنگ‌تر می شود و در بعضی موارد کاربران بدون داشتن منظور و نیت خاصی، مرتکب این عمل مجرمانه می‌شوند که از هم استانی‌های گرانقدر درخواست داریم تا از بازنشر اینگونه مطالب خودداری کنند و چه بسا انتشار یک مطلب  دروغین باعث زیر سؤال بردن آبروی یک فرد و خانواده‌اش شده و حتی زحمات و تلاشهای ارزشمند سازمان‌ها و اشخاص را خدشه‌دار کند.


اتحاد: آیا اقدامات خاص و جدیدی در حوزه آموزش و هشدارهای پیشگیرانه از آسیبهای فضای مجازی در این دو ماهه اخیر داشته اید که برای خوانندگان توضیح دهید؟


سرهنگ قاسمی: یکی از اولویت‌های اساسی همکارانم در پلیس فتا استان، ارتقاء آگاهی عمومی کاربران فضای مجازی با آسیب‌های این حوزه و ارایه راهکارهای پیشگیرانه بوده و هست و در همین راستا با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف تلاش داشته‌ایم اقدامات هدفمند و مؤثری را پس از نیازسنجی و تعیین جوامع هدف اجرایی کنیم. برای مثال در یکماهه اخیر با همکاری مرکز افتا ریاست جمهوری مستقر در استان، کتابی تحت عنوان سایبان طراحی، تولید و به چاپ رساندیم که در مراسم اختتامیه رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج از آن رونمایی شد و به امید خدا در طول سال و در حین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در اختیار مردم عزیز استان قرار خواهد گرفت. یک جلد کتاب نیز به صورت تصویر مفهمومی ویژه مقطع تحصیلی متوسطه اول با همکاری سازمان فاوا شهرداری بوشهر به چاپ رساندیم که به همان شکل توزیع خواهیم کرد. چند قطعه کلیپ و موشن گرافی هشدار و آموزشی را با استفاده از صدای هنرمندان خلاق صداوسیمای مرکز بوشهر با گویش تقربا بومی، صداگذاری کرده‌ایم و در حال انتشار آن در فضای مجازی و از طریق رسانه ها از جمله صداوسیما هستیم. البته باید اشاره کنم ایجاد امنیت در فضای مجازی وظیفه تعداد زیادی از ارگان‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی هست که به امید خدا با عزم عمومی، این مهم به‌صورت کیفی محقق خواهد شد.

اتحاد خبر: اگر صحبت پایانی دارید بیان کنید؟


سرهنگ قاسمی: مردم عزیز استان یقین بدانند که هر فضا و زمانی که حضور پلیس در جهت ایجاد امنیت، ضرورت داشته باشد، با افتخار در کنار آنها خواهد بود ولی وقتی این آموزش‌ها در پیشگیری از جرایم و آسیب‌های فضای مجازی مؤثر خواهد بود که همراهی فعالانه مردم را نیز شاهد باشیم و امیدواریم هم استانی های گرانقدر پلیس فتا را در راستای امنیت پایدار در فضای مجازی یاری دهند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1398/11/10 - 21:14
0
0
احسنت به سایت خبره ی اتحاد خبر
1398/11/10 - 17:01
0
0
اگر گردن چند نفر از این مجرمان از ته پرانده می شد قسم می خورم کسی جرأت همچین کاری به خود نمی داد. مسئولان ذیربط خیلی ضعیف عمل کرده اند و نتوانسته اند از حقوق مردم به نوبه خود صیانت کنند
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...