امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 11 دي 1398 - 15:20
گفتگوی اتحاد خبر با زوج پرستار:

اتحاد خبر:به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار به سراغ زوج دوست داشتنی ساکن عسلویه رفتیم. یاسر شمشیری و اطهر فرحمندی هر دو 31 ساله با تحصیلات کارشناسی پرستاری و با هفت سال سابقه هستند، یاسر متولد شهر جویُم لارستان استان فارس است و در حال حاضر در بخش اورژانس بیمارستان تأمین اجتماعی حضرت نبی اکرم(ص) عسلویه ....

اتحاد خبر – ثریا شیری: ولادت حضرت زینب(س) در روز پنجم جمادی الاولی در تقویم قمری، به روز پرستار در تقویم شمسی نیز نامگذاری شده است. علت این تقارن و نامگذاری به صبوری و تحمل درد و رنج حضرت زینب(س) و پرستاری از حضرت زین العابدین(ع) و دیگر بیماران کربلا بر می گردد.
نام پرستار را که می شنویم ناخودآگاه واژه های صبر و استقامت و مهربانی در ذهنمان نقش می بندد. گویا این کلمه به تنهایی معنابخش هزاران کلمه دیگر است. پرستاران کسانی هستند که دلگرمی می بخشند و صبوری می کنند و بدون اینکه کسی از درد و رنج هایشان مطلع شود مرهمی بر درد و رنج های دیگران می شوند.

 


آنها را از تلاش و فعالیت های شبانه روزیشان می شناسیم، همان هایی که از تمام توان خود استفاده می کنند و حتی در اوج خستگی لبخند زدن را فراموش نمی کنند.
به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار به سراغ زوج دوست داشتنی ساکن عسلویه رفتیم. یاسر شمشیری و اطهر فرحمندی هر دو 31 ساله با تحصیلات کارشناسی پرستاری و با هفت سال سابقه هستند، یاسر متولد شهر جویُم لارستان استان فارس است و در حال حاضر در بخش اورژانس بیمارستان تأمین اجتماعی حضرت نبی اکرم(ص) عسلویه مشغول به کار است. اطهر نیز در بخش بستری همان بیمارستان مشغول به فعالیت است. آنها در محیط کار با همدیگر آشنا شده و در سال 95 زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند، حاصل ازدواج آنها دختری یک سال و چهارماهه به نام ویانا است.
در ادامه گفتگوی ما را با این زوج سخت کوش ساکن عسلویه می خوانید...
اطهر فرحمندی دلیل پرستار شدنش را علاقه به رشته های پیراپزشکی می داند و می گوید: بین چند انتخابی که در زمینه رشته های پیراپزشکی داشتم در رشته پرستاری قبول شدم، پرستاري قبل از اينكه يك شغل باشد يك عشق است كه اگر عاشقش نباشي خدمتگزار خوبي نيستي.
یاسر اما وارد شدنش به حیطه پرستاری را لطف الهی می داند و می گوید: قبل از اینکه پرستار شوم، هیچ وقت حتی بیمارستان را از نزدیک ندیده بودم. به نظرم پرستاری تک تک لحظاتش خدمت به خلق و خدمت به همنوع است و این حس رضایت بخش را دوست دارم.



می‌پرسم: مهمترین عامل در ارتباط بین پرستار و بیمار را در چه می‌دانید؟
یاسر معتقد است: مهمترین عامل مهربانی و خوشرویی است چون بیمار تنها چیزی که توقع دارد این است که با حس مهربانی و عطوفت درک شود و بنظرم این باعث میشود که بیمار احساس کند در تمام طول درمان یک نفر همیشه مثل سنگ صبور کنار او ایستاده است و همین بودن در کنار بیمار باعث میشود که او روند درمان را راحت تر تحمل کند.
اطهر هم اخلاق و خوشرویی بخصوص در برخورد اول را مهمترین عامل می داند و معتقد است: چون باعث ايجاد حس اعتماد می شود و بیمار راحت تر و بي پرده تر مشكلاتش را با پرستار در ميان ميگذارد.

پرستارانی که ساعات زیادی در طول شبانه روز در حال خدمت و کمک به بیماران هستند و باید با خوشرویی و مهربانی در برابر بیماران ظاهر شوند و همواره صبر و تحمل زیادی از خود نشان دهند، بدون شک در زندگی شخصی و روزمره خود نیز این صبر و شکیبایی جزیی از وجودشان می شود و راحت تر با مشکلات و سختی های زندگی شخصی روبرو می شوند و این از بارزترین نکات مثبت پرستار بودن است، حرف مرا با پاسخ هایشان تایید می کنند. اطهر می گوید: حس ميكنم چون هم من و هم همسرم پرستار هستيم خيلي زندگي شخصي ما تحت تأثير قرار ميگيرد و تأثير مثبتي كه این شغل بر زندگیمان داشته این است که فكر ميكنم از ما انسان هايي صبورتر و محكم تر ساخته كه خيلي از مشكلات  را به نسبت گذشته راحت تر پشت سر ميگذاريم، هوشمندانه تر حل ميكنيم و خستگی طرف مقابلمان را بهتر درک می کنیم.
"فداکاری و انسان دوستی و صبر و حوصله را در ما تقویت می کند"، این را یاسر می گوید و ادامه می دهد: پرستاری باعث می شود همه انسان ها سوای از دین و جنس و نژاد و رنگ و مذهب برایت یکسان باشند و هیچ تبعیضی از هر نظر معنایی نداشته باشند.


اما بدون شک این شغل پر مشغله که انرژی زیادی را در طول روز از آن ها می گیرد اثرات منفی خاص خودش را هم دارد، یاسر محدودیت حضور در زمان های خاص در جمع خانواده را از تاثیرات منفی شغل خود می داند اما اطهر می گوید: به دلیل اینکه در محیط کاری هر روز شاهد درد کشیدن انسان ها هستیم، از لحاظ روحی درگیر می شویم و نسبت به افرادی که شغل دیگری دارند کمتر احساس شادی می کنیم.

پرستاری هم مانند همه مشاغل دیگر سختی ها و مشکلات خاص خودش را دارد، از هر دو می خواهم مشکلاتی که پرستاران با آن ها دست و پنجه نرم می کنند را بگویند، یاسر معتقد است مشکلات پرستاران بیشتر به دیده نشدن جایگاهشان و زحماتی که می کشند، برمی گردد. می گوید: این حرف من تنها نیست و حرف جامعه بزرگ پرستاران است، متاسفانه طرح مبتنی بر عملکرد به درستی اجرا نمی شود و پرداخت های حق و حقوق و کارانه خیلی از پرستاران مدت هاست به تعویق افتاده است.
اطهر هم دل پری دارد و می گوید: فشار كاري و كمبود نيروي كار، مشكلات مالي و درآمد كم به نسبت حجم زياد كاري كه انجام ميدهیم بخصوص در اوضاع اقتصادي  حال حاضر، دير بازنشسته شدن با وجود اينكه پرستاري جزو مشاغل سخت هست و ٢٥ سال كار، بسيار فرسودگي شغلي به خصوص براي خانم ها به همراه دارد.

با وجود این خستگی ها و مشکلاتی که شغل پرستاری برای پرستاران دارد، اما وقتی از اطهر و یاسر می پرسم که آیا از اینکه شغل پرستاری را انتخاب کرده اند، پشیمان هستند؟ هر دو می گویند: خیر.
اطهر ادامه می دهد: : من شغلم را با تمام سختي هایش دوست دارم و از انتخاب این شغل پشيمان نيستم. شايد گاهي به خاطر خستگي ها و محروم بودن از يك زندگي عادي و منظم و به دليل شيفت در گردش، حضور نداشتن در جمع فاميل و دوستان در خيلي از مناسبت ها و مراسم ها با خودم بگویم اگه پرستار نبودم شايد زندگي راحت تري داشتم اما وقتي يك بيمار بعد از يك شيفت شلوغ به من لبخند ميزند و دعاي خيرش پشت و پناه من ميشود همه سختي های این شغل را فراموش ميكنم و با خودم می گویم قطعأ خداوند من را دوست داشته كه در اين جايگاه هستم و به خاطر حرفه اي كه دارم خدا را شكر ميكنم.
یاسر نیز با وجود ناملایمتی هایی که به این شغل می شود و معتقد است دیدگاه و جایگاه خوبی برای پرستاری وجود ندارد، باز هم از انتخاب این شغل پشیمان نیست و اضافه می کند: من از شغلم راضی هستم، وقتی بیماری هنگام ترخیص از ته دل برای ما آرزوی سلامتی و تشکر می کند با هیچ چیز قابل مقایسه و معاوضه نیست. قطعا انسان در هر شغلی گاهی ممکن است حس پشیمانی را تجربه کند بخصوص در مواقعی که ما پرستاران مورد بی احترامی همراه بیمار یا مراجعه کننده ای قرار میگیریم یا وقت هایی که دوست داریم مثل بقیه اعضای خانواده کنار خانواده باشیم و نمیتوانیم، احساس پشیمانی و تردید می کنیم اما اگر شغلمان  را دوست داشته باشیم و درک خوبی از کارمان داشته باشیم ، میتوانیم همه این مشکلات را حل کنیم و پشت سر بگذاریم.



پرستاری در زمینه هایی شبیه مادری کردن است، یا می توان اینگونه بیان کرد که پرستاری یکی از هزاران ویژگی های خوب و ارزشمند مادران است، مادر بودن یا پرستار بودن یعنی مجموعه ای از ویژگی های مثبت شخصیتی، یعنی دلسوزی از ته دل، یعنی تلاش کردن برای حال خوش دیگران. همانطور که یاسر معتقد است: از خود گذشتگی، صبر، ایثار، حوصله، دلسوزی و مهربانی از ویژگی های ضروری یک پرستار است و می گوید: به نظر من خوش رویی و مهربانی اولین چیزی است که در برخورد اول با بیمار می توان به او هدیه داد و همین باعث آرامش خیلی از بیماران میشود.
در ادامه اطهر نیز، داشتن صبر و حوصله، اخلاق و وجدان كاري و گشاده رويي را از ويژگي هاي فردي ضروری همه پرستاران می داند و می گوید: همه این ویژگی ها باید وجود داشته باشد و مهم تر از همه گشاده رويي هست چون بيمار با پرستار خوش برخورد بهتر ارتباط بر قرار ميكند و حس اعتماد زودتر شكل ميگيرد.

وظیفه بزرگ و سخت مادری وقتی با شغل پرستاری در هم آمیخته می شود ارزش بیشتری پیدا می کند. اما اینکه یک مادر که پرستار هم هست بتواند بین شغل و زندگی شخصی اش توازن برقرار کند و در جایگاه یک پرستار به بیماران خدمت کند و در جایگاه یک مادر به تربیت و پرورش فرزندش رسیدگی کند بسیار سخت و طاقت فرساست، اطهر در این خصوص می گوید: متاسفانه شغل من تاثیر زیادی رومی وظایف مادری ام دارد. چون زمان طولانی بخصوص در زمانی که شیفت شب هستم، فرزند من از محبت مادر بی نصیب می شود و زمانی که از شیفت شب برمیگردم آنقدر خسته از کار هستم و کمبود خواب دارم که رسیدگی به نيازهاي فرزند و امورات داخل منزل سخت می شود اما به جرأت ميگویم مادران پرستار براي آسايش همسر و فرزندانشان و سر و سامان دادن خانه و خانواده از جان مايه ميگذارند.

از هر دو می خواهم بهترین و بدترین خاطره مربوط به شغل خود را بیان کنند. هر دو بهترین خاطره ی خود را آشنایی با همدیگر می دانند. اطهر می گوید: این آشنایی در دوران گذراندن طرحم اتفاق افتاد و به دلیل اینکه همسرم نیز پرستار بود از همان زمان حرفه و زندگی من به هم آمیخته شد.
یاسر می گوید: خاطره خوب دیگرم بعد از آشنایی با همسرم، مربوط به زمانی است که در بیمارستان عسلویه هنوز بخش زایشگاه نداشتیم و یک شب که شیفت شب بودم مادری با درد زایمان به بخش اورژانس مراجعه کرد و دخترش در اورژانس متولد شد آن شب همه پرسنل از این اتقاق خوشحال بودیم و بعد از تولد نوزاد، من و همسرم به عنوان پرستار اعزام، مادر و نوزاد را با آمبولانس به بیمارستان کنگان منتقل کردیم.

اطهر می گوید: در شغل ما خاطره بد هم زیاد به وجود می آید، هر وقت بيماری به هر دليلي جلوی چشم ما جان خودش را از دست ميدهد يكي از بدترين لحظه هايي است كه تجربه ميكنيم. نه تنها براي من بلكه فكر ميكنم براي همه همكارانم چنين حس دردناکی وجود دارد. بدترين خاطره از مرگ یک بيمار كه همیشه در ذهنم مرور می شود و هيچ وقت از يادم نميرود مربوط به كودك سرطاني به اسم حميد حسناوي است كه بارها در بخش ما بستري شد تا اينكه يک روز خبر فوتش را شنيدم و هيچ وقت چهره آن پسر و لحظه هاي سخت مادرش را فراموش نميكنم.
یاسر هم بدترین خاطره اش را مربوط به زمانی می داند که بیماری با ایست قلبی،تنفسی به بخش اورژانس می آورند و می گوید: در این لحظات اگر با وجود تمام تلاشی که با بقیه کادر درمان و همکاران برای احیاء آن بیمار انجام می دهیم احیاء نشود، از بدترین و سخت ترین لحظات پرستاری است. 

از هر دو می پرسم: چه انتظاری از مسئولین دارید؟
اطهر ادامه می دهد: در حال حاضر تعداد پرستاران هر بيمارستان با تعداد بيماران تناسب ندارد و با كمبود كادر درمان مواجه هستيم به همين خاطر فشار كاري بسيار زياد است و سلامت شغلي و امنيت مالي پرستاران بسيار پايين تر از استاندارد جهاني هست. نه تنها من بلكه كل جامعه پرستاري ايران از مسئولين تقاضا داريم مشكلات حرفه اي و حقوقي پرستاران بیشتر ديده شود و در جهت حل اين مسائل گامي برداشته شود. ولی همچنان در این مسائل کوتاهی می شود.
یاسر نیز می گوید: انتظار من از مسئولین این است که حداقل سختی های کار ما را ببینند و درک کنند و شرایطی را فراهم کنند که پرستاری به جایگاهی که حق این شغل است برسد تا همه همکاران بتوانند با رضایت خاطر و آرامش بیشتری ارائه خدمت کنند.

قطعا دختران و پسران بسیاری در جامعه وجود دارند که این رشته و شغل را دوست دارند، آنها چه از ناخوشی ها و سختی های این شغل آگاه باشند و چه فقط ظاهر مهربان و لبخند به لب پرستاران را دیده و یا عاشق کار آن ها باشند، در تلاشند که روزی لباس پرستاری به تن کنند و به مردم خدمت کنند، توصیه یاسر به پرستاران آینده این است که: باید حس نوع دوستی، فداکاری ، از خود گذشتگی و مهربانی داشته باشند که در این رشته موفق شوند چون این رشته سختی های زیادی دارد و ممکن است حتی در بهترین لحظات زندگی نتوانند کنار خانواده و عزیزانشان باشند و در عوض در حال خدمت به هم نوعان خود باشند.
اطهر با دلسوزی مادرانه ای می گوید: توصيه ميكنم از همه جوانب به اين شغل نگاه كنند،اين شغل به خصوص براي يك زن يك شغل عادي نيست خيلي از شب ها كنار همسر و فرزندانمان نيستيم و همچنين در خيلي از مناسبت ها و مراسم ها شايد باز هم در كنارشان نباشيم هركس اين حرفه را انتخاب ميكند بايد قبل از هر چيز به آن علاقمند باشد و انساني با صبر و حوصله و با اخلاق باشد وگرنه هرگز موفق نخواهد بود و در اين شغل عذاب خواهد كشيد.



در پایان، برای این زوج پرستار و همه پرستاران مهربان و سخت کوش هموطن آرزوی سلامتی و شادکامی داریم.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1398/10/14 - 08:25
0
0
آرزوی موفقیت و تندرستی برای هر دو عزیز را دارم
1398/10/11 - 23:05
0
1
داماد‌عزیزم‌یاسرآقا‌ودخترگلم‌اطهر‌خانم
روز‌‌پرستار‌به‌شما‌تبریک‌عرض‌میکنم‌امیدوارم
در‌کارتان‌‌موفق‌و‌موید‌باشید
1398/10/11 - 21:47
0
1
برای همه پرستاران و اطهر عزیز و یاسر مهربان آرزوی موفقیت داریم
1398/10/11 - 21:46
0
1
دایی جون وزن دایی ان شاءالله که همیشه سالم وتندرست باشید وموفق وموید
1398/10/11 - 20:54
0
2
برای دایی مهربونم و زن دایی گلم آرزوی بهترینا رو دارم.😍♥️ان ءشاالله همیشه موفق باشین!😘
1398/10/11 - 19:32
0
1
روز پرستار به دختر و داماد عزیزم تبریک عرض میکنم
موفق باشید
1398/10/11 - 18:30
0
1
با آرزوی موفقیتهای روز افزون برا داداش و زن داداش گلم
1398/10/11 - 18:11
0
1
خیلی عالی،انشالله هردوشون در پناه حق
1398/10/11 - 18:11
0
1
با آرزوی سلامت ، سعادت و سربلندی برای تمامی سفید پوشان در صف مقدم ایثار و فداکاری، پرستاران عزیز و دلسوز روزتان مبارک.وجودتان برقرار، دلتان خوش و زندگی به کامتان شیرین باد.
1398/10/11 - 16:47
0
4
خيلي عالي
لذت بردم
1398/10/11 - 16:31
0
4
روز پرستار رو به برادر خانمم و خانم فرحمندی تبریک میگم ان شاءالله که در تمام مراحل زندگی موفق- موید - پیروز و سربلند باشند
1398/10/11 - 16:28
0
3
برای داداش و زن داداشم آرزوی موفقیت روز افزون دارم
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...