امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 شهريور 1398 - 14:53
گفتگوی اتحاد خبر با مصطفی احمدی فعال بخش کشاورزی و بسته بندی خرما:

اتحادخبر: صبحی دلنشین در یکی از روزهای گرم  تابستان برای دیدار با مردی آمده ام که نام آشنای روستا، معتمد و کارآفرین در بخش سردخانه و  بسته بندی خرما است. مصطفی احمدی فعال در بخش کشاورزی و بسته بندی خرما: بسته بندی و صادرات خرما نیازمند سردخانه های بزرگ و مدرن است/ توسعه زادگاهم نظرآقا برایم در اولویت است/ مهمترین درخواست ما اتمام سد....

اتحادخبر: صبحی دلنشین در یکی از روزهای گرم  تابستان است و من میخواهم به روستای نظراقا  بروم. در مسیر آفتاب بی بدیل از لا به لای نخلستان های سر به فلک کشیده خودنمایی می کند. گرما ،شرجی ،نخلستان این سه کلمه برای ما جنوبی ها پر از حرف است.
در بدو ورود به روستای زیبا و سرسبز نظراقا نخل های بلند قامت را میبینم. این روستا در قلب نخلستان ها قرار گرفته است. نظرآقا با داشتن بیش از 210 هزار اصل نخل که 128 هزار آن تحت پوشش اداره آبیاری رودخانه دالکی و 85 هزار تای آن از طریق حفر چاه و الکتوروموتور و موتورهای دیزلی آبیاری می شوند.



برای دیدار با مردی آمده ام که نام آشنای روستا، معتمد و کارآفرین در بخش سردخانه و  بسته بندی خرما است. قبل از رفتن به سمت کارگاه از اهالی روستا پرس و جوی او را می کنم. اهالی از او تعریف می کنند و من کنجکاوتر و با اشتیاق برای گفتگو به سمت کارگاه می روم.

وارد کارگاه می شوم و از کارگرها سراغ کسی را می گیرم که در روستا مورد احترام خاصی است. دورادور او را به من نشان می دهند، مردی مهربان،متواضع و خوش برخورد ما را به دفتر می برد. شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می کنم:

در ابتدا خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید.
مصطفی احمدی هستم. در شهرستان دشتستان، بخش سعدآباد، روستای نظرآقا متولد شدم. سال ها کارمند بانک قرض الحسنه روستای نظرآقا بودم که چند سالی است خود را بازخرید کرده ام. پدرم کشاورز بود و من هم به دلیل علاقه خاصی که به کشاورزی داشتم از جوانی تا به الان در زمینه خرما، بسته بندی آن و  سردخانه فعالیت می کنم.

چرا این شغل را انتخاب کردید؟
کشاورزی شغل انبیا است. پدرم در کار کشاورزی بود. از جوانی علاقمند به کشاورزی بودم. سال ها قبل با دستان خودم نخل ها را کاشتم و استخوان خورد کردم تا به این جا رسیده است؛ از روستای نظرآقا تا جاده ای که به سمت روستای جتوط می رود را  برای آبیاری نخل ها پیاده می رفتم. 1700 اصل نخل دارم  و الحمدالله بدهکار هیچ کس نیستم.


از چه زمانی وارد بازار بسته بندی خرما و سردخانه شدید؟
30 سال است در زمینه خرما کار می کنم ولی از سال 1375 فعالیتم را در زمینه بسته بندی خرما شروع کردم. در سال 1386 سردخانه 120 تنی را راه اندازی کردم که طی این سال ها سردخانه را به 400 تن توسعه دادم. ابتدا نخلستان داشتم و سپس تصمیم به راه اندازی کارگاه بسته بندی گرفتم. در اینجا بود که نیاز سردخانه را لمس کردم. در واقع سردخانه نیاز کار بسته بندی و صادرات است. اگر بسته بندی سردخانه نداشته باشد کار بسته بندی با اختلال روبرو می شود. کیفیت خرما بخاطر سردخانه است. سردخانه نیاز کشاورز است. من به همه کشاورزان توصیه می کنم که اگر می خواهند خرما محصول استراتژیک شود باید حتما به سردخانه توجه کنند. خرمایی که به سردخانه می رود کیفیت آن بسیار عالی است. کشاورز می تواند هر زمان که خواست محصولش را به بازار عرضه کند.

برایمان ازمردم روستای نظراقا بگویید.

مردمی خوب و با خدایی داریم و این نعمت بزرگی است. مردم نظرآقا بسیار مهمان نواز و اصیل هستند. زمینه کار کاذب در روستا بسیار کم است. کل کارگرانم  را از مردم شریف نظرآقا می گیرم. توسعه نظرآقا برایم مهم و در اولویت است. در هر زمینه ای باید از کارگران بومی استفاده کرد. مردم این دیار با انگیزه و پویا هستند. در سال 96 پست بانک روستا را در سطح شهرستان نمونه کردم.
اینجا خانه قرآنی داریم که در سطح استان نمونه است و همچنین دانشگاه علوم قرآنی در آن دایر است که دانشجوی غیرحضوری می گیرند و مدرک  معتبر ارائه می دهند؛ همچنین تعزیه نظرآقا بیش از نیم قرن قدمت دارد و یکی از بهترین تعزیه های استان است.

در کارگاه بسته بندی خرما و سردخانه چه تعداد اشتغال زایی کرده اید؟
در طول سال بیش از 50 نفر در اینجا کار می کنند. متاسفانه حمایت نمی شویم. کار ما بیشتر فصلی است. شروع به کارمان از فصل شهریور تا مهر فصل جمع آوری خرما است وبعد از آن شروع به بسته بندی می کنیم تا اردیبهشت ماه  که پایان میابد وسپس به تعمیرات میپردازیم. اگر دولت حمایتمان کند شغل پایدار درست می شود.

این سال ها درحوزه فعالیتتان چه مشکلاتی صد راهتان شده است و از سختی های شغلتان برایمان بگویید؟

کشاورز باید حمایت شود. برای یک تغییر کاربری کشاورز را  بسیار اذیت می کنند. مثلا  من میخواهم یک کار تولیدی انجام بدهم که نیاز به تغییر کاربری است که هفده استعلام دارد، کدام کشاورز است که به دنبال این همه استعلام برود. در این مسیر کاری می کنند که برای کار تولیدی که میخواهی انجام بدهی پشیمان می شوی. وام گرفتن و تغییر کاربری برای کشاورزان بسیار سخت و آزار دهنده  است. باید موانع اداری را  از راه کارآفرین بردارند. مشکلات به قدری زیاد است که خیلی ها در مسیر کارافرینی کم می آورند. تنها محصولی که بسیار هزینه بر و زحمات زیادی دارد کار نخل و خرما است. نخل تا سه سال ثمر نمی دهد. یک نخل سه مرحله دارد که اول گردافشانی ، کنه و در آخر هم برداشت محصول است. سالی دو بار باید حداقل باغ شخم بخورد. حداقل ماهی یکبار آب به باغ باید داد. حداقل سالی یک بار باید کود بدهی که همه این ها شامل هزینه می شود. تقریبا هر درخت 40 هزارتومان هزینه دارد.


به عنوان کشاورز و کارافرین چه انتظاراتی از مسئولین و چه دغدغه ای  دارید ؟
همه کارها را روی دوش کشاورزان گذاشته اند. جهاد کشاورزی کارهای ترویج کشاورزی را روی دوش کشاورزان گذاشته است. در حالی که باید راهنمایی، تحصیلات و امکانات را برای کشاورزان آماده کنند. خرما محصولی استراتژیک است که اگر روی آن سرمایه گذاری کنند از آن می توان به عنوان طلای قرمز یاد کرد. خرما برای کشور ارز آور است. روی صنایع تبدیلی کار شود. هیچ چیز نخل و خرما بلا استفاده نیست. گرز،لیف، تاپول، خرما، خارک، رطب، نیم خون، قصب و حتی ضایعات آن برای قاره، لواشک استفاده می شود، هسته آن قهوه و غذای دام می شود؛ این محصول اصلا دوراندازی ندارد. تنها باید صنایع تبدیلی در این منطقه توسعه پیدا کند. اگر دولت حمایت کند در بخش سعدآباد و شبانکاره نیاز به ایجاد شغل نیست. شغلمان را خراب نکنند. اینجا شغل هست؛ فقط نیاز به حمایت داریم. آب یکی از بزرگترین مشکلات ما است. مشکل کم آبی در نظرآقا بیداد می کند. 130 هزار اصل نخل داشتیم که در نبود آب نابود شد و دوباره 200 هزارنخل کشت کردیم.


باید ثبات اقتصادی وجود داشته باشد. ما داریم هزینه می کنیم؛ اگر ثباتی وجود نداشته باشد اطمینان ندارم که کارم را ادامه بدهم. بخش خصوصی اگر حمایت شود بیکاری در کشور ریشه کن می شود. اگر آب مناسبی در اختیار کشاورز باشد،کود به موقع به دست او برسد باعث رونق کار کشاورز می شود و میتواند ادامه کار بدهد. برای پیشبرد در زمینه کشاورزی و تولید محصول با کیفیت جهاد کشاورزی به کشاورزان آموزش بدهد.

عمده مشکلات کشاورزان چیست؟
نبود آب مشکل عمده کشاورزان است که با اتمام سد دالکی این مشکل برطرف می شود ولی متاسفانه روند اجرای این پروژه کند است. این پروژه اگز کامل شود کمک بزرگی به همه کشاورزان شهرستان دشتستان و بخش سعدآباد میشود. در حال حاضر به نخیلات منطقه هر 3 ماه یک بار هم آب نمی رسد. ممکن است در دوره بعد هم به آن آب نرسد که می شود 180 روز بی آبی؛ به این شکل نخل کشاورز از بین می رود.

مشکل بعد بازاریابی است. یک سال کشاورز رونق دارد و سال بعد ممکن است خانه اش را بفروشد. بی ثباتی در بازار زیاد است که باید فکری برای آن کرد. دولت برای کشاورزان بازاریابی کند. هند،عراق،چین کشورهای خوبی برای صادرات است البته اگر دولت حمایت کند. کشاورز زبان گویا ندارد. چون زبان گویا ندارد به سوی بدبختی می رود و نا امید می شود.

محصول خرما را به چه استان هایی می فرستید و به کدام کشورها  خرما صادرمی کنید؟
به استان های تهران، تبریز، اردبیل، اصفهان می فرستیم و به کشور عراق صادر می کنیم.

در کارتان شعار یا قانون خاصی دارید؟
در معامله اگر صداقت باشد موفق می شوید. در کار خرما اگر صداقت را کنار بگذارید بیشتر از دو سال دوام نمی آورید. با کلک و نیرنگ نمی توانی  کاری را پیش ببری. چون ما معیشت مردم را تامین می کنیم. اگر در آن راستی نباشد؛ جواب خوبی نمی گیریم و خداوند برکتش را کم می کند. باید همیشه صداقت را پیشه راهمان قرار بدهیم. از نظر من صداقت بهترین ثروت است.

اگر بخواهید یک جمله درباره نخل بگویید؟

نمیتوانیم بگوییم از فرزندمان بهتر است ولی برابر با فرزندمان است. البته این از نظر من و کسانی همچون من است که علاقه زیادی به نخل داریم.
نخل یک درخت بسیار ارزشمندی است که تمام اعضای بدنش سودآور است. یک نخل بیش از 200 سال عمر می کند.


در پایان اگر سوالی را نپرسیده ام یا حرف ناگفته ای دارید در خدمتتان هستم.

یکی از مشکلات اساسی دیگر جدول آبی است که باید بتونی شود. دولت می گوید پنجاه درصد خسارت مردم را باید کشاورزان بدهند. کشاورز کجا بیاورد و خسارت مردم را بدهد. برای دولت مبلغی نیست اما برای کشاورز مبلغ هنگفتی است. در حالی که این طرح ملی است. امیدواریم که مسئولین همکاری لازم را با کشاورزان داشته باشند. صدای ما را به مسئولین برسانید و بگویید کشاورزان نیاز به حمایت دارند. اگر کشاورز حمایت شود متقابلا اقتصاد هم پویا می شود و دغدغه بیکاری در این منطقه حل خواهد شد. سنگ اندازی در راه کشاورزان نشود. حداقل مشکلات اداری را کم کنند. آسان سازی شود. کشاورز سواد ندارد. وقتی به صخره ای بخورد نا امید می شود؛ کشاورزی نمی کند و به سمت شغل کاذب می رود. اگر بخواهیم کشاورز موفق باشد باید جهاد کشاورزی قوی داشته باشیم. وام کشاورز باید تنفس داشته باشد تا به تولید برسد. هر نخل 3 سال  طول می کشد تا ثمر دهد. این 3 سال هزینه بردار است و کشاورز سال اول نمی تواند قسط بدهد مگر اینکه از جیب خودش بدهد. توصیه ام به جوانان  این است که به جای رفتن به سمت شغل های کاذب به شغل  کشاورزی روی بیاورند که شغلی آبرومند است؛ که البته صبر وتحمل و علاقه ی زیادی میطلبد. انشاالله که مشکل کود،سم،آموزش به زودی رفع شود. اگر مسئولین حمایت بکنند زمینه کارآفرینی در اینجا زیاد است.

بدون شک  مهربانی و مهمان نوازیتان در خاطرم می ماند.بسیار ممنونم از وقتی که برای گفتگو به من دادید. برای شما، همکارانتان و مردم شریف نظرآقا آرزوی موفقیت و سلامتی روز افزون دارم.
من هم از شما و همکارانتان در هفته نامه اتحاد جنوب تشکر و قدردانی می کنم و برایتان از خداوند موفقیت و عاقبت بخیری می طلبم.

 

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1398/06/08 - 10:41
0
0
واقعا مردی زحمتکش هستند که فرزندانی عالی هم تحویل روستا داده اند
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • شهردار جدید سعدآباد منصوب شد
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 7 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 9 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 9 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 12 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 13 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...