امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 مرداد 1393 - 11:42

حسن مجاهد

آیا همیشه تاریخ سازان و قهرمانان می توانند مسیر حرکت تاریخ را آنطور که در نظر دارند تعیین کنند؟ کسانیکه با ارائه یک طرح یا رویکرد نو، بنای سرعت بخشی یا تغییر مسیر تاریخ را دارند خواسته یا ناخواسته اقدام به میانبری آن وانتخاب کوتاه ترین راه برای عبور از گذرگاه های تاریخ نموده اند.

یک اصل تکرارپذیر که در مورد همه ی طرحهای تغییر جامعه و تاریخ قابل مشاهده می باشد، اصل ناتمام بودن آنهاست. بدین صورت که همیشه بخشی از میانبری های تاریخ، قرین موفقیت گردیده و بخشی دیگر نیز اگرغلبه ای یابد ممکن است چیز دیگری از آب در آید و نتیجه ای غیر از آنچه مقصود و منظور بوده را به بار آورد. این بخش ناموفق یا کمتر موفق به صورت تدریجی یا دفعی از مسیر تاریخ عقب نشینی کرده و مطرود و منزوی خواهد شد.
غالبا آن بخش از میانبری که از اصالت انسانی و فطری یا از ریشه های درون زای یک جامعه فاصله دارد به علت امید بستن شتاب زده به بیرون از خود حقیقی و واقعی و نیز به علت ناانطباقی با بنیانهای انسانی واجتماعی،عملا راه به جایی نمی برد و ممکن است علاوه بر انحراف و کندی در حرکت جامعه باعث چندگانگی و تنش زایی های دائمی نیز گردد. نمونه بارز چنین میانبر تاریخی، حرکت بی مهابا و همراه با دستپاچگی تجددطلبان است که در دوره معاصر با خودگریزی و ریشه زدایی فرهنگی و تاریخی، دل به الگوهای توسعه مدرنیستی (توسعه ای که به قیمت قربانی شدن ملتهای دیگر و نفی وکم توجهی به پیام آوران الهی بوده است) بسته و نهایتا شبه مدرنیسم را به جای توسعه آرمانی موردنظرشان بر تاریخ خود تحمیل نمودند. این نوع میانبری تاریخ ساز یا به تعبیر بهتر تاریخ سوز، در ایران معاصر دو واکنش را در برابر خود مشاهده کرده است، یکی سنت گرایی دینی به علت نادیده گرفتن ریشه های فرهنگی و زدایش ارزشها و هنجارهای دینی و دیگری نوگرایی دینی به دوعلت بی توجهی به سنتهای مطلوب و مطلق کردن مدرنیسم وغرب گرایی.
دو رویکرد مذکور (سنت گرایی و نوگرایی دینی) در مرحله و مقامی دیگر به عنوان دو گفتمان رقیب و متضاد، رودرروی یکدیگر قرار گرفتند و هر یک مدعی یک میانبری برای سرعت بخشیدن به حرکت تاریخ ایران هستند. در این رودررویی، سنت گرایان برخلوص واصالت کامل این حرکت تاکید دارند و نوگرایان دینی بر اقتباسی و به روزبودن آن اصرارمی ورزند. گفتمان نوگرایی دینی، در میانه مدرنیته و سنت به رفت وآمد مشغول است و تاحدی متمایل به طرح مدرنیته بومی مانند مدرنیته ایرانی یا اسلامی هستند. سنت گرایان، بنیانهای شناختی واعتقادی را مبنای حرکت خود قرارداده وارتباط با جهان جدید را در حد استفاده ابزاری و جزئی از برخی مظاهر آن مباح می دانند. رقابت و تنشهای دوگفتمان ذکر شده در شرایطی رو به تزاید گذاشت که قرائتهای سوسیالیستی از دین کم رنگ گردیده و اکنون گرایشهای لیبرالیستی با درجات متفاوت، صحنه گردان محافل و مجالس روشنفکری (اعم از دینی ولائیک) شده است. گرایشهای لیبرالیستی و شبه لیبرالی از دین، برخلاف قرائتهای سوسیالیستی، برای دین زدایی و کم اثرکردن آن در حیات اجتماعی طرح مشخصی دارد و نیز برخلاف سوسیالیسم مذهبی به ایدئولوژیک کردن دین وقعی نمی نهد. این گفتمان تا حدی درصدد اعتباربخشی به رویکرد لائیسیسم و سکولار شدن جامعه به عنوان بدیل دین سیاسی و دین ایدئولوژیک می باشد.
دلیل کسانی که عبور از دین ایدئولوژیک را مطرح می کنند این است که عملیاتی کردن آن ما را از دموکراسی و تکثرگرایی سیاسی و فرهنگی که لازمه و زیربنای توسعه می باشد دور می سازد و لذا موجبات کندی حرکت تاریخ را فراهم خواهد ساخت. بنابراین در اوضاع و احوال غلبه ی لیبرالیسم و فروکش کردن شعارهای عدالت طلبانه چپ گرایی و سوسیالیستی که دیگر نمی تواند ادعای میانبری و تحول تاریخ را داشته باشد و ما را به انتهای تاریخ پرتاب کند باید به شاخه ای دیگر پرید و به جای عدالت طلبی و وظیفه محوری، آزادی خواهی و حقوق مداری را پیشه وشعار خود قرار داد و همراه با آن به براندازی احساسات چپ گرایانه برای حرکت به سوی عقلانیت راست مدارانه اقدام نماییم.
اکنون این سوال مطرح می گردد که آیا لیبرالیسم به عنوان یک ایدئولوژی سکولار و سردمزاج و محافظه گرا، می تواند پس از سوسیالیسم یک بدیل مناسب برای ما باشد. آیا این ایسم گرایی ها که جز چرخیدن به دور خود و معطل گذاشتن تاریخ، نتیجه ای برای جامعه ما نداشته نباید با ارجاع به یک راه سوم که مبتنی بر حرکت پیوسته و متعادل درون زا باشد سرو سامان داده شود؟
اگر در اندیشه ی سرعت بخشی به حرکت جامعه خود هستیم باید انقلاب رخ داده را که خود یک استراتژی برای میانبری تاریخ مان می باشد و قاطبه ملت نیز برایش هزینه ها پرداخته و فداکاریها نموده اند مبنای کار قرار دهیم و گرایشها، برنامه ها و تاکتیک هایمان را در انطباق با آن ارائه نماییم. کسانی که این استراتژی را نادیده بگیرند، بدانند که سرمایه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک ملت را نادیده گرفته و عملا فرصت و تجربه خاص آنان را به قیمت ایسم های وارداتی ناانطباق با ارزشهای بنیانی شان در معرض تهدید قرار داده اند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • رهبر انقلاب: کارگر رکن جهش تولید است
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 21 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...