امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 18 بهمن 1401 - 10:06

اتحادخبر: معاونان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با ارائه آمارهایی اقداماتی در راستای ارتقاء شاخص‌های سلامت و گسترش اقدامات سلامت محور با هدف توسعه عادلانه خدمات تشخیصی، پیشگیرانه، بهداشتی و درمانی و آموزشی در استان فارس را تشریح کردند.

 

اتحادخبر: معاونان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با ارائه آمارهایی اقداماتی در راستای ارتقاء شاخص‌های سلامت و گسترش اقدامات سلامت محور با هدف توسعه عادلانه خدمات تشخیصی، پیشگیرانه، بهداشتی و درمانی و آموزشی در استان فارس را تشریح کردند.

گسترش خدمات سلامت طی یکسال اخیر در فارس

به گزارش ایسنا؛ دکتر عباس رضاییان‌زاده معاون بهداشتی، دکتر مهرداد شریفی معاون درمان و دکتر محسن رازقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، در یک کنفرانس خبری، ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت، به تشریح اقدامات انجام شده و ارائه آماری پیرامون فعالیت‌های پیشگیری محور، درمانی و البته آموزشی و تربیتی، پرداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، رضاییان‌زاده فعالیت و عملکرد بهورزان را به عنوان یک اقدام بی نظیر عنوان کرد و گفت: در برنامه ملی (PHC) بهورزان در محیطی ترین بخش جامعه با تمام خانواده‌ها در ارتباط هستند و از تمام وضعیت سلامت جامعه تحت پوشش خود آگاهی دارد و در صورت نیاز به سطوح بالاتر ارجاع می‌دهد که راه‌اندازی این ساختار خدمت رسانی، یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام سلامت کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از کسب گواهینامه ایمنی آب شیراز در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در کنار اجرای برنامه غربالگری نوزادان استان، از اسفند ۱۴۰۰ طرح غربالگری شنوایی سنجی نوزادان نیز در سه روز نخست تولد آغاز شده و در صورت نیاز، نوزاد تا قبل از ۱۸ ماهگی مورد درمان قرار می‌گیرد.

او از دیگر موفقیت‌های معاونت بهداشت دانشگاه را جذب داوطلب متخصص در کشور عنوان کرد که در حال حاضر در ادارات، سازمان‌ها، نهادها و ارگان های مختلف استان، در توسعه اهداف سلامت محور در استان مشارکت دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به شناسایی ۲۸ هزار و ۳۹۱ مبتلا به فشارخون بالا و شناسایی و ارائه خدمات مراقبتی به ۴۳ هزار و ۵۲۸نفر از افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت در فارس طی یک سال اخیر، گفت: 8۱۶۷ مبتلا به دیابت در استان فارس که از بیماری خود خبر نداشتند، شناسایی شده‌اند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود از غربالگری ۳۰۱ هزار و ۲۹۱ نفر از زنان ۳۰ تا ۶۹ ساله از نظر سرطان پستان و ۲۳۵ هزار و ۲۶۳ نفر نیز از نظر سرطان دهانه رحم در استان خبر داد و افزود: همچنین ۲۸۰ هزار و ۴۵۶ نفر از مردان ۵۰ تا ۶۹ساله نیز در زمینه سرطان روده بزرگ غربالگری شدند.

او بهره برداری از بیش از ۵۶ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، خانه بهداشت و پایگاه سلامت در هفته دولت و دهه فجر امسال را نیز از تلاش‌های معاونت بهداشت دانشگاه برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه برشمرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: با هماهنگی دادگستری استان فارس و دریافت مجوزهای لازم، بهای دریافتی از جرایم نقدی، در زمینه ارتقای سطح خدمات تغذیه‌ای مادران باردار و نوزادان دارای سوء تغذیه صرف می‌شود.

دکتر مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به راه‌اندازی مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه با هدف پیگیری مسائل مردم استان فارس در زمینه خدمات درمانی با شماره تماس ۱۸۱۹، پاسخگویی به یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۵۳۳ مورد تماس تلفنی مردم با این مرکز را نشان دهنده تعامل سازنده و اعتماد مردم به این مرکز عنوان کرد.

حضور ۶۰۰ پزشک در مناطق محروم و کم برخوردار

او برنامه ریزی برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت محور را از جمله تلاش‌های این معاونت برشمرد که بخشی از این هدف، با توزیع پزشکان در مناطق مختلف استان دنبال می‌شود و در این زمینه توضیح داد: طی یک سال گذشته، ۱۰۴ پزشک عمومی، ۲۹۴ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۱۴۲ دستیار طرح یک ماهه و ۱۲۰ نیروی مشارکتی با اولویت مناطق محروم، در مناطق مختلف استان فارس حضور یافته‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، از صدور ۱۴۵ پروانه بهره برداری از مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت و ۳۱۰ مورد تمدید پروانه مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت در فارس خبر داد.

شریفی، محور دیگر فعالیت مجموعه درمان را در زمینه تعزیرات حکومتی عنوان کرد و گفت: طی یک سال گذشته، نزدیک به دو هزار و ۹۴۹ مورد پرونده در کمیسیون ماده ۱۱ اداره تعزیرات دانشگاه در حوزه های درمان، تعرفه، غذا، دارو و بهداشت مطرح و بررسی شده که از این تعداد، ۱۰۴ مورد به دادگاه و دو هزار و ۵۸۲ مورد به تعزیرات ارجاع و ۳۳ مرکز غیرمجاز نیز تعطیل شده است.

بازگشت بیش از ۳ میلیارد تومان مبلغ اضافه دریافت به بیماران، طی سال گذشته تا کنون

او با اشاره به راه اندازی ستاد تعرفه در این معاونت، دستاورد فعالیت این ستاد طی ۹ ماهه اخیر را بازگشت حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مبلغ اضافه دریافت، به بیماران، با بررسی ۹۱۵ مورد شکایت مردمی عنوان کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: در حال حاضر، ۶۹ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ تخت فعال و نزدیک به هزار و ۲۰۰ تخت مراقبت های ویژه، به مردم خدمات درمانی تخصصی و و فوق تخصصی ارائه می‌دهند.

اهدای موهبت شنوایی به ۱۵۹۹ نفر در شیراز

شریفی یکی از افتخارات مجموعه سلامت استان را انجام اعمال پیوند اعضا دانست و افزود: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تا کنون ۱۵۹۹ عمل کاشت حلزون شنوایی در شیراز انجام شده که در صورت مداوا نشدن، این افراد از نعمت شنوایی و گفتار، محروم می شدند.

او با اشاره به غربالگری های انجام شده در سال جاری گفت: این بررسی ها نشان می دهد ۴۰ کودک زیر هجده ماه در حال حاضر به عمل کاشت حلزون شنوایی نیاز دارند که این کودکان به صورت رایگان، در سن مناسب این جراحی، از نعمت شنوایی بهره مند می شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به آمارهای خدمت رسانی مجموعه سلامت استان به بیماران اشاره کرد که شامل ارائه خدمات بستری به ۲۴۲ هزار و ۸۱۴ نفر، خدمت رسانی به چهار میلیون و ۳۸۷ هزار و ۹۱۱ مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان ها طی یک سال گذشته اشاره کرد.

شریفی آمار ارائه خدمات ویزیت تخصصی طی یک سال گذشته را نیز ۲ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۴۱۶ مورد اعلام کرد که بسیاری از این موارد، مربوط به ویزیت بیماران در دو مجتمع درمانگاهی تخصصی و فوق تخصصی حضرت امام رضا (ع) و شهید مطهری بوده است.

او تعداد اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی طی یک سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به بحران کرونا را نیز ۱۲۴ هزار و ۴۱۴ مورد اعلام کرد. 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از راه اندازی سه رشته جدید شامل دکتری یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی و کتابداری و دانش شناسی در علوم پزشکی، برای نخستین بار و از پیگیری برای افزوده شدن رشته بهداشت مدارس در مقطع کارشناسی به رشته های یاد شده خبر داد.

دکتر محسن رازقی تفاوت عمده دانشگاه های علوم پزشکی با دیگر دانشگاه ها را رسالت های تعریف شده در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی عنوان کرد و گفت: در حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی حتی در بحران کرونا، رسالت آموزش در مجموعه سلامت فارس با تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری آموزشی الکترونیک برای دانش آموختگان، فراهم شد.

رازقی ضمن قدردانی از تلاش بی وقفه و شبانه روزی جهادگران سلامت در بحران کرونا، یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت را گرامی داشت و افزود: کرونا تنها تهدید برای سلامت جامعه نبود، بلکه تهدیدی برای آموزش کشور نیز بود؛ چرا که به دلیل نیاز آموزشی پزشکی دانشجویان به محیط بالینی و حضور در بیمارستان ها و تماس با بیماران، آموزش فراگیران در بحران کرونا تحت تاثیر قرار گرفت.

دکتر رازقی با اعلام اینکه در این بحران اجرای آموزش مداوم و مهارتی در رشته های علوم پزشکی نیز دنبال شد، ادامه داد: با توجه به توانمندی اساتید علوم پزشکی شیراز، تلاش شده تا نواقص آموزشی نیز جبران شود که تولید بیش از ۷۵۰ محتوای الکترونیکی با همکاری دانشکده مجازی، ارائه بیش از ۸۰ درصد امور خدماتی آموزش به فراگیران به صورت الکترونیک و برگزاری نزدیک به پنج هزار و ۶۵۷ آزمون الکترونیکی، از جمله تلاش های صورت گرفته در این راستا بوده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، عرصه آموزشی دانشجویان وارد فضای مجازی شد و این تغییر با ایجاد شکاف در آموزش همراه بود، یکی از مهمترین اقدامات حوزه آموزش پزشکی، توسعه و گسترش اجرای طرح استاد مشاور عنوان کرد.

او اضافه کرد: توسعه و تقویت آموزش پزشکی خانواده با هدف تقویت این برنامه در حیطه آموزشی را از دیگر دستاوردها و اقدامات در دست پیگیری حوزه آموزشی دانشگاه برای سال جاری و سال آینده برشمرد.

معاون آموزشی علوم پزشکی شیراز رازقی همچنین توسعه رشته ها و مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی در دانشکده‌های استان را از دیگر برنامه های این معاونت اعلام کرد.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...