امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 14 دي 1400 - 09:20
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

اتحادخبر: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بر اساس افزایش قیمت‌های دستمزد و مواد اولیه، سالی یک مرتبه افزایش قیمت برای خودروسازان قابل قبول است» تاکید کرد: راه‌کارهای زیادی برای جبران ضرر خودروسازان وجود دارد و خودروسازان فقط نباید این ضرر از جیب مصرف‌کنندگان جبران کنند بلکه باید خودشان نیز گام‌هایی بردارند.

اتحادخبر: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بر اساس افزایش قیمت‌های دستمزد و مواد اولیه، سالی یک مرتبه افزایش قیمت برای خودروسازان قابل قبول است» تاکید کرد: راه‌کارهای زیادی برای جبران ضرر خودروسازان وجود دارد و خودروسازان فقط نباید این ضرر از جیب مصرف‌کنندگان جبران کنند بلکه باید خودشان نیز گام‌هایی بردارند.

 خودروسازان نباید ضررشان را از جیب مصرف‌کنندگان جبران کنند

به گزارش ایسنا؛ بهزاد رحیمی ، درباره وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) برای حذف قرعه‌کشی خرید خودرو از سال آتی با تاکید بر اینکه نیاز خودرویی کشور خیلی بیشتر از عرضه است، گفت: وزیر صمت تعهد کرده که برای سال ۱۴۰۱ تولید خودرو را به بالای ۱ میلیون خودرو افزایش دهد و صحبت از تولید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو است؛ این کاملاً انجام پذیر و قابل اجراست و برای این کار خیز برداشتند.

وی افزود: در این راستا خودروسازان باید ظرف دو ماه آتی حداقل ۲۰۰ هزار خودرو از خودروهای کف پارکینگ که دارای نواقص بودند، عرضه کنند؛ به موازات آن نیز کیفیت و کمیت خودروهای تولیدی‌شان را افزایش دهند.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه «وقتی عرضه خودرو بیشتر شود، التهاب و تقاضای بازار تعدیل می‌شود»، اظهار کرد: از آن جایی که خودروسازان در سایه یکسری حمایت‌های دولتی قرار دارند، انحصاری برای‌شان ایجاد شده که مجلس به دنبال شکستن آن است؛ بر همین اساس به‌صورت خیلی جدی پیگیر موضوع واردات خودرو هستیم تا انحصار ایجاد شده شکسته شود. معتقدیم وقتی بازار ما بازاری پرتقاضا است و مثلاً سالانه نیازمند ۲ میلیون خودرو است اما خودروسازان داخلی سالانه ۱ میلیون تولید دارند، باید برای رفع کامل نیاز، واردات خودرو انجام دهیم اما این واردات باید بسیار با دقت و وسواس و کنترل شده انجام شود تا ضربه‌ای به تولید داخل وارد نشود.

رحیمی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌شرط الزام صادرات قطعات برای واردات خودرو اجرایی است؟ با تاکید بر اینکه نباید ایران را دست کم بگیریم، گفت: از روی خودروی پراید و پژوی تولیدی توسط خودروسازان داخلی نباید قضاوت کنیم؛ پیش از اعمال تحریم‌ها با دو خودروساز فرانسوی پژو و رنو قرارداد تامین قطعات داشتیم و اینجا قطعات را بر اساس استاندارهای این خودروسازان تولید و به این خودروسازان صادر می‌کردیم اما به دلیل تحریم، این بازار را از دست دادیم.

وی ادامه داد: بازار دیگری که برای قطعات ساخت داخل وجود دارد، کشورهای همسایه‌ای هستند که ما به آنها خودرو صادر کردیم؛ این خودروها خدمات پس از فروش و قطعات می‌خواهند و اتفاقاً ایران نیز ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات قطعات برای هر خودروسازی دارد و نیروی کار ارزان قیمت و مواد اولیه خوب موجود از مشوق‌های این حوزه هستند.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه «علاوه بر صادرات قطعات، صادرات خودرو نیز از شروط قانون واردات خودرو است»، خاطر نشان کرد: در تمام دنیا توان قدرتی خریداران خودرو در کلاس خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است که ایران در این زمینه پتانسیل بسیار خوبی دارد و خودروهای تولید داخل در همین بازه قیمتی هستند. چندی پیش خط تولید تازه‌ای مجدداً توسط یکی از خودروسازان ایرانی در سنگال راه اندازی شد و ما می‌توانیم این صادرات را به کشورهای همسایه و کشورهای جنوب آفریقا و همچنین آمریکای جنوبی که قبلاً هم از خودروهای ما استفاده کرده‌اند، داشته باشیم.

رحیمی در ادامه درباره قانونی بودن یا نبودن افزایش قیمت اخیر خودرو تاکید کرد: گرچه وزیر صمت به این افزایش قیمت، اصلاح قیمت می‌گوید ولی ما همچنان می‌گوییم که افزایش قیمت انجام شده و این موضوع نیز قابل توجیه نیست. در مجلس به این موضوع نقد بسیاری داریم و نمایندگان از ین موضوع بسیار شاکی هستند. وزیر صمت را نیز در این خصوص به کمیسیون صنایع دعوت کردیم.

وی اظهار کرد: خودروسازان معتقدند که به ازای تولید هر خودرو، متحمل مقدار مشخصی زیان می‌شوند؛ ما اصراری نداریم که خودروسازان با زیان تولید کنند، اما امروز حاشیه بازاری ایجاد شده که در آن خودروسازان زیان می‌کنند و خودرو نیز به دست مصرف کنندگان نمی‌رسد. ما می‌گوییم خودروسازان با افزایش تولید، بر این حاشیه غلبه کنند؛ در این بین هم مصرف کننده نهایی بعضاً خودرو با ۵۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت تمام شده کارخانه به دستش می‌رسد.

نماینده مردم سقز و بانه با بیان اینکه «بر اساس افزایش قیمت‌های دستمزد و مواد اولیه، سالی یک مرتبه افزایش قیمت برای خودروسازان قابل قبول است» خاطرنشان کرد: راه‌کارهای زیادی برای جبران ضرر خودروسازان وجود دارد و خودروسازان فقط نباید این ضرر از جیب مصرف‌کنندگان جبران کنند بلکه باید خودشان نیز گام‌هایی بردارند.

رحیمی در پایان به ارائه راهکارهایی برای جبران خسارات خودروسازان پرداخت و گفت: در حال حاضر چندین ابزار برای کاهش هزینه‌های تولید در اختیار خودروسازان قرار دارد؛ آنها می‌توانند هزینه‌های مالی را که برای تامین سرمایه دارند، کاهش دهند چراکه حدود ۱۲ درصد قیمت تمام شده، هزینه‌های مالی است.  خودروسازان دارایی های بسیار بلوکه شده‌ای دارند که می‌توانند به سرمایه در گردش‌شان تزریق کنند. همچنین باید بدهی زیاد خود به قطعه سازان را به روز کنند تا قطعه سازان باعث افزایش قیمت مواد اولیه نشوند؛ در مجموع با انجام این اقدامات حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد صرفه جویی در هزینه تولید انجام می‌شود و ما این‌ها را به عنوان تکلیف از وزارت صمت می‌خواهیم.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/06
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...