امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 17 تير 1392 - 08:27

در روز جمعه 24 خرداد ماه انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا برگزار شد. مردم غیرتمند تحت لوای خردمندانه مقام معظم رهبری پای صندوق رأی حضور یافتند تا بر اصل آزادی و آزادگی و تعیین سرنوشت خویش تاکید نمایند مردم وظیفه خود را خوب انجام دادند. احسنت بر این شور و شعور مردم. اما هیات اجرایی انتخابات شهرستان هم وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دادند؟

گذری بر عملکرد هیات اجرایی و نظارت انتخابات شورای شهر برازجان

 در روز جمعه 24 خرداد ماه انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا برگزار شد. مردم غیرتمند تحت لوای خردمندانه مقام معظم رهبری پای صندوق رأی حضور یافتند تا بر اصل آزادی و آزادگی و تعیین سرنوشت خویش تاکید نمایند مردم وظیفه خود را خوب انجام دادند. احسنت بر این شور و شعور مردم. اما هیات اجرایی انتخابات شهرستان هم وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دادند؟ در برگزاری انتخابات مواردی مشاهده شد که جای سوال بود؟ و ایکاش این بزرگواران در حال انجام وظیفه این نکات را مدنظر داشتند تا انتخاباتی سالم و رضایتمند برگزار می شد. نکات ضعف این انتخابات به نظر بنده عبارتند از:

1ـ دیر اعلام  کردن مواد 61 الی 67 آیین نامه اجرایی شورای اسلامی شهر و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور ( قانون تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی و...)، این آیین نامه باید حداقل 10 روز فبل از شروع تبلیغات انتخابات برای آگاهی و رعایت مفاد آن به نامزدهای انتخاباتی طبق انتخابات دوره های قبل کتباً اعلام می شد در حالیکه در این دوره روز چهارشنبه 15/3/92 (1 روز قبل از شروع تبلیغات) طی جلسه ای شفاهی اعلام شد. به همین بعضی از ستاد کاندیداها پس از دو روز شروع تبلیغات به دلیل انتخاب ستاد در محل ممنوعه تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و بسته و یا با تعهد، اجازه فعالیت داده شد مانند ستادهای آقای محمدتقی گرمسیری، آقای دکتر رضایی و آقای دهقان کمارجی و آماده نشدن بروشور و عکس های تبلیغاتی بعضی از کاندیداها تا آن روز به دلیل عدم اطلاع مسؤولین به نامزدهای انتخاباتی.

2ـ آشنایی کم بعضی از نماینده های فرمانداری و عوامل اجرایی در حوزه های انتخاباتی پیرامون نحوه برگزاری انتخابات و شمارش آراء و... ، که این ضعف باعث بی نظمی در رأی گیری، شمارش آراء و... شد.

3ـ طرفداری تلویحی مسؤولین شهرستان از نامزدهای خاص شورای اسلامی شهر برازجان در جلسات و برنامه های اداری و عمومی به عنوان نمونه طرفداری فرماندار در جلسه نامزدهای انتخاباتی در روز چهارشنبه 15/3/92 از یک نامزد خاص با عنوان مداح جلسه.

در انتخابات دوره های قبل فرمانداران وقت، مدیران ادارات را توصیه می کردند که از نامزد خاصی در انتخابات در اداره حمایت نکنند. که ایجاد تنش کند حالا فرماندار و دیگر مسؤولین شهر، خود از افراد خاصی حمایت کردند که این حمایت مورد اعتراض یکی از کاندیداها و به دنبال آن، اعتراض چند کاندیدایی دیگر قرار گرفت و مانع از مداحی آن نامزد شد.

4ـ اعلام دریافت احراز صلاحیت نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستا از حراست فرمانداری از طریق پیامک در آخرین روز اعلام تایید صلاحیت که باعث ایجاد استرس برای چند نامزد شد که نکند صلاحیت آن ها رد شده باشد که از طرف حراست فرمانداری به آن ها پیامک زده شده است، در حالیکه در دوره های قبل از طریق پست احراز صلاحیت ها ارسال می شد و نامزد بدون استرس دریافت می کرد.

5ـ انتخاب عوامل اجرایی برگزار کننده انتخابات از اعضاء نزدیک خانواده نامزدها (برادرزاده، عمو، برادر،دایی و...) در حوزه انتخاباتی، در حالیکه در انتخابات دوره های گذشته مسؤولین جهت سالم برگزار شدن انتخابات سعی می کردند بستگان دور یا عضو ستاد کاندیدا به عنوان عوامل اجرایی انتخاب نشود چه رسد به برادر و...، حتی اگر در روزهای نزدیک رأی گیری متوجه می شدند ابلاغ آن را لغو می کردند. شما فرض کنید اگر طرفدار کاندیدا در هنگام رأی گیری و یا شمارش آراء نقشی داشته باشد احتمال تخلف به نفع کاندیدا چه قدر است؟ چه رسد به اینکه برادر، برادرزاده و... باشد. حالا اگر کاندیدایی خوش شانس هم طرفدار خود، هم اعضاء نزدیک خود در حوزه انتخاباتی داشته باشد چه می شود؟ بدشانس آن کاندیدایی که هیچ کس در حوزه نداشته باشد.

6ـ انجام شمارش آراء 2 انتخابات بدون فاصله زمانی در حالیکه عوامل اجرایی خسته و خواب آلود بودند، چه اشکالی داشت که آراء انتخابات ریاست جمهوری شمارش می شد و صندوق آراء شورای اسلامی شهر پلمپ می شد همراه با صندوق آراء ریاست جمهوری به فرمانداری منتقل و یا در همان حوزه نگهداری و اعضاء در حوزه استراحت چند ساعتی می کردند و صبح روز شنبه شروع به شمارش آراء شورا می کردند. مانند چند تا از حوزه ها از جمله حوزه مسجد سیدالشهداء که این کار را کردند. چه آراءهایی که در هنگام چرت زدن و خواب رفتن اعضاء در هنگام شمارش از قلم افتاده و یا اضافه شده است. که من مطمئن هستم اگر آراء دوباره شمارش شود نتایج دیگری کسب می شود.

7ـ انتخاب نماینده کاندیداها در چندین حوزه انتخاباتی بعنوان شمارش کنندگان آراء به دلیل کمبود نیرو، که این خود یک تخلف انتخاباتی است. و در این جا احتمال بسیاری  وجود دارد که نماینده کاندیدا به نفع کاندیدا و رقیب کاندیدا خود آراء را کم و زیاد علامت بزند. بدشانس آن کاندیدایی که هیچ نماینده ای در حوزه ها نگذاشت به امید اینکه عوامل اجرایی حوزه ها خود حافظ آراء او باشند.

8ـ عدم هماهنگی تعداد آراء بین نماینده کاندیدا با شمارش کنندگان آراء در بعضی از حوزه ها به دلیل خسته و خواب آلود بودن آنها، از جمله دبیرستان پروین اعتصامی، که پس از اعتراض نماینده کاندیدا به تعداد آراء کاندیدایی خود، آراء آن کاندیدا مجدد شمارش می شود. آراء کاندیدا اضافه می شود اما به تعداد آراء نماینده کاندیدا نمی رسد. آن نماینده هم به دلیل اطمینان به شمارش خود باز اعتراض می کند اما به دلیل خسته بودن و دیر وقت بودن توجهی به اعتراض مجدد نماینده نمی شود و شمارش آراء به پایان می رسد.

9ـ پخش اسامی چندین کاندیدا به تعداد زیادی در حوزه های انتخاباتی توسط طرفداران کاندیدا با مدیدیت آن ها و در اختیار مردم قرار دادن و تاکید به رأی دادن به این افراد (تخلف تبلیغاتی و انتخاباتی) با توجه به فرمایش آقای فرماندار و آقای رستگار رییس دادگستری شهرستان در روز چهارشنبه 15/3/92 در جمع نامزدها، که فرمودند اگر این بار کاندیدایی تخلفی انجام دهد حتما پیگرد قانونی دارد و قانون برای همه نامزدها یکسان اعمال می شود. اما عملاً اینطور نشد. این تخلف اینقدر علنی بود که اگر مسؤولین دلسوز دنبال تخلف بودند می توانستند تخلف را مشاهده و نامزد متخلف را قانوناً تنبیه نمایند. اما نکردند. جالب اینکه از این گروه متخلف برخی جزء اعضای اصلی شورا انتخاب شدند که سند تخلف آنها موجود می باشد و به فرمانداری هم ارایه داده شده است.

10ـ ارتباط نماینده کاندیدا با رأی دهندگان به صورت مکرر در داخل بعضی از حوزه ها و تحت فشار قرار دادن رأی دهندگان به قید اسم کاندیدا مورد نظر خود، و تذکر این مسئله به نماینده فرماندار در حوزه توسط کاندیدا و بی توجهی نماینده فرماندار و ناظر شورا به اعتراض آن ها (تخلف انتخاباتی) در حالیکه نماینده فرماندار باید جایی برای نماینده کاندیدا در داخل حوزه دور از رأی دهندگان برای نشستن مشخص کند و آن نماینده حق ارتباط با رأی دهندگان را ندارد.

11ـ حضور افراد متفرقه به تعداد زیادی به عنوان طرفدار کاندیدا در حوزه ها و تبلیغ برای آن ها در صف رأی دهندگان، حتی در پای میز رأی و ایجاد بی نظمی در برگزاری انتخابات، بخصوص وقتی که با برنامه و یا بدون برنامه 1 الی 2 نفر از عوامل اجرایی حوزه آشنا با کاندیدا باشند و آن شخص بدون ترس و دلهره برای کاندیدا مورد نظر خود تبلیغ بسیار نماید. در اینجا ضرب المثل معروف هر که بامش بیش برفش بیشتر صدق می کند و آن کاندیدایی که نه نیروی اضافی و نه آشنایی در حوزه ها داشت و یا نمی خواست خلاف قانون انتخابات عمل کند در حوزه ها آراء چندانی نداشت.

12ـ خرید و فروش شناسنامه توسط طرفداران برخی کاندیداها و رأی دهنده در حوزه ها به صورت علنی و در دید مردم و چه بسا مسؤولین، و بی توجهی مسؤولین به این موضوع، و متاسفانه آن کاندیدایی که می خواست اخلاق و قانون انتخاباتی را رعایت کند و هدف ورود به شورای شهر را خیلی خیلی بیشتر از این بی عدالتی ها می دانست و یا آن کاندیدایی که شاید قدرت خرید آراء را نداشت در این حوزه ها حقش ضایع می شد.

13ـ کمبود نیرو به عنوان عوامل اجرایی در حوزه ها نسبت به دوره های قبل در حالی که در این دوره 2 انتخابات با هم برگزار می شد و انتظار عوامل اجرایی بیشتری داده می شد. و علاوه بر آن استقبال بی نظیر مردم از انتخابات، سبب شد که عوامل اجرایی و امنیتی تسلطی بر بعضی از حوزه ها نداشتند و افراد مختلف به راحتی اقدام به تخلف می کردند.

نتیجه مهم از برگزاری چنین انتخاباتی:

1ـ اگر کاندیدایی واقعا برای خدمت به مردم و انجام تکلیف الهی آمده باشد. قانونمند باشد، خدا ترس واقعی باشد و در مقابل آراء بدست آمده خود در مقابل خداوند و مردم تعهد داشته باشد. وامدار گروه یا افراد خاصی نباشد در چنین انتخاباتی برنده ظاهری نیست (هرچند که برنده واقعی ایشان هستند)

2ـ این تخلفات اینقدر تکرار شده است و مسؤولین بی توجه به آن گذشته اند که برای هر کاندیدا مسلم شده است اگر بخواهد برنده میدان شود باید این تخلفات را انجام دهد وگرنه بازنده میدان می باشد.

3ـ کوتاهی مسؤولین در مقابل تخلفات، باعث رشد انواع تخلفات انتخاباتی شده است.

4ـ اگر می خواهید احتمال موفقیت خود را در انتخابات بالا ببرید باید یک بند و بست هایی با افراد خاص داشته باشید.

و در پایان از تلاش و زحمات بعضی از عوامل اجرایی که خالصانه در بعضی از حوزه ها انجام وظیفه می کردند و حافظ آراء کاندیدا بودند تشکر و قدردانی نموده و از خداوند متعال موفقیت همه عزیزان را در تمام عرصه ها آرزومندم.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/04/22 - 07:36
0
0
احسنت بر جناب شاکری و استاد فخرایی همه چیز را بیان کردید ولی با وجود این مسئولین باور نکنم شجاعت داشته باشند مگراینکه خداترسی انها کاری بکند...
1392/04/17 - 16:51
0
0
با سلام خدمت سید بزرگوار و انقلابی
جناب حجه السلام موسوی نژاد
با توجه به بیانات شما در همین مصاحبه آشکارا پیداست که در شمارش آرا اشتباهاتی هرچند سهوی صورت پذیرفته و حتی اگر در صندوقهای باز شماری شده 1 رای هم اشتباه شده ، باید کل آرا صندوقها بازشماری شود .
این مردم با خلق حماسه بزرگ در روز 24 خرداد ثابت کردند همیشه و در همه حال پشتوانه نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، شاید باز شماری آرا و تغییر در ترکیب شورا ها ناخوشایند و از نظر ظاهری کار خوبی نباشد اما حق به حق دار میرسد .
در انتخاباتی که 10 الی 20 رای نفری را از عضو اصلی به علی البدل تبدیل می کند گفتن جمله سلامت انتخابات شبهه انگیز و ناخوشایند تر است .
تجربه تلخ ابطال انتخابات یک بار برای مردم دشتستان هزینه بالای بوجود آورد و نتیجه آن نداشتن 2 سال نماینده در مجلس شورای اسلامی بود. البته تخلفات آشکار و پنهان در آن انتخابات علت اصلی بود، اما باز شماری آرا به معنی ابطال انتخابات نیست و قطعا کسی حتی با حضور افراد ناحق در شورا حاضر به ابطال آن نیست، ولی این اقدام شجاعانه ثابت خواهد کرد در نظام مقدس جمهوری اسلامی حتی 1 رای هم ارزش دارد و رای حسن برای حسین نامی نوشته نشده حتی اگر سهوی باشد .لذا باتوجه به خستگی ،خواب آلودگی هییت نظارت و اجرایی و همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری تمام شبهات را پایان داده و مجددا با حضور نمایندگان معترض این فتنه را ختم ،تا به زعم شما به سمت فتنه 88 پیش نرود و مشکلی به مشکلات عدیده مردم دشتستان و بخصوص برازجان بوجود نیاورد .
1392/04/17 - 15:26
0
0
واقعا شاید خواست خدا بوده که شما رای نیوردین واقعا اسمش شما در کنار چنین افرادی خراب میشد همه ما شما رو یه فرد پاک و خداترس میدونم
ایشالا همیشه موفق و موید باشید
1392/04/17 - 15:24
0
0
خانوم فخرایی شما همیشهبه عنوان یکی از بانوان زحمتکش و دلسوز این شهر بودید شما نزدیک به 5000 هزار رای پاک اوردید بدون حتی یک رای خریده شده ولی نماینده های دیگه خیلیاشون رای خرید میکردن
همین آقای ........... شورشو در اورده بود همه چوره تقلب کرد البته فقط ایشون نبودن یکی نمیپرسه آقای ........ ک هیچ کس نمیشناختش چه جوری رای اورد.
آیا جز با تخلف و خرید آرا نبود؟؟
1392/04/17 - 13:49
0
0
سخنان سرکار خانم کاملا دقیق و عین واقعیت است. موارد عنوان شده حوادث تلخی است که در روز انتخابات شاهد آن بوده ایم
1392/04/17 - 11:18
0
0
خداوند حافط سلامتی جنابعالی باشد که حقیقت را گفتید ونترسیدیدزیرا انتخاباتی که مردم شاهد بودند همه را متعجب کرد ودلگیر که چرا افرادی باهر ترفند وحق کشی وارد شورایی شوند که حقوق مردم باید رعایت کنندو...اگرجای مسئولین بودم استعفا می دادم...
1392/04/17 - 10:19
0
0
جانا سخن از زبان ما میگویی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/06
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...