امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 24 اسفند 1399 - 12:17
تنگسیر نژاد کارگردان جوان دشتستانی در گفتگو با اتحاد خبر:

اتحادخبر- سانازدانشگر: قاسم تنگسیر نژاد کارگردان جوان و موفق دشتستانی است که اخیرا نمایش مکبث را بر روی صحنه تالار فرهنگ برازجان برده است‌. وی در گفتگو با اتحاد خبر از از نمایش مکبث تا نمایش عروسکی هملت، جشنواره استانی، شکسپیر، تمرین در شرایط سخت کرونایی، چالش ها و عشق به نمایش، مسئولینی که دغدغه هنر نمایش ندارند می گوید...

اتحادخبر- سانازدانشگر: قاسم تنگسیر نژاد کارگردان جوان و موفق دشتستانی است که اخیرا نمایش مکبث را بر روی صحنه تالار فرهنگ برازجان برده است‌. وی در گفتگو با اتحاد خبر برایمان از مکبث، جشنواره استانی، شکسپیر، تمرین در شرایط سخت کرونایی، چالش ها و عشق به نمایش، مسئولینی که دغدغه هنر نمایش ندارند و... می گوید که شما را به ماحصل این گفتگو دعوت می نمایم.


مکبث در ادامه تجربه ویتسک
قاسم تنگسیرنژاد در خصوص نمایش مکبث که هفته گذشته در برازجان به اجرا رفت می گوید: مکبث در ادامه تجربه گروه ما است و در واقع در راستای کاری که به طور جدی از ویتسک شروع شده و ادامه دارد. شکلی از کار که مبتنی بر بدن، موسیقی و نور است. تجربه ای که هنوز در ابتدای راه هستیم. دوست داریم زمانی که در این شیوه اجرایی پخته نشده ایم بی خیال آن نشویم و به آن بپردازیم و ادامه دهیم.

ادامه شیوه اجرایی فیزیکال
وی در ادامه می گوید: در این شیوه ای که من و گروه اجرایی ام انتخاب کرده ایم هر روز به تجربه های جدیدتری دست پیدا می کنیم که شیرین، سخت و همچنین جذاب است به این دلیل این کار را ادامه دادیم. تجربه اینکه کارهایی که دیالوگ ندارند و یک زبان جهانی دارند را دنبال می کنیم و امیدوارم بتوانیم ادامه بدهیم.

علاقه به نمایشنامه های شکسپیر
کارگردان مکبث با اشاره به علاقه اش به شکسپیر می گوید: شکسپیر همیشه برای من کسی بوده که همیشه علاقه داشتم متن های او را کار کنم تا اینکه تصمیم گرفتم امسال چند متن شکسپیر را کار کنم و پروژه شکسپیر را کار کنم و این پروژه شکسپیر کار کردن ادامه خواهد داشت.

 


مکبث شکسپیر فراتر از مرزها و ضرورت جهان امروز ما
قاسم تنگسیرنژاد در ادامه می گوید: مکبث به نظر من با توجه  به ضرورتی که جهان امروز دارد تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم و بنظر من مکبث بیش از هر نمایشنامه دیگر شکسپیر معاصر ما است و در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستم. انسان امروزی در جهان ما معاصر و در همه جای جهان و فراتر از مرز ها و نه تنها در ایران این تجربه تکرار می شود و کهنه نمی شود و جهان بشدت درگیر آن است.

ارمغان مکبث با سه جایزه در جشنواره استانی
کارگردان مکبث در خصوص این نمایش می گوید: نمایش مکبث در جشنواره استانی فجر بود و جوایز دوم بازیگری خانم، دوم کارگردانی و برگزیده بخش موسیقی اتفاقاتی که در جشنواره افتاد و کار دیده شد و مورد توجه تماشاگران، داوران، منتقدان قرار گرفت و پسندیده شد.

آغاز حضور مکبث بر روی صحنه ها
وی در ادامه می گوید: اجرای ما در برازجان آغاز حضور مکبث روی صحنه است. انشاالله شرایط درست شود در بوشهر و شهرهای دیگر استان قصد داریم این کار را به اجرا ببریم. در چند فستیوال دیگر کار را اجرا خواهیم کرد و همچنان کار ادامه خواهد داشت.



تجربه شیرین کارگردانی مشترک با همسرم
این کارگردان جوان به تجربه کارگردانی مشترک می پردازد و می گوید: بعد از تجربه ویتسک که با خانم مهسا رهسپار کارگردانی مشترک داشتم علاقه مند هستم که این تجربه را ادامه دهم. با مکبث ادامه پیدا کرد و انشاالله در کارهای آتی این کارگردانی مشترک ادامه خواهد کرد که بتوانیم نتیجه خوبی در سال های آینده بگیریم.
 
ایثار بازیگران و افراد گروه در شرایط سخت کرونا
وی به سختی های تمرین اشاره ای دارد و می گوید: در اوج کرونا تمریناتمان را شروع کردیم. به نوعی بچه های ما ایثارکردند و در زمانی که محدودیت های زیادی بود و کرونا به تازگی وارد ایران شده بود. اوایل اردیبهشت با ماسک و ضدعفونی و با وضعیت سختی تمرین کردیم ولی بچه ها عاشقانه حضور داشتند و تمرین کردند و از آن ها واقعا ممنون هستم.

برای خاموش نشدن تئاتر از جانمان گذشتیم
قاسم تنگسیرنژاد ادامه می دهد: در زمانی که خدایی نکرده ما اگر مبتلا می شدیم یکی از خانواده ما درگیر کرونا می شد. با جان خودمان و خانواده مان بازی کردیم ولی کار را انجام دادیم. از گروه درجه یک و بی نظیر که عاشقانه کار کردند و تمرین کردند ممنون هستم.



تمرین در سایه مرگ
کارگردان جوان نمایش مکبث با اشاره به عشق و تلاش بچه های گروه اش می گوید: با توجه به عشق و تمرینات بچه ها روز به روز نتایج بهتری خواهیم گرفت. از بازیگران و عوامل کار و خانواده های آن ها که در شرایط کرونا در سایه مرگ و در سالی که خیلی از ما عزیزان زیادی را از دست دادیم. نفس کشیدند و تمرین کردند و تئاتر را زنده نگه داشتند. بچه هایی که با دیدن آن ها انرژی می گیرم و به فکر کارهای بیشتر می افتم. این گروه پتانسیل های بسیار زیادی دارد. قطعا در آینده از این گروه بیشتر خواهید شنید. گروهی قدرتمند که با تلاش کارشان را انجام می دهند.

از مکبث تا نمایش عروسکی هملت
وی به تمرینات تئاتر و جشنواره عروسکی مبارک تهران می پردازد و می گوید: ابتدای اردیبهشت تمرینات را شروع کردیم و از اوایل خرداد به دلیل محدودیت ها تمرین نکردیم. از اواخر مرداد تا آذر ماه ادامه دادیم. یک هفته استراحت کردیم که در این یک هفته نمایش هملت را برای جشنواره عروسکی در بخش بزرگسال هجدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک حدود هشت روز در چهار پلتفرم مختلف تلوزیون ایران،تیوال، هاشور و همایش نت به صورت مجازی پخش شد که پس از آن نمایش مکبث از 16 تا 21 اسفند با رعایت پروتکل های بهداشتی به اجرا درآمد که با ظرفیت یک دوم کار را اجرا کردیم که تماشاگران علاقه مند آمدند و از کار استقبال شد. ما از تماشاگران که در این وضعیت همچنان به تئاتر رونق بخشیدند و چراغ تئاتر زنده نگه داشتند متشکریم.



برای مسئولین فرقی ندارد تئاتر کار شود یا نه/ بعضی ها علاقه دارند چراغ تئاتر خاموش شود
قاسم تنگسیرنژاد خطاب به مسئولین می گوید: نقد من این است که در دوره ای که هیچکس به دلیل کرونا، سلامتی و وضعیت اقتصادی کار نکرد؛ گروه ما کار کرد و دو اثر به صحنه آورد اما دریغ از حمایت از کسانی که باید حمایت کنند. حمایت مالی که اصلا نشد. هیچکس ظاهرا متولیان امور مثل شورای شهر و سیستم فرهنگی  و جاهایی که متولی هنر هستند برای آن ها هیچ اهمیتی نداشت. با ما همانطور رفتار شد که با کسانی که در خانه بودند و هیچ فعالیتی نداشتند‌ ولی خیلی تفاوت دارد گروهی که با این وضعیت و مشکلات کار می کنند و کسانی که کار نکردند که ظاهرا از دید دوستان مسئول هیچ تفاوتی نیست و چه بسا علاقه‌مند باشند چراغ تئاتر خاموش باشد که هیچکس کار نکند. حال به این نتیجه رسیده ام که برای هیچکس اهمیت ندارد که تئاتر کار شود یا نه؛ اگر کار شد مسئولان می آیند و چند عکس می گیرند و گرنه که هیچ. این مسئله برای من تعجب آور که نه جذاب بود.



گروه ما بدور از حاشیه و اعتراض راهش را می رود
وی ادامه می دهد: بدون چشمداشت به نهاد و جایی کارمان را انجام می دهیم و سرمان را زیر می اندازیم و بدون هیچ حرف، اعتراض و حاشیه ای کارمان را انجام و ادامه می دهیم و فکر می کنم اتفاقی که برای گروه ما افتاده است نتیجه همین رویکردی است که داریم.

امیدوارم با حضور هنرمندان چراغ تئاتر دوباره روشن شود
قاسم تنگسیر نژاد در پایان با ارائه خبرهای امیدوار کننده می گوید: امیدوارم در روزهای آینده خبرهای خوبی در خصوص گروه‌مان بدهم و اتفاق های خوبی برای تئاتر استان و شهرستان بیفتد. امیدوارم مجددا با توجه به افتتاح تالار هنر و در دست افتتاح بودن پلاتو استاد فخری اتفاق خوبی بیفتد و گروه ها دوباره فعال شوند و چراغ تئاتر دوباره روشن شود. در پایان از شما که دغدغه هنر را دارید ممنون و سپاسگزارم.

اسامی افرادی که در نمایش مکبث بودند
اتحاد خبر در پایان یادآور می شود که نمایش مکبث به کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد و مهسا رهسپار، دستیار کارگردان حسن نظامات، مجری طرح رضا کلانتری، عکاس اردلان آشناگر، علی راستی، کیانوش کیانی، تهیه کننده امید توانا، بازیگران نمایش: امین قجر، مهسا رهسپار، ترنم پورجم، حسن نظامات، محمدجاوید، شایسته پولادی، زرین کیوان راد، گریم و لباس مهسا رهسپار، انتخاب موسیقی احسان موسوی و قاسم تنگسیرنژاد، طراح نور، امید توانا و قاسم تنگسیرنژاد، مدیر صحنه و ساخت دکور امید توانا، دوخت لباس، مهری نظامات و فریده فخرزاد، پوستر و بروشور امید توانا و احسان موسوی، ماسک، عروسک و اشیای نمایشی یوسف اعتصامی و فرهاد بحرینی مطلق بوده  است.

 








کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1399/12/24 - 21:28
0
1
كار بسيار زيبايي بود
آرزوي موفقيت براي قاسم تنگسير و گروه بسيار خوبش
1399/12/24 - 21:13
0
1
موفق باشی
..........................
امیدواریم شایسته ها را از انزوا بیرون بیاورند و روحی تازه در کالبد هنر بدمند. امیدواریم شایسته سالاری همچون جهان واقعی اجرا شود.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 19 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...