امروز: شنبه 17 آذر 1403
- بازگشت مسعود کیمیایی به سینما در ۸۳ سالگی با «خائنکشی»
- سیمئونه: بردن این بازی اصلا آسان نبود
- پرتاب موفق ماهواره «فخر۱» در مدار/دادههای تله متری دریافت شد
- عمران خان باز هم متهم شد
- انتقام کشتی گیر ایران از حریف روس در خاموشی آزادی!
- عضو مجلس خبرگان رهبری: حضرت زهرا (س) آموزگار مقاومت است
- دیدار وزیران خارجه سوریه و عراق در بغداد
- واکسن HPV به برنامه ملی واکسیناسیون اضافه میشود؟
- پتروشیمی هنگام پیرامون جذب ۲۰ نیروی کار توضیح داد: برخی خبرها سراسر کذب و خارج از اخلاق است
- رزمایش ERC در پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت برگزار شد
اتحاد خبر: این روزها به شدت شاهد تبلیغات و ترویج مصرف گرایی هستیم، آنچنان که حتی این مساله در فضای مجازی دامنگیر برخی جوانان شده است؛ جوانانی که فریب تبلیغات را خورده و در راستای انجام عملهای زیبایی نامتعارف گام بر میدارند.
روزنامه آرمان – نگین باقری: این روزها به شدت شاهد تبلیغات و ترویج مصرف گرایی هستیم، آنچنان که حتی این مساله در فضای مجازی دامنگیر برخی جوانان شده است؛ جوانانی که فریب تبلیغات را خورده و در راستای انجام عملهای زیبایی نامتعارف گام بر میدارند.
امیرمحمود حریرچی، جامعهشناس و استاد دانشگاه درباره ترویج مصرفگرایی میگوید: اکنون همگی ما در محاصره تبلیغات هستیم و این روند نیازهای کاذبی را به وجود آورده که در ادامه نوعی از لوکسگرایی و تجملگرایی را به دنبال خود دارد. برخی افراد هم در شبکههای مجازی میخواهند خود را بزرگتر جلوه دهند و این خودبزرگبینی با مصرف بیشتر همراه است.
امروزه شاهد ترویج تبلیغات در جامعه هستیم، به ویژه در شبکههای اجتماعی که نمود آن به وضوح نمایان است. هجمههای مصرف گرایی چگونه خود را نشان میدهند؟
جامعه ما به یک جامعه مصرف زده تبدیل شده است، یعنی در جهتی حرکت میکند که افراد بیشتر از نیازهایشان در حال مصرف هستند؛ نیازهایی که در آن انتخابی نیست. از سوی دیگر، تبلیغات بهگونهای تجلی یافته که گویی برخی از رفتارهای لوکس برای افراد پرستیژ اجتماعی، شادی، نشاط و خوشبختی میآورد. بر همین اساس تمام تبلیغات به این مسائل تکیه دارند. این در حالی است که اکنون به جایی رسیدهایم که حتی سلامت انسان هم رنگ کالا به خود گرفته است؛ تبلیغاتی در رابطه با لاغر شدن، مصرف قرصهای مختلف برای تناسب اندام و.... به خورد مردم میروند، اما موردی که بسیار جای تاسف دارد این است که آموزش هم به خود رنگ تبلیغات گرفته است.
در واقع اکنون همگی ما در محاصره تبلیغات هستیم و این روند نیازهای کاذبی را به وجود آورده که در ادامه نوعی از لوکس گرایی و تجمل گرایی را به دنبال خود دارد. برخی افراد هم در شبکههای مجازی میخواهند خود را بزرگتر جلوه دهند و این خود بزرگ بینی با مصرف بیشتر همراه است، همانطور که قبلا اشاره کردم با کمک تبلیغات انتخابی روی برخی کالاها نداریم و بدون آنکه متوجه شویم این مساله موجب سلب آرامش ما میشود. برای مثال بارها کالاهایی را خریداری کرده ایم که هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفتهاند. البته تبلیغات یک امر طبیعی در دنیای صنعتی است.
قاعدتا پس از تولید باید مردم از طریق تبلیغات با آن کالا آشنا شوند و این اتفاق یکی از اجزای جداییناپذیر حوزه تجارت و بازار است، اما باید کنترلی روی آن باشد تا مشخص شود آیا اطلاعاتی که در مورد کالای مدنظر میدهند درست است یا نه؟ در حالی که در ایران کنترلی روی تبلیغات نیست به ویژه در شبکههای مجازی که تبلیغ برخی کالاها و روشها آسیب زا نیز بوده است، آنچنان که تبلیغات در مورد عملهای زیبایی صدماتی را به افراد وارد کرده است.
از سوی دیگر، با حجم گسترده انواع تبلیغات مردم گیج شده اند که بالاخره پیرو کدام تبلیغ باشند. در مورد مواد خوراکی هم وضع به همین شکل است. البته اخلاق میگوید که کالا را بر اساس نیازمان تهیه کنیم، اما تبلیغات این اخلاق را گرفته است. به عبارت دیگر تبلیغات آنچنان ما را محاصره کرده که برده آن شدهایم. در واقع ایران جزو مصرفزدهترین جوامع دنیاست و در همه چیز بیشترین مصرف را دارد. اکنون مردم سربازان و اسیران بی اختیار جنگی هستند که اربابان آن یعنی صنایع از طریق فروش اجناس بی کیفیت خود به آنها درآمد زیادی را به دست آوردهاند. در واقع جنگی میان رقبای صاحبان کالاست که قصد دارند به هر طریقی اجناس خود را به فروش برسانند.
نفوذ تبلیغات را در اذهان عمومی نمیتوان نادیده گرفت، در حالی که اکنون ما با برخی تبلیغات مخرب رو به رو هستیم که پیامدهای ناگواری را به همراه دارد. ارزیابی شما در این باره چیست؟
یکی از کارکردهای تبلیغات القاست. القا واژهای است که امروزه در کشورمان خیلی با آن درگیر شده ایم؛ القای درمان، القای آموزش، القای روشهای زندگی و... در واقع همه چیز به ما القا میشود بدون آنکه فرصت فکر کردن داشته باشیم و ببینیم که آیا نیازمان از این طریق برطرف میشود یا نه. قشر متوسط رو به بالای جامعه در رابطه با مصرف شدیدا تنوع گرا شده است. در واقع سریع به خرید یک چیز ترغیب میشوند و سریع هم آن جنس از چشمشان میافتد. به عبارت دیگر افراد بر اثر تبلیغات تنوع طلب و ظاهرپسند در مصرف شدهاند. بنابراین چگونه میتوانیم از آنها توقع داشته باشیم که در زندگی شخصی نیز به این شکل نباشند؟ اکنون این درد بزرگ جامعه ماست، یعنی تنوعطلبی القا شده توسط تبلیغات زندگیها را دستخوش حقارت کرده است. برای مثال اگر فلان کالا را نداشته باشیم، در چشم دیگران حتما فرد ضعیفی هستیم؛ این رویکرد بسیار آسیب زاست.
البته به نظر بنده مد چیز خوبی است. بشر دوست دارد رو به مد و پیشرفت باشد، حتی علاقه دارد که در این مسیر هم هزینه نکند، اما نباید درگیر آن شود و دائما مورد انتخابهای تحمیل شده قرار گیرد. از سوی دیگر، رسانه هم در این زمینه بدترین نقش را ایفا میکند. برنامههای تلویزیون را ببینید. به ناگهان وسط یک برنامه جدی یک اتومبیل لوکس تبلیغ میکنند. برای مثال آن را به عنوان جایزه قرار میدهند و در حین برنامه قرعه کشی میکنند. چندی پیش بنده در یکی از برنامههای جدی تلویزیون تلفنی صحبت میکردم.
اتفاقا موضوع برنامه این بود که چرا مردم شاد نیستند. فوری تبلیغی از روغن در آشپزخانهای مدرن با مجهزترین امکانات پخش شد که بنده به عوامل برنامه گفتم خودتان دارید این شیوه از زندگی را تبلیغ میکنید. آنها هم زیر بار نرفته و گفتند مربوط به بخش بازرگانی است، در حالی که مردم تلویزیون میبینند و به بخش بازرگانی کاری ندارند، اما از آنجا که تبلیغات یک منبع درآمد و حامی است، حتی در آموزندهترین برنامهها هم برخی برندها انواع و اقسام کالاهایشان را به شکل اغراق آمیز در تلویزیون تبلیغ میکنند.
امروزه تبلیغات موجب چشم و هم چشمی در زمینه عملهای زیبایی شده است و ما شاهد افزایش چهرههای مصنوعی در سطح شهر هستیم، به گونهای که علاوه بر دختران، پسران نیز به تغییر چهره روی آوردهاند. قطعا این اتفاق جوانان را به سمت و سویی میکشاند که قابل بازگشت نیست. دیدگاه شما در این باره چگونه است؟
حیف واژه زیبایی که برای این عملهای عجیب و غریب به کار ببریم. زبیایی یک نوع هارمونی است، در حالی که برخی عملها این هارمونی را به هم میزنند. موج تبلیغات به حدی زیاد است که برخی افراد وام میگیرند تا هزینه عملهای زیبایی را بپردازند. آنها احساس میکنند که باید کمبودهای خود را از این طریق جبران کنند. به نظر این افراد عمل زیبایی رمز موفقیت است که به سراغش میروند، آنچنان که اکنون در جامعه بیشتر افراد شبیه به هم شدهاند.
در تلویزیون بارها پزشکانی که اعمال جراحی زیبایی انجام میدهند به برنامهها دعوت شده اند، در حالی که این عمل موجب تبلیغ آنها میشود. بنده یکی از استادان درجه یک زیبایی را میشناسم که میگفت اکثر افرادی که به بنده مراجعه میکنند اصلا نیازی به عمل زیبایی ندارند. من هم زیر بار عمل کردن آنها نمیروم، چون چهره شان به هم میریزد. اکنون در جامعه ما افراد تصنعی شده اند، یعنی ظواهر و شخصیتهای خود را دستکاری میکنند و این مساله جای نگرانی بسیاری دارد، چرا که انجام عملهای زیبایی جزو آمال و آرزوهای دختران و اخیرا پسران شده که میخواهند چهره خود را مطابق فلان الگو تغییر دهند تا زیبا شوند، در حالی که زیبایی این گونه نیست.
مرتبط:
» عمل زیبایی عجیب زنان ژاپنی [بيش از 7 سال قبل]
» کیمیا علیزاده مچ پای راست خود را جراحی کرد/ عمل موفقیتآمیز بود [بيش از 7 سال قبل]
» ساخت دریچه قلب از بافت بدن بیمار توسط یک پزشک شیرازی [حدود 1 ماه قبل]
» بانکها وام ۱۵ میلیون تومانی ازدواج نمیدهند [بيش از 7 سال قبل]
» رکورددار «قدبلندترین زن جهان» چه کسی است؟ [بيش از 2 سال قبل]
» تاثیر افزایش وام مسکن بر بازار [بيش از 9 سال قبل]
» جزئیات جدید وام مسکن تکذیب شد [بيش از 7 سال قبل]
» همهچیز درباره وام ازدواج و آخرین تغییرات [بيش از 11 سال قبل]
نظرات کاربران
تازه ترین خبرها
- بازگشت مسعود کیمیایی به سینما در ۸۳ سالگی با «خائنکشی»
- سیمئونه: بردن این بازی اصلا آسان نبود
- پرتاب موفق ماهواره «فخر۱» در مدار/دادههای تله متری دریافت شد
- عمران خان باز هم متهم شد
- انتقام کشتی گیر ایران از حریف روس در خاموشی آزادی!
- دیدار وزیران خارجه سوریه و عراق در بغداد
- واکسن HPV به برنامه ملی واکسیناسیون اضافه میشود؟
- پیام تسلیت شهردار برازجان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)
- بازیکن سابق پرسپولیس به پاختاکور ازبکستان پیوست
- کاپیتان ذوب آهن فصل را از دست داد
- پژوهش موتور محرک توسعه پایدار است
- کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ویژه کودکان در مهدهای کودک
- سرپرست شهرداری عالیشهر برنامه عمرانی خود را تشریح کرد
- دعوت شناگر بوشهری به اردوی تیم ملی پاراشنا جوانان
- سر پرست هیات کاراته استان بوشهر منصوب شد
- اهالی شیرینو در انتظار تحقق وعدهها؛ گره مشکلات اسناد مالکیت باز شود
- واژگونی خودرو در محور بوشهر -دلوار ۵ مصدوم بر جا گذاشت
- مشکلات شبکه فیبر نوری شهرک صنعتی بندر ریگ برطرف شود
- استان بوشهر در معرض تهدید پیری جمعیت قرار دارد
- دختران دشتستانی قهرمان مسابقات والیبال آینده سازان استان بوشهر شدند
- ذخیره آب سد رئیسعلی دلواری بوشهر ۴۰درصد کاهش یافت
- تبلیغات صحیح،نقش مهمی در گسترش فرهنگ نماز بر جامعه دارد
- آیا آب آشامیدنی در بروز سنگ کلیه تاثیر دارد؟
- میوه پاییزی مفید برای مغز، قلب و قند خون
- طالبان باز هم قانون جدید علیه زنان صادر کرد
- نتانیاهو: در وضعیت آتشبس هستیم نه پایان جنگ
- آمریکا تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع کرد
- آیفون ۱۶ با قیمت نجومی وارد ایران شد
- محصولات لبنی ۲۵ درصد گران شدند
- ماجرای دختری که از سوی پدرش ربوده شد
- این چند عادت را ترک کنید تا روان سالمی داشته باشید
- این گیاه بمب ویتامین D است
- ۱۳ فایده جالب دعوای زن و شوهری
- چرا ال ۹۰ دیگر ارزش خرید ندارد؟
- آیا ویتامینها میتوانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند
- شعبه دادگاههای صلح در بوشهر راهاندازی شد
- جذب سرمایهگذار برای اجرای طرحهای زیرساختی استان بوشهر ضروری است
- دورههای توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی بوشهر برگزار شود
- ۲ کشاورز در دیلم از خطر گاز گرفتگی نجات یافتند
- ۹۱۹ بیمار دیالیزی در بوشهر خدمات درمانی رایگان دریافت میکنند
- آغاز واکسیناسیون روتاویروس در استان فارس
- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی فسا منصوب شد
- صادرات، قیمت گوجهفرنگی و سیبزمینی را افزایش داد
- بیماری قلبی در صدر مرگ و میرها قرار دارد
- درمان یائسگی زودرس پیدا شد
- دستگاههای «لاک خشک کن» سرطانزا هستند؟
- کارشناس فوتبال: دو دلیل باعث شد استقلال برابر الاهلی عربستان برنده نشود
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۹.۱۴
- عناوین روزنامههای امروز1403/09/14
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/09/14