امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 10:04
تشریح فعالیت های دهیاری پشت پر در گفتگو با علی رحیمی قره میر شاملو؛

اتحاد خبر: روستای پشت پر جزء توابع بخش ارم شهرستان دشتستان است و در مرز شرقی شهرستان دشتستان با استان فارس قرار گرفته است. آب و هوای منحصر بفرد دارد و خنک ترین نقطه شهرستان دشتستان است. در زمستان نیز سردترین نقطه استان بوشهر است. این روستا ۱۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد، و ۱۲۵۰ نفر جمعیت با ۲۴۰ خانوار دارد. مردم روستا ...

اتحاد خبر - زهره عرب: در نظر داریم مخاطبان عزیز  را با یکی از روستاهای بزرگ شهرستان دشتستان آشنا کنیم و داشته ها و افتخارات آن روستا را در کنار مشکلات و درخواست های اهالی منعکس کنیم. به همین منظور به سراغ دهیار فعال و پرتلاش روستای پشت پر رفتیم:

اتحاد جنوب: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
علی رحیمی قره میر شاملو هستم، متولد ۱۳۵۵ و متولد روستای پشت پر هستم، فوق لیسانس حقوق دارم و از سال ۱۳۸۴ دهیار روستای پشت پر بوده ام.


اتحاد جنوب: روستایی که دهیار آنجا هستید را هم معرفی بفرمایید. (از لحاظ موقعیت جغرافیایی، تقسیمات شهری، جمعیت...)
روستای پشت پر جزء توابع بخش ارم شهرستان دشتستان است و در مرز شرقی شهرستان دشتستان با استان فارس قرار گرفته است. آب و هوای منحصر بفرد دارد و خنک ترین نقطه شهرستان دشتستان است. در زمستان نیز سردترین نقطه استان بوشهر است.
این روستا ۱۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد، و ۱۲۵۰ نفر جمعیت با ۲۴۰ خانوار دارد.
مردم روستا همه از ایل قشقایی و ترک زبان هستند که دارای فرهنگ بسیار غنی و آداب و رسوم منحصر به فرد هستند و همچنین در مهمان نوازی زبانزد خاص و عام میباشند.
حدود ۹۰ درصد مردم به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. حدود ۴۰ هزار راس دام در پشت پر پرورش می یابد و حدودا ۲۸۰ هکتار اراضی زیر کشت کشاورزی دارند. عمده محصولات کشاورزی هم یونجه و جو برای مصارف دامی و صیفی جات است که این محصولات در داخل استان صادر می شود.



اتحاد جنوب: مهم ترین داشته های این روستا چیست؟ از تعداد مدارس و ادارات دولتی تا تولیدات کشاورزی و دامی و...
در روستای پشت پر ادارات، دامپزشکی، خانه بهداشت و دهیاری مستقر است. ۱۲ مدرسه ابتدایی ۶ کلاسه و یک مدرسه راهنمایی شبانه روزی/ دوره اول دبیرستان داریم.
چیزی که پشت پر را در سطح استان و یا کشور مطرح کرده است آثار باستانی بسیار ارزشمند کوشک اردشیر ساسانی و گور دختر هخامنشی است. بعد از آن آب و هوا و طبیعت منحصر به فرد آن را از بقیه نقاط در سطح شهرستان متمایز کرده است و مهمتر از همه مردم خونگرم و مهمان نواز آن است. با این تفاسیر حتی میشود به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان و شهرستان به آن نگاه کرد.
فرهنگ و آداب و رسوم روستای ما همیشه در سطح استان زبانزد بوده است. ما جشن ها و جشنواره های بومی و محلی برگزار کرده ایم که در سطح استان انعکاس خوبی داشته است.
در زمینه شناساندن فرهنگ بومی و محلی ایل قشقایی خیلی تلاش و سرمایه گذاری کرده ایم. همه ساله بخشی از اعتبارات را برای فرهنگ روستایی و ارائه و تبیین آن و انجام برنامه های فرهنگی در این راستا قرار می دهیم. همکاری با امور عشایر و کمک به آن ها و ارتقای سطح زندگی عشایر نیز همواره از برنامه های ما بوده است.
رقص محلی زنان عشایر هم یکی از زیباترین جاذبه های این روستا است. چوب بازی مردان در جشن ها، لباس های محلی، تولید لبنیات توسط زنان عشایر که جذابیت های خاصی دارد. لبنیات به صورت خانگی تولید می شود و محصولات دارای کیفیت بالایی هستند.

گلیم بافی، فرش بافی و گبه بافی زنان روستا زبانزد است و در جشنواره ها این نکات برجسته و ارائه می شود. مراسم پشم چینی در فصل بهار نیز همه ساله برگزار میشود.



دو محصول منحصر به فرد نیز در روستای پشت پر وجود دارد که شاید در هیچ جای استان نباشد، یکی دمبل یا قارچ قرمز است که ارزش غذایی بالایی دارد و به طور طبیعی در زیر زمین میروید.
و محصول دیگر رب رملیک است. رملیک یک نوع کنار ترش مزه است، رب رملیک بسیار مغذی است و دارای ارزش دارویی نیز میباشد. رب رملیک برای حمله ناراحتی های قلبی و قندخون عالی است.
این دو محصول دارای ارزش غذایی بالا هستند و تنها مختص روستای پشت پر می باشند.

اتحاد جنوب: این روستا شهید یا ایثارگر هم دارد؟ چند نفر؟
بله، ما در روستا سه شهید سرافراز، دو آزاده و دو جانباز داریم. شهداء شهید کریم خواجوی، شهید محمود دستور و شهید کمر راضه.
و آزاده ها افراسیاب رحیمی و قیطاس اعظم که الان ساکن پشت پر هستند، این دو عزیز جانباز هم می باشند.


اتحاد جنوب: میتوانید چند تن از مفاخر و بزرگان و افتخار آفرینان روستا را نام ببرید.
در سطح روستا دو پزشک داریم، و همچنین افراد تاثیرگذار تحصیلکرده زیاد داریم که در ادارات استان و در محیط های فرهنگی فعالیت دارند. بیشتر جوانان روستا جزء نخبگان استان در سطح دانشگاه ها و مدارس هستند. و همچنین افراد تاثیرگذاری در زمینه علمی و  فرهنگی در سطح استان داریم.


اتحاد جنوب: دهیاری روستا در چه سالی تاسیس شده است و مهمترین خدمات آن دهیاری به مردم طی چند سال اخیر چه بوده است؟
دهیاری روستا از سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است.

نوسازی منازل اهالی روستا را تا سطح ۸۰ درصد با تحصیلات ارزان قیمت و همکاری بنیاد مسکن انجام داده ایم. شبکه آبرسانی سالم با همکاری آب و فاضلاب روستایی و امور عشایر احیا شده است.
در حوزه سوخت فسیلی که در سطح روستا توزیع به نرخ مصوب دولتی انجام میشود.
و اقدامات دیگر از قبیل پیگیری و احداث دکل تلفن همراه و تحت پوشش قرار گرفتن کل روستا  و چندین روستای همجوار توسط شبکه تلفن سیار، کمک به احداث سه مسجد در سطح روستا، احداث ساختمان دهیاری و تجهیز آن، احداث و تجهیز سه پارک محله ای و محل بازی کودکان در سطح روستا، ساماندهی گلزار شهداء، پیگیری با همکاری بنیاد مسکن و استانداری جهت احداث زمین چمن روستا، احداث زمین والیبال و کمک سالیانه به ورزشکاران و ایجاد امکانات برای آنان در سطح روستا.


اتحاد جنوب: دولت تدبیر و امید طی دو سه سال اخیر خدماتی هم به روستای شما داشته است؟
در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به روستای ما شده است و خدمات خوبی در این مقطع انجام شده، یکی از اینها  راه اندازی زمین ورزشی است که خیلی از جوانان روستا را مشغول کرده و از آن استفاده می کنند. در بخش تقویت شبکه برق و شبکه تلفن همراه نیز اتفاقات خوبی افتاده است.

روستای ما دو قسمت است، و بین این دو قسمت رودخانه قرار گرفته است، پل ارتباطی بین دو قسمت روستا در حال احداث می باشد. شبکه اینترنت روستا نیز تقویت و فعال شده است.
راه های ارتباطی روستا به همت دولت در حال تکمیل شدن است و شروع احداث بوستان امید روستایی که شامل یک پارک تفریحی بسیار بزرگ در سطح بخش می باشد.


اتحاد جنوب: الان مهمترین مشکلات روستای شما چیست و چه انتظاری از مسوولان دارید؟
مشکل کم آبی که با توجه به خشکسالی های مکرر و عدم اجرای طرح های آبخیزداری در زمینه حفظ ذخایر آبی که این موضوع با توجه به اینکه شغل اکثر مردم روستای پشت پر دامداری و کشاورزی است ادامه حیات روستایی را با مشکل مواجه می نماید. البته کارهای خوبی در زمینه حفظ و احیای مراتع انجام شده است و دهیاری با همکاری منابع طبیعی این موضوع را به جد پیگیری می کند که امیدواریم با همت دولتمردان مشکلات عمده روستا حل بشود.
مشکل دیگری که وجود دارد بیکاری جوانان است، با توجه به اینکه عمده جوانان روستا تحصیلکرده هستند و دسترسی به مراکز کاریابی ندارند لذا زمینه اشتغال برای جوانان نیز وجود ندارد. و با توجه به مشکل کم آبی بالطبع نمی توانند شغل پدران خود را که کشاورزی است ادامه بدهند.
علاوه بر آن در انتهای روستای ما رودخانه پشت پر هست که دارای آب شیرین و منحصر به فردی در سطح شهرستان است. این رودخانه در ادامه به روستای خیرک شکرک میرسد و سپس وارد رودخانه دالکی می شود که آب شیرین آن با ورود به رودخانه دالکی به هدر میرود.
اگر دوستان سازمان آب منطقه ای همت کنند و سدی در رودخانه پشت پر احداث بشود کل روستای پشت پر و بخش میتوانند از آن استفاده کنند، و علاوه بر آنکه مشکلات دامداری و کشاورزی حل می شود روستا میتواند به قطب گردشگری استان تبدیل شود.
پیگیری و مرمت آثار باستانی روستا نیز مورد توجه می باشد. یک انتقاد در این باره وجود دارد که میراث فرهنگی با توجه به اینکه چندین آثار منحصر بفرد و اثر ثبتی مطرح در سطح استان و کشور در این روستا وجود دارد توجه چندانی به این مسئله ندارند.






کوشک اردشیر و زندان ساسانی در حال تخریب است که اگر اینها احیاء، مرمت و محوطه سازی بشوند میتوانند به عنوان جاذبه های خوب معرفی شوند. هر ساله چیزی در حدود ۷۰۰۰ نفر بازدید کننده از روستا و از این آثار باستانی داریم. لذا با توجه به این موضوع و اینکه میراث نیاکان ما هستند بایستی از آنها حفاظت بشود.




اتحاد جنوب: اگر بخشداری یا فرمانداری بگویند امسال می توانند فقط یکی از مشکلات روستای شما را حل کنند شما از بین مشکلاتی که گفتید کدام مورد را در اولویت می دانید؟
بحث آب و اینکه مشکل آب روستایی حل بشود. علاوه بر آن یک جاده اختصاصی مشهور به نام جاده ی گچ داریم که کل بخش ارم را به استان فارس وصل می کند که این دو موضوع در اولویت هستند. جاده گچ زیرسازی شده است ولی آسفالت ندارد. این جاده ۵ کیلومتر است و با توجه به مشکلاتی که دارد نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.


اتحاد جنوب: بودجه دهیاری در سال گذشته چقدر بوده و برای امسال چه بودجه ای پیشنهاد می کنید؟
خوشبختانه در دو سال اخیر توجهی که دولت به روستای پشت پر داشته است هرچند جوابگوی مشکلات زیاد روستا نیست اما ما راضی هستیم و جا دارد در این زمینه از استاندار، فرماندار و مدیر کل امور روستایی تشکر داشته باشم.


اتحاد جنوب: نقش شورای اسلامی روستا در سازندگی و رفع مشکلات مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟
شورا واقعا تاثیرگذار است البته اگر به حاشیه ها توجه نداشته باشد و در راستای پیگیری و حل مشکلات مردم قدم بردارد میتواند در رفع مشکلات روستا مفید باشد، چون در بطن روستا قرار دارد و از خود مردم است اشراف بر مشکلات دارد اما همانطور که گفته شد در صورت دوری از حاشیه ها و وقت گذاشتن برای مردم می تواند یاری گر باشد.


اتحاد جنوب: انتظارتان از مردم روستا چیست؟
مردم باید در طرح هایی که اجرا میشود و حل مشکلاتی که بعضا دهیاری در روستا دارد مشارکت و همکاری کنند و توقع آنها از دهیاری در حد و حدود امکانات و اختیارات دهیاری باشد.



اتحاد جنوب: انتظارتان از مسئولان چیست؟
انتظار ما این است که توجه ویژه ای به روستا و مردم آن داشته باشند تا امکانات روستا جوابگوی نیاز روستاییان باشد و از مهاجرت روستاییان به شهرها و به تبع آن مشکلاتی که دامنگیر آنها می شود جلوگیری کنند.
با تخصیص اعتبارات و کمک به رونق کشاورزی و دامداری روستاییان و حمایت از طرح هایی که باعث می شود آنها در روستا ماندگار شوند که این مهم در نتیجه رونق زندگی و کار آنها اتفاق می افتد و تنها در سایه حمایت دولتمردان و مسئولان امکان پذیر است.
ایجاد فرصت های شغلی در روستا از انتظارات دیگر مردم است.




اتحاد جنوب: بعنوان حرف آخر اگر صحبتی دارید بفرمایید.
سپاسگزارم از دوستان هفته نامه اتحاد جنوب که همیشه توجه ویژه ای به روستا و عشایر دارند و این مسئله را به فال نیک می گیرم. ان شالله با همکاری اصحاب رسانه و حمایت مسئولین و تلاشی که شوراها و دهیاری در سطح روستا دارند شاهد ارتقاء سطح زندگی روستاییان و عشایر باشیم و در سال جدید که مزین به عنوان اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است شاهد اقدامات بهتر و درخور شأن روستاییان و عشایر در سطح استان باشیم./ج




کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1400/09/20 - 19:40
0
0
از مسئولان خواهش میکنم به پشت پر توجه کنند ومشکلات روستا راحل نمایند
1399/02/30 - 10:17
0
1
روستایی عالی‌ با‌ آب‌ و هوای‌ عالی
1398/03/06 - 23:26
1
1
محمدغلامی هستم ا ز برازجان به اهالی روستای پشت پر سلام میفرستم
1395/12/21 - 16:40
0
3
درود به دهیار موفق /ج
1395/06/15 - 11:14
0
0
سلام آقای رحیمی جانبازان و شهدای روستا بیشتر از اینها است 3 شهید داریم چهار جانباز/ج
1395/06/15 - 10:27
0
0
امید واریم دهیاری ها هر چهار سال یکبار تغییر کند تا جوانان روستا خود را در سمت خود کامل شوند تا در مقاطع بالاتر برای این مرز وبوم آ ماده شوند /ج
1395/03/16 - 06:21
0
0
سپاس از نقطه نظر کاربران خصوصاً جناب بهبهانی مطلق اینجانب به عنوان مسئول انجمن میراث فرهنگی بخش تلاش فراوانی جهت بررسی شناسایی ثبت آثار بخش و ترمیم بنای معروف به گور دختر نمودم
امیدوارم مسئولین ضمن توجه همه جانبه جدی به منطقه پشت پر نسبت به حفاظت حراست و نگهداری نماد هویت فرهنگ غنای ملی مجموعه آثار باستانی آن نواحی اهتمام لازم را بخرج دهند.
1395/03/12 - 07:54
0
1
سپاس از تهیه گزارش و تشکر از جناب رحیمی که همواره تلاش گسترده و همه جانبه ای را جهت خدمت به مردمان پر توان کم توقع پاک صادق و مهمان نواز عشایر فهیم دارند پشت پر و روستاهای همجوار آن دارای قابلیتها پتانسیل و شرایط مطلوب سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون میباشند اما نیاز به توجه و اهتمام جدی تر مسئولین در امر بهرمندی از خدمات دارند /ج
احسنت واقعا مردم پشت پر با جمعیت کم نسبت به روستاهای اقلید فارس که بنده دیدم و میبینم به داشتن چنین دهیار فهیم و با سواد که خدمات قابل توجهی جهت عمران و ابادانی این روستا انجام داده اند باید افتخار کنند بی شک قشقایی های ساکن پشت پر قدردان زحمات دهیارشان میباشند و هستند خداوند مهربان حافظ و پشتیبان جناب رحیمی پرتلاش باشد ./ج
1395/03/10 - 15:55
0
2
با سلام
روستای پشت پر روستای فوق العاده ست که واقعا باید قدر آن را دانست. مهم ترین مشکل این روستا بحث جاده دسترسی به این روستا از شهر تنگ ارم است که جاده مذکور با داشتن عرض کم، پیچ و خم های غیر استاندارد و بسیار خطرناک، عدم داشتن استانداردهای یک جاده خوب روستایی و به تازگی هم افت فاحش کیفیت آسفالت و نشست های متعدد در آسفالت این مسیر آن را به جاده ای صعب العبور و خطرناک تبدیل کرده است و تردد را برای همه به خصوص ساکنین روستا سخت نموده است. دیگر مشکلات این روستا هم عبارتند از: عدم رسیدگی و توجه به بناهای تاریخی به خصوص زندان ساسانی و کوشک اردشیر؛ آب آشامیدنی که دهیار محترم اشاره نمودند.
از فرماندار محترم شهرستان تقاضا دارم جاده دسترسی این منطقه بکر و استثنایی را ترمیم و استاندارد سازی نمایند و البته دیگر مشکلات را هم از نظر دور ندارند.
با تشکر
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...