امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
- زندگی نامه و معرفی محمدحسین کمالی
- مطالبه فعالان اقتصادی استان بوشهر تعطیلی شنبه است
- سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
- رئیس دانشگاه کراچی در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود، مدرک دکترای افتخاری را به رئیسی داد / سال ۹۶ در روسیه بدون حضور مقامات ارشد دولتی، به روحانی مدرک دکترای افتخاری دادند
- طرحهای مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا میشود
- حفاظت از لاکپشتهای دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
- ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
- شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
- علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
- هواشناسی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعدوبرق در مرکز و شرق کشور
اتحادخبر: «در مدت معلوم» داستان جوانی به نام میثم است که بر مبنای مشاهدات عینی خود از جامعه ریشه بسیاری از نارسایی های موجود در اجتماع را سرکوب نیاز های جنسی می داند و ...
اتحادخبر: «در مدت معلوم» داستان جوانی به نام میثم است که بر مبنای مشاهدات عینی خود از جامعه ریشه بسیاری از نارسایی های موجود در اجتماع را سرکوب نیاز های جنسی می داند و ...
به گزارش اتحادخبر به نقل از برترین ها؛ «وقتی تمدن از انسان ها بخواهد که نه تنها سایق های جنسی، بلکه تمایلات پرخاشگری خود را نیز قربانی کنند، می توان فهمید که انسان تقریبا نمی تواند در تمدن سعادتمند باشد. انسان نخستین، وضعش از این نظر واقعا بهتر بوده است زیرا محدودیتی برای سایق هایش نمی شناخته است. انسان متمدن مقداری از امکانات سعادت را با مقداری امنیت مبادله کرده است» فروید
«در مدت معلوم» داستان جوانی به نام میثم است که بر مبنای مشاهدات عینی خود از جامعه ریشه بسیاری از نارسایی های موجود در اجتماع را سرکوب نیاز های جنسی می داند و البته برخلاف خیلی های دیگر چون به شدت کاراکتر برونگرایی دارد جسورانه دست به افشاگری می زند و حتی خودش را به خطر می اندازد تا کتابش را به چاپ برساند، در ابتدا اینگونه به نظر می رسد که دغدغه میثم، یک دغدغه دیگرخواهانه و اجتماعی است و منش او منجر به پیگیری مصرانه اش شده اما رفته رفته در می یابیم که میثم خودش هم درگیر سر کوبی است که او را پریشان کرده است، فیلم روایتش را در موقعیت های جفنگ رو می کند و تا اندازه ی زیادی سیر داستانی کمرنگی دارد. اما جفنگ چیست و چگونه باید باشد؟
جفنگ از تضاد امیال درونی با واقعیت بیرونی سرچشمه می گیرد؛ به طور مثال گانگستری که از صدای شلیک اسلحه می ترسد، او با اسلحه همنشین است و قاعدتا باید از صدای شلیک لذت هم ببرد اما می ترسد، تصویر کردن چنین موقعیتی یک جفنگ تمام عیار است او ذاتا علاقه ای به شلیک ندارد اما در این موقعیت گرفتار آمده است، در سینمای ایران مهر جویی و اثر ستایش شده اش «اجاره نشین ها» رگه هایی از جفنگ را با خودش دارد، البته بعدتر در نارنجی پوش هم همین فضا را می بینیم اما نسبت «در مدت معلوم» با این فضا چیست؟
میثم از میل جنسی می گوید، جامعه او را بر نمی تابد و تضاد در موقعیت های گوناگون دامنگیرش می شود به عنوان مثال؛ او به کوچه رخصت می رود تا از طریق باب اسفنجی دردش را درمان کند اما توسط مامورین امنیتی دستگیر می شود زیرا از سر اتفاق آن کوچه درگیر مساله ای امنیتی است که بی ارتباط با باب اسفنجی است، ماموران میثم را دستگیر می کنند، دغدغه ی آن ها دغدغه ی میثم نیست، در جایی دیگر میثم درگیر مجوز کتابش است اما بدعتی مامور ارشاد اصلا محتوای کتاب او را قبول ندارد دعوا بالا می گیرد و آبدارچی حکم می شود میثم خطاب به او می گوید بزرگترین مشکل تو، آنچه که فکرت را مشغول کرده چیست؟ حتی نشانی هم می دهد (آنچه در خیابان فکر تو را مشغول می کند) آبدارچی در پاسخ می گوید؛ فینال جام حذفی ! همین دو نمونه ی اشاره شده تضاد اجتماع بیرونی با میل درونی کاراکتر اصلی داستان را نشان می دهد. پس «در مدت معلوم» جفنگ است و زبان طنزش در این قالب جای می گیرد.پس چرا این نمونه جفنگ خیلی قوت ندارد؟ روایت پر از دست انداز یا مشکلات فرامتنی؟
یک روایت جاندار الزاماتی دارد، داستان قدرتمند و پیرنگ های به جا و در خدمت داستان اصلی و همچنین روابطی که باور پذیر باشند، اتکا به حادثه و اتفاق روایت را از رمق می اندازد و رئالیسم را به فانتری نزدیک می کند. اتفاقی که در فیلم وحید امیرخانی افتاده است و کمی غلبه ی اتفاقات بر روابط علت و معلولی می چربد، چند دختر مجرد به شکلی اتفاقی با دو پسر مجرد همسایه می شوند، سعید به شکلی اتفاقی با شعله و در تاکسی آشنا می شود و جالب اینکه فیلم با تکیه بر همین اتفاقات پیش می رود، جهان داستانی خیلی کوچک و ساده انگارانه تعریف شده البته تا حدی با تاکید بر شهری کوچک در حومه تهران کمی گناه سازندگان از جانب انتخاب جهانی کوچک کم می شود اما آن ضعف تکیه بر اتفاقات بر جای خودش باقی است، در ضمن فراموش نکنیم که فیلم باید داستان پر رنگ تری برایمان تعریف می کرد، تماشاچی «در مدت معلوم» سکانس به سکانس منتظر موقعیت است و نخ اتصال سکانس ها را در اتصال داستانی نمی بیند، حال می ماند مشکلات فرامتنی!
سوژه ی ملتهبی که به مسایل جنسی می پردازد آشکارا از همان پیش تولید در حصار خودسانسوری و اعمال فشار خواهد بود و خب باید درک کنیم که احتمالا در نسخه ی ابتدایی فیلمنامه کاراکتر باب اسفنجی به هیچ وجه مرد نبوده است و تا پایان زن می ماند و باز هم در مورد رضی که یکی از خرده پیرنگ های تلف شده ی فیلم است حکایت کلا چیز دیگری بوده است و خب سازندگان بین دو گانه فلمی جسور و غیر قابل نمایش و فیلمی معمولی و قابل نمایش مورد دوم ر ا انتخاب کرده اند و حاصل اثری است که ماندگار نخواهد شد اما شروع خوبی برای یک فیلم اولی است، آن هم وقتی که فیلمی در فصل امتحانات و آلودگی هوا و ...اکران شود و میلیاردی هم بشود، نمی شود فقط مضمون آن را دلیل فروش دانست به هر حال همین که کف فروش حفظ شده نشان از آن دارد که تبلیغات دهان به دهان مردمی هم تاثیر مثبت داشته است و مردم ناراضی نبوده اند./ص
«در مدت معلوم» داستان جوانی به نام میثم است که بر مبنای مشاهدات عینی خود از جامعه ریشه بسیاری از نارسایی های موجود در اجتماع را سرکوب نیاز های جنسی می داند و البته برخلاف خیلی های دیگر چون به شدت کاراکتر برونگرایی دارد جسورانه دست به افشاگری می زند و حتی خودش را به خطر می اندازد تا کتابش را به چاپ برساند، در ابتدا اینگونه به نظر می رسد که دغدغه میثم، یک دغدغه دیگرخواهانه و اجتماعی است و منش او منجر به پیگیری مصرانه اش شده اما رفته رفته در می یابیم که میثم خودش هم درگیر سر کوبی است که او را پریشان کرده است، فیلم روایتش را در موقعیت های جفنگ رو می کند و تا اندازه ی زیادی سیر داستانی کمرنگی دارد. اما جفنگ چیست و چگونه باید باشد؟
جفنگ از تضاد امیال درونی با واقعیت بیرونی سرچشمه می گیرد؛ به طور مثال گانگستری که از صدای شلیک اسلحه می ترسد، او با اسلحه همنشین است و قاعدتا باید از صدای شلیک لذت هم ببرد اما می ترسد، تصویر کردن چنین موقعیتی یک جفنگ تمام عیار است او ذاتا علاقه ای به شلیک ندارد اما در این موقعیت گرفتار آمده است، در سینمای ایران مهر جویی و اثر ستایش شده اش «اجاره نشین ها» رگه هایی از جفنگ را با خودش دارد، البته بعدتر در نارنجی پوش هم همین فضا را می بینیم اما نسبت «در مدت معلوم» با این فضا چیست؟
میثم از میل جنسی می گوید، جامعه او را بر نمی تابد و تضاد در موقعیت های گوناگون دامنگیرش می شود به عنوان مثال؛ او به کوچه رخصت می رود تا از طریق باب اسفنجی دردش را درمان کند اما توسط مامورین امنیتی دستگیر می شود زیرا از سر اتفاق آن کوچه درگیر مساله ای امنیتی است که بی ارتباط با باب اسفنجی است، ماموران میثم را دستگیر می کنند، دغدغه ی آن ها دغدغه ی میثم نیست، در جایی دیگر میثم درگیر مجوز کتابش است اما بدعتی مامور ارشاد اصلا محتوای کتاب او را قبول ندارد دعوا بالا می گیرد و آبدارچی حکم می شود میثم خطاب به او می گوید بزرگترین مشکل تو، آنچه که فکرت را مشغول کرده چیست؟ حتی نشانی هم می دهد (آنچه در خیابان فکر تو را مشغول می کند) آبدارچی در پاسخ می گوید؛ فینال جام حذفی ! همین دو نمونه ی اشاره شده تضاد اجتماع بیرونی با میل درونی کاراکتر اصلی داستان را نشان می دهد. پس «در مدت معلوم» جفنگ است و زبان طنزش در این قالب جای می گیرد.پس چرا این نمونه جفنگ خیلی قوت ندارد؟ روایت پر از دست انداز یا مشکلات فرامتنی؟
یک روایت جاندار الزاماتی دارد، داستان قدرتمند و پیرنگ های به جا و در خدمت داستان اصلی و همچنین روابطی که باور پذیر باشند، اتکا به حادثه و اتفاق روایت را از رمق می اندازد و رئالیسم را به فانتری نزدیک می کند. اتفاقی که در فیلم وحید امیرخانی افتاده است و کمی غلبه ی اتفاقات بر روابط علت و معلولی می چربد، چند دختر مجرد به شکلی اتفاقی با دو پسر مجرد همسایه می شوند، سعید به شکلی اتفاقی با شعله و در تاکسی آشنا می شود و جالب اینکه فیلم با تکیه بر همین اتفاقات پیش می رود، جهان داستانی خیلی کوچک و ساده انگارانه تعریف شده البته تا حدی با تاکید بر شهری کوچک در حومه تهران کمی گناه سازندگان از جانب انتخاب جهانی کوچک کم می شود اما آن ضعف تکیه بر اتفاقات بر جای خودش باقی است، در ضمن فراموش نکنیم که فیلم باید داستان پر رنگ تری برایمان تعریف می کرد، تماشاچی «در مدت معلوم» سکانس به سکانس منتظر موقعیت است و نخ اتصال سکانس ها را در اتصال داستانی نمی بیند، حال می ماند مشکلات فرامتنی!
سوژه ی ملتهبی که به مسایل جنسی می پردازد آشکارا از همان پیش تولید در حصار خودسانسوری و اعمال فشار خواهد بود و خب باید درک کنیم که احتمالا در نسخه ی ابتدایی فیلمنامه کاراکتر باب اسفنجی به هیچ وجه مرد نبوده است و تا پایان زن می ماند و باز هم در مورد رضی که یکی از خرده پیرنگ های تلف شده ی فیلم است حکایت کلا چیز دیگری بوده است و خب سازندگان بین دو گانه فلمی جسور و غیر قابل نمایش و فیلمی معمولی و قابل نمایش مورد دوم ر ا انتخاب کرده اند و حاصل اثری است که ماندگار نخواهد شد اما شروع خوبی برای یک فیلم اولی است، آن هم وقتی که فیلمی در فصل امتحانات و آلودگی هوا و ...اکران شود و میلیاردی هم بشود، نمی شود فقط مضمون آن را دلیل فروش دانست به هر حال همین که کف فروش حفظ شده نشان از آن دارد که تبلیغات دهان به دهان مردمی هم تاثیر مثبت داشته است و مردم ناراضی نبوده اند./ص
مرتبط:
» پنجمین سمینار «روزِ زندگی» با موضوع ازدواج و خانواده خوشبخت برگزار شد+تصاویر [بيش از 7 سال قبل]
» بهترین بازیهای ساره بیات؛ بازیگری که زود ستاره شد [حدود 1 سال قبل]
» دست در دست هم به سوی مرگ می رویم! [بيش از 8 سال قبل]
» عقده هایی که در جامعه متراکم می شود [بيش از 7 سال قبل]
» رمز موفقیت علما مردمی بودن و شریک بودن در غم و شادی مردم است [حدود 1 ماه قبل]
» جدال تازه ی روحانیون اصولگرا با «روحانی» [بيش از 6 سال قبل]
» نامه تند حامد بهداد خطاب به جامعه پزشکی [بيش از 8 سال قبل]
» عباس کیارستمی؛ 40 روز بعد! [بيش از 8 سال قبل]
نظرات کاربران
تازه ترین خبرها
- مطالبه فعالان اقتصادی استان بوشهر تعطیلی شنبه است
- سفر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی کشور به عسلویه و دیدار با علما و مسئولین منطقه
- رئیس دانشگاه کراچی در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود، مدرک دکترای افتخاری را به رئیسی داد / سال ۹۶ در روسیه بدون حضور مقامات ارشد دولتی، به روحانی مدرک دکترای افتخاری دادند
- طرحهای مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا میشود
- حفاظت از لاکپشتهای دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
- ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
- شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
- علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
- هواشناسی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعدوبرق در مرکز و شرق کشور
- گفتوگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
- موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
- قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
- ورزش باعث رشد قد میشود؟
- چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
- پرداخت یکسوم وامهای استان بوشهر توسط بانک قرضالحسنه مهر ایران
- این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
- ام1 پروکار ؛ یکی از خاص ترین های ب ام و (عکس)
- موزخوار شلو را تا کنون دیده اید؟! (عکس)
- آلومینیوم کابوس پرسپولیس «اوسمار» / آمار خوب شاگردان حسینی
- پرسپولیس حریف گربه سیاه نشد/ حضور یک تیم از لیگ دسته اول
- کشتیگیر بوشهری به مدال برنز رسید
- پتروشیمیها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت
- سرمایه هلدینگ خلیج فارس نباید خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود
- عملیات بهسازی و نوسازی باغات استان بوشهر اجرا میشود
- روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
- بازتاب پیروزی سپاهان در جام حذفی توسط سایت پرتغالی
- بازی پرسپولیس - سپاهان جنگ واقعی است/ نکونام کار بزرگی کرده است
- تهدید به بمبگذاری در سفارت روسیه در برزیل
- کره شمالی: حقوق بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
- چالشهای صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمتگذاری دستوری
- کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ سهشنبه منتشر میشود
- مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر درخصوص حقوق بشر را ندارند
- ایران قهرمان رقابتهای کشتی فرنگی جام تختی شد
- ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل ازبکستان مشخص شد
- ترکیب پرسپولیس مقابل آلومینیوم اعلام شد
- آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!
- 🎥ویدیو/ شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی (۶)
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۲.۰۸
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/08
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/08
- خط و نشان مدعیان قهرمانی ادوار گذشته در شب دوم مسابقات فوتسال محلات شهر برازجان
- حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
- استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
- مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
- اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
- رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکتهای بزرگ و قدرتمند دنیا
- خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
- حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
- ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
- عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت