امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 آبان 1402 - 09:45
به بهانه اهدا سهمیه دوچرخه‌سواری؛

اتحادخبر: دوچرخه سواری ایران با قطعی شدن حضورش در بازیهای المپیک پاریس برای دوازدهمین بار نام خود را در لیست رشته‌های اعزامی به المپیک ثبت کرد و امیدوار است این بار نماینده‌اش از خط پایان بگذرد.

 

اتحادخبر: دوچرخه سواری ایران با قطعی شدن حضورش در بازیهای المپیک پاریس برای دوازدهمین بار نام خود را در لیست رشته‌های اعزامی به المپیک ثبت کرد و امیدوار است این بار نماینده‌اش از خط پایان بگذرد.

دوازدهمین حضور و امید به عبور از خط پایان/ در حسرت سهمیه پیست!

به گزارش مهر، با اعلام رسمی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری مبنی بر اینکه ایران یک سهمیه قطعی در بخش استقامت جاده در بازیهای المپیک پاریس خواهد شد حضور دوچرخه سواری کشورمان در ادوار المپیک به دوازده دوره رسید.

ایران اولین بار در هجدهمین دوره بازیهای المپیک در سال ۱۹۶۴ در المپیک توکیو و با چهار نماینده حضور داشت. در آن دوره سه نفر از نمایندگان ایران از خط پایان مسابقات بخش جاده عبور کردند.

پس از آن نمایندگان کشورمان ۱۰ بار دیگر هم در مسابقات بخش جاده المپیک حاضر شدند. البته ایران در ادوار قبل چهار دوره هم در بخش پیست نماینده داشت که آخرین آن به المپیک سال ۲۰۰۴ آتن باز می گردد. پس از آن به واسطه عدم حضور نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی جهان و جام های جهانی و تغییر قوانین توزیع سهمیه، نمایندگان ایران هرگز موفق به کسب سهمیه در بخش پیست و حضور در این رویداد نشدند.

دوچرخه سواران کوهستان که در چند سال گذشته موفقیت های خوبی در مسابقات آسیایی و جهانی داشتند دو دوره پیاپی برای کسب سهمیه تلاش کردند اما موفق به راهیابی به این رویداد نشدند تا همچنان دوچرخه سواری ایران در بخش استقامت جاده این رویداد حاضر شود.

سطح رقابت های المپیک سال به سال سخت تر شده و مسیر استقامت جاده سنگین تر می شود. نمایندگان دوچرخه سواری کشورمان که در طی سالهای گذشته حضور کمرنگ تری در میادین بین المللی و تورهای مطرح دارند و به واسطه مشکلات مدیریتی، دوپینگ های پیاپی، کاهش اعزام ها و اردوهای بین المللی، مشکلات اقتصادی و عدم تامین تجهیزات و … تجربه ای از رکاب زدن در مسیرهای تعیین شده بدست نیاورده اند، از المپیک سال ۲۰۱۲ هرگز از خط پایان این رقابت ها نگذشتند.

فدراسیون دوچرخه سواری درست دو ماه قبل از اعلام این سهمیه با چالشی روبرو شد. گنج خانلو رکابزنی که امید ایران برای مدال بازیهای آسیایی و حتی حضور موفق در المپیک محسوب می شد در حاشیه رقابت های قهرمانی جهان اسکاتلند از تیم ملی جدا و پناهنده شد. به این واسطه فدراسیون برای از دست ندادن سهمیه حضورش در بازیهای آسیایی هانگژو به علی لبیب ۲۱ ساله اعتماد کرد و جواب اعتمادش را با دو عنوان چهارمی در بخش استقامت جاده و پیست گرفت.

دوچرخه سواری شاید بتواند در فاصله باقیمانده تا تابستان سال آینده، با سرمایه گذاری و حضور متداوم رکابزنان جوان در میادین بین المللی و اردوهای تدارکاتی مناسب و ایجاد انگیزه در بین نسل جدید این امید را داشته باشد که نماینده انتخاب شده ایران در بازیهای المپیک پاریس بعد از ۱۶ سال از خط پایان مسابقه بگذرد.

نگاهی به دوچرخه سواری ایران در ادوار المپیک:

هجدهمین دوره بازیهای المپیک توکیو ژاپن - سال ۱۹۶۴

دوچرخه سواری کشورمان برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ در توکیو ژاپن و در هجدهمین دوره مسابقات المپیک حضور یافت. داوود اخلاقی، مرحوم ماشاالله امین سرور، اسماعیل حسینی و مرحوم اکبر به عنوان رکابزنان کشورمان در این دوره از مسابقات حضور داشتند. مرحوم ماشاالله امین سرور در رده هفتاد و دوم، اسماعیل حسینی در رده هفتاد و هشتم، مرحوم اکبر پوده در رده هشتادم ایستادند.

بیستمین دوره بازیهای المپیک مونیخ آلمان غربی- سال ۱۹۷۲

در این دوره از رقابت ها ۵۱ ورزشکار ایرانی در قالب هشت رشته ورزشی حضور داشتند که غلامحسین کوهی، تقی خان خداوند، مرحوم خسرو حق گشا و بهروز رهبر ترکیب تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان را تشکیل می دادند. نمایندگان ایران در دو بخش جاده و پیست به مصاف رقبای خود رفتند.

بیست و یکمین دوره بازیهای المپیک مونترال کانادا - سال ۱۹۷۶

تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان با ترکیب مرحوم خسرو حق گشا، اصغر خدایاری، محمود دلشاد، حسن آریان فر و مسعود مبارکی در این دوره از مسابقات حضور داشت.

بیست و چهارمین دوره بازیهای المیپک سئول کره جنوبی - سال ۱۹۸۸

دوچرخه سواری در این دوره ۶ سهمیه در بخش جاده و دو سهمیه در بخش پیست داشت. ایرج امیر آخوری، سیامک صفرزاده، محمدرضا باجول، مصطفی چایچی، عباس اسماعیلی، مهرداد صفرزاده و جلیل افتخاری ترکیب تیم ملی دوچرخه سواری ایران را دراین دوره از رقابت ها تشکیل می دادند. ایرج امیر آخوری در بخش استقامت جاده در رده پنجاه و ششم، سیامک صفرزاده در رده نود و دوم ایستادند. نمایندگان ایران در این دوره در دو بخش پیست و جاده شرکت کردند.

بیست و پنجین دوره بازیهای المپیک بارسلونا اسپانیا- سال ۱۹۹۲

تیم ملی دوچرخه سواری با حضور مهرداد افشاریان، نیما ابراهیم نژاد، مجید ناصری خرم، خسرو قمری، محمدرضا بنا، حسین اسلامی و حسین محمودی در این دوره از رقابت های المپیک شرکت کرد. ایران در این دوره صاحب ۴ سهمیه در بخش جاده و سه سهمیه در بخش پیست بود.

بیست و هفتمین دوره بازیهای المپیک سیدنی استرالیا - سال ۲۰۰۰

حسین عسگری و احد کاظمی به عنوان نمایندگان کشورمان در رشته استقامت جاده دوچرخه سواری حضور داشتند.

بیست و هشتمین دوره بازیهای المپیک آتن یونان - سال ۲۰۰۴

در این دوره از رقابتها حسین عسگری، امیر زرگری، عباس سعیدی تنها و مهدی سهراب ترکیب تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان را تشکیل می دادند. ایران در المپیک آتن دو سهمیه در بخش جاده و دو سهمیه در بخش پیست کسب کرد. سهمیه های بخش پیست کشورمان حاصل تلاش رکابزنان در مسابقات قهرمانی جهان بود و این آخرین باری بود که دوچرخه سواری ایران در بخش پیست بازیهای المپیک حضور یافت.

بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک پکن چین - سال ۲۰۰۸

تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان با حضور حسین عسگری، قادر میزبانی و مهدی سهرابی در این مسابقات شرکت کرد. حسین عسگری در بین ۸۹ رکابزن حاضر در بخش استقامت جاده در رده پتجاه و دوم ایستاد. قادر میزبانی از ایران در رده هفتاد و نهم قرار گرفت و مهدی سهرابی از خط پایان نگذشت. حسین عسگری در بخش تایم تریل انفرادی جاده هم حاضر شد و عنوان سی و پنجم را از آن خود کرد.

سی امین دوره بازیهای المپیک لندن انگلستان - سال ۲۰۱۲

تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان به واسطه ایستادن بر رتبه اول رنکینگ آسیا سه سهمیه کامل بخش جاده را دریافت کرد. علیرضا حقی، مهدی سهرابی و امیر زرگری نمایندگان ایران در این دوره بازیها بودند. حقی و امیر زرگی به خط پایان مسابقات نرسیدند و مهدی سهرابی به دلیل زمان بیش از حدش از دور مسابقات حذف شد. علیرضا حقی هم در بخش تایم تریل انفرادی در جایگاه سی و ششم ایستاد.

سی و یکمین دوره بازیهای المپیک ریو برزیل - سال ۲۰۱۶

ایران به کمک رنکینگ آسیا سه سهمیه المپیک در بخش جاده مردان را کسب کرد. قادر میزبانی، آروین معظمی گودرزی و صمد پورسیدی نمایندگان ایران در این بخش بودند که هیچکدام موفق به عبور از خط پایان نشدند. قادر میزبانی در بخش تایم تریل انفرادی جاده سی و یکم شد.

سی و دومین دوره بازیهای المپیک توکیو ژاپن - سال ۲۰۲۰

توزیع سهمیه در قاره ها در این سال تغییر کرد و ایران به واسطه قرار گرفتن در بین رتبه های ۳۳ تا ۵۰ جهانی یک تک سهمیه در بخش استقامت جاده دریافت کرد. سعید صفرزاده به عنوان تنها نماینده دوچرخه سواری کشورمان راهی توکیو شد. وی در بخش استقامت جاده همچون چند دوره قبل موفق به اتمام مسابقه نشد و در بخش تایم تریل نیز به عنوان سی و پنجمی قناعت کرد.

سی و سومین دوره بازیهای المپیک پاریس فرانسه - سال ۲۰۲۴

در این سال هم ایران به واسطه رنکینگ صاحب یک سهمیه در بخش جاده شده است. دو کشور قزاقستان و ژاپن از طریق رنکینگ جهانی صاحب دو و یک سهمیه شدند. طبق قانون uci دو کشور اول هر قاره یک سهمیه در بخش جاده دریافت می کنند و به این ترتیب کره جنوبی و ایران که در رده های سوم و چهارم قاره آسیا قرار دارند با حذف این دو کشور از سهمیه آسیا، یک سهمیه خود را در بازیهای پاریس قطعی کردند. قطعی شدن این سهمیه طی نامه ای از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری به ایران اعلام شد.

پر افتخارترین رکابزن ایران در ادوار المپیک چه کسی است؟

حسین عسگری رکابزن ۴۶ ساله کشورمان را می توان پر افتخارترین نماینده این رشته در بازیهای المپیک قلمداد کرد. وی سابقه حضور در سه دوره بازیهای المپیک (۲۰۰۰ سیدنی - ۲۰۰۴ آتن - ۲۰۰۸ پکن) را دارد و حتی در موفقیت کسب سهمیه کامل ایران در بازیهای المپیک ۲۰۱۲ هم نقش داشت اما در نهایت به این بازیها اعزام نشد. وی در سال ۲۰۰۸ آخرین رکابزنی بود که به عنوان نفر پنجاه و یکم از خط پایان مسابقات المپیک عبور کرد و بعد از آن تا به امروز هرگز دوچرخه سواری از ایران موفق به پایان مسابقه بخش جاده نشده است. عسگری در این دوره در بخش تایم تریل هم برای ایران رکاب زد و در رده سی و چهارم قرار گرفت.

بعد از وی قادر میزبانی هم دو بار در سالهای ۲۰۰۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ در ترکیب تیم ملی قرار گرفت که بهترین رتبه تایم تریل انفرادی جاده نیز در سال ۲۰۱۶ توسط این رکابزن و با ثبت جایگاه سی و یکم بدست آمد. مهدی سهرابی هم دیگر رکابزن ایرانی است که سابقه سه دوره حضور در بازیهای المپیک را دارد.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
  • پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/08
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها/ کوهنوردی ممنوع!
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...