- رتبهی اعتباری A و دور نمای پایدار برای موفقترین آروماتیک ایران
- برگزاری هفتمین جلسه هم اندیشی مدیران فرهنگی ساتا به میزبانی پتروشیمی زاگرس
- قضاوت داور دشتستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی اسکیت
- همایش دانش آموزی پاسداشت محیط زیست به مناسبت روز زمین پاک برگزار شد
- سود شرکت ناگهان ۲۳ درصد کاهش یافت / هزینه اداری شرکت با ۹۰ درصد افزایش به ۲ هزار میلیارد تومان رسید! / نرخ رشد هزینههای مارون، به اندازه دو برابر تورم کشور
- حکمرانی خردمندانه با انتصاب مشاور نسل(Z)
- هواشناسی ایران ۳ اردیبهشت؛ آغاز موج هوای گرم در اکثر نقاط کشور
- پرهام مقصودلو نایب قهرمان مسابقات شطرنج اوپن آلمان شد
- عملیات اجرایی بتن ریزی تکمیل فنداسیون سوله spare part building شرکت توسعه پلیمر کنگان انجام گرفت
- برنامه جامع شرکت ملی نفت برای جمعآوری گازهای مشعل با همکاری سرمایه گذاران
اتحاد خبر-دکتر ابراهیم شفیعی: از مردم عادی که مطالبه گری نمی کنند تا مسئولین و نمایندگانی که پیگیر مشکلات و مطالبات مردم تا حصول نتیجه نیستند و یا با لابیگری امضای درخواست استیضاح خود را منتفی اعلام می کنند تا مسئولانی که ضمن ترک فعل صرفاً گاه و بیگاه با صدور بیانیه و ابراز همدردی از زیر بار مسئولیت قانونی و شرعی شانه خالی می کنند همه رفوزه شده ایم...

دکتر ابراهیم شفیعی *
خرداد سیاه ۱۴۰۲ تاریخی تلخ در تقویم دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را رقم زد و دانشگاه بطور همزمان پنج تن از بهترین دانشجویان عزیز خود را که در مراحل پایانی تحصیل بودند در یک شب طی دو تصادف جاده ای جداگانه و همزمان از دست داد.
نکته مهم در این موضوع این هست که هر دو تصادف با پژو پارس صورت گرفته است و علیرغم اینکه ماشین چندین بار غلت خورده است و با بتون های بسیار سخت نیوجرسی که جدا کننده راه رفت و برگشت جاده می باشند برخورد هم داشته است ولی هیچکدام از ایر بگ های ماشین که قاعدتاً در این زمان باید باز شوند و جان سرنشینان خودرو را از مرگ محافظت کنند باز نشده اند و عمل نکرده اند.
شاید در نگاه اول بتوان با دید حوادث معمول هر روزه به قضیه نگاه کرد و به پیام تسلیت و ابراز همدردی اکتفا نمود و از کنار آن به راحتی گذشت کما اینکه تقریبا همگی مسئولین محترم هم همین کار را کردند که البته جای تقدیر و تشکر هم دارد اما اگر قدری پا را ازاین نگاه فراتر گذاشته و عمیق تر به موضوع نگاه کنیم شاید خود را هم در بوجود آمدن این اتفاقات بیگناه ندانیم.
زیرا درست است که در تصادفات جاده ای باوجود همه تمهیدات باز هم امکان وقوع وجود دارد و نمی توان تقصیر را به گردن یک عامل انداخت و عوامل متعددی در این رخداد نقش دارند اما همین موضوع همنباید باعث شود که اتفاقاً سو استفاده کنیم و ضمن شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیتی که به لحاظ حقوقی ، اجتماعی ، اخلاقی و جایگاهی که در آن قرار گرفته ایم متوجه خودمان هست تقصیر را به گردن دیگر عوامل بیندازیم.
اینجاست که لازم است گفته شود متاسفانه همگی رفوزه شده ایم.
در بروز یک تصادف جاده ای عوامل مختلفی نقش دارند : خطای انسانی ، عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ، مشکلات جاده ای ، نواقص ناگهانی فنی خودرویی در حین رانندگی ، نواقص ایمنی خودرویی ، عدم رعایت استاندارهای خودرویی توسط تولید کنندگان خودرو که هر کدام به جای خود و در موارد مختلف می توانند نقش اصلی یا فرعی در بوجود آمدن تصادف را بازی کنند.
این موضوعات در مواردی توسط برخی از مسئولین دلسوزی که بنا به مسئولیت خود با این موضوع در ارتباط بوده اند و همه روزه با آن سروکار داشته اند و طی این مدت شاهد بروز حوادث بسیار تلخ و وحشتناک جاده ای بوده اند مکرراً در سطح جامعه مطرح شده است و توضیحات لازم در خصوص علل آن بارها بطور پراکنده داده شده است اما اینکه به دلایل مختلفی هیچگاه به نتیجه نرسیده است همان موضوعی هست که باید گفت در عدم حصول نتیجه همه ماها با درجات مختلف مقصریم و در این خصوص همگی رفوزه شده ایم.
از مردم عادی که مطالبه گری نمی کنند تا مسئولینی که تحلیل درستی بر آمار موجود جهت تصمیم گیری در سطوح بالا ارائه نمی کنند تا تصمیم سازانی که تصمیم درست در خصوص مشکلات موجود اتخاذ نمی کنند تا نمایندگان مردمی که پیگیر مشکلات و مطالبات مردم تا کسب حصول نتیجه مورد نظر نیستند و یا بنا به دلایلی در نیمه راه عقب نشینی می کنند و یا سوال خود را پس می گیرند و یا با لابیگری امضای درخواست استیضاح خود را منتفی اعلام می کنند تا مسئولان دستگاههایی که علیرغم داشتن ارتباط مستقیم با موضوع نقش موثر خود را در پیشگیری از وقوع و تکرار اینگونه سوانح ایفا نمی کنند و ضمن ترک فعل صرفاً گاه و بیگاه با صدور بیانیه و ابراز همدردی از زیر بار مسئولیت قانونی و شرعی و اخلاقی خود شانه خالی می کنند همه رفوزه شده ایم.
تلخ ترین قسمت موضوع آن هست که همه گناهها را هم گردن صنایع ملی و خودرو سازی خود می اندازیم، بدون اینکه متوجه باشیم که با این کار در جهت نابودی هر چه بیشتر این صنعت ملی و پایه نیز وابستگی بیشتر به بیگانگان و در جهت اهداف آنها حرکت می کنیم این در شرایطی هست که خود این صنایع نیز هم اکنون از قربانیان وضع موجود می باشند و ضمن کمبود شدید قطعات باکیفیت و مرغوب و مشکلات مالی، با بحران مدیریتی هم مواجه هستند . بدیهی است در شرایط سخت کنونی به کار گماردن مدیرانی که تجربه و تخصص لازم در برون رفت از بحران و اداره سیستم تحت مسئولیت خود را ندارند و با استفاده از سفارش و رانت و ارتباطات سیاسی در پست مدیریتی قرار گرفته اند حاصلی جز وضع موجود نخواهد داشت و همه آنهایی که نقشی در بوجود آمدن شرایط کنونی دارند و حتی نمایندگانی که در راستای ایفای نقش نمایندگی خود و سوگندی که در دفاع از منافع مردم و مصالح کشور خورده اند از نقش نظارتی خود تحت تاثیر سایر عوامل غفلت می ورزند و یا در لابی گری های سیاسی مورد معامله قرار می دهند همگی رفوزه شده ایم.
چیزی که الان ورد زبان همه مردم کوچه و بازار جاری شده است، از خودروهای تولید داخل به عنوان ارابه مرگ حرف می زنیم اما هیچگاه با خود فکر نمی کنیم که همین صنعتی که الان سالانه بیشتر از زمان جنگ ، جان بهترین جوانان این آب و خاک را می گیرد، قبل از کشورهایی مثل کره جنوبی و خیلی از کشور های آسیای شرقی شروع به تولید خودرو نموده است و آنها در آن زمان برای کسب دانش فنی داوطلب دانش ایرانیان بوده اند.
و کشورهای حوزه خلیج فارس که اکنون جوانان آنها با مبلغی بسیار پایینتر از قیمت بی کیفیت ترین خودرو تولید داخلی، سوار آخرین مدل ها و ایمن ترین خودرو ها می شوند، زمانی جزو کشور های هدف برای صدور خودروهای ایرانی و ماشین ژیان تولید کشور ما بوده اند و بندر خرمشهر به عنوان یکی از بنادر فعال برای صدور تولیدات صنایع خودرویی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت می کرده است.
حالا اینکه چرا عقب افتاده ایم و جریان بر عکس شده است و به جای آنکه تولیدات ما از بهترین و پیشرفته ترین کیفیت ایمنی برخوردار باشند از آنها تحت عنوان ارابه مرگ نام برده میشود ، این موضوع نیازمند تفکر و تعقل هست که اساس مشکلات خود را دریابیم و سعی در بازسازی و رفع مشکلات و موانع ایجاد شده کنیم و تا ریشه یابی درستی نکنیم و از اساس مشکلات موجود را حل نکنیم هر روز با وقایع مشابه و تلخ تراز اینگونه تصادفات مواجه خواهیم بود.
حال اینکه نمی خواهیم یا قادر نیستیم یا توان لازم را نداریم ، به هر دلیلی که باشد، در هر صورت در این موضوع ماهمگی رفوزه شده ایم.
*فوق تخصص جراحی قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه
تازه ترین خبرها
- قضاوت داور دشتستانی در مسابقات انتخابی تیم ملی اسکیت
- هواشناسی ایران ۳ اردیبهشت؛ آغاز موج هوای گرم در اکثر نقاط کشور
- پرهام مقصودلو نایب قهرمان مسابقات شطرنج اوپن آلمان شد
- کار استقلال از «افتضاح» گذشته است؛ این ناکامی ثمره مدیریت ۱۰ ساله است
- نامنویسی ۱۲ کاندیدا برای ریاست فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام
- سنگ بزرگ و حیرت انگیز سرمربی پرسپولیس برای کاهش فشار روی درویش!
- بوژوویچ - استقلال؛ آماری که باور کردنش برای دشمنان استقلال هم سخت است!
- قمی:جوانان جودو ایران شانس مدال در آسیا را دارند/ نگاهمان به آینده است
- پرونده انضباطی رهبری و پاکدامن به کمیته استیناف رفت
- رونمایی از چهره ۸ تیم والیبال زنان آسیا/ جایگاه نماینده ایران مشخص شد
- تأکید دولت بر نقش بورس در پشتیبانی از پروژه های پیشران اقتصادی/ ابلاغ نحوه تأمین مالی پروژههای اولویت دار
- انقلاب در نخلستانهای بوشهر؛ «پیارم» و «مجول» جایگزین «کبکاب» میشوند
- بهرهگیری از توان نخبگان در حل چالشهای زیرساختی صنعت آب کشور
- چین و روسیه شرکای راهبردی جمهوری اسلامی ایران هستند
- قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی
- ایران و چین میتوانند در حوزههای سیاسی، اجرایی و قضایی سطح مناسبات خود را گسترش دهند
- نانت 1 - 1 پاری سن ژرمن: توقف پاریسی ها در خارج از خانه
- منچسترسیتی 2-1 استونویلا: به دنبال کسب سهمیه لیگ قهرمانان
- بارسلونا 1- 0 مایورکا : اولمو قفل را شکست تا یک گام دیگر به سمت قهرمانی برداشته شود
- پیشنهاد عجیب به کریستیانو رونالدو: برو پاناتینایکوس یونان
- بی اعتنایی بوژوویچ به حواشی: بهتر شده ایم
- ترامپ: به حماس اجازه حکمرانی در غزه را نخواهیم داد
- هشدار پادشاه اردن درباره توحش صهیونیست ها در کرانه باختری
- احضار سفیر چین به وزارت خارجه اوکراین
- پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی شکار شد
- شمال اراضی اشغالی برای نخستینبار هدف عملیات موشکی یمن قرار گرفت
- فایننشال تایمز: پوتین پیشنهاد توقف جنگ در خطوط مقدم را داد
- واشنگتن: کاهش تنش تجاری میان آمریکا و چین محتمل است
- بازرگانان ازبکستان با وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار کردند
- تورم بیپایان قیمت مصالح؛ زنگ خطر تابستان برای مستاجران
- سفر عراقچی به پکن؛ تحکیم محور شرقی در آستانه دور سوم مذاکرات
- تحول در تأمین تجهیزات پزشکی؛ ۹۵ درصد تجهیزات تولید داخل است
- توقیف ۲ شناور خارجی در آبهای بوشهر؛ ۱.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد
- تکمیل پروژههای آموزشی استان بوشهر تسریع می شود
- لینک جعلی ثبتنام کتب درسی شگرد جدید مجرمان سایبری
- کمبود ویتامین دی و فقر آهن از مشکلات شایع در استان بوشهر است
- اجرای پایلوت فناوری نوین ترمیم شبکه فاضلاب در دیلم
- دغدغه پرورشدهندگان میگو در استان بوشهر کاهش مییابد
- پارک جنگلی عامری به مناسبت روز زمین پاک پاکسازی شد
- دریافت عوارض آلایندگی، حق مردم شهرستان دیلم است
- انتقال حساب شرکتهای زیرمجموعه وزارت تعاون به استان بوشهر تسریع شود
- «حمیدی»نامی ماندگار در فرهنگ و ادب بوشهر؛از شعر و پژوهش تا چاپ ۳۰ کتاب
- استقرار دفتر نمایندگی شرکت نفت در شهرستان گناوه ضرورت دارد
- نیازهای دانشگاه فرهنگیان بوشهر تامین شود
- شهردار خارگ انتخاب شد
- الزام شرکتها و هلدینگها در انتقال دفاتر ستادی به استان بوشهر
- سیمان دشتستان؛ کارخانهای بزرگ با سایهای سنگین بر توسعه منطقهای
- فال روزانه1404/02/03
- عناوین روزنامههای امروز1404/02/03
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1404/02/03
حادثه ها تلخ و جانکاه بودند. خانواده داغدار آن عزیزان ما را در غم خود شریک بدانند.
امیدوارم خواننده ها به خصوص خانواده داغدیدگان از انتقاد زیر برداشت دیگری نکنند چون نمی دانم آن سانحه در چه حالتی رخ داده اما اگر به طور قطع و یقین سرعت وسیله مناسب با سرعت مشخص شده در مسیر می بود و راننده ها کاملا محتاط می بودند شاهد این اتفاقات نمی بودیم حتی اگر خودرو ناایمن و ضعیف باشد.
اما سوالات زیر را همیشه می پرسم و جوابی قانع کننده ای نمی گیرم:
چرا وقتی می دانیم خودروی زیرپای ما ناایمن است، همچنان تلاش داریم به سرعت برق و باد برانیم و از همه سبقت بگیریم؟
و به عابر پیاده و خودروی جلویی امان نمی دهیم تصمیم بگیرد یا سبقت گیری اش را کامل کند یا ...؟
این همه چراغ بیش از حد پرنور هدلایت و زنون غیراستاندارد و خانمان سوز چیست که به جای چراغ اصلی خودرو نصب می کنیم و با سلامت چشمان رانندگان دیگر و البته جانشان بازی می کنیم؟
و....
به امید روزی که فقط قانون را رعایت کنیم نه به امر سلایق شخصی و هوا و هوسمان عمل کنیم که هر چه ضربه خورده ایم از این بابت بوده است. ان شاالله