امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 ارديبهشت 1397 - 14:20
پاسخی به دو یادداشت منتشر شده در نقد استاندار بوشهر

اتحاد خبر - اکبر صابری: اخیراً در دو یادداشت به انتقاد از آقای گراوند استاندار محترم بوشهر پرداخته شده و بن مایه این انتقادها تاکید استاندار بوشهر بر استفاده از نیروهای استخدام وزارت کشور و عدم پذیرش مدیران مامور به خدمت از ادارات دیگر به استانداری است... در انتصابات چند ماهه اخیر استاندار محترم سیاست انتصاب بخشداران و مدیران جوان با شتاب بیشتری نسبت به دولت...

استاندار قانون مدار

اکبر صابری*

اخیراً در دو یادداشت منتشر شده در پایگاه خبری اتحاد خبر به انتقاد از آقای گراوند استاندار محترم بوشهر پرداخته شده و بن مایه این انتقادها تاکید استاندار بوشهر بر استفاده از نیروهای استخدام وزارت کشور و عدم پذیرش مدیران مامور به خدمت از ادارات دیگر به استانداری است.

هر دو انتقاد مذکور که یکی را عضو تحریریه اتحاد جنوب جناب عبدالخالق عبدالهی نوشته بود و دیگری را یک فعال مدنی جناب مهدی پایدار نوشته بود که من در جایگاه مدیر یک رسانه ی مردمی باید اولا نقدهای مردم را منعکس می کردم. دوم اینکه شاید این نقدها محل سئوال و انتقاد شهروندان دیگری نیز باشد.

در عین حال به عنوان مشاور فرهنگی و رسانه ای جناب استاندار نیز وظیفه دارم به نقدها و سئوالات مردم تا آنجا که اطلاع دارم و در حوزه فرهنگی و رسانه ای باشد پاسخ دهم.

می دانیم و باور داریم که یکی از مبانی زندگی آرام و بی دغدغه، قانون خوب و پایبندی به آن قانون است. به قولی قانون بد حتی بهتر از بی قانونی است؛ چرا که اگر قانون زیر پا رود اصطلاحاً سنگ روی سنگ بند نمی‌شود   .

بر همین مبنا باید بپذیریم که استاندار به عنوان نماینده عالی دولت باید پیش قراول اجرای قانون باشد تا بتواند از سایر مدیران استان اجرای قانون را مطالبه کند.


تبصره 2 ماده 54 قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح دارد:

"دستگاههای اجرائی می‌توانند برای حداکثر پانزده درصد (15%) سمتهای مدیریت حرفه‌ای از افراد شایسته (با رعایت تخصص و تجربه شاغل نسبت به شغل ، بدون رعایت سلسه مراتب مدیریتی) خارج از دستگاه استفاده نمایند."


و من بالشخصه عقیده دارم اتفاقا این قانون بسیار قانون پخته و کارشناسی شده ای است. چرا که هر دستگاه و وزارتخانه ای باید متناسب با اهداف سازمان خود نیروهای متخصص را جذب و تربیت نماید. نیرویی که با هدف کار در صنعت و معدن پذیرفته شده و آموزش دیده چرا باید در مجموعه دیگری مامور به خدمت شود؟ نیرویی که استاد دانشگاه و به عنوان هیات علمی استخدام شده است چرا باید در وزارتخانه دیگری مسئولیت داده شود. وزارت کشور هم از این قانون مستثنی نیست و از بدو استخدام با لحاظ  شاخص های متناسب با شرح وظایف خود نیرو استخدام می کند. این نیروها با کسب تجربه و آموزش های تکمیلی ضمن خدمت آماده ایفای مسئولیت در پست های سازمانی را پیدا می کنند و از وزیر و استانداران انتظار ارتقاء در سمت های مدیریتی دستگاه خود را دارند.

در عین حال قانون گذار برای استفاده از ظرفیت های استثنایی و موارد ضروری حداکثر 15 درصد اجازه داده است که وزارتخانه ها از توانمندی نیروهای سازمان ها و دستگاه های دیگر نیز استفاده نمایند.     

در دوره استانداری جناب دکتر سالاری در بوشهر به دلیل شرایط خاص تغییر دولت و اینکه عمده مدیران شاغل در استانداری و فرمانداری ها از جناح سیاسی غیر همسو با دولت بودند مجبور شدند بیشتر از حد مجازی که در قانون پیش بینی شده بود از سایر ادارات نیرو وارد استانداری و فرمانداری ها کند که در همین رابطه نیز آن طور که شنیدم تذکر داده شده بود ولی ایشان به مقامات کشور اضطرار خود برای استفاده از مدیران همسو با دولت تدبیر و امید را توضیح داده بود.

ولی اکنون این توجیه از استاندار فعلی پذیرفته نیست و مسئولین استان 4 سال فرصت تربیت و آماده سازی نیروهای همفکر با دولت در بین نیروهای مستخدم وزارت کشور را د اشته اند و لذا اهتمام به اجرای قانون و رسیدن به حد مجاز 15 درصد آنهم به تدریج در دستور کار استاندار محترم جناب آقای گراوند قرار گرفته است.

از این باب است که استاندار محترم حدود نیمی از مدیران مامور شده قبلی از سایر دستگاه ها را که همچنان حضورشان را برای اجرای سیاست ها و برنامه های دولت ضروری می داند در استانداری و فرمانداری ها و بخشداری ها حفظ می کند و نیمی دیگر را بعد از اتمام ماموریت های یکساله آنها مرخص میکند تا در دستگاه اجرایی اصلی خود منشا خدمت باشند.

بدیهی است مدیرانی که عملکرد موفقی طی این چند سال در زیر مجموعه استانداری داشته اند حتما در اداره متبوع خود نیز در رده های مدیریتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دوست منتقدمان نوشته اند «آیا این کارها نتیجه ای جز سرخوردگی نیروهای جوان و تحصیل کرده ای که سرمایه اصلاحات و اعتدال محسوب می شوند نیست و باعث نمی شود در انتخابات بعدی کسی انگیزه ای برای کار و فعالیت انتخاباتی نداشته باشد؟»

باید عرض کنم اولا انگیزه فعالان ستادهای انتخاباتی خیلی بالاتر از این هست که به تصدی مسئولیت ها و پست ها فکر کنند؛ آنها به انتخاب اصلح برای مدیریت کشور فکر می کنند که با پیروزی کاندیدای مورد نظرشان و چینش وزیران و استاندارانی که به وعده های انتخاباتی رییس جمهور پای بند باشند، بخش مهمی از این هدف محقق می شود و ثانیاً قرار نیست همه نیروهای جوان و تحصیل کرده حامی دولت فقط در استانداری و بخشداری ها مشغول به کار شوند. همه دستگاه های اجرایی زیر مجموعه دولت هستند و در هر اداره و نهاد وابسته به دولت که مشغول به خدمت شوند می توانند کمک حال دولت در اجرای برنامه ها و سیاست های دولت باشند.

در همین راستا استاندار محترم دستور اکید داده اند در همه ادارات و دستگاه های دولتی حتما باید یکی از معاونین مدیران کل و حتی فرمانداران یک خانم یا یک جوان منصوب شوند.

در دولت یازدهم، حدود 30 نفر از خانم ها در پست های مدیریتی استان بوشهر شامل مدیر کل، معاون مدیر کل و روسای ادارات شهرستان ها  مشغول به کار شدند. و این آمار طی قریب به 7 ماه استانداری جناب آقای گراوند به 55  نفر رسیده است که نزدیک به 84 درصد رشد را نشان می دهد و این مهم حاکی از توجه جناب استاندار به انتصاب بانوان در رده های مدیریتی استان و شهرستان ها دارد.

در همین راستا بزودی شاهد انتصاب چند بخشدار خانم نیز که حتما از نیروهای جوان و تحصیل کرده و معتقد به سیاست ها و برنامه های رییس جمهور محترم هستند خواهیم بود. با ادامه این روند پیش بینی می شود در پایان سال اول استانداری جناب آقای گراوند انتصاب بانوان در رده های مدیریتی استان به بیش از 100 درصد برسد.

در یکی از جلسات آقای استاندار با فعالان سیاسی حامی دولت که من نیز حضور داشتم، رئیس ستاد دکتر روحانی در یکی از شهرستان ها گفت آقای استاندار شهرستان ما شرایط انتصاب یک بخشدار زن را ندارد و در شهرستان ما بخشدار خانم منصوب نکنید. آقای استاندار با قاطعیت گفت باید این نگاه ها برچیده شود و من این نظر شما را نمی توانم بپذیرم و انشاءالله در شهرستان شما هم یک بخشدار خانم منصوب می کنیم تا مردم ببیند که خانم ها هم می توانند مدیر خوب و موفقی باشند.  

سیاست انتصاب بخشداران و مدیران جوان با شتاب بیشتری نسبت به دولت اول جناب دکتر روحانی و با تعمیم به همه دستگاه ها و نه فقط بخشداری ها، در دستور کار جناب آقای گراوند قرار دارد.

با کمی تامل در انتصابات چند ماهه اخیر استاندار محترم مشهود است که میانگین سنی مدیران منصوب شده پایین تر از سال های گذشته است و این نشان از عنایت استاندار محترم به جوانان عزیز می باشد.

تا آنجا که من اطلاع دارم و حتی با خود من در این خصوص چند ماه پیش صحبتی داشتند؛ آقای استاندار فرمودند اگر فعلا نیروهای مامور از ادارات دیگر را نمی پذیریم ولی به جایش تلاش می کنیم نیروهای جوان بیکار و توانمند با اخذ ردیف استخدامی از وزارت کشور بعنوان بخشدار منصوب کنیم و به این ترتیب حضور نیروهای جوان و تحصیل کرده طرفدار دولت در بدنه مدیریتی استان را به این شکل که قانونی هم هست و مشمول آن 15 درصد نمی شود جبران کنیم.

عبدالکریم گراوند 31 سال سابقه خدمت در وزارت کشور دارد و همه رده های مدیریتی را پله پله طی کرده تا به مقام استانداری رسیده است. و تا آنجا که من از نزدیک شناخت پیدا کردم فردی بسیار قانون مدار، با سعه صدر و نقد پذیر و مهمتر پاک دست و دلسوز مردم و نظام جمهوری اسلامی می باشد و یقین بدانید تدابیر برگرفته از قانون مداری و تجارب ارزنده ایشان می تواند منشا خیر و برکت بسیاری برای استان بوشهر شود.

در پایان تاکید می کنم این جوابیه صرفاً برای تنویر افکار عمومی تحریر و منتشر شده و هرگز از سر تقابل و رد نقد های نویسندگان و اهل قلم هم استانی نمی باشد.

جناب آقای استاندار و اینجانب همچنان از نقدهایی که می تواند به اصلاح و یا ارتقاء خدمات مدیران استان کمک کند استقبال می کنیم و دست اهالی قلم و رسانه استان را در نهادینه کردن نقدها و گفتگوهای سازنده و منصفانه به گرمی می فشاریم.

 

*مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر   

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/02/27 - 10:48
0
0
با سلام خدمت جناب آقای صابری بزرگوار کاهش همین قانون پانزده در صدی هم حذف می کشد واستانداری تمام مدیرانش را از بدنه خودش تامین میکرد وبنده به عنوان کسی که متاسفانه سی سال از بهترین دوران عمرم را در ان صرف نموده ام به جرئت میگوییم که این قابلیت در بدنه کارشناسی استانداری با بهترین شکلش وجود دارد وما مجبور بودیم کسانی را که از بیرون به عنوان مدیر وارد می شدند تا چندین ماه آموزش بدهیم واما علت درج این مقوله در پای اظهار ات جناب آقای صابری از ناحیه بنده این است که متاسفانه دونفر از نیروهای مامور به دلیل عدم شناخت از زحمات گذشته نیروهای بازنشسته استانداری را در یک اقدام غیر اخلاقی وناجوانمردانه کاملا انها را از صحنه توجهات اولیه وضروری استانداری حذف کرده اند
1397/02/07 - 21:28
5
1
متن عالی
1397/02/07 - 09:07
7
1
سلام و درود بر جانباز عزیز ومرد همیشه منصف و بامرام حاج اکبر اقای صابری
1397/02/07 - 08:33
7
3
درود بر بزرگ مرد عرصه تدبیر و امید استان بوشهر
واقعا عالی بود نگارش تون
حجت را بر همه تمام کرد
1397/02/06 - 22:58
6
1
دولت آقای روحانی و مسئولانش بیشترین زحمت و کمترین توقع را دارند و واقعا مظلومانه زحماتشان را نه نقدکنندگان منصف که نقدکنندگان مغرض کم اهمیت جلوه میدهند و خیلی جاها کارشکنی کردند تا دولت را از حرکت باز دارند !‌ ولی واقعا اگر دولتی بجز دولت اعتدالگرا بود آیا این همه هجمه و کارشکنی را تحمل میکرد؟‌ مردم خوب میدانند چه کسی خدمت میکند و چه کسی چوب لای چرخ دولت میگذارد،‌ ودست خدا بالای همه دستهاست
1397/02/06 - 22:30
7
2
درود بر شما جناب صابری و درود بر استاندار فهیم استان جناب گراوند در انتصاب شایسته شما به این سمت و انتصاب جوانان و شیر زنان عرصه سیاست در پستهای مدیریتی استان
1397/02/06 - 22:29
0
2
میخواستم چیزی ننویسم ولی چه کنم که جا مگیرک دارم . واقعا گیجم آخه وقتی جنابان آقایان عبدالخالق عبدالهی و مهدی پایدار اونطوری نوشتند و جناب حاج اکبر صابری هم اینطوری جواب داد حق دارم که من هم بنویسم : بوالعجب روزگار می بینم ، قدرت کردگار می بینم. حالت روزگار می بینم. حکم امسال صورت دگر است. نه چو پیرار و پار می بینم. از نجوم این سخن نمی گویم. بلکه از کردگار می بینم. خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل !!!!

1397/02/06 - 21:31
6
2
درود بر جناب صابری و قلم پر توان ایشان
احسنت واقعا بسیار جامع و کامل موضوع را بررسی کردید
قانون مداری فصل الخطاب همه اصلاح طلبان بوده و هست
1397/02/06 - 21:12
5
4
با سلام . به زودی در یادداشتی جداگانه و بسیار مفصل و البته با ذکر جزییات به همه این موارد پاسخ خواهم گفت
1397/02/06 - 18:53
3
1
انتقاد يا انتقام/
دكتر گراوند از استانداران قانون مدار و پاكدست و ميانه رو در گفتار وعمل مي باشد كه با هم انديشي وهمكاري وهمسويي سعي در پيشبرد أهداف نظام ودولت تدبير واميد وهمراهي وهمگامي بامردم استان رادارد . وظيفه تمامي احزاب ، روشنفكران ورسانه ها و تمامي شهروندان حمايت از عملكرد ايشان و آرائه پيشنهادات سازنده جهت ارتقا وضعيت استان مي باشد.
راهبرد دولت كنوني استفاده از راهكارها وپيشنهادات سازنده در حل معضلات است وكمتراز قواعد آمرانه ودستوري استفاده ميكند ، پس با دولتمردان قانون مدار ، همدل وهمزبان باشيم..
راههاي برون رفت از انتقاد :
١/ انتقاد توانايي مردم ناتوان است
٢/پيشنهاد و آرائه راهكارها توانايي مردم توانا است ،/ توانا بود هر كه دانا بود
٣ / جهاد اكبر( مبارزه با نفس ) را جايگزين مبارزه وانتقاداز ديگران كنيم/
٤/ اخلاق مداري را در جامعه بسط دهيم
٥/يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا من الظن .. اي كسانيكه إيمان اورده آيد از بسياري از گمانها پپرهيزيد ...
٦/ سعي كنيم قضاوت نكنيم مگر اينكه به موضوع اشراف كامل داشته باشيم وقضاوت ما مانند داستان بقال وطوطي مولوي نباشد.
از قياسش خنده امد خلق را / مو چو خود پنداشت صاحب دلق را/
كار پاكان را قياس را از خود مگير/گرچه ماند در نبشتن شير شير/
جمله عالم زين سبب گمراه شد / كم كسي زابدال حق اگاه شد
1397/02/06 - 18:24
3
3
درد امروز جامعه ما اینست که "مرگ خوب است ,اما برای همسایه"

یعنی هر چیزی که به میلمان باشد را توجیح میکنیم و هرچه را "آشی از ان برایمان داغ نمیشود" را به هر نحوی مورد هجمه قرار میدهیم.

من بشخصه هنوز در تناقض بین مقاله نقد از انتخاب بخشدار خانم و ادعای منور الفکری اقای عبدالهی مانده ام.برادر جان یا "رومی روم یا زنگی زنگ"
1397/02/06 - 16:18
3
2
درود بر منتقدان منطقی و درود بر استاد صابری صبور
1397/02/06 - 16:03
5
2
دورد بر مشاور برجسته استاندار و استاد مسلم بیان جناب حاج اکبر صابری؛
مطلب شما را خواندم.
اقدامات دولت تدبیر و امید در انتصاب مدیران دستگاه های اجرایی، بخشداری ها و فرمانداری ها، مناسب بوده و اعتقاد دارم باید دستگاه هایی مثل بخشداری یا فرمانداری توسط نیروهای توانمند وزارت کشوری اداره شود.
گراوند 31 سال سابقه خدمت در وزارت کشور دارد و همه رده های مدیریتی را پله پله طی کرده تا به مقام استانداری رسیده است و از استانداران باتجربه دولت محسوب می شود و اقداماتش در این چند ماه مناسب بوده است
1397/02/06 - 15:58
5
3
واقعا مطالبی زیبا و منطقی را نوشته اید.... اقدامات گراوند در دوران تصدی استانداری بوشهر واقعا مناسب بوده و جای تقدیر دارد.
استفاده از مدیران زن در مناصب بالای مدیریتی از محاسن گراوند بوده و باید ادامه یابد
1397/02/06 - 15:56
5
3
درود بر استاد حاج اکبر صابری با این بیان شیوا و منطبق با قانون.....
1397/02/06 - 15:45
3
3
جبران خلیل جبران حکایتی نقل میکنه که:
 یکی از روزهای خردادماه، ساقه علفی به سایه درخت کهنسالی نگاه کرد و گفت: «کمی آرام بگیر! تو با تکان خوردن های مداوم خود آرامش مرا برهم می زنی » سایه گفت: «من نیستم که تکان می خورم . به آسمان نگاه بکن . در آن جا درختی است که تکان می خورد .» ساقه علف به آسمان نگاهی کرد و پس ازدیدن درخت گفت: «عجب! آنجا علفی است از من بزرگ تر!


حالا حکایت این روزهای بعضی منتقدین این شده است که شان و جایگاه بزرگان را مصداق ماهیت و توهمات خود می پندارند و به قول معروف هرگاه دستشان از طلبشان کوتاه میشود میخواهند "در دیگی که برای آنها نمی جوشد سر سگ بجوشد!"

والله من که نیازی به این جوابیه نمی دیدم که همه چیز پشت مقالات قبلی هویدا فریاد منفعت طلبی میزد. با این وجود درود به حاجی بزرگ که با پذیرش این مقالات بزرگی خودش رو دوباره ثابت کرد .
1397/02/06 - 15:24
4
3
درود به نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان بوشهر و نیز مشاور رسانه ای و فرهنگی ایشان.
رعایت تبصره ۲ ماده ۵۴ قانون مدیریت خدمات کشوری نشانده قانونگرایی و اهتمام ویژه وی به عدم تخلف است. ضمنا نیروهای حامی دولت که نباید فقط در استانداری, فرمانداری ها و بخشداری ها باشند که. عالی نوشتید جناب صابری عزیز
1397/02/06 - 15:19
4
3
درود بر حاج صابری دوست داشتنی
1397/02/06 - 15:18
3
3
درود بر استاندار محبوب ،دوست داشتنی و قانون مدار
1397/02/06 - 14:53
3
3
احسنت بسیار منطقی و درست بود

درود به استاندار و مشاور فرهنگی .


امیدوارم با قدرت ادامه بدین .
1397/02/06 - 14:48
4
4
درود بر حاج اكبر صابري عزيز بسيار دقيق و اگاهانه به موارد اشاره شد🌸🌸🌸
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/06
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...