امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 09 آذر 1391 - 11:57
گفتگوی تفصیلی اتحاد جنوب با فرماندار دشتستان

فرماندار شهرستان دشتستان چهارشنبه شب گذشته در گفت و گویی اختصاصی با اتحاد جنوب ابعاد سیل اخیر و میزان خسارت های وارده در شهرستان دشتستان را تشریح کرد.  وی گفت: بارندگی های اخیر دشتستان طی 26 سال گذشته بی سابقه بوده است. فرماندار دشتستان تاکید کرد: تنها یک نفر مفقودی گزارش داشته ایم که هنوز جسد آن را پیدا نکرده ایم.

 

مهدیه امیری: فرماندار شهرستان دشتستان چهارشنبه شب گذشته در گفت و گویی اختصاصی با اتحاد جنوب ابعاد سیل اخیر و میزان خسارت های وارده در شهرستان دشتستان را تشریح کرد.


اتحاد جنوب: شهرستان دشتستان چه میزان بارش در این چند روز اخیر داشته است؟

تشکر می کنم از شما و عرض تسلیت به بازماندگان آسیب دیده در سیل و آرزوی غفران برای این عزیزان را دارم. امسال باران ابتدای سال زراعی بسیار مطلوب بود. بارشی که در سطح برازجان داشتیم در روزهای تاسوعا و عاشورا ویک روز قبل از آن حدودا 116 میلیمتر بود و تا 5 آذر با بارشی که ما سال گذشته داشتیم که حدود 15-16 میلی متر بود بسیار تفاوت داشت. بعد از بارش های روز عاشورا که همچنان ادامه داشت، بارندگی دوم 125 میلیمتر بود که اگر این 125 میلیمتر را به آن 116 میلیمتر اضافه کنیم 241 میلیمتر بارندگی می شود. معدل سالیانه ی بارشی کشور تقریبا 250 میلیمتر است، در حالی که ما دو بارندگی داشته ایم و بارندگی دوم خسارت هایی به بار آورد و از سال 1365 به این طرف این میزان بارندگی در سطح شهرستان دشتستان بی سابقه بوده است.

در طی بارش دوم ما از اواسط بارندگی خبرهایی را از آب گرفتگی بعضی شهرها و روستاهای دشتستان را داشتیم. ما چون قبل از بارندگی های اخیر جلسات مستمری داشتیم و عصر آن روز که در ساعت 5 و نیم بارندگی شروع شد ما در آن روز جلسه مدیریت ستاد بحران را داشتیم که هماهنگی هایی انجام شد و دوستان با آمادگی در روستاها و شهرها تلاش فراوانی کردند و امکاناتی در اختیارشان گذاشتیم. دهیاری ها تلاش کردند که روان آب ها و سیلاب ها را از کنار روستاها دفع بکنند و در شهر های شبانکاره،آبپخش و وحدتیه این بارش های مستمر، روان آب هایی را ایجاد کرد و آسیب هایی به مناطق رساند. همه ی نقاط شهر برازجان در طول بارندگی دستخوش گرفتگی های راه ها و معابر بود و بعد از اتمام بارندگی نیز سرریز دره ی آردو که از پل بیرون زده بود در محله ی خضر و خیابان های شریعتی و بهداشت تا خروجی شهر به طرف بوشهر مزاحمت هایی را برای مردم ایجاد کرد و باز در این مناطق عزیزان ما به مردم کمک کردند وخودروها را  از معابر عبور دادند و هم  روان آب ها و سیلاب های درون شهری را به بیرون هدایت کردند تا  مردم دچار اذیت نشوند.

 

اتحاد جنوب: بیشترین خسارت مربوط به چه نقاطی از شهر بود؟

متاسفانه در شهر برازجان محله ی علی آباد، حسین آباد و دره ی گرمسیری بیشترین آسیب به مردم وارد شد و آب و نخاله های رودخانه ها وارد منازل شد و باعث گردید که این آب های گل آلود ته نشین شود و خساراتی را به مردم وارد کند. بخشی از منازل در بخش سعدآباد و بخشی در آبپخش و بعضی هم در شبانکاره آب گرفتگی منازل داشتیم. بعضی از منازل تقریبا  یک متر و نیم آب گرفتگی داشتند که هم به وسایل مردم و هم خود ساختمان خسارتهایی وارد شده است.

 

اتحاد جنوب: خسارت های روستایی به چه میزان بوده است؟

آنچه که  تا کنون بخشداران و شهرداران به ما گزارش کرده اند حدود 2000 واحد مسکونی می باشد که یا اسباب و اثاثیه اش و یا خود ساختمان آسیب دیده اند. در خصوص این آسیب های جزیی و کلی بعد از اینکه کار امداد رسانی را انجام دادیم طی دو سه روز آینده کار بررسی خسارت ها را نیز انجام می دهیم و برای تصمیم گیری به ستاد مدیریت بحران استان و وزارت کشور مراجعه می کنیم و تلاش داریم که ان شااله آنچه که استحقاق مردم هست به آن ها کمک رسانی شود.

 

اتحادجنوب: این تعداد واحد مسکونی که شما گفتید مختص به شهرستان دشتستان بوده ؟

هم شهر برازجان و هم روستاها و هم عشایر بوده اند. چادرهای عشایر نیز زیر آب رفته و بعضی وسایل آن ها از بین رفته است

 

اتحاد جنوب: در حوزه ی آب مردم دچار چه مشکلاتی شدند؟

در حوزه ی آب خسارت هایی هم  داشتیم. در حوزه ی آب شهری  خط دو و سه محرم دچار آسیب شد و باعث آسیب دیدگی در 8 نقطه از شهر برازجان شد. همچنین چند نقطه در شهر وحدتیه، آبپخش، شبانکاره و سعدآباد نیز دچار آسیب شدند و بخش عمده ای از نقاط شهری مشکلاتش برطرف شده و خط دو و سه محرم دیشب آب گیری خود را شروع کرده و یک مدت زمان می گیرد که هواگیری شود و به دست مردم برسد. آب های گل آلود باید دفع شود و بعد به منازل مردم وارد شود. چند نقطه ی شهر  برازجان را هم داشتیم که عمده ترین مشکل ما در محله ی علی آباد، حسین آباد، اکبرآباد و محله ی گرمسیری ها بوده که تا الان به جز خطی که آب را به محله ی فرهنگیان انتقال می دهد همه ی خطوط وصل شده است. در حال حاضر هم بر طبق  گزارشی که گرفته شده ، اعلام کرده اند آب در منازل علی آباد هم وارد شده منتها چون نمی توانند پمپاژ بگذارند در لوله ها آب فشار کمی دارد ولی امید داریم تا آخر شب آب گیری شود. آنچه که دوستان ما در حوزه ی آب و فاضلاب شهری قول داده اند گفته اند که تا فردا ظهر(امروز) هیچ محله ای را بدون آب نخواهیم گذاشت.

 

اتحاد جنوب: در حوزه ی روستایی در خصوص آب چه تمهیداتی انجام داده اید؟

در حوزه ی روستایی چندین نقطه از آب خط دوم محرم استفاده می کنند مثل روستاهای پایین دستی نینیزک ، ابول فیروز و روستاهایی که اطراف برازجان هستند. همچنین روستاهایی که در بخش آبپخش هستند و نیز تقریبا همه ی روستاهای  سعدآباد و تعداد زیادی در ابتدای بخش شبانکاره. تا زمانی که این  خط پر نشود و آب به آن جا نرسد ما همچنان مشکل داریم ولی بررسی ما و مدیر کل آب و فاضلاب در جلسه ی بحران گفتند تا  فردا مشکل آب این مناطق حل خواهد شد.

منتها برای کنترل بحران آب در روستاها  که برای ما نگران کننده است ما علاوه بر 20 تانکری که در حوزه ی روستایی به صورت معمول آب را به روستاها می رسانند 30 تانکر دیگر هم اضاف می کنیم و فردا با ظرفیت 50 تانکر به کل روستاهایی  که الان فاقد آب هستند آب رسانی خواهیم کرد. دو سه دستگاه هم برای محله ی فرهنگیان پیش بینی کرده ایم که مشکلی برای این محله هم نداشته باشیم. امید داریم که این محله های علی آباد و حسین آباد آب گیری شوند و اگر هم تا فردا مشکل آن ها حل نشد بازهم از فردا صبح تانکر سیار را مانند امروز در اختیار مردم قرارمی دهیم.

 

اتحاد جنوب: برای  مساله ی برق که در سطح شهرستان جز مهمترین مشکلات شهری و روستایی بوده چه کارهایی صورت گرفته است؟

 ما 19 نقطه روستایی را فاقد برق داشتیم و 5 نقطه ی شهری. از این تعداد روستا و شهر الان  می توانیم بگوییم که در حوزه ی شهری جز دو نقطه در حد 5 خانوار و ده خانوار مشکلی نداریم و روستاها هم مشکلاتشان تا امشب حل خواهد شد و فقط سه آبادی و روستا بنه سلیمانی ، بنه ی آب شیرین و دشتی اسماعیل خانی که کارشان را  شروع کرده اند و امیدواریم تا فردا آخر وقت هم مشکل حل شود. علی رغم اینکه در حوزه برق تلاش زیادی شده و اکیپ های عملیاتی را  از استان های همجوار  فراخوانی کرده اند حدود 72 اکیپ فعال تعمیراتی را بسیج کرده اند و بطور شبانه روز کار می کردند. هنوز تلاش می کنیم برق رسانی به مردم را به شکل اصولی رفع بکنیم تا مردم مشکلاتی نداشته باشند.

 

اتحاد جنوب: مساله ی راه های ارتباطی درون شهری و برون شهری نیز حل شده است؟

در شب بارش در چند نقطه از  پاسگاه شهید صلاحی به بعد ریزش کوه داشتیم هم د ر استان فارس و هم در محورهای مواصلاتی در آن مسیر صبح مسیرها باز شده و وسایل نقلیه به راحتی رفت و آمد می کنند. در مسیر راه مواصلاتی برازجان به گناوه در دو تا سه نقطه ما در شب بارش مسدودیت داشتیم یکی در ابتدای خروجی شهر برازجان  یعنی پل کلل، بویری و دهداران که آب را هدایت کردند به کنار جاده و راه باز شد. از ساعت 10 شب تا 6 صبح پل کلل  به خاطر آب گرفتگی غیرقابل عبور و مرور بود که در نهایت از ساعت 8 صبح راه باز شده وقابل عبور و مرور است.

در راههای مواصلاتی اصلی مطلقا مشکلی نداریم و راه های روستایی هم اکنون باز است. دهداران و لایپه مشکل راه بود که امروز تا ظهر حل شد و ذکریایی هم تا امشب مشکل آن ها حل خواهد شد.

 

اتحاد جنوب: برای قسمت های درون شهری چه کارهایی صورت گرفته است؟

به لحاظ اینکه در شهر برازجان 5 تا 6 دره ی فصلی شهر را طی می کند و به پایین شهر می رسد. چون پل هایمان گنجایش این ظرفیت  آب را نداشت کنار پل ها دچار خسارت هایی شده که بعد از پاکسازی شهر به آن قسمت نیز می پردازیم.

نگرانی دیگر ما لایه برداری از دره ها می باشد که گل و لای نشسته بعضی از دیواره ها تخریب شده است. از فردا پس فردا کار لایروبی و تعمیر دره ها را  انجام می دهیم که اگر احیانا آب سنگین دیگری سرازیر شود مردم را اذیت نکند. چون نگرانی مردم از این بابت قابل توجه است.

همچنین پاکسازی شهر مخصوصا در محله های علی آباد و حسین آباد  دارد انجام می شود. از دیروز حدود 100 نفر از عزیزان بسیجی را بسیج کرده ایم و درون منازل را از گل و لای پاکسازی می کنند و همچنین فرش های مردم را نیزمی شویند.

 

اتحاد جنوب: نهادهای مردمی  هم وارد عمل شده اند؟

نهادهای مردمی هم کمک می کنند و همچنین هلال احمر. کار هلال احمر از همان شب بارندگی شروع شد مخصوصا برای اسکان  ساکنین خانه ی سالمندان که دچار آبگرفتگی شده بود. هلال احمراز صبح روز دوشنبه هم کار امداد رسانی را انجام داده اند ودر اغلب مناطق در علی آباد و حسین آباد و محله ی گرمسیری اقلام را پخش کرده اند.

 

اتحاد جنوب: میزان خسارت های وارده به شهرستان دشتستان همان میزان اعلامی قبل می باشد یا افزایش پیدا کرده است؟

در حوزه ی زیر ساختی در حوزه ی آب، برق ، راه و عمران شهری بالغ بر 45 میلیارد تومان خسارت داشته ایم. پیش بینی این است که در  حوزه ی اماکن مسکونی و بخش کشاورزی خسارت ها بیشتر از  اینها باشد. به لحاظ اینکه مزارع هنوز قابل ورود نیست  و برای احساء خسارت های کشاورزی هنوز برآورد ی را نداریم. اما آنچه قابل توجه است بیش از 4 هزار هکتار زمین های کشاورزی،  صیفی جات ، سبزی کاری ها و گلخانه ها دچار آسیب جدی بین 30 تا 100 در صد شده اند. بسیاری از مراکز دام و طیور دچار آسیب شده و مجتمع پرورش گاو در حوزه ی زیارت نیز علوفه هایشان دچار خسارت شده و نیز بسیار ی از مرغداری های ما از بین رفته اند. در آینده  برآورد خسارت می کنیم و اعلام خواهیم کرد.

 

اتحاد جنوب: به عشایر چه میزان خسارت وارد شده است؟

بیش از دو هزار دام عشایر  از بین رفته و برآورد می کنیم که این خسارت ها بیش از حوزه ی زیر ساختی باشد که به مردم وارد شده است. تلاش می کنیم که از مجاری ذیربط و مربوطه بتوانیم اعتباراتی به دست آوریم.

 

اتحاد جنوب: تنها به صورت وام قصد کمک رسانی به مردم را دارید؟

بعضی از اقلام  کشاورزی دارای بیمه هستند. بعضی را بیمه پرداخت می کند و آنچه باقی می ماند را در ستاد حوادث غیرمترقبه اعلام می کنیم تا بتوانیم کمک های بلاعوض و یا به شکل وام  برای آسیب دیدگان پیش بینی کنیم تا این عزیزان بتوانند چرخه ی  تولیدشان را به مجرای اصلی برگردانند.

 

اتحاد جنوب: چه تعداد کشته و مفقودی در سطح شهرستان اعلام شده است؟

تا الان متاسفانه  4 نفر از شهروندان دشتستانی  در این حادثه جان خود را از دست داده اند. دو نفر جوان نوزده و بیست ساله و یک نفر  میان سال 40 ساله و همچنین یک نوزاد بیست روزه . من خدمت خانواده ها تسلیت عرض می کنم و اعلام می کنم آنچه کشته داشته ایم همان 4 نفر است. یک نفر مفقودی نیز گزارش داشته ایم که هنوز جسد آن را پیدا نکرده ایم. یک گروه تجسس را وارد شهرستان کرده ایم که تا کنون جسد وی کشف نشده و از فردا این گروه تجسس مجددا کارشان را شروع می کنند.

 

اتحاد جنوب: دختر است یا پسر؟چند ساله است؟

دختر-حدود 16-17 ساله است که این اتفاق در مسیر آرامگاه تا حسین آباد پیش آمده است.

 

اتحادجنوب: تنها همین یک نفر مفقودی اعلام شده است؟

فقط همین یک نفر. در شهرستان هیچ کدام از خانواده ها در مراکز نیروی انتظامی و هیچ مرکز دیگری اعلام مفقودی نکرده اند وقتی مراجعه نشود ما اعلام می کنیم هیچ تعداد مفقودی نداشته ایم. امیدواریم هم که نداشته باشیم مگر اینکه خبر موثقی به دست ما برسد که ما بتوانیم اعلام کنیم.

 

اتحادجنوب: در بین مردم پخش شده که تعداد مفقودی ها نزدیک به 20 نفر هست؟

من این خبر را مطلقا تایید نمی کنم. هیچ کدام از خانواده های شهرستان دشتستان اعلام مفقودی نکرده اند. شورای تامین هم مطلقا نه این خبر را  تایید کرده اند و نه گزارشی اعلام کرده اند.

 

اتحاد جنوب: چرا باید شهر از لحاظ زیر بنایی دارای مشکل باشد که باعث کشته شدن این تعداد از همشهریان شود و این اتفاق در روستاها و جاهای دیگر اتفاق نیفتد و درمرکز این مساله بوجود آید؟

یکی از افراد دچار بیماری صرع بوده و به دره می افتد این را ما نمی توانیم بگوییم که برای حوزه ی شهری یک ایراد است ولی اینکه ما بگوییم چطور بشود در سطح شهری 4 نفر کشته داشته باشیم  و بقیه جاها کشته نداشته باشد خوب تا الان گزارشی نداشته ایم و تا گزارش نشده ما نمی توانیم بگوییم تلفات داشته ایم.

 

اتحاد جنوب: اعلام شده که در قسمت آرامگاه نیز خسارت هایی وارد شده است. میزان خسارت در آن قسمت به چه اندازه است؟

در همه ی حوزه های شهری ما خسارات هایی داشته ایم اما اگر من بخواهم بگویم این نقطه و آن نقطه خیلی طولانی میشود. در بعضی دره ها حفره های سنگینی ایجاد شده، کیوسک فروش نشریات در دره افتاده، مرکز رصد هواشناسی در دره افتاده است. این موارد را باید لیست کرد و بعدا اعلام شود.

 

اتحاد جنوب: قبل از وقوع سیل هواشناسی اعلام بارندگی شدید کرده بود. ستاد بحران باید اطلاع رسانی به مردم می کرد و خود ستاد نیز باید به صورت ویژه وارد عمل می شد. چرا این پیشگیری ها صورت نگرفت؟

ما حدود  6 دره ی فصلی داریم . این دره ها یک خطر بالقوه برای برازجان هستند. ما باید به فکر این باشیم که  ساماندهی این پنج دره از توان مدیریت شهری شهرستان خارج است. هر اتفاقی می افتاده باید مدیران قبلی یک کاری می کردند که این مشکلات پیش نمی آمد. تمهیدات نه فقط این  بوده که دیوار حفاظتی بسازند و لایه برداری کنند.  کار اصلی این بوده که مردم را از مسیر دره ها دور کند. هیچ کس حریم دره را رعایت نکرده است. متاسفانه مدیران حوزه ی شهری هم به آن ها  مجوز ساخت و ساز داده اند بعضی در دره ی گرمسیری هم بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کرده اند. یکی دو مرحله هم در پی گلایه ها یی که به مدیران داشته ام، که چرا مردم را از این محله ها بلند نکرده اند که اعلام کردند در چندین مرحله با نیروی انتظامی و سپاه وارد عمل شده ایم که با اعتراض شدید مردم مواجه شده ایم و با این مقاومت مردم امکان  درگیری با مردم پیش می آمد. این مساله را الان مدیریت ستاد بحران شهرستان نمی تواند کاری برایش انجام دهد. در محله علی آباد و حسین آباد دو  دره در کنار یکدیدگر است که با یک خیابان این را از هم جدا می کند. دقیقا این مدیریتی که مدیر قبلی داشته باید این دو دره را به یک دره تلفیق می کرده و یک قسمت حتی نخل کاری  شده و با این کار حدود بیست متر حریم رودخانه را منحرف کرده است. الان مدیریت بحران  باید چکار کند؟ یا باید لودر بگذارد و اینها را بردارد و یا اینکه یک فکر دیگری  کند که دره را از بالا منحرف کند و به دره ی آردو منحرف کنیم  دره ی پنجم هم کفاف این همه سیل را هم نمی کرد.

ما الان همه ی نیروها را بسیج کرده ایم . چون هواشناسی اعلام کرده انتظار آب گرفتگی هست و هشدار داده بود جداول  شهری ما بین 15 تا 20 میلی متر کشش پذیرش آب را دارد این طراحی هم طراحی استاندارد شهری است. در دشتستان باید مرحله به مرحله اعتبار برای دیوار حفاظتی و ایجاد فضای سبز پیش بینی می شد. ما هم  زمانی که اعتباری به شهرداری ها باید بدهیم تا یک رقم خاصی این کار ا می توانیم انجام بدهیم. سهم شهر ستان حدود 60 تا 60 و خورده ای میلیارد تومان است. هر مترمربع از دیوار حفاظتی 700 هزار تومان است. همین دره های اصلی  اگر بخواهیم اعتبار بگذاریم باید 21 میلیارد تومان  فقط برای این دره ها هزینه کنیم. ولی من اولین قدم را برای لایه برداری گذاشته ام تا ظرفیت پذیرش آب را داشته باشد.اما کار امروز و فردا نیست. از الان باید تمهیداتی داشته باشیم. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که هر جا با طبیعت درافتادیم آسیب دیده ایم.

 

اتحاد جنوب: درشهر اصول زیربنایی اصلا رعایت نشده؟

بعضی  از کارها را ما باید انجام بدهیم و بعضی کارها را مدیران قبلی باید انجام می دادند. بالاخره شرایطشان اقتضا می کرده است. ما در این 8 سال بیشترین اعتبارات را داشته ایم. منتها  این اعتبار با توجه به گسترش  شهر کفاف توسعه ی شهر را نمی دهد. ما به نسبت  توسعه ی مناطق شهری نتوانسته ایم امکاناتی برای آن ها مهیا کنیم و به دلیل کمبود اعتبار در توان مدیران شهری نیست. در همه ی شهر ها این مشکل کمبود اعتبار  هست و مقصر شخص خاصی نیست. اگر اعتبار زیادی داشتیم در طول این ده ساله بله همه ی مدیران مقصر بودند اما با این اعتبار و با این گستردگی شهرو حوادث این چنینی این خسارت ها را ایجاد می کند.اگر شهر اصولی رشد می کرد و مردم در بستر دره ها خانه سازی نمی کردند خسارت تا این اندازه نبود.

 

اتحاد جنوب: حالا مردمی که در مسیر دره ها خانه سازی کرده بودند و الان خانه هایشان آسیب دیده مقصر اصلی چه کسی است مردم یا مسئولین؟

ما الان امداد رسانی را شروع کردیم. لوازم اولیه را به مردم رساندیم

 

اتحادجنوب: نه منظور من کمک رسانی فعلی شما نیست مقصر این خسارت ها چه کسی است؟

باید ببینیم ما چقدر می توانیم کمک کنیم

 

اتحادجنوب: نه این جواب سوال من نیست، خود مردم مقصرند و یا مدیران؟

اگر کمک رسانی در قالب وام بود طرف آسیب دیده باید مدارک ثبتی خودش را نشان بدهد. وقتی خانه ای در حریم دره باشد شهرداری نباید مجوز بدهد. الان خیلی از منازل اگر بخواهند وام هم بگیرند با شهرداری و اداره ثبت مشکل دارند و نمی توانند واحدشان را تعمیر کنند و پروانه کار بگیرند. در دره ی گرمسیری ما این مشکل را داریم.

 

اتحادجنوب: نه جواب سوال من این نیست؟مسئولیت بر عهده ی چه کسی است؟

خیلی از واحدها بدون مجوز ساخت شده، مسئولیتشان بر عهده ی چه کسی است؟

 

اتحادجنوب: اینجور که شما می گویید پس مسئولت با خود مردم است؟

نه شما می خواهید بگویید که دولت هیچ گونه کمک رسانی نمی کند. نه ما کمک رسانی می کنیم.

 

اتحادجنوب: مسئولیت این مساله بر دوش چه کسی است؟

شما با این صحبت هایتان به دنبال مقصر هستید که ببینید گیر کارش کجا بوده، نه درست نیست. آنهایی که بدون مجوز  ساخت و ساز کرد ه اند اگر بخواهند ساخت و سازی هم انجام بدهند باید مراحل قانونی خود را طی کنند.

 

اتحادجنوب: راه قانونی را طی کنند وقتی مجوز قانونی ندارند چه باید کنند؟

شما  می گویید باید مجوز بدهی؟ من می گویم اگر ساخت و سازی خواستند انجام بدهند باید مجوز قانونی خود را بگیرند. اگر راه های قانونی داشتند کمک رسانی می کنیم. شما می گویید کمک کنیم؟ اگر مجوز داشتند کمک می کنیم.

 

اتحاد جنوب: شما متوجه منظور من نشده اید؟

چرا من متوجه شدم ولی نمی خواهم آنچه مد نظر شماست را بگویم. همه باید راه های قانونی را بروند.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1391/09/11 - 09:29
0
0
سال 81 هم باران شدیدی آمد، حدود 220 میلیمتر در یک شبانه روز به طور ممتد.ولی این همه خسارت به بار نیامد.کشته هم یادم نمی آید داده باشیم.دلایل باید کارشناسانه بررسی و برای مقابله با بحران های بعد زیر ساخت ها باید اصلاح شوند.درضمن مسیر رودخانه های فصلی هم با آب بند و سدهای انحرافی به سمت اطراف شهر تغییر داده شود.دیوار کشی دره ها هم طرح جهادی می خواهد علی الخصوص نقاط آسیب دیده که نقطه ضعف ها را مشخص کرده.راه چاره زیاد است،کمیته ای می خواهد و بررسی های کارشناسانه و همتی بزرگ.
یاعلی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...