امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 آذر 1395 - 15:03
استاندار بوشهر در نشست هم اندیشی توسعه استان:

اتحاد خبر: استاندار بوشهر افزود: مدیرانی که خانه باغ های غیرمجاز و انشعابهای آب غیر مجاز داشته باشند ابتدا خانه باغ تخریب و در مرحله بعد از مسئولیت عزل می شوند. وی با بیان اینکه دهکده گردشگری بوشهر نخستین اقدام جدید کشور برای گردشگری دریایی است یادآور شد: دهکده گردشگری بوشهر از نظر زیست محیطی و آب مشکلی ندارد و امکانات بی نظیری ...

اتحاد خبر: مصطفی سالاری روز چهارشنبه در نشست هم اندشی توسعه استان در زمینه آب شرب استان بوشهر افزود: سرانه مصرف آب در این استان در 10 سال اخیر 164 لیتر در روز بوده است که از سرانه ملی 157 لیتر بیشتر است.
به گزارش ایرنا اضافه کرد: در این شرایط حتی اگر منابع، ظرفیت مخزن ها و تولید آب در استان بوشهر افزایش یابد با این شیوه مصرف، راه به جایی نخواهیم برد و مشکل آب در استان همچنان حل نشده باقی می ماند.


سالاری اظهار کرد: سرانه مصرف در استان بوشهر روبه افزایش است و در سالهایی که مصرف پائین آمده نیز در اثر کمبود منابع بوده و هیچ سالی وجود ندارد که با وجود تامین کامل منابع، 10 تا 15 درصد کاهش مصرف داشته باشیم.
وی بیان کرد: با وجود اینکه در زمان حاضر تولید آب در استان بوشهر 60 درصد افزایش یافته ولی با افزایش الگوی مصرف باز هم مردم در مورد آب مشکل دارند.
استاندار بوشهر گفت: تامین منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آن وظیفه دولت و اصلاح الگوی مصرف هم وظیفه مردم و فعالان این حوزه است.
وی در باره اعتبار هزینه شده در بخش آب استان بوشهر گفت: در دولت دهم یکهزارو 830 میلیارد ریال و در دولت یازدهم تاکنون سه هزارو 910 میلیارد ریال معادل دو برابر دولت قبل اعتبار از محل های مختلف در بخش آب این استان هزینه شده است.
سالاری اظهار کرد: این میزان اعتبار به غیر از اعتبار آبشیرین کن هاست که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود و دولت تعهد دارد سالی یکهزار میلیارد ریال برای خرید آب از محل ردیف ملی اعتبار برای استان بوشهر هزینه کند.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب مورد نیاز استان بوشهر از خارج از این استان تامین می شود گفت: 60درصد این منابع از سد کوثر، 30 درصد شهر کازرون و 10 درصد از چاه های داخلی استان تامین می شود.
سالاری افزود: در سال 86، 245هزار مترمکعب آب در روز به استان بوشهر تحویل می شد که این میزان در سال 95، به 337 هزار مترمکعب رسیده است.
وی اظهار کرد: آب از شهرستان کازرون استان فارس از سه خط برای استان بوشهر تامین می شود که هم اکنون تنها دو خط فعال است و در سال 86 از این خط ها 110 هزار مترمکعب در روز آب تامین شد و امروز به حدود 84هزار مترمکعب رسیده است.
سالاری با اشاره به تامین استان از دو منبع رودخانه و چاههای کازرون گفت: چاههای کازرون به دلیل خشکسالی نیازمند حفاری و کف شکنی هستند که این کار با وجود مشکلات اجتماعی بسیار شدید به دلیل آسیب رسیدن به منابع و سفره های زیرزمینی در منطقه انجام شد.
وی بیان کرد: در بخش برداشت از رودخانه شاپور نیز به دلیل اینکه در فصل تابستان این آب برای کشاورزان آن منطقه حیاتی است با وجود نارضایتی کشاورزان ولی با همکاری مسئولان استان فارس صورت گرفت.
استاندار بوشهر گفت: هرچند خسارت انتقال این آب به مردم پرداخت شد ولی مردم منطقه کازرون معتقدند انتقال این آب منجر به تعطیلی کشاورزی آنان می شود و این خسارت همه درآمد قابل وصول آنان را تامین نمی کند.
وی تاکید کرد: با مصوبه شورای تامین و همکاری مسئولان روند برداشت آب از منبع کازرون برای استان بوشهر ادامه دارد که باید برای تابستان آینده در این زمینه فکری اساسی شود.
استاندار بوشهر یادآور شد: از خط کوثر نیز در سال 86، 97هزار مترمکعب آب برای استان بوشهر برداشت می شد که این میزان با افزایش دو برابری امروز به 198 هزار مترمکعب رسیده است.
وی گفت: برای جبران کاستی ها در استان پروژه تامین آب شیرین از آب دریا اجرا شد که هرچند پرهزینه است ولی نزدیک به 100 هزار مترمکعب از وزارت نیرو مجوز آبشیرین کن برای استان گرفته شده که از این میزان تاکنون 20 درصد معادل 20 هزار مترمکعب به تولید و بهره برداری رسیده است.
سالاری بیان کرد: علاوه براین برای افزایش تولید از منابع داخلی روی چاه های استان نیز اقداماتی انجام شده است.
وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی های پی در پی تغییر محسوسی در برداشت چاههای استان دیده نشده به گونه ای که در سال 86، 37 هزار مترمکعب آب از مجموع چاههای این استان برداشت می شد که این میزان در سال 95 به 35هزار و 500 ترمکعب در روز رسیده است.
وی افزایش منابع آب استان، کاهش هدر رفت شبکه های انتقال، توزیع و افزایش ظرفیت مخازن را از جمله راهکارهای رفع مشکل کم آبی در استان بوشهر عنوان کرد.
سالاری در باره آبشیرین کن های استان بوشهر گفت: در زمان حاضر پیمانکار آبشیرین کن سیراف پیمانکار تعیین شده و آبشیرین کن 35هزار مترمکعبی دوم بوشهر نیز به مناقصه رفته است و انتظار می رود رکورد کاهش قیمت در این مناقطه را در کشور داشته باشد.
وی یادآور شد: تلاش می شود با اجرای چند طرح عمرانی درحوزه آب، منابع تامین آب استان 1.5برابر شود و به میزان 166هزار مترمکعب برسد.
استاندار بوشهر گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در سال 92 ظرفیت مخازن آب شهری استان بوشهر 180هزار و 700 مترمکعب بود اما در سه سال گذشته 106هزار مترمکعب به مخازن آب شهری اضافه شده است و در بخش روستایی نیز 69هزار و 870مترمکعب ظرفیت مخازن آب روستایی است که بخش بزرگی از آن در دولت تدبیر و امید اضافه شده است.
وی افزود: حل مشکلات فرسودگی لوله های آب در دو سال امکان پذیر نیست اما بخشی عمده ای از افزایش دو برابری اعتبارها مربوط به نوسازی مخازن و لوله های آب است.
سالاری با بیان اینکه آب تصفیه خانه فاضلاب بوشهر برای مصرف آب شرب مناسب نیست، گفت: در جریان احداث دو نیروگاه جدید هسته ای در بوشهر 200 هزار مترمکعب آب تولید می شود.
وی درمورد انشعابهای غیرمجاز گفت: با انشعاب ها و کنتورهای غیرمجاز در خانه باغ های احداث شده در این استان برخورد می شود.
استاندار بوشهر افزود: مدیرانی که خانه باغ های غیرمجاز و انشعابهای آب غیر مجاز داشته باشند ابتدا خانه باغ تخریب و در مرحله بعد از مسئولیت عزل می شوند.
وی با بیان اینکه دهکده گردشگری بوشهر نخستین اقدام جدید کشور برای گردشگری دریایی است یادآور شد: دهکده گردشگری بوشهر از نظر زیست محیطی و آب مشکلی ندارد و امکانات بی نظیری در آن مستقر می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: از محل اعتبارات استانی امسال سد تنگ ارم آبگیری خواهد شد.
شاپور رجایی افزود: تثبیت حقآبه های استان بوشهر از اقدامهای برجسته استان در سالهای گذشته است که با این کار مشکل انتقال آب تا حدودی برطرف می شود.
وی اضافه کرد: از مجموع تمام طرحهای وزارت نیرو پنج طرح تصویب شد که شامل سه طرح نیروگاهی و دو طرح احداث سد بود که این دو سد شامل باغان و دشت پلنگ در استان بوشهر است و مورد حمایت دولت قرار دارند.
رجایی اظهار کرد: ساماندهی روان آبهای فصلی، وصل نکردن هیچ صنعت آب بر در استان به خطوط انتقال آب و آبیاری نکردن فضای سبز شهری از آب شیرینی که با زحمت زیاد تامین می شود از جمله اقدامات و کارهای در دست اجرای این شرکت در استان بوشهر است.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده از رودخانه سعد آباد آب برای سعدآباد و آبپخش تامین می شود.
کیقباد یاکیده با بیان اینکه 50درصد شهرهای استان بوشهر بیش از استاندارد مخازن آب برای آنها تهیه شده است افزود: 32شهر در استان بوشهر زیرپوشش آب و فاضلاب شهری قرار دارند که 16 شهربالای استاندارد مخزن دارند و برای هشت شهر دیگر مخازن در دست ساخت است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 75درصد مخازن شهرهای استان بوشهر به صورت استاندارد تکمیل می شود.
یاکیده با تاکید برضرورت صرفه جویی در مصرف آب گفت: 6 درصد خانوارهای شهری در استان بوشهر 40 متر مکعب در ماه آب مصرف می کنند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر گفت: از سال 93 ردیف اعتباری برای مجتمع های آبرسانی روستایی تعیین شد و در سه سال گذشته 600 کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی یا نوسازی شده تا پایان سال تکمیل می شود.
وی افزود: اجرای پروژه های آبرسانی روستایی با سرمایه گذاری سه میلیارد ریال در شهرستان جم اجرا می شود./م



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/09/03 - 20:13
0
1
انشالله و یاری استاندار محترم تمامی مدیران نالایق کنارگذاشته بشن و مشکل اب استان حل بشه تا کی باید دستمون جلوی دیگر استانها دراز باشه
درود

1. تا زمانیکه آب شرب در استان به مصارف دیگری می رسد در بر همین پاشنه و وضعیت فعلی خواهد چرخید. می بایست آب شرب مصرفی شهروندان استان از سایر مصارف دیگر جدا شود.

2. به استناد اظهارات متولیان آبفا استان درصد قابل توجهی از آب ورودی استان از طریق شبکه های بین شهری و درون شهری فرسوده به هدر می رود. نزدیک به 40 درصد هدر رفت آب از شبکه ها وجود دارد.

3. تصمیمات ناصحیح متولیان آبفا استان که شهروندان را به مصرف بیش از حد مجاز آب وادار می سازد.

الف: در شهرها و روستاهای استان چه بسیار انشعاب ها که بدلیل خرابی کنتور، قبض مصرفی با مبالغ بالا درب منازل می رسد در حالیکه مصرف واقعی شهروندان اینقدر نیست و مردم مجبور می شوند مبالغ بالا را با مصرف بیشتر جبران کنند. نمونه اش خانه های سازمانی 400 دستگاه صلح آباد بوشهر

ب: چه بسیار مجوزها که به خانه باغ ها واگذار شده که آب شرب را به مصرف فضای سبز و استخر خود می نمایند.

درصد و حجم ورودی آب استان با نیاز مردم تناسب دارد اما بدلیل مدیریت ضعیف در توزیع عادلانه آب و کم توجهی به فرسودگی ها عامل هدر رفت آب شرب استان است.

نمی توان از مردم انتظار داشت درحالیکه با بی آبی چند روزه دست به گریبان هستند فرهنگ مصرف را رعایت کنند چراکه اصولا آبی نیست که بخواهند رعایت نمایند.
1395/09/03 - 15:51
0
0
امیدواریم به آینده
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...