امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 خرداد 1395 - 15:44
گفتگوی اتحاد خبر با یکی از رزمندگان دفاع مقدس؛

اتحاد خبر: آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات الی بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. در سالروز آزادی خرمشهر یکی از رزمندگان دفاع مقدس که در عملیات فتح خرمشهر حضور داشته است را به دفتر اتحاد جنوب دعوت کردیم تا پای روایت...

اتحاد خبر-زهره عرب: آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات الی بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. بازپس‌گیری خرمشهر در پی مرحله چهارم عملیات الی بیت‌المقدس که از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱ روی داد، برآورده شد.  

آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده ‌است.

در سالروز آزادی خرمشهر یکی از رزمندگان دفاع مقدس که در عملیات فتح خرمشهر حضور داشته است را به دفتر اتحاد جنوب دعوت کردیم تا پای روایت ایشان از این فتح بزرگ بنشینیم.

 

 

جانباز حاج علی امیری سرهنگ بازنشسته متولد 1341 دشتستان است. سابقه 4 سال حضور در جبهه ها را داشته و در عملیات فتح المبین، در جبهه غرب کشور، عملیات پشتیبانی خرمشهر، عملیات رمضان و والفجر 8 شرکت داشته است. در عملیات فتح المبین ترکش خورده، در عملیات رمضان با موج انفجار از ناحیه گوش و کمر دچار آسیب شده و در عملیات والفجر 8 نیز بر اثر جراحت‌های ناشی از  حمله شیمیایی دشمن به افتخار جانبازی نائل آمدند. شما را به خواندن این روایت دعوت می کنیم:

 

فتحي نه از جنس فتح خاک

تبريك امام به رزمندگان پيروز خرمشهر

فتح خرمشهر فتح خاک نيست، فتح ارزش‌هاي اسلامي است، خرمشهر شهر لاله‌هاي خونين است، خرمشهر را خدا آزاد كرد. مبارك باد بر ملت عظيم‌الشأن ايران اين چنين فرزندان سلحشور و جان بر كفي كه نام آنان و كشورشان را جاويدان كردند و مبارك باد بر اسلام بزرگ اين متابعاتي كه در دو جبهه با دشمن باطني و دشمنان ظاهري پيروزمندانه و سرافراز امتحان خويش را دادند و براي اسلام سرافرازي آفريدند.


از 15 سالگی به جبهه رفتم

در کلاس دوم نظری در رشته اقتصاد تحصیل می کردم. در خرداد 1360 بعد از امتحانات خرداد راهی جبهه شدم. و به مدت سه ماه در جبهه سومار بودم. ما 35 نفر از برازجان بودیم. در اولین اعزام از برازجان به کازرون بعد از طی مدت آموزش به شیراز رفته و سپس از پادگان اسلام آباد غرب به جبهه سومار نفت شهر در جنوب غرب کشور (کرمانشاه) اعزام شدیم.

به محض رسیدن ما رادیو عراق اعلام کرد که 35 نفر از حرث الخمینی یعنی پاسداران خمینی با توپخانه سبک (ژ-3) وارد جبهه شدند. من در آن زمان 15 سال داشتم. شهید یدالله تنگ ارمی همراه ما بود و با هم به گشت میرفتیم. شهید سردار حسین رحیمی، و سردار اسماعیل فرهی هم همراه ما بودند.


 

امام مطیع الله بود

امام از خداوند اطاعت میکرد و خداوند نیز هر چه میخواست به او میداد. یکی از خواسته های امام حفظ جمهوری اسلامی ایران از دست آمریکائی ها بود که خداوند با عنایت ویژه این کار را انجام داد.

در 5 اردیبهشت سال 1360 نظامیان آمریکائی جهت نجات گروگان هایی که در تهران بودند و نهایتا براندازی جمهوری اسلامی از عمان وارد مصر شده و در صحرای سینای مصر نیروهای دلتا آموزش های مخصوصی را طی کرده و شبانه وارد صحرای طبس شدند.

از این جریان هیچ کس مطلع نبود تنها کسی که اطلاع داشت حضرت امام (ره) بود و بنی صدر که جاسوس آمریکا بود. حضرت امام شبانه به شاه عبدالعظیم رفته و برای حفظ جمهوری اسلامی دعا کردند. بعد به جماران برگشتند. در جماران به پشت بام رفته و باز با خدا راز و نیاز کردند و نهایتاً رو به شرق کرده و سه بار با دست اشاره کردند. فرزند بزرگوار ایشان از امام سوال کردند که چه خبر بود؟ امام در جواب فرمودند که الحمدالله بخیر گذشت.

هواپیماهای آمریکائی به صحرای طبس در هنگام فرود و صعود دچار مشکل شده و به همدیگر برخورد کردندو آتش گرفتند. صبح رهگذران به سپاه یزد اطلاع دادند. شهید منتظر القائم فرمانده سپاه و چند نفر از پاسداران به محل حادثه مراجعت کردند و هواپیمای سوخته آمریکائی را مشاهده نمودند. در حین بررسی مشخص شد هواپیما آمریکائی است. در حین بررسی یک فانتوم F14 در آسمان ظاهر شد و هواپیمای سوخته را مجددا بمباران کرد. دلیل این کار اسناد محرمانه ای بود که مربوط به عملیات دلتا میشد و افرادی که در این عملیات با آمریکا همکاری میکردند سلطنت طلب ها و بنی صدر بودند. محمد منتظرالقائم و همراهانش نیز در همین حین به شهادت رسیدند.


بروید و از خمینی مهمات و سلاح بگیرید

ما در ابتدا دفاع ناموفق داشتیم. با خیانت بنی صدر که میگفت ما زمین میدهیم و زمان میگیریم و باید با عملیات های گاز انبری عراقی ها را شکست داد. هدف صدام از این حمله سراسری اول تسلط بر اروندرود و دوم اشغال خوزستان و نهایتا براندازی جمهوری اسلامی بود که از راه شلمچه وارد خوزستان شد و به طلاییه و فکه و منطقه کوشک وارد و نهایتاً به دروازه های خرمشهر رسید که بنی صدر سعی داشت که خوزستان را دودستی به عراقی ها بدهد و میگفت شما خرمشهر را خالی کنید تا عراقی ها وارد آن بشوند.

مدافعین خرمشهر که متشکل از نیروهای مردمی و سپاه خرمشهر بودند و از جاهای دیگر در مقابل عراقی ها مقاومت میکردند سلاح چندانی نداشتند و به بنی صدر میگفتند که سلاح و مهمات می خواهیم. بنی صدر میگفت شما پاسداران خمینی هستید، بروید و از خمینی مهمات و سلاح بگیرید و میگفت ما باید در بلندی های خرم آباد جلو عراقی ها بایستیم. نهایتاً بعد از 34 روز مقاومت جانانه و دلیرانه ی مدافعین خرمشهر اشغال شد و بعد از 20 ماه خرمشهر تبدیل به خونین شهر شد.


خونین شهر دوباره تبدیل به خرمشهر شد

عملیات الی بیت المقدس در در نیمه شب دهم اردیبهشت سال 1361 با رمز علی بن ابیطالب آغاز شد و رزمندگان اسلام در چند مرحله با بعثی ها جنگیدند و در بعضی از مراحل نیز جنگ تن به تن خصوصاً در جاده اهواز-خرمشهر انجام شد. و نهایتاً خرمشهر در سوم خرداد توسط رزمندگان اسلام آزاد شد و آغوش خود را برای فرزندان وطن باز کرد و خونین شهر دوباره تبدیل به خرمشهر شد و این آزادی خرمشهر نتیجه رشادت های رزمندگانی همچون سردار شهید حسین خرازی، سردار شهید احمد کاظمی، سردار شهید محمد ابراهیم همت و سردار شهید حمید باکری، مهدی باکری و حسین باقری میباشد.

در آزادی خرمشهر 36000 نفر نیرویی که در خرمشهر بودند خرمشهر را به عنوان یک دژ مستحکم در برابر ایرانی ها قرار داده بودند و صدام هم میگفت اگر ایران معمره را (عراقی ها به خرمشهر معمره میگفتند) بگیرد من کلید بصره را به ایرانی ها میدهم و خرمشهر بالشی است که ما در بصره به آن تکیه میزنیم. ولی بعد از آزادی خرمشهر حرف خود را عملی نکرد.


چرا خرمشهر را خدا آزاد کرد

در خرمشهر 36000 نفر نیرو با تمام تجهیزات و فرماندهان قدری که از سپاه سوم و سپاه چهارم و نیروهای مخصوص و گارد ویژه ریاست جمهوری مستقر بودند و رزمندگان هم شامل سپاه، ارتش و نیروهای مردمی میشد. در واقع آزادسازی خرمشهر یک چیز غیرقابل باور بود.

حضرت امام (ره) همینطور که مطیع خدا بود و در حادثه طبس گفت که این یک معجزه است و شن های روان مامور خدا بودند، در آزادی خرمشهر هم گفت این کار خدا بود و خدا خرمشهر را آزاد کرد. چون که جنگ ما فی سبیل الله بود و طرح ریزی آن براساس قرآن و جنگ های پیامبر بود و همه ی برنامه ها برای بیرون راندن دشمن از خاک مقدس اسلامی و رضایت خداوند انجام شد.

 

صدام: اگر من 10 نفر از این شیر بچه های خمینی را داشتم جهان را فتح میکردم

بعد از فتح خرمشهر صدام جلسه ای با فرماندهان خود گرفت تا به آنها مدال افتخار و شجاعت بدهد و این موضوع را رسانه ای کند. او در بصره فرماندهان را جمع کرد و بعد از دادن مدال آنها را با لنگه کفش بدرقه کرد، آب دهان به صورت آنها انداخت و آنها را سرزنش کرد. صدام به فرماندهان خود گفت: اگر من 10 نفر از این شیر بچه های خمینی را داشتم جهان را فتح میکردم.

بعد از فتح خرمشهر سازمان ملل قطعنامه 514 را صادر کرد. موضوع این قطعنامه اعلام آتش بس بود و طی آن به ایران اعلام کرد که بعد از 20 ماه این اولین قطعنامه را بپذیرد، اما موردقبول حضرت امام (ره) قرار نگرفت و دلیل آن این بود که سرزمین ما از غرب تا جنوب هنوز در اشغال نیروهای بعثی بود و به همین دلیل حضرت این قطعنامه را قبول نکرد و مردم شعار جنگ جنگ تا پیروزی را سر دادند و جنگ ادامه پیدا کرد و سرزمین ما جمهوری اسلامی از اشغال نیروی بعثی و دشمن درآمد.


فقط خدا

ایران فقط خدا را داشت و رهنمودهای پیامبرگونه ی حضرت امام (ره) اما ابرقدرت ها صدام را حمایت میکردند. کشورهای بلوک شرق و غرب آمریکا و شوروی، آلمان و فرانسه. از فرانسه توپ های دوربرد؛ میراژ (هواپیمای میراژ) و جنگنده سوپر استاندارد و مهمات، از ایتالیا مین، از آلمان مواد شیمیایی، از روسیه تانک های T72 و چیفتن (یک نوع تانک) و سلاح های سبک و سنگین و مهمات، از اتریش توپخانه و مهمات، از کشورهای عربی مثل عربستان پول و از کویت هم پول و هم پوشاک و مواد غذایی، از اردن نیروی انسانی، از مصر نیروی انسانی و همچنین از یمن و الجزایر نیز نیروی انسانی گرفتند. بالای100 کشور نیز به صدام هم تجهیزات نظامی و هم پشتیبانی تدارکات و نیروی انسانی رساندند.

در این میان ایران فقط خدا را داشت و رهنمودهای پیامبرگونه ی حضرت امام (ره) ، که حتی سیم خاردار هم به ما نمیدادند و هیچ کشوری به ما کمک نمیکرد. ما فقط غیرمستقیم از بعضی کشورها مثل پاکستان و کشور سوریه کمک می گرفتیم. سوریه از لحاظ سلاح، مهمات و پشتیبانی سیاسی کمک شایانی به ما کرد.











کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/03/04 - 09:59
0
0
به به دوست عزیزم حاج علی اقا امیری خوشبختم از رشادتهای دوران دفاع مقدس جنابعالی که واقعا شماها از سند زنده دوران دفاع مقدس بوده و هستید و دعا جهت عاقبت به خیری برای خود و خانواده محترمتان هستیم باید واقعا شما ها را طلا گرفت که حق بزرگی بر گردن ما ها دارید.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...