امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 مرداد 1394 - 10:18
ابوالقاسم شریفی؛ شهردار سعدآباد در گفتگو با اتحادخبر:

اتحادخبر: ابوالقاسم شریفی؛ شهردار جوان سعدآباد که چندین سال کار در شهرداری سعدآباد و سرپرستی این شهرداری را در سابقه ی کاری  خود دارد، پس از کش و قوس هایی که شورای این شهر برای انتخاب شهردار داشت، به سمت شهردار سعدآباد انتخاب گردید. شریفی از وضعیت بحرانی آب و محیط زیست طبیعی و شهری گلایه های زیادی دارد و بیشترین...

مهدیه امیری
اشاره:
ابوالقاسم شریفی؛ شهردار جوان سعدآباد که چندین سال کار در شهرداری سعدآباد و سرپرستی این شهرداری را در سابقه ی کاری  خود دارد، پس از کش و قوس هایی که شورای این شهر برای انتخاب شهردار داشت، به سمت شهردار سعدآباد انتخاب گردید. شریفی از وضعیت بحرانی آب و محیط زیست طبیعی و شهری گلایه های زیادی دارد و بیشترین تمرکز خود را در شهرداری برای این موضوع گذاشته و تصمیم به مجهز کردن فضای سبز به آبیاری قطره ای و جداسازی آب شرب از آن را دارد . برای آشنایی بیشتر با این شهردار دوستدار محیط زیست، اتحادجنوب گفت و گویی با وی انجام داده که در ادامه می خوانید:


اتحادجنوب: شهرداری سعدآباد؛ باسابقه ترین شهرداری در شهرستان دشتستان بعد از برازجان می باشد. شما از این امکان به  چه صورت استفاده کرده اید؟ چه برنامه هایی دارید؟
تأسیس شهرداری سعدآباد به قبل از انقلاب بر می گردد. از سال 1333 بخشدار متصدی امور شهری بوده و از سال 1346 شهرداری به طور غیررسمی تأسیس و بخشدار به عنوان نماینده استانداری همزمان متصدی پست شهردار نیز بوده است و امور شهرداری را نیز عهده دار بوده است و از سال 1353 شهرداری به صورت مستقل مدیریت شده است. سابقه طولانی مدیریت شهری در شهر سعدآباد باعث افزایش انتظارات شهروندان در بحث حقوق شهروندی و خدمات شهری گردیده است . شهروندان محترم همیاری و همکاری بسیار بالایی در اکثر امور داشته و انجام تعهدات قانونی خود نسبت به شهرداری را حق شهرداری و در واقع حق خود می دانند. این سابقه طولانی توقعات بجا و شایسته زیادی را در پی داشته است ، با توجه به شاخص های موجود، شهرداری سعدآباد علی رغم سابقه ی زیاد که سرمایه محسوب می گردد، در بحث درآمدزایی که شهرداری ها خودشان را با آن اداره می کنند، متاسفانه دچار مشکلاتی است . ما دوست داریم با توجه به قدمتی که وجود دارد، شناختی که مردم از شهرداری وتعهدات خودشان دارند، خدمات متقابلی را انجام بدهیم.

اتحادجنوب: دلیل پایین بودن درآمد شهرداری چیست؟
کمبود درآمد در شهرداری سعدآباد دلایل متعددی دارد. از جمله نبود منابع درآمدی  مشخص، پایین بودن سرانه ی درآمدی شهروندان )اهالی سعدآباد عمدتاً کارمند بازنشسته، کشاورز، باغدار ویا کارگر بازنشسته می باشندکه از لحاظ درآمدی اقشار کم درآمدی هستند(، همچنین ساخت و سازها که یکی از منابع درآمدی شهرداریها می باشد به واسطه ی کم بودن جمعیت بسیار پایین بوده و نقشی در درآمد شهرداری ندارد. جاده ی ترانزیت بین استان فارس و بوشهر می باشد که می تواند به عنوان شاهرگ اقتصادی شهر مورد استفاده قرار گیرد این جاده با عبور از شهر سعدآباد می تواند باعث افزایش سرمایه گذاری و رونق اقتصادی گردد ولی با توجه به وضعیت موجود و لزوم استاندارد سازی و ایمن سازی آنچنان سهم مهمی در رونق شهر نداشته است. در هر صورت هنوز آن جهشی که لازم است در خصوص سطح درآمد مردم و سرمایه گذاران
ایجاد شود، نشده است و این عوامل باعث گردیده که سطح درآمد شهرداری پایین باشد.

اتحادجنوب: آیا به فکر راهکاری برای حل این مشکل بوده اید؟
بیشترین مساله ای که می تواند کمک کند این است که خود شهرداری، تاسیسات درآمد زا داشته باشد و ما در این قسمت کار کرده ایم و فعال سازی کارگاه سنگ شکن را داریم. همچنین مردم را جهت سمت سرمایه گذاری به سطح شهر و بخش سعدآباد دعوت کرده ایم ولی این موارد زمان می برد تا نتیجه بدهد.

اتحادجنوب: برای فعال سازی کارگاه تولید شن و ماسه چه کارهایی کرده اید؟
از زمانی که اینجانب به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شدم، با همکاری شورای محترم اسلامی شهر با کلیه معارضین، نشستی داشتیم و بر اساس تفاهم نامه ای که از قبل تدوین شده بود و کمک گرفتن از فرماندار محترم، مقرر شد که کارگاه فعال باشد و در حال حاضر تولید داریم و امروز اگر شهرداری سعدآباد در حال تکاپو می باشد، بخش عظیمی از آن به خاطر فعال بودن کارگاه و کمک های دولت می باشد. ولی بر اساس توافقی که از قبل انجام شده بود، ماه هایی از سال کارگاه تعطیل می باشد) از پانزدهم تیرماه تا زمان برداشت خرما و در ایام گرده افشانی نخلستانها( .این توافق قبل از حضور بنده در سمت شهردار صورت گرفته بود ولی اجرایی نشده بود که در حال حاضر در حال اجرا می باشد.

اتحادجنوب: شما به عنوان سومین شهردار توسط شورای دور چهارم انتخاب شدید.  در ابتدا آقای رضایی بود که خودشان قبل از معارفه استعفا دادند، بعد آن خانم رسته که شورا ایشان را برکنار کرد و نهایتاً شما. دلیل این تغییرات توسط شورا چه بوده است؟
اوایل شروع به کار شورای دور چهارم، زمانی که اینجانب به عنوان سرپست شهرداری منصوب گردیدم، اعضای شورا گزینه هایی را مد نظر داشتند و بررسی نمودند و برخی از اعضای شورا ازهمان ابتدا به من پیشنهاداتی دادند که بنده نپذیرفتم اما آقای رضایی را انتخاب کردند و حدود سه ماه امضا حکم ایشان به طول انجامید و بلافاصله خودشان صلاح ندانستند و حضور پیدا نکردند. اعضای شورا با بنده صحبت کردند و به دلیل مشکلاتی که شهرداری داشت، نپذیرفتم. به خانم رسته پیشنهاد دادند و ایشان معرفی شدند و مجددا شورا به دلیل یکی کردن نظرات و ایجاد وفاق و اتحاد بیشتر، مجدداً به بنده پیشنهاد دادند و من هم برای رضای خدا پذیرفتم.

اتحادجنوب: به نظر شما این مساله اجحاف در حق خانم رسته نبوده؟ چون ایشان فعال بودند و صرفاً برای اتحادی که شما به آن اشاره کردید، ایشان را برکنار کردند.
بالاخره من با هرکس که شهردار می شد، به  عنوان کارمند همکاری لازم را انجام می دادم. این موارد تشخیص خود شورا بوده است. به خاطر داشتن وفاق و همدلی بیشتر این تصمیم را گرفتند.

اتحادجنوب:  وضعیت پروژه های عمرانی در سعدآباد به چه صورت می باشد؟ چه برنامه هایی داشته و دارید؟
با توجه به ضرورت هایی که در سطح شهر احساس می شد و برنامه ها و چشم انداز نظام در دولت جدید در بحث کارهای عمرانی، تکیه بر تکمیل طرح های نیمه تمام بود و اینجانب هم از هنگامی اخذ مسئولیت پروژه های نیمه تمام وآسفالت معابر و ..... را در دستور کار قراردادم . از آنجایی که سعدآباد یک شهر قدیمی می باشد، من این احساس را داشتم که در بحث مبلمان و زیبا سازی شهری، تغییر بافت های فرسوده، تعویض وسایل قدیمی مبلمان شهری، روشنایی از ضروریات است.همچنین با توجه به اینکه شهر سعدآباد در حاشیه رودخانه قرار گرفته ، تمام توان خود را در بخش زیست محیطی و بهداشتی گذاشته ایم. بنابراین مهمترین پروژه هایی را که نیزدر سطح شهر داشته ایم، اجرای بلوار سی متری می باشد که کنار گذر شهر محسوب می گردد و از کنار ساحل و رودخانه می گذرد و عملیات اجرایی آن را از شهریور ماه 1392 شروع کرده ایم و 1500متر طول مسیر آن را زیرسازی و سنگ جدول گذاری گردیده است و همچنین اصلاح مبلمان شهری و گذر ها و اصلاح میادین سطح شهر می باشد که در دستور کارمان قرار گرفته است که در سال 1393 بخشی از آنرا انجام داده ایم و بخش دیگر از اصلاحات آن در حال انجام می باشد.

اتحادحنوب: میزان اعتبارات چه اندازه بوده است؟
میزان اعتبارات در سال گذشته در خصوص طرح های عمرانی یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بوده که با توجه به جمیع اعتباراتی که از محل ارزش افزوده به ما اختصاص پیدا کرد، بیش از سی و پنج هزار متر مربع آسفالت معابر و لکه گیری معابر و نوار حفاری شرکت گاز را داشته ایم. در بحث فضای سبز نسبت به کاشت بیش از 15 هزار نهال و شمشاد اهوازی در سطح شهر اقدام گردید. بحث تجهیز پارک شهر بازی شهر سعدآباد که منحصر به فرد می باشد که در سنوات قبل احداث شده و ما در حال تجهیز آن می باشیم. علایم شهری، نصب تابلوها نام گذاری معابر ، علایم ترافیکی، ساختمان جدید شهرداری، خرید ماشین آلات حمل زباله، نصب سطل های زباله، نصب تابلوهای علایم راهنمای مسافران و.... بوده است. کلیه پروژه های ذکر شده با توجه به میزان بسیار کم اعتبارات شهرداری سعداباد نسبت به سایر شهرهای استان انجام گردیده است.

اتحادجنوب: دلیل آن چیست؟
دلیل شاخص ها می باشد. سعدآباد دارای جمعیت پایینی می باشد و اعتبارات ان نیز کم است.

اتحادجنوب: با توجه به اینکه سعدآباد دارای نخلستانهای وسیع می باشد، شهرداری سعدآباد برای درآمدزایی از این موقعیت چه برنامه ای داشته است؟ چرا کارخانه های بسته بندی خرما در آنحا فعال نیستند؟
متاسفانه اعتبار لازم برای ایحاد کارخانه وجود نداشته و در این بخش سرمایه گذاران خصوصی اقدام کرده اند و کارخانه های بسته بندی دارندکه نیاز به حمایت جدی دولت دارند.

اتحادجنوب: برنامه خاصی هم در نظر دارید؟
واقعیت این است که با توجه به وجود ضرورت های زیادی مانند آبیاری فضای سبز، پسماندها، خدمات شهری و... که در سطح شهر وجود دارد، به این بخش توجه ای نداشته ایم. ما در خصوص آبیاری قطره ای و جداسازی آب شرب از آب فضای سبز به دلیل کمبود آب کارهایی انجام داده ایم و اینها اولویت بیشتری برای ما داشته اند.

اتحادجنوب: یکی از نقدهایی که بر شهرداری سعدآباد وارد شده این است که در کارهای عمرانی فعال نیست. نظرتان چیست؟
شما پاسخ این سوال را می توانید از خود شهروندان محترم بگیرید. یک ارزیابی از شهرداری و شورای شهر سعدآباد در زمینه ی پروژه های عمرانی از مردم انجام دهید. ما اطلاع رسانی کمتری داریم . در شهر سعد آباد پروژه های عمرانی متعددی انجام شده است برای مثال از سال 1392 تا کنون از محل اعتبارات بیش از 30منزل مسکونی را در محور خیابان ساحلی شهر آزاد شده است و 1500 متر به عرض 30 متر اجرا شده. بیش از 12 هزار متر سنگ جدول تعویض و پیاده رو سازی که به طور مداوم در حال اجرا می باشد و بسیاری کارهای دیگر.... این نقد از قبل وجود داشته اما در حال حاضر چنین چیزی نیست و روند پروژ های عمرانی روبه رشد است.

اتحادجنوب: با توجه به اینکه سعدآباد محور اصلی اتصال استان فارس به استان بوشهر می باشد، از این امکان برای درآمدزایی چه استفاده ای برده اید؟
این راهی که در حال حاضر وجود دارد، این ظرفیت را دارد که تبدیل به یکراه اصلی شود و استاندارد سازی آن انجام گیرد و تبدیل به یک جاده ی ایمن گردد. خود راه بالذات نمی تواند در پیشرفت موثر باشد بلکه به عنوان زیر ساخت می تواند موثر باشد لذا شهرداری سعدآباد با ایجاد تاسیسات رفاهی و ایجاد امکانات جهت فعالیت های اقتصادی امکان سرمایه گذاری را برای شهروندان و سایر هم میهنان در شهر فراهم نموده و امکانات خود جهت تسهیل سفر در ادامه مسیر ترافیک عبوری در سطح شهر را به کار گرفته است.

اتحادجنوب: برای حل مشکل معابر و پیاده روها که از مشکلات اصلی شهر سعدآباد میباشد شما چه اقداماتی صورت داده اید؟
در سال گذشته شهر را به 5 بلوک تقسیم کردیم و یک گروه اقدام به لکه گیری معابر نمودند و چند کوچه نیز زیرسازی گردید و آماده آسفالت شد. حدود 40 هزار متر مربع آسفالت سازی داشته ایم. برای آسفالت بیشتر اعتبار لازم را نداشته ایم. شهرداری نیز ماشین آلات خاص آسفالت را ندارد. اما امسال برنامه داریم که مابقی لکه گیری معابر را انجام دهیم. بیش از اعتباری که به شهرداری تخصیص داده شده کار کرده ایم.

اتحادجنوب: مهم ترین طرح هایی که در آینده قصد انجام آن را دارید، چه طرح هایی است؟
خیابان ساحلی جز مهم ترین طرح ها می باشد که مسئولین نیز از آن حمایت می کنند) اعتباری که در حال حاضر برای این طرح مورد نیاز می باشد 5 میلیارد تومان است در حالی که اعتبارکل شهردر سال 93 یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بود(، میدان امام رضا، ترمیم نوار حفاری و لکه گیری معابر شهر می باشد که تا پایان سال تکمیل می گردد. نصب مجموعه ی بازی و اصلاح میادین شهر، تزیینات شهری، شروع اجرای بلوار امیرکبیر که بیش از 1500 متر طول دارد که یک میلیارد و سیصد میلیون تومان اعتبار لازم دارد. ادامه ی ساخت ساختمان شهرداری می باشد. امسال در بحث خدمات شهری ؛ سال را به نام آب، محیط زیست و خدمات شهری نام گذاری کرده ایم و برنامه های ویژه ای در این خصوص داریم و با خرید دو دستگاه ماشین، نصب سطل های زباله و خرید و نصب بیش از 200 سطل زباله ی یارانه ای برای مردم اجرای ان را شروع کرده ایم.   

اتحادجنوب: چرا شهرداری سعدآباد با بخش خصوصی ارتباط و تعاملی ندارد؟
با توجه به جمعیت 12000 نفری شهر انجام خدمات عمومی توسط شهرداری به صرفه ترمی باشد. تنها پروژه های عمرانی می باشد که پیمانکارها انجام می دهند. کلیه موارد نگهداری فضای سبز، خدمات شهری و دفع پسماندها را خود شهرداری انجام می دهد.

اتحادجنوب: از طریق رایزنی نمی توانید اعتباراتی کسب کنید؟
برای جداسازی آب شرب از آبیاری فضای سبز و اجرای آبیاری تحت فشار رایزنی هایی انجام شده و مطالعات آن به اتمام رسیده و در استان تصویب و به تهران جهت اخذ اعتبار ارسال گردیده است و با توجه به قول مساعد انشا الله بزودی آغاز خواهد شد.

اتحادجنوب: رابطه ی شما با شورا چه صورت است؟
رابطه ی خوبی داریم و با یکدیگر تعامل داریم و در حال انجام کارها می باشیم و در همه ی کارها با یکدیگر مشورت می کنیم و گام به گام در کنار هم جلو می رویم.

اتحادجنوب: صحبت پایانی دارید، بفرمایید
کمبود اعتبارات باعث گردیده که نتوانیم برای مردم کاری انجام دهیم. اگر اعتبار شهری مانند سعدآباد با آن قدمت، سالی حداقل پنج میلیارد تومان می بود، می توانستیم برای مردم خدمت بهتری که شایسته آنها ست انجام دهیم . در پایان از مردم شریف و فرهنگ دوست شهر سعدآباد و استاندار محترم، فرماندار محترم، شورای محترم اسلامی شهر و همکاران محترم در شهرداری تشکر و قدردانی می نمایم. همچنین به صورت ویژه از امام جمعه محترم که به صورت مدوام به اینجانب در خصوص مسائل مختلف مشاوره می دهند نیز تشکر می نمایم./ج



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/05/12 - 13:02
0
1
از زحمات شهردار محترم و کاربلد شهر عزیزم سعدآباد تقدیر وتشکر می نماییم./ص
1394/05/09 - 12:02
0
0
با درود و پوزش مدتي است بعضي از كامنتها و نظرات را پخش نميفرماييد سبب چيست يكي از فاكتورهاي اعتبار و پشتوانه هر رسانه اي احترام به مخاطبانش ميباشد ضمنا تا كنون اين رويه از طرف شما بخوبي درخور تحسين رعايت شده اميدوارم چنانچه خللي وارد شده فني باشد./ص
1394/05/09 - 11:00
0
1
با سلام
از زحمات شهردار و شورای شهر و بچه های شهرداری تشکر بعمل می آید
1394/05/09 - 10:56
0
2
خسته نباشید و خدا قوت به آقای شریفی از بابت آسفالت کوچه شهید حسینی
اگر مابقی معابر هم با آبراه وسط کار شود بهتر است
با تشکر حسینی
1394/05/09 - 10:33
0
3
تشکر از اقای شریفی یه کم دست رو سعداباد کشید
1394/05/09 - 09:11
0
1
از خدمات ارزشمند شهردار جوان و کوشای سعدآباد وشورای پویا نهایت تشکر و امتنان رو بعمل می آوریم./ص
1394/05/08 - 18:19
0
1
به به چه عجب یه خبر از سعدآباد در اتحاد خبر دیدیم!!!
والا اگه خبرنگار میخاین بفرمایید تا بهتون معرفی کنیم.
پس دیگه بهانه ای نیست!!
با تشکر از زحمات شما./ص
1394/05/08 - 12:34
0
1
درود برشهردار و شوراي شهر سعد اباد و دگر دوستداران محيط زيست رعايت احترام و اهميت محيط زيست تبلور سطح شعور هر ملتي بحساب مي يايد به گواه متوليان و مسئولين استان بوشهر خصوصا شهرستانهاي دشتستان گناوه ديلم عسلويه و جم از پيشگامان و فعالان فرهيخته محيط زيست و مشاركتهاي مدني خيرخواهانه بحساب ميايند
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...