امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 ارديبهشت 1393 - 09:55
گفتگوی اتحاد جنوب با رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان دشتستان؛

اتحاد جنوب: علیرغم تلاش مسئولان دانشگاه پیام نور در همه ادوار گذشته متأسفانه تاکنون به دلیل عدم شناخت و درک صحیح جایگاه آن توسط مسئولان محلی تمام ظرفیت های خود را به فعلیت نرسانده است امید است در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه و مدبرانه ای نیز به این دانشگاه شود در همین راستا به دیدار دکتر سیاوش جعفری رئیس جدید این دانشگاه رفته ایم و در مورد اهداف و...

رؤیاهایی که دکتر سیاوش جعفری در سر دارد

اتحاد جنوب: دانشگاه به عنوان مرکز اصلی تولید علم نقش انکار ناشدنی در توسعه هر کشور ایفا می کند و این نقش با ارتباط متوازن و پیوسته با بخش صنعت به منظور پرورش انسان های ماهر مورد نیاز این بخش، اهمیت مضاعفی می یابد بدیهی است توجه روزافزون به دانشگاه در همین راستا و پذیرش جایگاه دانشگاه قطعاً گام های توسعه را شتابان تر خواهد نمود. دانشگاه پیام نور برازجان به عنوان نخستین مؤسسه آموزش عالی شهرستان دشتستان یکی از همین مراکز دانشگاهی آموزش عالی شهرستان دشتستان محسوب می گردد که در مهرماه سال 1373 با دو رشته ریاضی و علوم تربیتی فعالیت آموزشی خود را آغاز و هم اکنون که درآستانه بیستمین سال تأسیس خود قرار دارد با معرفی بالغ بر 2000 نفر دانش آموخته به بخش های مختلف جامعه هم چنان مشغول خدمات رسانی می باشد. علیرغم تلاش مسئولان آن در همة ادوار گذشته متأسفانه تاکنون به دلیل عدم شناخت و درک صحیح جایگاه آن توسط مسئولان محلی تمام ظرفیت های خود را به فعلیت نرسانده است امید است در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه و مدبرانه ای نیز به این دانشگاه شود در همین راستا به دیدار دکتر سیاوش جعفری رئیس جدید این دانشگاه رفته ایم و در مورد اهداف و برنامه های این دانشگاه با ایشان به گفتگو نشسته ایم.  

  

- لطفا خودتان را معرفی کنید؟‌ 

سیاوش جعفری، زاده دشتستان، دکتر سیاوش جعفری مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران و دکتری خود را از پژوهشگاه علوم انسانی تهران دریافت کرده ام و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور هستم.

 

- زمینه های پژوهشی و مطالعاتی شما چیست و آیا تا کنون تألیفی در این زمینه ها داشته اید؟

یک کتاب دربارة ارزش های اخلاقی شاهنامه با عنوان «گفتار خسروانی و کردار پهلوانی» منتشر کرده ام و کتاب دیگری دربارة هرمنوتیک مدرن و معیارهای تأویل نوشته ام که در انتشارات مروارید تهران در مرحلة نهایی انتشار است. چند مقالة علمی پژوهشی نیز به چاپ سپرده ام. در زمینة پژوهش و مطالعه به تمام شاخه های علوم انسانی از تاریخ و فلسفه گرفته تا علوم اجتماعی و سیاست و هنر علاقة شخصی دارم و هیچ فرصتی را برای خواندن و اندیشیدن و دیدن در این زمینه ها از دست نمی دهم . در کنار تألیف به کار ترجمه نیز می پردازم و هم اکنون در حال ترجمة کتابی در علم کلام اسلامی از عربی به پارسی هستم که حدود نیمی از کار انجام شده است . کار سنگینی است و زمان می خواهد و اگر مشغلة امور اداری بگذارد سال آینده ترجمة آن را به پایان خواهم رساند.

 

- چگونه شد که از کارهای آموزشی و پژوهشی به امور اجرایی تمایل پیدا کردید و مسئولیت دانشگاه پیام نور را پذیرفتید ؟

این تمایل در درون اتفاق نیافتاده است و هر چه هست در بیرون است . هنوز دل در گروی آموزش و پژوهش دارم و اگر این مسئولیت را پذیرفته ام به این دلخوشم که شاید بتوانم در حدود اختیاراتی که در این موقعیت دارم گره هایی از کارهای فروبستة این دانشگاه بگشایم و اصلاحاتی در روش ها و منش ها به انجام رسانم . داوری دربارة موفقیت یا عدم موفقیتم با دیگران خواهد بود. به هر روی مدتی بود دانشگاه دچار درنگ هایی بود و دوستان با حُسن نظر خود مرا تشویق به پذیرش مسئولیت می کردند . اکنون نیز سرمایة اصلی ام همان یاری ها و حُسن نظرهای دوستانه است .

 

- به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور برازجان چه اهدافی را دنبال می کنید ؟

نخستین روزی که خدمت به این دانشگاه را بر عهده گرفتم به دوستان و همکاران حاضر در جلسه گفتم که « رؤیاهایی در سر دارم » و نیامده ام که بر پشت میزی بنشینم و به رتق و فتق امور جاری و روزمره بپردازم و خود را و دیگران را از تغییر بترسانم و از پیش رفتن باز دارم . شاید گفتنش عجیب باشد امـا با همین امکـانات اندک هم کارهای بزرگی می توان کرد و می توان تأثیراتی پایا و نمایان در جامعه بر جای گذاشت . بسیاری از استادان و فرهیختگان استان به گونه ای با محیط دانشگاه سر و کار دارند و در کنار آن ها دانشجویان جوان و آرمان گرا توقعاتی از یک سیستم دانشگاهی دارند که هنر یک مسئول پاسخگویی غیر شعاری به آن ها با وجود محدودیت های موجود است . باید توجه داشت که این توقعات یکسره به محیط دانشگاه محدود نمی شود و عرصة مدیریت شهری را هم دربر می گیرد . کوشش برای گذر از این موانع ساختاری و محتوایی رنجی شیرین و تجربه آموز با خود دارد. این گوشة کوچکی از مشکلاتی است که پیامبران و مصلحان بزرگ هم هنگام تأسیس و اشاعة روش ها و نهادهای جدید در بافت های کهنه و فرسوده داشته اند. به گفتة فردوسی : بکوشیم و فرجام کار آن بود /  که فرمان و رای جهانبان بود

 

- وضعیت فعلی دانشگاه پیام نور برازجان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

بی تعارف باید گفت که برای رسیدن به سطح سند چشم انداز باید بسیار شتابان تر از گذشته حرکت کنیم . هنوز خیلی چیزها در این جا با سطح انتظارات منطقی از یک دانشگاه استاندارد فاصله دارد . گرچه از نگاه نیروی انسانی و دانشجویان مستعد و برخورداری از کیفیت تدریس استادان شایسته و متعهد، دانشگاه پیام نور برازجان را باید دارای جایگاه بلندی در استان ارزیابی کرد . پاره ای از مشکلات و کمبودها فصلِ مشترک همة دانشگاه هاست اما با مقایسه ای سطحی می توان دریافت که نیروی انسانی فرهیخته و متخصص دشتستان شایستة دانشگاه هایی با امکانات بیش تر و ساختارهایی آبرومند تر است . دشتستان زادگـاه و زیستگاه بسیاری از دبیـران و دانشگاهیان و نخبه گانِ برجستة استان بوشهر و کشور است . همین جا از مسئولان محترم شهر و استان و به ویژه از دکتر سالاری استاندار گرامی که خود از شخصیت های فرهیختة دشتستانی است می خواهم که به صورت ویژه مشکلات فرهنگی و آموزشی این منطقه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و به سرپنجة تدبیر گره از مشکلات دانشگاهیان و فرهنگیان بگشایند و امید را مهمانِ خانه ها کنند .


- در مدت مسئولیت خود چه کارهایی برای رساندن این دانشگاه به سطح مورد نظر انجام داده اید ؟

در مدت کوتاهی که مسئولیت این دانشگاه را بر عهده گرفته ام ، کوشیده ام در پناه پروردگار و با یاری دیگر دوستان در همة مسیرهای ممکن از نظر ساختاری و محتوایی تمام امکانات موجود را به کار بگیرم تا گام هایی مؤثر به سوی استانداردهای مورد نظر برداریم .

 

- می توانید مثال بزنید؟

از نظر ساختاری چند کار مهم متوقف مانده از گذشته را دوباره به جریان انداخته ایم. سوله ورزشی دانشگاه یکی از این موارد است که خوشبختانه پس از پی گیری های مکرر ، برندة مناقصة آن تعیین گردیده و کار ساخت و ساز از چند روز پیش آغاز شده است و امید می رود که در سال آینده به بهره برداری برسد هم چنین پس از جلسه ای که با شهردار و اعضای شورای شهر در دانشگاه داشتیم و با نظر مساعد ایشان خیابان روبه روی دانشگاه شکل آبرومندتری به خود گرفته است که همین جا سپاسگزاری خود را از ایشان اعلام می کنم. در همان جلسه برای حل موضوعِ کمبود فضای دانشگاه راهکارهایی پیشنهاد کردیم که در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون پی گیر مراحل اداری موضوع هستیم.

از نظر محتوا نیز امیدوارم بتوانم تغییری در نوع نگاه به درس و دانشگاه در حد امکانات و استطاعت موجود ایجاد کنم . کارگروهی با استانداردهای دقیق و اهداف مشخص برای شناسایی مشکلات و بالابردن کیفیت تدریس تشکیل شده است تا ضمن حفظ شأن و احترام استادان و متقاضیان محترم تدریس ، به سوی سطح کیفی بالاتری در ارائة خدمات آموزشی و انتقال دانش به دانشجویان ارجمند گام برداشته شود. تلاش هایی جدی نیز برای تأسیس رشته های ضروری و مورد درخواستِ متقاضیان تحصیل در این دانشگاه انجام داده ایم و با احراز شرایط از سال آینده کارشناسی ارشد نیز در دانشگاه پیام نور برازجان راه اندازی خواهد شد. روش هایی منصفانه و دقیق برای ارزیابی میزان رضایت دانشجویان و کیفیت تدریس مدرسان تعیین شده است که پس از اجرایی شدن ، ابزارهای تشویقی لازم برای ضمانت تأثیر آن اندیشیده خواهد شد. در زمینة تشویق کارمندان نیز با حمایت و همت مسئولان استان کارهای مفیدی انجام شده است. هم چنین دانشگاه از این پس در فعالیت های فرهنگی و شهری حضور پررنگ تری خواهد داشت و به زودی همایشی بزرگ برای بزرگداشت فردوسی در شهر برازجان به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار خواهیم کرد. باید توجه داشت که نخستین بار است که چنین همایشی در دانشگاه های پیام نور استان بوشهر برگزار می شود. 

 

- در پایان با آرزوی موفقیت برای شما اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

آغاز سال نـو را به همة هموطنان گـرامی شادباش می گویم و آرزو می کنم این تکـاپویی که در جان طبیعت است، انگیزه ای برای دگرگونی احوال ما به بهترین حال ها گردد . از همة همکـاران و دوستـانی که با همراهیشان روشنی و گرمی می گیرم سپاسگزارم و امیدوارم همچنان نظریات و مشورت های مشفقانة خود را از ما دریغ ندارند.   

ای خدای راز دانِ خوش سخن /  عیب کار بد ز ما پنهان مکن

عیب کار نیک را منما به ما  /  تا نگردیم از روش سرد و هبا

در پایان از شما و دیگر دست اندرکاران اتحاد جنوب به خاطر این گفت و گو سپاسگزارم. /ح 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/03/07 - 22:44
0
0
درود بر سرور دکتر جعفری بی شک دشتستان به داشتن فرزندانی چون شما میبالد.با آرزوی سلامتی و کامران بودن برای شما و همه میهن دوستان دشتستان./ج
1395/09/21 - 20:32
0
0
سلام باتشکر فراوان از جناب اقای جعفری استاد بزرگوار. قدردانی میکنم از زحمات بی دریغ شما در امر آموزش و تلاش شما ، خداقوت . احسنت بر شما استاد عزیز که خیلی گردن ما حق دارین
1395/07/15 - 16:16
0
1
غرور و خودبینی مانع از پیشرفت خواهد گردید و امیدوارم آقای دکتر که غرق غرور گردیده به این نکته عنایت داشته باشد
درود بر شما اقای جعفری....امیدوارم موفق باشید...
1393/08/01 - 20:02
0
0
درود بر استاد گرانسنگ: استاد جعفری
ب همت والای شما باید آفرین گفت که با این همه مشغله همچنان در راستای ارتقای دانش و بینش دانشجویان گام برمی دارید.
ارادتمند عالی بیدبرگ
1393/06/21 - 01:25
0
0
درود بر دکتر جعفری عزیز و پر تلاش امیدوارم موفق باشید در همه زمینه ها
1393/06/21 - 01:12
0
0
زنده باشی استاد جعفری عزیز
1393/05/09 - 13:24
0
0
باتشکر از زحمات بی دریع شما/ب
1393/03/04 - 03:13
0
0
خدايا جنان كن سرانجام كار تو خشنود باشي و ما رستكار
بنده بعنوان فردي كه بنوعي دانشكاه هاي مختلف را رصد نموده ام بر انم كه استان بوشهر در حوزه علوم انساني ان جايكاهي كه بايد داشته باشد را ندارد و سير لاك بشتي اش خسته كننده و ملال اور است،و در اين سال با شروع دولت جديد اقداماتي و تغييراتي صورت بذيرفته و جرقه هايي و شايد شعله هايي از اميد را نمايان نموده و بركزاري كرسي هاي ازاد انديشي و هوايش فردوسي بزرك كه زنده كننده و نكهدارنده زبان بارسي است نشان از همين بويايي است و حضور افرادي شايسته همجون جناب دكتر جعفري و ..... اميد است اين سير تحول و بيشرفت مداوم باشد/ب
1393/02/30 - 12:50
0
0
پاسخ به بی نام پر از علم
این عالم پر از علم که گفته ( من برای بخش آموزش این دانشگاه خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی متاسفم )
اول سواد خودت را ببر بالا و شعر رو درست بنویس ( چو بیشه تهی گشت از شیر/ ز هر سو در آمد شغالی چو شیر) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! تو دیگه کی هستی بابا !!!!!!!!!!! تو این موندم نکنه کتابای دانشجویان ادبیات را چک کرده بوده باشی
اولا که درستش اینه که دانشجو جوابت را داده بود : چو بیشه تهی گردد از شیر / شغالی زهر سو درآید دلیر
دوما نکنه شیر با رئیس قبلی بوده باشید که وای من ...
سوما وقتی شنیدم دکتر جعفری روز بزرگداشت فردوسی را جشن گرفته و با چند تا از دوستان رفتیم به جرات میگم کسی را ندیدم که تحت تاثیر قرار نگرفته باشه و اشک میهن پرستی توی چشماش جاری نشده باشه
رئیس کل سپاه دشتستان هم که به عقیده من یکی از تحصیل کرده های قوی ادبیات هستند تحت تاثیر بزرگداشت قرار گرفته بودند
امیدوارم به کسی بر نخورده باشه ولی باید از چنین حرکت هایی که باعث میشه ایرانیها به خودشون بیان و توی دهن اجنبی های اسرائیلی و امریکا که نمی خواهند خوشی ایران را ببینند بزنند و قدر کشورشون را بدونند همین زنده کردن عرق ملی و روحیه ی مبارزه طلبی در اونهاست که فقط توسط شاهنامه فردوسی قابل انجام خواهد بود و فکر می کنم هدف دکتر جعفری هم همون طور که خودشون توی صحبت هاشون گفته اند همین بوده است
با تشکر
1393/02/30 - 12:04
0
0
کرامت و لیاقت در نزد ایشان مورثی است.
دکتر را به حق و انصاف یک استاد واقعی و فرهیخته یافته ام./ب
1393/02/28 - 23:46
0
0
با سلام
از وقتی ایشان آمده اند تغییرات مثبت و خوبی صورت گرفته
دکتر خواهشمندیم سالن ورزشی دستور بدید زودتر آماده بشه
موفق باشی دکتر عزیز
1393/02/28 - 23:41
0
0
آقای بی نام
چو بیشه تهی گردد از نره شیر / شغالی زهر سو در آید دلیر
کاملا درست است که قبل از ریاست جناب دکتر جعفری استادان بدون هیچ گزینشی استاد می شدند ولی از وقتی ایشان آمده اند اوضاع کلی متفاوت شده و خیلی استادان خوبی اومدن
امیدواریم موفق باشد
1393/02/28 - 17:33
0
0
متاسفم که این آقا یا خانم بی نام اینطور با بی انصافی به استادان زحمتکش پیام نور توهین می کنند من خودم یکی از دانشجویان رشته مدیریت همین دانشگاه هستم و خیلی از اساتید سطح تدریس خوبی دارند البته یک استاد کم کار هم داریم که امیدوارم در دوره ریاست مدبرانه آقای دکتر جعفری تغییر کنند در همین ماه خودم شاهد نظر سنجی مدیریت دانشگاه در مورد اساتید هم بودیم که پرسش های نظرسنجی را پاسخ دادیم و با توجه به دقت و پیگیری ایشان حتما نتیجه خواهد داشت
1393/02/27 - 01:10
0
0
سلام.من برای بخش آموزش این دانشگاه خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی متاسفم چونکه خیلی از افرادی که به عنوان استاد در حال تدریس هستند نه رشته تخصصی آن ها است و نه سواد آن رشته را دارند. مگر بچه های مردم چه گناهی کرده اند که بخاطر سوء مدیرت یک شخص باید بی سواد بمانند.چرا از این استاد نما ها مصاحبه گرفته نمی شود/کتاب یکی دو دانشجو را چک کردم دیدم که فلان استاد یک مسئله را غلط حل کرده واقعا جای تاسف است.( چو بیشه تهی گشت از نره شیر/ ز هر سو در آمد شغالی چو شیر}
1393/02/23 - 23:03
0
0
جناب آقای دکتر جعفری ،فرزند برومند دشتستان ضمن تبریک مسوولیت دانشگاه پیام نور ، پیروزی و توفیق شما را در برنامه های پیش رو از ایزد بزرگ آرزومندم و چون حضرت عالی از یک خانواده ی ادیب و شاهنامه پژوه هستید یقین دارم که در این دیار کارهای ارزنده و فرهنگی شایانی انجام خواهید داد . شاد و سربلند باشید . حسین جعفری/ج
1393/02/23 - 22:56
0
0
درود بر دکتر جعفری که جانی و امیدی و نشاطی دوباره به دانشگاه پیام نور داد چون در سال های قبل بسیار بسیار بی روح و از فضای امید نشاط و علم فاصله گرفته بود درود بر دکتر جعفری گرامی نیروی جوان و با مدیریت قوی و فعال./ج
1393/02/23 - 12:36
0
0
درود بر دکتر جعفری جوان وپر انرژی.با توانمدی که در ایشان سراغ دارم مطمئن هستم در برنامه های خود موفق خواهند بود
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 10 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...