امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 12 تير 1392 - 09:43

حشمت اله جعفري

تكمله اي بر پيشنهاد دكترعارف مبني برتاسيس معاونت اقوام

سازماندهي مجدد مديريت امور محلي در راستاي  كارآمدي و حل مسايل قوميتي:
                                                                                                
يكم- فرايند جهان گستري يا جهاني شدن به گونه اي بوده كه موجب تضعيف جايگاه دولت-ملت چه در عرصه داخلي و چه در عرصه خارجي گرديده است. يكي از تبعات اين موضوع بروز و ظهور قوميت گرايي در محدوده ي كشورهاي چند قوميتي است، خود اين پديده موجب باز توليد عناصرتضعيف كننده دولت-ملت مي گردد كه گاه منجر به فروپاشي يك كشور يا انشقاق آن مي شود. با توجه به گوناگوني بافت قوميتي كشور عزيزمان ايران، اين خطرهمواره به صورت بارز و نگران كننده ما را تهديد مي كند.
اكنون لازم است با تكيه بر عناصرتاريخي و فرهنگي تقويت كننده ارزش ها و احساسات مشترك ملي به باز توليد و تقويت باورهاي ملي پرداخته شود و در اين راستا علاوه بركار فرهنگي لازم است در دستگاه اجرايي كشور، برنامه ريزي و سازماندهي مناسب جهت تقويت عناصر هم افزا در سطح ملي و منطقه اي انجام گيرد بنابراين تشكيل معاونت يا سازماني در رياست جمهوري يا وزارت كشور جهت پيشبرد امور مبتلا به قوميتها از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

دوم- امور محلي و نوع مديريت آن يكي از موضوعات مهم در رابطه با كارآمدي ساختاري دولت ها در جهان امروز مي باشد و اين امر باعث تقويت رويكرد حكومت محلي در سياست گذاري دولت هاي توسعه گرا شده است. نكته جالب اين است كه بين رويكرد حكومت محلي و توسعه در ساختارهاي دموكراتيك رابطه مستقيم وجود دارد، از آن جالب تر اين است كه دركشورهايي كه سياست دولت هايشان مبتني بر تقويت حكومت محلي با رويكرد دموكراتيك بوده، تحركات و تمايلات قوميت گرايانه ناشي از تاثير پارادايم جهان گستري در شرايط حداقل  قرار دارد به عنوان مثال دركشورهايي مانند انگليس، فرانسه وآمريكا با وجود گونه گوني بافت قوميتي آنها به دليل وجود حكومت محلي مبتني بر ساختار دموكراتيك و سياست هاي همگرايانه ملي، تمايلات قوميت گرايانه در شرايط حداقلي قراردارد. بدين لحاظ با تقويت مديريت مستقل محلي هم مي توان شاهد توسعه يافتگي كشور بود و هم پاسخگوي مطالبات مشروع قوميتي بود.
سوم – باتوجه به رابطه وثيق بين توسعه يافتگي، حكومت محلي و تقويت همگرايي ملي (به لحاظ پاسخگويي مطالبات قوميتي)مي بايست رويكرد حقوقي مناسب جهت تحقق اين مهم در سطح دولت ها تنظيم و ارايه گرددكه خوشبختانه اين ظرفيت در قانون اساسي كشور ما به عنوان بالاترين سند حقوقي به صورت مشهود و بارز ذكرگرديده است؛ چنانچه اين موضوعات به شرح زير بيان شده است:
1-    اصل دوم و سوم قانون اساسي را بايد بالاترين سند حقوقي «توسعه» درايران ناميد در اين دو اصل بر لزوم ارتقاي سطح فرهنگي، علمي، اقتصادي و تامين اجتماعي، رفاه، عدالت و آزادي كه از عناصراصلي توسعه هستند تاكيد شده است.
2-    در اصل هفتم قانون اساسي بيان شده شوراها از اركان تصميم گيري و اداره اموركشورند. و ضمن بيان اين مطلب به تعيين حوزه عمل و نوع شوراها شامل مجلس شوراي اسلامي، شوراي استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظايراين ها پرداخته است، در واقع اين اصل را بايد بالاترين سند حقوقي مبين «حكومت محلي» يا«مديريت مستقل محلي»در ايران دانست.
3-    فصل هفتم قانون اساسي شامل اصول يكصد تا يكصد و ششم است كه در تبيين و تشريح اصل هفتم اين قانون به بيان كليات اختيار و حوزه عمل شوراها (به غيراز مجلس شوراي اسلامي كه فصل خاص خود را در قانون اساسي دارد)پرداخته است. در اين فصل از قانون ضمن تبيين كليات رابطه حكومت مركزي با مديريت محلي، جنس امور قابل مشاركت و واگذاري به مديريت امور محلي را كه از جنس كارهاي عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و سايرامور رفاهي مي باشد تعيين كرده است. همچنين شوراي عالي استان ها و شوراهايي مركب از نمايندگان كارگران، دهقانان،كاركنان، مديران و اعضاء واحدهاي توليدي، صنعتي، كشاورزي، آموزشي، اداري، خدماتي و مانند اين ها را علاوه بر شوراهاي عنوان شده در اصل هفتم معرفي نموده است.
4-    اصل دوازدهم تا پانزدهم و اصل نوزدهم قانون اساسي ناظر بر رعايت حقوق و آزادي مذاهب و اديان رسمي و تساوي حقوق افراد و قوميت هاي كشور فارغ از رنگ، نژاد و زبان آن ها مي باشد. هم چنين تاكيد برآزادي استفاده از زبان هاي محلي و قومي در مطبوعات و رسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات آن ها در مدارس دركنار زبان فارسي شده است. به علاوه اينكه به شوراهاي مناطقي كه مذاهب رسمي اسلامي در آن اكثريت دارند در حدود اختيارات شوراها مجاز به وضع مقررات محلي مي باشند.
چهارم – با بهره گيري از توان و ظرفيت شوراها و با سياستگذاري مناسب به صورت هماهنگ ضمن تقويت رويكرد حكومت محلي با تفكيك امور محلي از امور حاكميتي مي توان به حل معضلات و مشكلات قوميت ها پرداخت و روند توسعه كشوررانيزتقويت نموددراين مسيرسازماندهي مناسب ساختار دولت در سطح ملي و منطقه اي امري لازم و ضروري است بنابراين بدين منظور وضعيت هاي زير پيشنهاد مي گردد:
الف-ازآنجا كه رويكرد پروژه محوري ازگذشته هاي دور تاكنون موجب بروز خسارات غيرقابل جبراني در مديريت امور محلي و عمراني كشور گرديده است، تغيير رويكرد از پروژه محوري در مديريت امور محلي به پروسه محوري مبتني برالگوهاي «تغيير» از اساسي ترين اهداف در جهت ارتقاي امور مي باشد.
ب- تغيير، اصلاح و بهبود ساختار و روش هاي عمل ديوانسالاري اموركشور كه با تكيه بر قوانين و مقررات كهنه وعمدتاً متعارض گيج كننده و همچنين به پشتوانه عادت به شيوه هاي ناكارآمد چون سدي مقاوم مانعي بزرگ فراروي كارآمدسازي و توسعه گرايي در سيستم ايستاده، به ويژه در حوزه مديريت امور محلي با استفاده از مدل هاي ماتريسي و ادهوكراسي از اهداف بعدي مي باشد.
ج- شناسايي و توانمندسازي بدنه كارشناسي حوزه مديريت امور محلي با پالايش و به كارگيري نيروهاي شايسته در قالب مديريت مشاركتي.
د- به كارگيري الگوهاي سلامت سيستمي و مبارزه با فساد مبتني بر ساختارمندسازي امر نظارت و استفاده از الگوي نظارت سايبرنتيكس(علي الخصوص پالايش مديريت شهري با پايش موردي و سيستمي درحوزه مزبور).
ه- ساماندهي مديريت امور محلي و بهينه سازي سازوكار انتخابات شوراها جهت انتخاب منتخبين كارا و توانمند در سطح ملي و منطقه اي در راستاي كارآمدسازي سيستمي مبتني  برحقوق شهروندي.
و- تاسيس معاونت يا سازماني تحت عنوان نظارت و برنامه ريزي امور محلي و اقوام به رياست معاون رييس جمهوركه گستره سازماني آن تا سطح استاني تسري داشته باشد، با توجه به چالشي بودن موضوع اقوام و مديريت محلي و موانع فراوان فراروي براي عبوركم هزينه و آسانتر از موانع و چالش هاي مزبور و كمتر تحت تاثير قرارگرفتن از ناحيه باورهاي حداقلي درون مجلس يا گروه هاي نفوذ و فشار، تاسيس اين معاونت يا سازمان در سطح رياست جمهوري موجب كارآمدي بيشترخواهد بود. چنانچه بنا بر مقتضياتي تشكيل اين سازمان در رياست جمهوري ممكن نباشد پيشنهاد مي شود اين موضوع در وزارت كشور انجام شود؛ به علاوه اينكه در هر دو حالت با تاسيس و راه اندازي اين سازمان براي پرهيز از دوباره كاري و تعارضات ساختاري با اتخاذ رويكرد قانوني مي بايست معاونت عمراني و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي وزارت كشور منحل و امكانات و نيروي انساني آن حسب نياز در اختيار اين سازمان قرارگيرد.

ز- به منظور بهره وري از توان و ظرفيت تمامي شوراهاي مُصرح در قانون اساسي اعم از شوراهاي فرادست، شوراي محله و شوراي كارگاه ها و ادارات لازم است ضمن فراهم سازي بستر قانوني، سازماندهي مناسب جهت تبيين رابطه شوراها با همديگر مانند رابطه شوراي محل با شوراي شهر يا رابطه شوراي كارگاه و اداره با شوراهاي ديگرتعيين گردد.
ح – متاسفانه عمده مصوبات شوراها به علت نداشتن دستگاه اجرايي ضمانت اجرايي ندارند بنابراين تاسيس دستگاه هاي مجري تصميمات آن ها پيشنهاد مي گردد مانند تاسيس بخشياري براي شوراي بخش، شهرياري براي شوراي شهرستان و...
ط – بازنگري مجدد ساختار اداري به منظور تفكيك و تبيين امور محلي از امور ايدئولوژيك و اموركلان سياسي و امنيتي امري لازم و ضروري است تا بدين وسيله امكان تحقق وكارآمدي مديريت مستقل امور محلي فراهم گردد
ي – واگذاري پاسخگويي به خواسته هاي مشروع قوميت ها به واحدهاي محلي آن هم در سطح شوراهاي پايين دستي به لحاظ ساده سازي تصميم گيري و كم كردن تبعاتِ مسئوليت و حساسيت هاي پيراموني آن از اين نظركه پيگيري و حل خواسته براي شهروندان ملموس ترخواهد بود همچنين موجب كاهش تراكم خواسته هاي شهروندان از حاكميت خواهد شد.

نويسنده:حشمت اله جعفري.كارشناس ارشدعلوم سياسي



کانال تلگرام اتحادخبر

مرتبط:
» تاييد اعتبار يا تجويز اتهام [بيش از 10 سال قبل]

نظرات کاربران
1392/06/16 - 09:04
0
0
با سلام و احترام فراوان موفقيت شما را از درگاه باريتعالي خواستارم
1392/05/06 - 16:32
0
0
شما از مفاخر استان هستید امید میرود شاهد شکوفایی مجدد شما در عرصه سیاسی باشیم انشااله
1392/04/29 - 10:37
0
0
باسلام و خسته نباشي
1392/04/16 - 12:44
0
0
دربعدآنچه موردبحث است بنظرمی رسدازسوی دکتررضایی مطرح شد که عادل جواب داد:آیابرای فارس هم بایدمعاونت درنظر گرفت/جواب خودگویای پاره ای ازچالش های پیش روست.
1392/04/16 - 12:36
0
0
استادارجمند/دربخش سوم کتاب بایسته های حقوق بین الملل عمومی<ص>53آمده است:دولت های گذشته دولت های تازه تاسیس رابرسمیت می شناسندکه می توانندعضوجامعه جهانی شده وشرایط بوجودآمدن یک دولت وحکومت راطی کرده وبه بلوغ سیاسی رسیده اند،هرچند دربحث حقوق بین الملل جاریست اماباشناسایی قومیت درداخل یک حاکمیت بی ارتباط نیست زیراتشکیل معاونت قومیت ها درواقع شناسایی بلوغ سیاسی قومیت هامحسوب وچه بسادرآینده بحث جدایی طلبی واستقلال وادعای حاکمیت راباتوجه به فرهنگ های جهان سوم دورازباورندانند.گرچه حفظ تمامیت ارضی درحقوق بین الملل عمومی درمنشور سازمان ملل متحددیده شده مع الوصف خطراتی این تز راتهدیدمیکند/براساس ترکیب جمعیتی واقوامی که درجغرافیای ایران توطن یافته وزندگی می کنند اعم ازاینکه گویش،مذهب وقومیت متفاوت بااکثریت جمعیت کشورداشته باشددرآن محدوده های جغرافیایی دیده شودلذابنظرحقیرتقویت حقوقی واجرایی شوراها وایجادشورای محله واختیارات بیشتروزارت کشور دراین زمینه قابل تامل وهم توسعه است.
1392/04/15 - 13:24
0
0
تز جالب و قابل تاثیر در روند توسعه سیاسی و به تبع توسعه اقتصادی مبتنی بر فرهنگ هر محل و قومیت.اما پیش نیاز این سازمان ساختار دموکراتیک جامعه است.اجرایی کردن این سازمان علاوه بر سختی تصویب در حکومت ،با مشکل تعصبات قومیت ها هم روبرو خواهد شد.آیا روند انتخاب از پایین به بالاست و یا برعکس.جایگزین چه سازمانی خواهد شد و یا صرفا فقط عضوگیری میکند و خیلی در اجرائیات دخیل نباشد.توسعه اقتصادی منطقه هم به قومیت بسته است و هم به اقلیم.ایجاد این سازمان راه را در رفع چالش های فرهنگی و قومیتی هر منطقه برطرف مینماید و نظریه های توسعه بهتر و هماهنگ تر به پیش خواهد رفت چرا که هر قوم و محل سرنوشت خود را با دستان خود برای منطقه خود رقم خواهد زد.بهترین ایده برای مدیریت اقوام بر سرنوشت عمومی خود تحت نظر و هماهنگی وزارت کشور و رفع کمبود های قومیتی در روند کشور و ایجاد همدلی و همراهی در بین آنها به نظر من ایجاد چنین سازمانی است.که جناب آقای جعفری چهارچوب علمی والگوهای ان را توضیح داده اند.امیدوارم با پیگیری ایشان به نتیجه برسد. و روند توسعه را هموارتر کنند.
1392/04/15 - 11:22
0
0
با سلام. و خسته نباشید. خدمت استاد جعفری. مقاله کارشناسی شده و پر مغزی نگاشته اید. از آنجا که تا امروز سواد سیاسی مردم ما بویژه در نقاط دور افتاده و کمتر توسعه یافته که اتفاقا بیشترین تنوع قومی متعلق به آن مناطق است. به حد مطلوب خود نرسیده است. و همانگونه که میدانید بیشتر گزینش افراد در این مناطق به دلیل عدم آگاهی کافی مردم از امور مدنی و محلی بر پایه احساسات و تعصبات قومی صورت می پذیرد. به جا و شایسته است. ابتدا سطح آگاهی و بینش افراد نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی با بکارگیری نظام آموزشی کارا و متناسب با هر منطقه و قومیت به سطح مناسب رسانده شود. و دیگر با ایجاد و تقویت احزاب محلی بستری مناسب برای فعالیت و رشد خرد سیاسی در آن مناطق فراهم آوریم. تا هر کسی نتواند وارد عرصه انتخابات محلی شده و مردم نیز هر کسی را از روی احساسات خانوادگی و محلی مورد انتخاب قرار ندهند.
به امید ایرانی آباد با مردمی آگاه.
1392/04/14 - 23:42
0
0
مقاله بسیار جالب و علمی است بسیار کارشناسانه مسایل مبتلابه شوراها را بیان نموده و همچنین تفکرات مربوط به به قدرت رسیدن اقوام را در قالب قانون اساسی با اتحاد بین اقوام و همنشینی شوراهای محلی برای بروز تفکرات نو در قالب طرح و برتامه موجب اجرای قواتین و پیشرفت کشور را فراهم می نماید این تفکر می تواند بیابان نشینی و دور نشینی را به همنشینی و نزدیک نشینی نظرات تبدیل نماید تا در اجرای نظرات به عملیات موفق بود تشکر از اقای عارف با این اندیشه نو و قدردانی از اقای جعفری بخاطر نوشتن ای مقاله و نظر علمی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/06
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...