امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 20 آذر 1399 - 21:15

اتحاد خبر:معاون امور توان بخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: خدمات دهی به ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر توانیاب، پرداخت مستمری به ۱۰ هزار نفر از افراد زیر پوشش، پرداخت ۹۲۰ هزار کمک هزینه تحصیلی و  شیوع اندک کرونا در مراکز تحت پوشش از جمله دستاوردهای این اداره کل در طول یکسال گذشته است.به گزارش خبرنگار اتحاد خبر،  محبوبه دهقان در نشست خبری...

اتحاد خبر_ ساناز دانشگر:معاون امور توان بخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: خدمات دهی به ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر توانیاب، پرداخت مستمری به ۱۰ هزار نفر از افراد زیر پوشش، پرداخت ۹۲۰ هزار کمک هزینه تحصیلی و  شیوع اندک کرونا در مراکز تحت پوشش از جمله دستاوردهای این اداره کل در طول یکسال گذشته است.



به گزارش خبرنگار اتحاد خبر،  محبوبه دهقان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی معلولین اظهار کرد: در سطح کشور بیش از یک میلیون نفر توانیاب هستند و در استان بوشهر نیز تقریبا ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر فرد توانیاب داریم که از این تعداد گروه توانیاب جسمی و حرکتی تقریبا با بیش از ۱۰ هزار نفر که تقریبا ۴۱ درصد کل معلولیت ها را شامل می شود بیش ترین افرادی دارای معلولیت هستند.

کاهش دغدغه های  یک فرد معلول با اجرا کردن قوانین حمایت از افراد دارای معلولیت
دهقان با اشاره به این نکته که جامعه باید نیازهای افراد توانیاب را برآورده کند اظهار کرد: در ابتدا باید فضاهای عمومی برای افراد توانیاب مناسب سازی شده باشد تا بتوانند در جامعه حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که الان ۳۴ ماده دارد و به نحو مطلوب اجرایی شود و دستگاه هایی که به صورت شفاف وظایف آن ها مشخص شده کارشان را در قبال افراد مسئولینی که نسبت به افراد دارای معلولیت دارند انجام بدهند خیلی از دغدغه های افراد معلول کاهش پیدا می کند.
دهقان افزود: خیلی از قوانین وجود دارد اما باید به مرحله ظهور برسد تا توانیابان بتوانند آن چیزی را که می خواهند داشته باشند.


وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر افراد دارای معلولیت در سطح استان داریم که  سازمان بهزیستی یک سری خدمات را به آن ها ارائه می دهد که از جمله آنها می‌توان به کارهایی در حوزه توان بخشی افراد(کاردرمانی،فیزیوتراپی،شنوایی،بینایی و ...) اشاره کرد.
دهقان افرود: سازمان بهزیستی خدماتی را در این زمینه به افراد توانیاب می دهد که از جمله این خدمات که ما ماهیانه به این افراد ارائه می دهیم؛ شاملحق پرستاری به افراد ضایعه نخایی است که ما در استان ۳۴۹ نفر در استان برای هر فرد ماهیانه ۵۵۴ هزار تومان ماهیانه پرداخت می‌کنیم.

معاون امور توانبخشی استان بوشهر اظهار کرد: یکی دیگر از خدماتی که سازمان بهزیستی پرداخت می کند؛ کمک هزینه حق پرستاری است که به ۳۰۹ نفر به ازای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که وجود دارد؛ بحث نگه داری افراد از جمله سالمندان، بیماران اعصاب و روان، معلولان ذهنی است که در مراکز شبانه روزی ما نگه داری می شوند. تقریبا ۵۱۱ نفر در ۱۱ مرکز شبانه روزی ارائه خدمات پزشکی، نگه داری و توان بخشی را در کنار هم دریافت می کنند.
دهقان ادامه داد: در این مراکز پزشک، مددکار و روانشناس داریم که همه خدمات را ارائه نی دهند. سازمان بهزیستی به ازای هر یک از این عزیزان  از مبلغ
یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان که مربوط به افراد مجهول الهویت و بی سرپرست را پرداخت می کنیم تا کم ترین مبلغ که ۸۴۰ هزار تومان بر اساس درجه مرکز پرداخت می شود. وی گفت: بهزیستی این مبلغ را ماهانه به مراکزی که این افراد را نگه داری می کنند می دهد که مجموع مبلغ متفاوت است که تقریبا ماهانه تقریبا ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون سازمان بهزیستی پرداخت می کند.

رفتن به سمت خانه های کوچک/ گسترش بحث خانواده محور

دهقان ادامه داد: سیاست سازمان این نیست که همه افراد را وارد مراکز شبانه روزی کند چراکه وقتی فرد از خانواده جدا می شود و وارد مراکز شبانه روزی می شود واقعا آن احساس عواطفی که بین خانواده بوده از بین می رود و حتی خیلی از خانواده ها حاضر نشوند فرزندانشان را ببینند.
وی اظهار کرد؛ در این شرایط سعی می شود افراد بی سرپرست و افراد: مشکل دارند را به مراکز ببریم به این دلیل که دوست نداریم فرزندان از خانواده ها جدا شوند.

وی افزود: یک فرد معلول باید در کنار خانواده باشد بدین معنی سیاست سازمان به سمت خانه های کوچک می رود یعنی به سمت مراکز گسترده ای که قبلا بودند و افراد زیادی از معلولین در آنجا ساکن بودند دیگر نداریم و دوست داریم این مراکز به سمت خانه بروند که در نهایت ۱۰ نفر از عزیزان در کنار هم زندگی کنند.
معاون امور توان بخشی استان بوشهر اظهار کرد: سیاست سازمان بهزیستی در حال گسترش بحث های خانواده محور است که این طرح طرح مراقبین در منزل و ویزیت در منزل می شود که خدمات پزشکی را به خانواده ها می بریم که افراد دیگر دغدغه این را نداشته باشند که فرزندانشان را به مراکز شبانه روزی بسپارند. خدمات پزشکی، روانشناسی، روانپزشکی و پرستاری وارد خانواده ها شوند و  خدمات به آن ها ارائه دهند.
وی افزود: طرح مراقبین را به همین منظور ارائه می دهیم؛ خانواده ها گاه خسته می شوند به این دلیل که با وجود افراد معلول و سالمندانی که در خانه دارند نمی توانند کارهایشان را انجام دهند؛ یک مراقب آموزش دیده را چند بار در هفته به مدت ۲ ساعت می فرستیم. زمانی که فرد آموزش دیده حضور پیدا می کند؛ خانواده می توانند کارهای مربوط به افراد را به شخص آموزش دیده واگزار کنند.‌

 

آزمایش های ژنتیکی رایگان کمکی در راستای کاهش  تولد نوزادان معلول/ زمان طلایی غربارگی ها را از دست ندهیم

 دهقان افزود: در بحث تولد نوزادان معلول مطمعنا الان به دلیل آزمایش های ژنتیک که سازمان بهزیستی به صورت رایگان انجام می دهد؛ تاثیری بر کاهش نوزادان دارای معلولیت دارد.
وی اضافه کرد: حتی برای پیشگیری از معلولیت ها، مراقبت هایی که در حوزه پیشگیری ما به خانواده ها ارائه می دهد با اطمینان می توان گفت: تاثیر زیادی در کاهش نوزادان معلول داریم. شرایط مثل قبل نیست.
وی ادامه داد: طرح غربارگری شنوایی و بینایی داریم که باعث می شود اگر فرد چند بینایی دارد یا‌ دچار شنوایی کمی است از همان ابتدا در زمان طلایی شناسایی شود و این مستلزم همکاری خانواده ها است. دهقان یادآور شد: برای هر چیزی زمان طلایی وجود دارد که اگر آن زمان طلایی را از دست بدهیم؛ واقعا درمان یا توان بخشی کردن آن کار سخت است.

خدمات سازمان بهزیستی به دانشجویان دارای معلولیت

معاون امور توان بخشی استان بوشهر اضافه کرد: به افراد معلول کمک هزینه پرداخت می کنیم؛ قبلا با دانشگاه آزاد تفاهم نامه داشتیم و کل پول را به حساب دانشگاه آزاد می ریختیم و تنها فقط یک معرفی نامه از بهزیستی می گرفتند که در حال حاضر  امسال تغیر کرده است و به حساب خود مددجو واریز می شود که حتما باید در یک  سامانه ای به نام دانش آموز ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز را بارگزاری کنند. شماره حساب می گذارند و سازمان در قبال آن مقدار پولی که باید بدهند شهریه افراد را پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: قبلا خدمات دانشجویی را به خود افراد دارای معلولیت می دادیم اما الان به کسانی که سرپرستشان افراد معلول شدید و خیلی شدید و  فرزندشان می خواهند دانشجو باشند. در حالی جز سه دهه  پایین جامعه باشند به آن ها این کمک هزینه دانشجویی پرداخت می شود.

محبوبه دهقان  افزود: سالانه بحث تشویقی به دانشجویان دانشگاه های دولتی را داریم. اداره بهزیستی به دلیل تشویق افراد مبلغ ۹۲۰ هزار تومان کمک هزینه تحصیلی به اضافه کمک هزینه تشویقی به ۲۳ نفر  پرداخت کردیم.

بیمه اجتماعی برای افراد معلول فاقد شغل عشایر و روستایی

معاون امور توان بخشی استان بوشهر با اشاره به خبر خوبی که امسال  و جدیدا برای افراد دارای معلولیت انجام گرفته است؛ گفت: بحث بیمه اجتماعی افراد دارای معلولیت سن ۱۸ تا ۵۰ سالی که فاقد شغل هستند که شامل افرادی می شود که در روستاها و به شکل عشایر زندگی می کنند. بیمه اجتماعی این افراد را دولت متقبل شده  و بهزیستی پیگیری کرده است. افراد غیر از بیمه درمانی که می توانند از آن استفاده کنند؛ برای آینده از بازنشستگی آن یا خدایی ناکرده فوت یا از کار افتادگی را می توانند استفاده کنند.  

اگر افراد معلول توانمند شوند بیشتر از مستمری ماهانه کسب درآمد می کنند

محبوبه دهقان اظهار کرد: خیلی از خانواده ها دوست دارند مستمری بگیر سازمان بهزیستی شوند. در حالی که اگر توانمند شوند و شغلی را راه اندازی کنند خیلی بیشتر از مستمری صد و خورده ای که برای یک نفر در ماه بخواهیم پرداخت کنیم؛ کسب می کنند.
وی گفت: ما آنقدر توانمندی را در افراد به وجود نیاورده ایم و گاها خود افراد در این زمینه کمتر تحرک نشان داده اند. ما حدود ۱۰ هزار نفر مستمری بگیر در سطح استان داریم. خدمات شامل: کمک هزینه معیشت، ماه به تفاوت مستمری، مستمری ماهانه و ماه به تفاوت یارانه دولتی را سازمان کمک می کند تا مبلغ دریافتی ها بالاتر برود.شهرداری که از دیار دوستداران معلولین آمده می تواند باعث رشد در زمینه مناسب سازی شود.

وی در خصوص مکان هایی که نیاز به مناسب سازی دارند گفت: در استان کارهایی انجام شده است که درد دل ما و مددجویان این است که در مکان هایی ساخت صورت می گیرد که متاسفانه مناسب سازی آن استاندارد نباشد.
دهقان یادآور شد: شهرداری خیلی می تواند در این زمینه به ما کمک کند. الهی شکر شهردار جدید همراهی های خوبی را با افراد دارای معلولیت داشته است.


 دهقان ادامه داد: در خصوص مناسب سازی حتما در سال های آینده شاهد رشدهای بهتری خواهیم بود. پارک مادر در بوشهر بحث مناسب سازی آن خیلی خوب انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: شهردار جدید خوشبختانه از شهر یزد آمده است که این شهر به عنوان دوستدار معلولین بوده و جز استان هایی بوده که در زمینه مناسب سازی خوب کار کرده است. شهرداری جز دستگاه هایی است که خیلی خوب در این زمینه می تواند ما را همراهی کند.
وی تصریح کرد: در قانون آمده است که شهردارها به مجتمع هایی که بحث مناسب سازی آن برای افراد معلول انجام نشده پایان کار ندهند. وی ادامه داد: در بحث توان بخشی بحث مناسب سازی منزل و خودرو در چند ماهه امسال به ۳۲۵ نفر کمک هزینه منزل یا مناسب سازی خوردوی شخصی ارائه خدمت کرده ایم.

آمار پایین مراکز شبانه روزی استان بوشهر در مبتلایان به کرونا و فوت افراد / تاکنون هیچ کرونایی در خانه های سالمندان نداشته ایم

معاون امور توان بخشی استان بوشهر در خصوص بحث بیماری کرونا اظهار کرد: ما ۱۱ مرکز شبانه روزی داریم که از ابتدای کرونا پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده ایم و سازمان بهزیستی اولین‌ جلسه را گرفتیم و شاید بیش از ۲۰۰ دستورالعمل در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در این زمان برای استان ها ارسال شد.

وی ادامه داد: افراد زیادی در مراکز زندگی می کنند که مددکار، مادر یار، روانشناس، پزشک افرادی بودند که در مراکز ورود و خروج داشتند. دهقان عنوان کرد: خوشبختانه نسبت به آمار کشوری استان بوشهر در بحث مبتلا به ویروس کرونا و فوتی بسیار پایین بوده است.
وی گفت: حدود ۷۴ نفر مبتلا به ویروس کرونا داشته ایم که خدا را شکر خفیف بود. تنها دو مورد فوتی داشتیم که بیماری های زمینه ای داشتند.
دهقان اضافه کرد: یک مورد به دلیل بیماری تنفسی و دیگری به دلیل مشکل قلبی فوت کردند. یکی از دغدغه های ما افرادی هستند که در مراکز شبانه روزی زندگی می کنند. افراد وقتی در خانواده باشند به دلیل تعداد کمتر از بیماری کرونا در امان هستند.

دهقان افزود: خیلی از افرادی که در مراکز شبانه روزی ما هستند توان ماسک زدن ندارند به همین دلیل پروتکل ها سفت و سخت انجام می شود و به طور مرتب از مراکز بازدید داریم. کارشناسان به شکل آنلاین بازدید می کنند.
وی تصریح کرد: در این زمینه سازمان بهزیستی بسیار خوب کار کرده به طوری که رهبر و رئیس جمهور در صحبت هایشان از این سازمان تشکر کرده است. آمار کشورهای دیگر نسبت به آمار کشور ما خیلی بیشتر بود.
دهقان اظهار داشت: خوشبختانه در سه مرکز سالمندان ما هیچ مبتلایی به ویروس کرونا نداشته ایم که جا دارد از کسانی که در این مراکز با وجود استرس ها فعالیت می کنند تقدیر و تشکر کنم.وی گفت: یک سری کمک هزینه هایی کردیم که می طلبد خیرین در این زمینه کمک کنند.

تزریق واکسن آنفولانزا به مددجوها و پرسنل مراکز

دهقان افزود: امسال سازمان بهزیستی خوشبختانه توانست واکسن های آنفولانزا را در مرحله اول ابتدا به افرادی که در مراکز شبانه روزی ما حضور دارند و پرسنل هایی که در انجا فعالیت دارند.
وی ادامه داد: امسال یک هزار و ۲۷۰ واکسن را در مراکز سطح استان تقسیم کردیم که توسط دانشگاه علوم پزشکی و نظارت مراکز بهداشت تزریق کردند.

معاون امور توان بخشی استان بوشهر افزود: یکی دیگر از خدمات سازمان بهزیستی استان این است که حدود ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در روستاها تحت پوشش برنامه توان بخشی و مبتنی بر جامعه هستند که در این برنامه ما تسهیلگرانی داریم که خدمات را به درب منزل فرد می برند.
دهقان اضافه کرد: این برنامه باعث شد شکاف های عمیقی که بین دریافت خدمت توان بخشی برای یک فرد شهری وجود داشت تا آن فردی که در روستاها زندگی می کرد کمتر شد.
 وی گفت: با نظارت دهیاری ها افراد مورد تایید به خانواده ها آموزش می دهند که چطور با یک فرد معلول رفتار کنند.‌
دهقان بیان کرد: اکنون در سطح استان ۸۲ تسهیلگر داریم که در روستاها این خدمات را به افراد روستایی می برند.
دهقان افزود: کمک های بهزیستی در سال ۹۹
در بحث کمک هزینه های اندام های مصنوعی در بحث پروتز مطابق با دستورالعمل هایی که داشته ایم کمک کرده ایم. امسال به ۵۰ نفر کمک هزینه کاشت حلزون داده ایم. اگر فردی باشد که این کمک هزینه را نیاز داشته باشد ما آمادگی کمک را داریم. زمان طلایی برای کاشت حلزون خیلی مهم است.
وی اظهار داشت: امسال بیش از  هزار نفر را در زمینه ولچر، واکر، عصا، سمعک  و ...حمایت کرده ایم. دهقان یادآور شد: با تورمی که وجود دارد افراد مجبور هستند در سامانه باشند تا نوبت‌شان شود.
 دهقان عنوان کرد: اکنون در سطح مراکز استان ما ۱۵ مرکز داریم که ۴۸۰ نفر خدمات آموزشی، حرفه آموزی و کارگاه  تولیدی حمایتی استفاده می کنند. بحث خدمات و توان بخشی در منزل، حق پرستاری ۲۹۷ نفر خانواده ها داریم.‌۱۸۹ نفر در سطح استان داریم. ۲۹۷ نفر توانبخشی در خانواده در سطح استان داریم.‌



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/06
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...