امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 31 فروردين 1398 - 12:40

اتحاد خبر _ عبدالخالق عبدالهی:عرصه هنر خصوصأ هنر نمایش دشتستان ، معمولأ محل کشمکش هنرمندان و مسئولین بوده چرا که از یک طرف هنرمندان با همتی عالی ، دلی پر و دستانی خالی ، همه جور خون دل و خاک صحنه می خورند ، در خانه اجاره ای زندگی می کنند ، از نان و پنیر و خرجی خانواده می کاهند و در یک کلام با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند ...

هنرمندان دشتستان؛ آهنگران تابستان، سقایان زمستان

  عبدالخالق عبدالهی 


عرصه هنر خصوصأ هنر نمایش دشتستان ، معمولأ محل کشمکش هنرمندان و مسئولین بوده چرا که از یک طرف هنرمندان با همتی عالی ، دلی پر و دستانی خالی ، همه جور خون دل و خاک صحنه می خورند ، در خانه اجاره ای زندگی می کنند ، از نان و پنیر و خرجی خانواده می کاهند و در یک کلام با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند تا جلوه هایی از هنر متعالی را به دوستداران عرضه نمایند از سوی دیگر مسئولینی خِه کرده و بر صندلی ریاست نشسته اند که تنها کارشان این است که با بی تفاوتی و عدم حمایت، چوب در پشم هنرمندان بزنند و آه از نهادشان برآرند و این حساس ترین افراد جامعه را  برنجانند .


بنده می دانم حال و روز فرهنگ و هنر در استان بوشهر بد است بد که چه عرض کنم ، افتضاح است اما اگر هنر در مثلا گناوه ، تنگستان ، کنگان و یا هر جای دیگر استان ،محروم و مهجور است که البته هست ، متاسفانه این محرومیت در دشتستان مضاعف و حتی ظالمانه است و هنرمندان دشتستانی همیشه از بی توجهی مسئولین مربوطه گله مند و عاصی بوده اند .


همین چند ماه قبل یک  گروه نمایش قرار بود در جشنواره بین المللی فجر شرکت کند ، خدا می داند این بچه ها برای حضور و اجرای نمایش برگزیده شان در پایتخت که افتخارش برای همه بود چه خون دلهایی خوردند ، به کس و ناکس رو انداختند چقدر نامه نوشتند و عجز و لابه و التماس کردند  تا بالاخره خدا پدر آن زن  کمیسیون فرهنگی شورای شهر برازجان را بیامرزد که مردانگی کرد و کمی پول و محلی برای اسکان این هنرمندان درتهران دست و پا کرد تا زحمتش را دیگران بکشند و اعتبار و آمار و افاده اش را مسئولین بی مسئولیت ارشاد ببرند . من می خواهم بدانم  واقعا هنرمندی که اینچنین درمانده می شود که برای تامین هزینه های شرکت در یک جشنواره معتبر بین المللی که حضورش نه تنها برای دشتستان بلکه برای همه استان مایه افتخار است وقتی دست نیاز جلوی هر کس و ناکس دراز کند و کرامت انسانی اش را لگد کوب سم ستوران هنرنشناس نماید چطور  می تواند به قول قدیمی ها " تمنا " داشته باشد و از هنر و اعتلای هنر و استغنا و عزت نفس دم بزند ؟

(جالب اینکه اینها از سر ناچاری حتی به بنده خدایی که مدتی است در یکی  از حوزه ها فعال شده هم زنگ زده و تقاضای کمک کرده بودند  طرف که ظاهرأ هنر را با تیله بازی اشتباه گرفته بوده مبلغی داده بود که بخدا رویم نمی شود بنویسم )

اگر از محل تمرین یک اطاقه ای که حتی یک کولر هم ندارد بگذریم، اگر از نداشتن پول خرید پارچه لباس اجرای بازیگران چشم پوشی کنیم ، اگر بدانیم که دو هنرمند بدون کوچکترین حمایت دولتی چند روز قبل خودشان بلیط گرفتند و بی سر صدا سوار اتوبوس شدند و راهی همدان شدند تا در جشنواره ای شرکت کنند، اگر بدانیم که این هنرمندان از لاعلاجی دست نیاز به سوی استانداری هم دراز کرده اند اما مدیرکل امور اجتماعی،  قدِ کرَمش لطف کرده یعنی فقط دو میلیون تومان به آنها صدقه کرده ، اگر همه اینها را بدانیم  آن وقت می بینیم و می فهمیم که واقعا  " فرهنگ و ارشاد " و "حمایت دولتی" چه اسامی بی مسما و غلط اندازی هستند .  

امروز که این سطور را می نگارم اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر، در حالی هنر خصوصأ هنر نمایش را به امان خدا رها کرده که یک گروه نمایش دشتستانی برای حضور در جشنواره ای بسیار معتبر بین المللی تاتر دانشگاهی که با  شرکت هشت کشور از اروپا ، آمریکا و آسیا هفته آینده در تهران برگزار می شود کاسه گدایی به دست گرفته و برای حضور در این جشنواره  و اعتلای نام استان بوشهر خود را به آب و آتش می زند . 

 

به نظر شما مسئولین محترم ، آیا ده میلیون هزینه شرکت یک گروه تاتر در چنین جشنواره معتبر بین المللی نسبت به صدها میلیون تومان پول یامفتی که سالانه خرج برگزاری همایش و سمینار و دورهمی های عبث و بیهوده و هزار جور ادا و اطوار فرهنگی می شود مبلغ زیادی است ؟  من هر وقت هنرمندان محروم و مظلوم دشتستانی را می بینم که هم در ترکتازی اصولگرایان و هم بالانشینی اصلاحات چی ها و اعتدالگرایان در رنج و زحمتند به یاد  ضرب المثل  "آهنگران تابستان و سقایان زمستان  " می افتم و به جای مسئولین ، واقعا از خودم خجالت می کشم .


بخاطر دارم بچه که بودیم توی روستایمان زن بیوه ای با چند بچه قد و نیم قد زندگی می کرد که شوهرش را در حادثه ای از دست داده بود . این زن که روزگار را به شرافت اما بسیار سخت می گذراند یک روز دست بچه ها را گرفت و رفت پیش عموی بچه ها که به برادرزاده هایش رسیدگی نمی کرد ، زن گفته بود : کم و زیاد ، سخت و آسان ، دیر یا زود بالاخره این بچه ها بزرگ می شوند اما بدان که زشتی این بی توجهی برای عمویش باقی می ماند . حالا بنده هم می خواهم به مسئولین عرض کنم هنرمندان این شهر یتیم و بی حامی هستند متصدی حمایت هنر و هنرمند ظاهرا سرش جاهای دیگر و به کارهای دیگر گرم است اما بالاخره این هنرمندان هر طور باشد یک کاری می کنند اما زشتی و شرمندگی اش می ماند برای مسئولین ارشد استان که از هنر و هنرمند فقط نشستن در ردیف اول همایشها و عکس گرفتنش را بلدن .


در پایان یک پیشنهاد هم برای مدیر کل محترم ارشاد استان دارم که از قضا همشهری خودمان هم هستند. سرکار خانم، اگر واقعا بودجه ندارید که البته می دانم دارید اما برای از ما بهتران دارید ، یا مدیریت بلد نیستید که البته باز هم می دانم بلدید اما برای ما بلد نیستید یا اگر تیغتان نمی برد که اطلاع دارم می بُرد فقط برای دشتستان  نمی بُرد بهتر است همین فردا صبح درِ این اداره عریض و طویلی که نمی تواند هنرمندش را حمایت کند  تخته کنید اصلا استعفا بدهید و بروید خانه تان بنشینید بنظرم خیلی بهتر و شرافتمندانه تر است . آنجا در خانه بنشینید و کمی شعر بخوانید . خصوصا آنجا که شاعر می گوید :


خانقاهی که دخلش نکند خرج کفاف  

مصلحت وقت در آن است که میخانه کنند 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1398/02/01 - 12:55
3
3
سلام لطف بفرما اطلاعات خودتون رو تکمیل کنید بعد متنی رو بنویسید و بزرگ کردن یه مورد الکی خوب نیست تحقیق بفرمائید دقیق جشنواره فجر چی بوده و چقدر کمک به آقای ...... و آقای ............... شده و همچنین آقای تنگسیر نژاد و ایشون نماینده دانشگاه بوشهر بودن و چرا از شورای شهر برازجان کمک گرفتن
1398/02/01 - 09:35
2
3
با تشکر از مجموعه محترم اتحاد و جناب عبدالهی بزرگوار بابت انتشار دغدغه مردم و هنر مندان. مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نگاه ویژه ای به هنر شهر داشته باشند. ببینید با مبالغ ناچیز می توان خروجی خوبی گرفت. البته بدون شک در حال حاضر جایگاه مناسبی ندارد این اداره فرهنگ و ارشاد
1398/02/01 - 06:27
1
3
درود خالق جان درود بر شرف و قلم شما
خالق جان هنرمند و ورزشکار در این استان رها شده اند
1398/01/31 - 23:47
1
3
اعلام شکست کردن شهامت می‌خواهد جناب عبدالهی، که هیچ یک از مسئولین ندارند. طبق فرمایشات خودتون بودجه هست برای دشتستان و دشتستانی نیست حتی اگر پای نام استان بوشهر باشد
1398/01/31 - 17:07
3
4
سالها از درخواست هنرمندان برازجانی برای ساخت پلاتو ونگارخانه و تکمیل مجتمع فرهنگی این شهر میگذرد اما ره به جایی نبرده است.
1398/01/31 - 15:33
4
3
متاسفانه همیشه دوست داریم ناله نداری سر دهیم ، با ده میلیون میشود بیست جشنواره رفت و اومد، بعد اگر جشنواره تئاتر دانشگاهی هست بفرمایند دانشگاه آزاد همانجا مطمئنا حمایت کافی و وافی خواهند داشت ، پیشنهادم برای نگارنده این سطور این است که خواهشمندم علایق نگارشی خود را معطوف به زمینه هایی کنید که بر آن اشراف کامل داشته یا دارید
1398/01/31 - 14:53
4
2
زنده باد هنرمندان شهر که سالهای اخیر تا کنون با دستان خالی تنها عشق به کار باعث شده دوام بیاورند
1398/01/31 - 14:21
2
4
باید در نظر گرفت که اینجا ایرانه و در هر زمینه‌ای؛ هنری، اقتصادی، تولیدی و...بخوای فعالیت واقعی داشته باشی هیچ گونه حمایتی نخواهد شد مگر اینکه به يه قدرتی وصل باشی... مطمئناً بودجه برای گروه کوچک هنرمندان یک شهر هست ولی خب تا کدوم شهر و کدام هنرمند باشه...
1398/01/31 - 13:28
1
3
خالق‌جان
این همه انتظار داشتن از دولتمردان برای کمک به هنر آیا رواست؟ پسندیده است؟ هنری که چشم به جیب مسئول دولتی داشته باشد به درد جرز لای دیوار می‌خورد. این‌ها باید اسپانسر برای خود فراهم کنند. نه این‌که چونان گدایان دست به دامن ارباب قدرت شوند.ضمن این‌که بیتی که مرقوم فرموده‌اید از حافظ نیست.
1398/01/31 - 13:18
4
3
آفرین و هزاران آفرین بر قلم مبارکتان. مسئولین محترم فقط با مقاماتی که هنرمندان در عرصه ی کشوری کسب میکنند رزومه ی خود رو پربار میکنند. حرف از کمک مالی که میشود انگار هیچکس را نمی شناسند.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/06
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...