امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 14 شهريور 1397 - 15:05
رد اظهارات شورای شهر برازجان توسط مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر :

اتحاد خبر: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر میزان آب ورودی روزانه به شهرستان دشتستان را 710 لیتر در ثانیه عنوان کرد و گفت: روزانه 430 لیتر در ثانیه از کازرون، 220 لیتر در ثانیه از خط آب کوثر و 60 لیتر در ثانیه از شبانکاره وارد شهرستان دشتستان می شود. وی افزود: در حال حاضر به صورت ناپایدار و بدون مجوز قانونی روزانه 20 هزار متر مکعب از خط  آب کوثر به ...

اتحاد خبر - ثریا شیری: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر صبح روز چهارشنبه در جمع رسانه های شهرستان دشتستان، با بیان اینکه در سه شهرستان استان مشکلات خاص در زمینه ی تأمین آب وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این شهرستان ها، شهرستان دشتستان است که در این زمینه از مردم این شهرستان عذرخواهی می کنیم و از صبر آن ها سپاسگذاریم.

شاهپور رجایی در پاسخ به خبرنگار اتحاد جنوب در خصوص پرداخت خسارت به کشاورزان استان فارس گفت: بابت هر هکتار مبلغ 140 میلیون ریال به کشاورزان پرداخت شد.

رجایی افزود: در این زمینه نظارت لازم صورت گرفت و هیچکدام از کشاورزها کشت نکردند و با ما همکاری کردند و حجم برداشت آب از رودخانه ی شاپور کاهش یافت.

 

رد ادعای شورای شهر برازجان

وی با رد ادعای شورای برازجان در خصوص نبودن نام برازجان در لیست شهرهای دارای تنش آبی استان بوشهر، گفت: شورای شهر مسئول پیگیری و اظهارنظر در خصوص آب نیست، وزیر نیرو هرگز چنین حرفی را بیان نمی کند، شهرهای بوشهر، برازجان، آب‌پخش، کلمه، تنگ ارم، عسلویه و جم شهرهای بحران دار استان بوشهر هستند و اگر اقدام خاصی برای رفع مشکل آب شهرستان دشتستان صورت نگیرد عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.

رجایی در خصوص کیفیت آب شرب دشتستان افزود: پایش آب رودخانه ها، سدها و منابع زیرزمینی به عهده ی شرکت آب منطقه ای و در مابقی موارد وظیفه آب و فاضلاب است اگر در هر جایی احتمال آلودگی آب وجود داشته باشد شبکه بهداشت ورود می کند اما در خصوص آب شرب دشتستان مشکل کیفی وجود ندارد.

اتصال خط آب کوثر به دشتستان

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر با بیان اینکه سهم استان بوشهر از خط آب کوثر دو هزار و 400 لیتر بر ثانیه است، اظهار داشت: 61 درصد از خط آب کوثر متعلق به استان بوشهر است و در سال های گذشته سهم آب استان بوشهر را از این خط انتقال آب به طور 100 درصد برداشت کردیم.

شاهپور رجایی با اشاره به اینکه اجازه ی برداشت آب از خط کوثر برای شهرستان دشتستان وجود ندارد، افزود: آب شهرستان دشتستان از ابتدا از کازرون تهیه می شد و اکنون اجازه ی برداشت آب از خط کوثر برای این شهرستان وجود ندارد.

رجایی همچنین بیان داشت: در حال حاضر به صورت ناپایدار و بدون مجوز قانونی روزانه 20 هزار متر مکعب از خط  آب کوثر به شهرستان دشتستان وصل می کنیم و این عمل با کم کردن یک لیتر از سهمیه ی تمام انشعابات استان بوشهر و استان های همجوار به خط آب کوثر است.

وی میزان آب ورودی روزانه به شهرستان دشتستان را 710 لیتر در ثانیه عنوان کرد و گفت: روزانه 430 لیتر در ثانیه از کازرون، 220 لیتر در ثانیه از خط آب کوثر و 60 لیتر در ثانیه از شبانکاره وارد شهرستان دشتستان می شود.

رجایی با تاکید بر اینکه هنوز منابع آب آب‌شیرین‌کن دشتستان مشخص نشده است، افزود: منبع آب شیرین کن دشتستان باید به یکی از سه طریق دریا، سد دالکی و یا سد رییس علی دلواری مشخص شود، همچنین در برنامه ای که تنظیم کرده ایم برنامه ی مدیریت مصرف آب به موازات تولید آن مشخص شده است.

 

شاهپور رجایی با تاکید بر اینکه باید حجم آب شبانکاره محدود شود، افزود: در شبانکاره 1000 هکتار کشت جالیز صورت گرفته که ضرورتی نداشته است برای حل این مشکل باید هشت میلیون متر مکعب به صورت کنترل شده در اختیارشان قرار دهیم که منابع آبی را از دست ندهیم.

رجایی تاکید کرد: هیچ آبی برای کشت زراعی در شبانکاره نمی توانیم تعیین کنیم.

وی افزود: حق آبه های تاریخی باید حفظ شود و در برخی موارد برای حفظ حق آبه های تاریخی نیاز به مصحلت اندیشی است.

شهر کلمه در بحران بی آبی

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر با اشاره به اعتراض مردم شهر کلمه به بی آبی، اظهار داشت: دو روستای تنگ زرد و فاریاب روستاهایی هستند که با مشکل آب مواجه هستند.

شاهپور رجایی با بیان اینکه احداث یک سد با مخزن دو میلیون متر مکعبی می تواند آب مورد نیاز شهر کلمه را تأمین کند، افزود: ساخت این سد را می توان در مدت یک سال به اتمام رساند اما علیرغم توجه فرماندار شهرستان دشتستان به  بخش آب، اعتبارات لازم تأمین نشد.

رجایی همچنین بیان داشت: برای ساخت سد ارغون 180 میلیارد ریال پیشنهاد داده ایم.

وجود 1200 چاه متروکه در استان

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر چاه های شناسایی شده در استان را 1823 حلقه چاه عنوان کرد و اظهار داشت: چاه هایی که قبل از سال 85 حفر شده باشند و فاقد پروانه هستند می توانند طبق یک سری مشخصه، سامان دهی شوند.

شاهپور رجایی با بیان اینکه در مجموع پنج هزار و 500 حلقه چاه در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد 1200 حلقه چاه متروکه هستند و هیچ فعالیتی ندارند.

رجایی با اشاره به وجود 800 چاه متروکه در شهرستان گناوه، گفت: سالیانه سه میلیون متر مکعب آب برداشت می شود در حالی که پر کردن این چاه ها هم وقت زیادی تلف می کند و هم باعث هدر رفت هزینه می شود و هم بی فایده است.

وی با بیان اینکه برای پر کردن چاه های حفر شده در استان، طبق یک برنامه ی اولویت بندی عمل می کنیم، اظهار داشت: برای پر کردن چاه هایی که بعد از سال 85 حفر شده اند 500 میلیون متر مکعب آب نیاز است و در هر صورت پر کردن این چاه ها ضرورت دارد.

رجایی با اشاره به حفر چاه توسط مردم به دلیل کم آبی رودخانه ها گفت: حدود 60 درصد از این چاه ها در نخیلات شهرستان های دشتستان و تنگستان هستند که مردم برای جلوگیری از خشک شدن آن ها به حفر چاه های غیرمجاز روی می آورند.

وی با تاکید بر اینکه در ساخت سد دالکی بیش از حد انتظار تأخیر صورت گرفته است، بیان داشت: بخش قابل توجهی از چاه های غیر مجاز با کیفیت پایین آب و عمق کم در بخش دالکی هستند و این به دلیل تاخیر ما در ساخت سد دالکی بوده است.

رجایی افزود: برای سامان دهی این چاه ها در حال پیگیری هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر پیشرفت احداث سد دالکی را 12 درصد عنوان کرد و گفت: حفاری اصلی یکی از تونل ها به پایان رسیده و تونل دوم به میزان 70 درصد حفاری شده است، همچین خاک برداری و تأمین مصالح در حال انجام است.

شاهپور رجایی اعتبار پیش بینی شده برای ساخت سد دالکی را پنج هزار و 680 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: گرچه این اعتبار در پیوست قانون ذکر شده است اما کل اعتبار تخصیص یافته به سد دالکی در سال جاری، 100 میلیارد ریال بوده است.

رجایی عنوان کرد: برای اینکه طبق برنامه سد دالکی به مدت 4 سال تمام شود لازم است سالیانه هزار و 500 میلیارد ریال در اختیار ساخت این سد قرار بگیرد.

وی افزود: زیرساخت و بدنه ی سد را فاینانس داخلی بردیم اما هیچ سرمایه گذاری با وجود عدم قطعیت برگشت سرمایه ی اولیه حاضر به سرمایه گذاری نمی شود.

رجایی با بیان اینکه سد رییس علی دلواری در دو سال گذشته قابلیت برنامه ریزی نداشته است، اظهار داشت: سه اولویت برنامه ریزی برای هر سد وجود دارد که به ترتیب آب شرب، حق آبه ی زیست محیطی و حق آبه ی کشاورزی و باغات است. 


حفر 11 حلقه چاه در برازجان در طرح اضطراری

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر از برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای آب استان خبر داد و گفت: در برنامه ی میان مدت که تا سال 1405 و دراز مدت که تا سال های 1410 و 1425 است طبق برنامه ریزی صورت گرفته آب مورد نیاز با در نظر گرفتن منابع فعلی و پیشنهاد منابع جدید تعیین شده است و میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی صفر در نظر گرفته شده است.

شاهپور رجایی در خصوص برنامه ی کوتاه مدت آب که تا سال 1400 است، بیان داشت: این برنامه همان برنامه ی اضطراری است که در این برنامه منابع محلی را هم لحاظ کرده ایم.

رجایی با بیان اینکه سهم آب شرب از منابع زیرزمینی استان تنها 2/5 درصد است، افزود: سالیانه 450 میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی به بخش کشاورزی و 15 میلیون متر مکعب به بخش شرب اختصاص داده می شود که در طرح اضطراری می توانیم به تدریج این منابع را حذف کنیم.

وی همچنین حفر 11 حلقه چاه در شهر برازجان را از جمله برنامه های طرح اضطراری تامین آب عنوان کرد و گفت: از این تعداد شش چاه توسط آب منطقه ای و پنج چاه توسط آب و فاضلاب حفر خواهد شد.

رجایی حجم برداشت روزانه آب شرب از چاه ها را پنج هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: تعداد چاه های کشاورزی بیشتر از چاه های آب شرب است و برداشت این میزان برای کوتاه مدت هیچ اشکالی ایجاد نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر با بیان اینکه 40 درصد از کل آب های زیرزمینی استان بوشهر در شهرستان دشتستان برداشت می شود، اظهار داشت: در برنامه ریزی میان مدت و دراز مدت آب شهرستان دشتستان منابع زیرزمینی را لحاظ نکرده ایم و در افق میان مدت و دراز مدت برنامه ی قرق چاه ها را اجرا می کنیم و از آن ها فقط برای پدافند غیرعامل استفاده خواهد شد، این روند در تمام شهرستان های استان انجام خواهد شد و اجازه ی برداشت آب از هیچ چاهی وجود نخواهد داشت.

وی همچنین ظرفیت آب شیرین کن دهقاید را 1500 متر مکعب روزانه طبق مصوبه عنوان کرد.

 

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/06/17 - 10:45
0
0
باسلام
مسئولان محترم شهرستان و مسئولان محترم اداره آبفای شهرستان و استان، لطفا کمی روراست باشید و با مردم صادقانه سخن بگویید.
چرا به اهمال و کم کاری خود بابت عدم اتخاذ راه های پیشگیرانه برای معضل بی آبی دشتستان اعتراف نمی کنید؟
مگر ندیدید زمستان چشممان به آسمان خشکید و بارانی نیامد، پس چرا نشستید و دست روی دست گذاشتید و منتظر "چو فردا شود فکر فردا کنیم" شدید؟
آیا نمی دانید کم کاری شما به پای نظام نوشته می شود و وجهه نظام را خدشه دار می کند؟
به جای اتصال خط لوله کوثر به دشتستان در زمستان یا بهار، وقتی مردم از بی آبی یازده روزه به ستوه آمده و به خیابان آمدند تازه به ذهنتان خطور کرد که جلسه بگیریم که چه باید بکنیم؟
فرصت های طلایی را از دست دادید در حالی که می توانستید با اقدامات پیشگیرانه خود را در ذهن مردم مثل یک قهرمان تداعی کنید.
هنوز هم البته فرصت هایی است و تابستان ها در پیش داریم:
ساخت سدهای زیرزمینی و احداث چاه در بستر رودخانه های فصلی برای ذخیره سازی آب باران،
اتصال آب استان به خط لوله دیگری به غیر از خط کوثر(به عنوان مثال، خطوط لوله خوزستان یا چهارمحال و بختیاری)،
تاسیس آب شیرین کن بر روی دریا و رودخانه ها،
پیگیری تکمیل سد دالکی و دیگر سدهای استان و...
پس لطفا کارشناسی شده کار کنید و مردم را از تبعات بی آبی نجات دهید.
باتشکر
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
  • خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/06
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • حضور پتروشیمی پردیس در ایران اكسپو، بزرگترین رویداد صادراتی ایران
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی 1 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 5 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 7 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 11 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...