امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 مرداد 1396 - 07:46
به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر

اتحادخبرـ معصومه شجاعی: در قران کریم خداوند متعال کرامت را خاص زن یا مرد نمی داند بلکه با کرامت ترین افراد را درایه شریفه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم «با تقواترین انها معرفی می کند و در آیات قرآن ملاک ارزش انسان ،عبودیت وتقوا معرفی شده است. چه زن باشد وچه مرد.  نگاه اسلام و قرآن به زن به عنوان موجودی از نظر آفرینش و خلقت همسان با مرد می باشد...

ای دختر ایران زمین، مراقب باش گرد جاهلیت برچهره ات ننشیند ....

معصومه شجاعی:
در قران کریم خداوند متعال کرامت را خاص زن یا مرد نمی داند بلکه با کرامت ترین افراد را درایه شریفه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم «با تقواترین انها معرفی می کند و در آیات قرآن ملاک ارزش انسان ،عبودیت وتقوا معرفی شده است. چه زن باشد وچه مرد.
نگاه اسلام و قرآن به زن به عنوان موجودی از نظر آفرینش و خلقت همسان با مرد می باشد و خداوند می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکمُ الَّذِی خَلَقَکم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کثِیرًا وَ نِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کانَ عَلَیْکمْ رَقِیبًا.1 ؛ اى مردم، از پروردگارتان که شما را از «نفس واحدى» آفرید و جفتش را [نیز] از او آفرید، و از آن دو، مردان و زنان بسیارى پراکنده کرد، پروا دارید و از خدایى که به [نامِ‏] او از همدیگر درخواست مى‏کنید پروا نمایید و زنهار از خویشاوندان مَبُرید، که خدا همواره بر شما نگهبان است.


ولی در عین حال زن ومرد تفاوتهای جسمی وروحی را دارا هستند که همین تفاوتها زمینه ساز تفاوت در مسئولیت ها وتکالیف آنهاست .در صدر اسلام چون تفکر مناسبی درباره جنس زن حاکم نبود پیامبر(ص)،این تفکر جاهلی را که نه به جسم زن ونه به روحش بهائ می داد اصلاح کرد ودرسیره عملی خود آنقدر به دخترش زهرا (س)بهائ وارزش می داد که نشان داد دختر گوهر ارزشمند ونعمتی الهی است .بارها در سخنان پیامبر (ص) ابراز علاقه ومحبتشان را نسبت به دختر بزرگوارشان مشاهده می کنیم واژه هایی مانند» فداها ابوها «پدرش به فدایش باد .یا اینکه فاطمه (س) مادر پدرش بود وبه «ام ابیها «معروف بود نشان از اوج علاقه مندی این دوبزرگوار وارزش والایی است که فرزند دختر نزد وی دارد.
در اسلام و قرآن احترام به دختر به عنوان یک ویژگی انسانی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. احترام به دختر می بایست به گونه ای باشد که در عمل خود را نشان دهد. از این روست که در آموزه های قرآنی این احترام به شکل عملی نشان داده می شود و تنها در حرف و شعار بسنده نمی شود. احترام به شخص به معنای احترام به عقل و هوش اوست و این که از پیشنهادها و آرا و نظریات وی استفاده شود. نگاههای زیبای قرآن را در ایات زیر نسبت به دختران می توانیم مشاهده کنیم .
1-در داستانی که قرآن درباره دختران شعیب گزارش می کند، شیوه درست برخورد با دختران به روشنی تبیین می گردد و احترام واقعی و عملی نشان داده می شود. حضرت شعیب (ع) هنگامی که با پیشنهاد به کارگیری حضرت موسی (ع) به دلیل قدرت بدنی و امانت از سوی دختران رو به رو می شود، آن را می پذیرد و نشان می دهد که مشاوره با دختران و زنان هنگامی که با دلیل و برهان همراه باشد نه تنها نادرست نیست بلکه امری درست و راست می باشد. دختران شعیب (ع) به جهت تیزهوشی دریافته بودند که حضرت موسی (ع) شخصی افزون بر قدرت و قوت بدنی که در مواجه با دیگر چوپانان و آب دهی به گوسفندان نشان داده بود، دارای رفتاری درست می باشد و فردی امین می باشد. آنان در یک گفت و گوی کوتاه و برخوردی ساده دریافته بودند که حضرت موسی(ع) انسانی امین می باشد.
2-در  سوره نحل به دفاع از شخصیت و حقوق دختران پرداخته و به شدت کسانی که از شنیدن دختردار شدن خویش چهره کبود و دگرگون می سازند را سرزنش می کند که این چگونه رفتار زشت و زننده ای است که در پیش می گیرند؟ دختران همانند پسران هستند و از نظر خداوند تفاوتی در میان ایشان نیست. بنابراین نباید از شنیدن دخترداری رو سیاه کنند و خشمناک گردند و از مردم به جهت این خبر بگریزد و متواری شود و با خود اندیشد که آیا با خواری او را نگه دارد و یا زنده در گور و خاک کند؟ این چه حکم و اندیشه زشت و ناپسندی است؟!
3-خداوند در آیات 8 تا 41 سوره تکویر رفتار زشت اعراب جاهلی را به نقد می کشد و از این که خود را صاحب جان دختران می شمارند و به خود حق می دهند که آنان را بکشند و زنده به گور کنند مورد سرزنش قرار می دهد و می پرسد که جان دختران و حق حیات دختران از آن خداست که ایشان را آفریده و جان داده است و کسی را نرسد که این حق را از ایشان سلب کند و جانشان را بگیرد. آن گاه می پرسد که این دختران را به چه گناهی می کشند؟ در حقیقت از نگاه قرآن دختر بودن با پسر بودن یکی است و ویژگی دختری موجب نمی شود که مستحق مرگ شود. این در حالی است که اعراب برای دختران و زنان حق حیاتی قایل نبوده اند و خداوند با چنین سرزنش و سخنان عتاب آمیز می کوشد تا جایگاه دختران را در نظام آفرینش تثبیت کند و زمینه های احترام و بزرگداشت دختران را فراهم آورد.
4-خداوند در آیات 53 و 63 سوره آل عمران آن چنان برای دختر ارزش و اهمیت قایل می شود که خود در نام گذاری وی دخالت می کند و نامش را مریم می گذارد. این در حالی است که همسر عمران از این که دختری زاییده است که نمی تواند در خدمت خانه خدا باشد اندوهگین بود. خداوند نه تنها این مساله را حل می کند بلکه وی را برای خدمت کاری خانه می پذیرد تا نشان دهد که تفاوتی میان زن و مرد و دختر و پسر برای بندگی نیست هر چند که به علل شرایط جسمی دختران و زنان از برخی از اعمال معاف شده اند. با این همه اجازه می دهد که دختر عمران این مسئولیت را بپذیرد.
5- در سوره مبارکه شوری آیه 94 دختر هدیه خداوند به انسان هاست و انسان ها می بایست از این نعمت خداوند و رحمت وی خشنود شوند. در این بینش هیچ تفاوتی میان دختر و پسر از این جهت نیست و هم دختر و هم پسر به عنوان هدیه الهی به بشر مورد تاکید قرار می گیرد و خداوند در قرآن از آنان به هبه یاد می کند.
ودر روایا ت نیز به این مقام ارزشمند سفارش بسیار شده است :
رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود : نِعْمَ الْوَلَدُ اَلْبَناتُ، مُلْطِفاتٌ، مُجَهِّزاتٌ مُؤْنِساتٌ، مُبارَكاتٌ، مُفَلِّياتٌ. دختران چه خوبند، مهربان و نرمخو، مددكار و آماده به كار، انيس انسان، بابركت، و علاقه مند به پاكيزگى.
امام ششم (عليه السلام) فرمود : مَنْ عالَ اِبْنَتَيْنِ، اَوْ أُخْتَيْنِ، اَوْ عَمَّتَيْنِ اَوْ خالَتَيْنِ حَجَبَتاهُ مِنَ النّارِ. كسى كه دو دختر، يا دو خواهر، يا دو عمه، يا دو خاله را سرپرستى كند، سرپرستى آن دو او را از آتش جهنم حفظ مى كند.
امام صادق (عليه السلام) فرمود : اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ، وَ الْحَسَناتُ يُثابُ عَلَيْها وَ النِّعْمَةُ يُسْأَلُ عَنْها.دختران حسناتند، پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره مى دهند، و از نعمت بازپرسى مى كنند.ولی در عصر امروز فرهنگ غرب هدف اصلی خود را متوجه تخریب جنس زن نموده است .و به ارزشهای اصیل اسلامی را که دین به عنوان هویت اصلی زن به آن اشاره کرده است حمله ور شده است .غرب امروز می خواهد همه چیز را در جسمانیت ومادیت زن خلاصه کند تا دختران ما ازارزشهای اصیل روحی خود غفلت کنند .امروز مشرکان دوباره به روش جاهلیت مدرن به دختران هجوم آورده اند واین بار می خواهند ارزشهای وجودی دختران را زنده به گور کنند .امروز ما در عرصه جنگ نرم گرفتار جاهلیت مدرن هستیم .امروز بار دگر مشرکان آمده اند تا دختران مارا درگیر جاهلیت مدرن کنند .وگرد جاهلیت مدرن رابر چهره شان بنشانند تا الگوهای اصیل ونمونه اسلامی به فراموشی سپرده شود والگوهای کاذب وشیطانی خودرا جایگزین کنند .آگاه باش ای دختر ایران زمین تادر دام جاهلیتشان گرفتار نگردی./ج



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/05/03 - 09:22
0
0
خانم آزاده نامدرای! آزادی حق توست اما رياكاري و بعد دروغ گفتن و مردم را متهم به دخالت در حريم خصوصي كردن نازیباست. شما می گویید روسری ام یک لحظه از سر افتاد در حالی که فیلم ها و عکس ها گواه است که شما انتخاب کردی تا روسری نداشته باشی. و اين اسمش يك لحظه نيست. يك انتخاب است. شما می گویی در یک مکان خصوصی و در میان محارم بودی در حالی که عکس ها و فیلم ها گواه است که شما در یک مکان عمومی که رهگذران هم شما را بدون حجاب می بینند حضور دارید. شما گفتید چرا باید یواشکی از شما فیلم گرفته شود و این باعث رنجش تان شد اما یادتان رفته وقتی تیتر نخست رسانه های رسمی حکومتی می شود و برای حجاب و خصوصا چادر تبلیغ می کنید و بازتاب دهنده فرهنگ و ادبیات حکومت شدید برای تبلیغ حجاب حالا همان مردم دوربین شان را به سمت شما گرفته اند تا بگويند ریاکاری نازیباست. هیچ کسی حق فضولی و دخالت در زندگی خصوصی دیگران را ندارد اما در فضاي عمومي حضور داشتيد. شما تریبون رسمی دارید و علیه حجاب اجباري و سرکوب نيمي از جمعیت ایران نه تنها هيچ گاه علنی موضع گیری نکردید بلكه برعكس در تبلیغ ادبیات حاکمیت یعنی "چادر انتخاب برتر" بارها مصاحبه کردید بنابراین نمی توانید حالا مردم را متهم کنید که چرا دوربین معمولی شان را در يك فضاي باز كه هر كسي حق انتخاب پوشش و فيلمبرداري دارد به سمت شمايي گرفته اند که بارها جلوی دوربین رسمی برای حجاب برتر تبلیغ کرده اید. يعني همان مردمي كه يك زماني مخاطب شما بودند تبدیل شده اند به خبرنگار که دوربین را به سمت خبر رسانان صدا و سیمایی که همیشه دو رویی را تبلیغ مي كنند برگردانده اند. به نظرم این فرصت خوبی است که حالا از حق انتخاب پوشش خودتان دفاع كنيد، علیه حجاب اجباری رسما موضع گیری کنید و بدانید که دیگر دوره ی آزادی های یواشکی به سر آمده . نمی شود جلوی دوربین صدا و سیما تبلیغ حجاب برتر کرد و بعد به مردمی که شما را در فضاي عمومی بدون حجاب نگاه می کنند بگویید دوربین تان را خاموش کنید. در ضمن لباس تان هم بسيار زيبا بود نه خودتان را سانسور كنيد و نه مردمي را كه سالهاست دارند براي علني شدن همين آزادي هاي يواشكي هزينه مي دهند/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...