امروز: پنجشنبه 19 مهر 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 19 شهريور 1403 - 10:33

اتحادخبر: کاربران خبرآنلاین، به اظهارات محمد رویانیان، فعال سیاسی اصولگرا، درخصوص گران شدن قیمت بنزین و سوخت واکنش نشان دادند.

 

اتحادخبر: کاربران خبرآنلاین، به اظهارات محمد رویانیان، فعال سیاسی اصولگرا، درخصوص گران شدن قیمت بنزین و سوخت واکنش نشان دادند.

قیمت بنزین با این شرط و شروط افزایش یابد /تکلیف حقوق و درآمد مردم چه می شود؟ /واکنش کاربران خبرآنلاین به احتمال افزایش قیمت بنزین

به گزارش خبرآنلاین، طی روزهای گذشته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، در سخنانی، از وضعیت قیمت و عرضه بنزین انتقاد کرده و گفته بود: «هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم. هر انسان آگاه، هر انسان دانشمند و هر انسان دغدغه‌مندی، من تصور نمی‌کنم این نوع سیاست و این نوع نگاه را بپذیرد. هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسید دار بفروشیم... حالا که بنزین را (به این قیمت) بدهیم، جای بحث است که (آیا واقعاً) ما باید این را بدهیم؟»

در همین راستا، محمد رویانیان، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس پیشین ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، در یادداشتی با عنوان «قیمت بنزین و ۲ پیشنهاد به پزشکیان» که در خبرآنلاین، منتشر شد به این موضوع واکنش نشان داد و پیشنهادی را خطاب به رئیس جمهور درباره قیمت و مصرف بنزین مطرح کرد. او تاکید بر رفع ناترازی بنزین و کاهش مصرف بدون تغییر قیمت بنزین کرده است.

رویانیان در این یادداشت می نویسد؛«برای تغییر قیمت بنزین هم چند بسته سیاستی و حمایتی واقدامات موثر با زمانبندی مناسب و با آگاهی بخشی و مشارکت مردم تغییر قیمت هم با کمترین هزینه شدنی خواهد بود. لطفا دستور فرمایید از هرگونه تعجیل خودداری و به تجارب گذشته توجه جدی به عمل آید.»

یادداشتی که با واکنش هایی از سوی کاربران خبرگزاری خبرآنلاین روبرو شد.

اول حقوق مردم را درست کنید بعد تصمیم بگیرید

نگاهی به نظرات کاربران نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای به احتمال افزایش قیمت بنزین و سوخت واکنش داشته و در همین راستا کاربری نوشته است؛ «کسری بودجه و درماندگی دولت تو دخل وخرج همیشه باید از جیب مردم بیچاره خصوصا قشر ضعیف جبران بشه آخر مردم چه گناهی مرتکب شدن که همیشه یه مشت مدیر بی سواد دزد و نالایق سرکار بودن و مملکت رو به فنا دادن وتاوانشو مردم همیشه دادن» و یا کاربر دیگری نوشته است: «خواهشاً بدنبال هرج و مرج در مملکت نباشد اگر بنزین را میخواهید گران کنید اول حقوق و درآمد مردم را درست کنید.»

همچنین کاربر دیگری تاکید کرده است: «افزایش قیمت بنزین به تنهایی بر مشکلات فعلی خواهد افزود، دو تا کار باید انجام بشه: الف. آزادسازی واردات ب. کنترل شدید قاچاق و فساد»

کاربر دیگری با طرح پیشنهادی نوشت: «یه پیشنهاد دارم، اول اینکه به خودروهای صفر کیلومتری که از این به بعد تولید میشه بنزین یارانه ای تعلق نگیره ، دوم اینکه ، تمام خودروهای خارجی با هر مارکی چه مدل بالا چه مدل پایین کارت سوخت هاشون ابطال بشود.» 

یا کاربر دیگری مطرح کرده است: «جناب رویانیان ,شما دو پیشنهاد دادید,{اول رفع ناترازی بنزین و دوم کاهش مصرف بدون تغییر قیمت بنزین محقق می شود} بفرمایید معنی این پیشنهاد چیست یعنی ناترازی چگونه انجام بشود ؟!!یا کاهش مصرف چگونه انجام شود؟!! شاید منظور شما اینه که مثلا مردم را وادار کنید ماشینها را خاموش کنند, اینه پیشنهاد شما بعد ازسالها مدیر بودن؟؟!! یا میخواستی پیام بدی که من اصولگرا هستم؟»

کاربر دیگری به نام مرتضی می‌گوید: «آدمهایی که با کار کردن باماشین امرا معاش میکنند بسیار زیاده اینها همه از ناکارامدی دولت ومسئولین هستش شما به تمام اینها کاربدید دیگه با ماشین شخصی کار نمیکنند که اکثرا هم سن کار رو رد کردن مدام به کارهای کاذب تو چند دهه مشغول بودند بدون داشتن بیمه. خودبنده یکی از انها هستم.»

قیمت را بالا ببرید تا سوخت قاچاق نشود!

اما طیف دیگری از کاربران با افزایش قیمت بنزین موافق بود اما این موافقت را مشروط به یکسری اقدامات می‌دانند. به عنوان مثال کاربری به نام تارا مطرح کرده است: «به نظر من اگه میخوان گرون کنن وبه قیمت منطقه برسونن ایرادی نداره ولی ابتدا عدالت در پرداخت اجرا بشه وبعد حقوقها به قیمت منطقه پرداخت بشه»

و یا کاربر دیگری نوشته است: «مثل همه دنیا، رانت را بردارید و خودتان و ملت را خلاص کنید . شفاف ، واضح ، بدون پرده و روپوش اقدام کنید . ماشین (با کیفیت خارجی ) و بنزین و دستمزد و خدمات را به قیمت جهانی به مردم عرضه کنید ، دست از سهمیه بندی که عامل اصلی فساد است بردارید.»

همچنین کاربر دیگر نوشته است: «واقعا سوخت در ایران خیلی خیلی ارزان هست باید قیمتی باشد که برای قاچاق سوخت صرف نکند که قاچاق کند. باورکنید یک سوم سوختهای ماقاچاق میشود.»

در همین راستا، کاربری به نام طهماسبی نیز مطرح کرده است: «کیفیت بنزین باید بالا رود، استاندارد های جهانی در مورد سوخت، خودرو ، جاده و حقوق و دستمزد اجرا شود بعد به دنبال ایجاد تغییرات در قیمت سوخت کنید.» و یا کاربر دیگری به نام علیرضا با مطرح کردن پیشنهادی نوشته است: «مرزها ببندید که پاکستان ۸۰ درصد بنزینش از قاچاق ایرانه و صادرات بنزین به افغانستان را ببندید. خود مرزداران عامل بی ثباتی و ناترازی بنزین و گاز و گازوییل هستند.

اگر بنزین را گران کنید همه چیز گران می‌شود!

طیف دیگری از کاربران نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند که افزایش قیمت بنزین موجب گران شدن اقلام دیگر خواهد شد. به عنوان مثال کاربری نوشته است: «بنزین همین الان هم گرانه . اقتصاد کشور ما زنجیره ای هست با گران شدن بنزین بقیه کالاها و خدمات هم گران میشه و پول ملی بی ارزش تر . بحاش کیفیت خودروها رو بهتر کنن . جلوی قاچاق سوخت رو هم بگیرین و از همه مهمتر جلو اختلاس ها رو بگیرن.» و یا کاربر دیگری نوشته است: «بدبختی ما مردم این هست که با گران شدن بنزین همه اجناس گران میشود»

همچنین کاربر دیگری به نام ایرج مطرح کرده است: «وقتی صحبت از قیمت بنزین میشه .مردم باید این را بدانند که قراراست تغییر بزرگی روی دهد و اجناس هم کالاهای ضروری وهم غیر ضروری گران وگرانتر شوند و قیمت بنزین در کشور ما یعنی قیمت واحد پول کشور .گران شدن یعنی بی ارزش شدن واحد پولی .وبعداز گران شدن همه کالاها با تغییر قیمت به دست ما مردم می‌رسد .ودراخر همه بدبختیها گریبانگیر قشر مستضعف واسیب پذیر جامعه را دربر خواهد گرفت.باکمال تشکر از ریس منتخب جمهور که با تدبیری که اندیشیده کم کم ودر اینده ای نه چندان دور قشر مستضعف را هلاک کرده ودیگرهیچ مستضعفی وجود نخواهد داشت بدون کوچکترین هزینه وجنگی.»

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1403/06/24 - 16:24
0
0
حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و ناترازی سوخت و انرژی و پایین بودن حقوقها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
همچنین بازه تغییر قیمت ها روزانه یا هفتگی درصد مشخصی میباشد و می‌تواند به آرامی به تعادل برسند، بنابراین جهش قیمتی نخواهیم داشت و حساسیت چندانی ایجاد نمی کند.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
کیفیت خودروها چقدر تاثیر دارد
کیفیت خودروهای داخلی در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد آنرا علت اصلی مصرف بالای بنزین میدانند.
- اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟
- آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین حدود 10 لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیزحدود 10 میباشد، و با افزایش ترافیک (کاهش سرعت خودرو) مصرف افزایش میابد اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالا و ناترازی انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد.
قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم است، بهترین جایگزین برای آن، آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و پرداخت یارانه یا سهمیه مستقیم به مردم است.
اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی (در گام اول بدلیل حساسیت بالا روی بنزین، میتوان دیگر حاملهای انرژی را واقعی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده بنزین توسط افراد، هزینه ها و قبوض مربوطه را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی بنزین نیز به همراه دارد)، بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • صدای عطش مردم برازجان را بشنوید/ پاسخ مدیر آبفا به اتحاد خبر
  • در نکوهش جنگ
  • «مصطفی سالاری» سرپرست سازمان تأمین اجتماعی شد
  • هشت میلیارد متر مکعب گاز در پالایشگاه دهم پارس جنوبی تولید شد
  • رئیس راه و شهرسازی دشتی معارفه شد
  • ارتش اسرائیل: فرمانده نیروی قدس سپاه را هدف قرار نداده ایم؛ معتقدیم که او زنده است
  • کارگاه‌های آموزشی و رزمایش‌های پدافند غیرعامل در بوشهر برگزار شود
  • ثبت نام مقطع افسری و درجه داری فرماندهی انتظامی استان بوشهر ویژه آقایان به مناسبت هفته فراجا آغاز شد
  • لزوم پرداخت مطالبات پرستاران
  • ۲ استاد دانشگاه خلیج فارس بوشهر در فهرست برترین‌های دنیا قرار گرفتند
  • ۲۲ هزار بیمار از خدمات تصویربرداری بیمارستان شهید گنجی بهره‌مند شده‌اند
  • لغو مصوبه سقف حقوق انگیزه کارکنان عملیاتی نفت را افزایش می‌دهد
  • هشدار به بایدن و نتانیاهو؛ «پاسخ ایران بسیار کوبنده خواهد بود»
  • راه‌آهن بوشهر - شیراز پیشرفت قابل قبولی دارد
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
  • رئیس دانشگاه آزاد دشتستان تغییر کرد/ تصویر
  • دیدار وزیر خارجه عربستان با رئیس جمهور
  • وحشتناک ترین و قوی ترین سلاح بشر
  • صدای عطش مردم برازجان را بشنوید/ پاسخ مدیر آبفا به اتحاد خبر
  • دیدار سردار بارگاهی فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه با وزیر نفت
  • درخشش فرزندان کارکنان پتروشیمی زاگرس در مسابقات کشوری پینگ پنگ
  • دومین همایش ایمنی فرایند به میزبانی آریاساسول آغاز به‌کار کرد
  • تقدیر مدیرکل انتقال خون استان بوشهر، از دکتر محمد هاشم نجفی اردکانی مدیر عامل پتروشیمی جم
  • دیکتاتورهای کوچک ، نویسنده گانِ مظنون
  • جوابیه آموزش و پرورش دشتستان به نقد یک همکار فرهنگی
  • بودن با ابراز وجود معنا می یابد
  • نخستین پرواز شرکت جدید هواپیمایی در فرودگاه بوشهر به زمین نشست
  • مرگ تلخ دختر جوان زیر تیغ جراحی لاغری/ جزئیات
  • خاورمیانه در حال تبدیل به جهنم؛ اعضای شورای امنیت درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل چه گفتند؟
  • بین ایران و اسرائیل جنگ می‌شود یا نه؟
  • .: جواد 1 روز قبل گفت: با تبریک به دکتر ...
  • .: اسماعیل صمیمی حدود 2 روز قبل گفت: روحش شاد ...
  • .: نوشادی حدود 2 روز قبل گفت: افتخاری برای وحدتیه استاد ...
  • .: مازیار کرمی حدود 3 روز قبل گفت: استاد عزیز سلام. نوشته ...
  • .: دیکتاتور کوچک حدود 3 روز قبل گفت: درود بر استاد خواجه‌حسنی ...
  • .: مظاهری حدود 4 روز قبل گفت: درود و عرض ادب ...
  • .: حسین روئین تن ـ حر حدود 5 روز قبل گفت: قامت وتراکنش اندیشه ات ...
  • .: مینا حدود 5 روز قبل گفت: همزمان نمیشه تجربی و ...
  • .: مرتضی از آبپخش حدود 7 روز قبل گفت: وقتی متخصص و کادر ...
  • .: حمیدرضا حدود 8 روز قبل گفت: بدترین شرکت به لحاظ ...