امروز: شنبه 02 تير 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1403 - 11:30
اختصاصی/ مدیر روابط عمومی شهرداری برازجان در گفتگو با اتحادخبر:

اتحاد خبر-زینب رنج کش: ۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی هاست. به همین مناسبت "اتحادخبر" با ناهید اخلاقی بهرام آبادی مدیر روابط عمومی شهرداری برازجان به گفتگو نشسته است، با ما همراه باشید.. روابط عمومی یک فن و تخصص است که ارتباط بین سازمان و مردم را در بر میگیرد..  هفته نامه اتحاد جنوب را از سن ۱۰ سالگی با آن آشنایی دارم....

اتحاد خبر-زینب رنج کش: ۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی هاست.  به همین مناسبت "اتحادخبر" با ناهید اخلاقی بهرام آبادی مدیر روابط عمومی شهرداری شهر برازجان به گفتگو نشسته است، با ما همراه باشید.

لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید.
- ضمن عرض سلام و ادب، بسیار خوشحال هستم که با هفته نامه وزین اتحاد جنوب و پایگاه خبری تحلیلی اتحادخبر گفتگو می کنم، هفته نامه ای که حدودا از سنین ۱۰ سالگی با آن آشنایی داشتم.
- من ناهید اخلاقی بهرام آبادی متولد یک تیرماه ۱۳۶۸، دانشجوی دکترای تخصصی شهرسازی از دانشگاه نجف آباد اصفهان، (البته درسم تمام شده و درحال آماده سازی رساله ی خود هستم) و از مرداد ماه ۱۴۰۰ به عنوان مدیر امور ارتباطات شهرداری برازجان در حال فعالیت هستم.
-قبل از آن نیز در دیگر حوزه های شهرداری از جمله در حوزه تحصیلی و تخصصی خودم یعنی همان شهرسازی مشغول به فعالیت بودم.


اگر بخواهید روابط عمومی را برای عموم مردم تعریف و تشریح کنید چه می گویید.
-به نظر من روابط عمومی را می شود در دو حوزه ی تخصصی و عامیانه تعریف کرد؛ از نظر تخصصی روابط عمومی یک فن، تخصص و علم است که ارتباط بین سازمان و مخاطب یا همان اداره و مردم را در بر میگیرد، در واقع روابط عمومی ها اتاق فکر و تحلیلگر سازمان خود هستند و از نظر عامیانه تر اگر بخواهم تعریف کنم، روابط عمومی را باید چشم و گوش و زبان یک مجموعه دانست.
-فن و هنری که قدمت آن در ایران تقریبا به حدود ۷۰ سال می رسد و نتوانسته به آن اهمیت و جایگاه واقعی خودش برسد و دلیل آن هم شاید به سازمان ها برمی‌گردد که به درک جایگاه واقعی روابط عمومی در سازمان خود نرسیده اند و این خودش یکی از بزرگترین چالش ها برای روابط عمومی ها است که نقش و جایگاهشان برای سازمان ها به خوبی تعریف نشده و قابل رؤیت نیست.
-متاسفانه گاهی روابط عمومی ها در سازمان ها تا حد تدارکاتچی دیده شده و جایگاهشان تنزل پیدا می کند که خوشبختانه در اداره ی ما، به ویژه طی این سال هایی که خودم در بخش روابط عمومی فعالیت می کنم شاهد این مسئله نبودم، زیرا که همکاران و مدیر ارشد اداره به درک واقعی از جایگاه روابط عمومی ها رسیده اند تا برای مخاطبین خود در بیرون از اداره نیز ارزش و احترام قائل باشند. و چرا و از چه نظر باید برای مخاطبین خود ارزش قائل شویم؟ از آن جهت که حق شهروندی مردم و مخاطب ما این است که از عملکرد ما در مسیر توسعه ی شهر خود با خبر باشند.
اگر ما به عنوان روابط عمومی سکوت اختیار کنیم یا یک هفته انگیزه کاری نداشته باشیم یا حتی اگر یک هفته در بیماری به سر ببریم، عملا اداره ما از دید مخاطب خود، یک هفته را در سکوت مطلق به سر برده، اما اگر ما نقش پررنگی داشته باشیم یا اگر انگیزه ی کاری داشته باشیم یا خلاقیت و تنوع در کار خود داشته باشیم تا بتوانیم عملکرد واحد به واحد سازمان و یا اداره ی خود را بهتر به اطلاع مخاطبین برسانیم، آن وقت این کار ارزشمند خواهد بود و سطح واقعی روابط عمومی را نشان داده ایم و البته این حق مخاطب ما است که اخبار به بهترین نحو و شکیل ترین در نوع خود به اطلاعشان برسد.
من نباید به این فکر کنم که چون کار من است باید خوب و به بهترین شکل انجام شود، بلکه باید به شایستگی و قابل احترام بودن مردم شهرم که با آن ها در ارتباط هستم فکر کنم، زیرا لایق بهترین ها هستند و اخبار و عملکرد ها باید به بهترین شکل ممکن در اختیارشان قرار بگیرد.


چالش هایی که روابط عمومی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، چیست؟
-برمی گردد به همان چالش اصلی که در کل کشور وجود دارد، جایگاه و مفهوم اصلی روابط عمومی و درک و شناخت وظایفشان توسط خود سازمان می تواند چالش جدی روابط عمومی ها باشد.
- من کار خودم را میگویم، همانطورکه در چارت سازمانی ما مشخص است، روابط عمومی زیر نظر مستقیم حوزه ی شهردار قرار دارد و همینجا میتوانیم به نقش، جایگاه و اهمیت روابط عمومی پی ببریم، روابط عمومی در اداره ی ما از جایگاه مناسبی برخوردار است اما و از نظر شخصی من در شهرستان آنطور که شایسته است جایگاه روابط عمومی ها مشخص نشده. هر چند که جلسات بسیار خوب و کارهای بسیار خوبی در جهت بهتر شدن جایگاه روابط عمومی ها برگزار شده و نوید بخش آینده ی بهتری برای این حوزه است و تاکیداتی که در خصوص جایگاه روابط عمومی ها شده اما آنطور که باید عمل نشده و جایگاه روابط عمومی ها شناخته شده نیست.

 

- و چالش دیگری که با آن رو به رو هستیم، شاید شیوه ی رقابت بین روابط عمومی ادارات است، ما روابط عمومی ها باید با هم تعامل کامل داشته باشیم تا نام و عملکرد شهرستان خود را به بهترین شکل ممکن به استان و حتی بالاتر اطلاع رسانی کرده باشیم، اگر روابط عمومی های شهرستان دشتستان با هم تعامل داشته باشند و عامل موفقیت یکدیگر در سازمان یا اداره ی خود شوند، باعث می شود که شهرستان ما در استان ما و یا حتی گاها در کشور ما نمود بسیار خوبی پیدا کند.


چه پیشنهادی برای پیشرفت روابط عمومی ها در سازمان های مختلف دارید؟
-مدیران روابط عمومی ها باید به نقش و اهمیت جایگاه کاری خود آگاه باشند و آن طور که باید عمل کنیم و جایگاه و اهمیت حوزه ی خود را به اثبات برسانیم، باعث میشود دیگر روابط عمومی ها نیز به جایگاه واقعی خود پی ببرند و در اول ورای از پیشرفت خود، باعث پیشرفت سازمان یا اداره خود می شویم و زمانی که این پیشرفت رخ داد، دیگر سازمان ها نیز ما را الگوی خود قرار می دهند و این خود به نوعی عامل پیشرفت و ارتقا است.
-مرحله بعد دست مدیران ارشد یک اداره یا سازمان است که اگر به مجموعه ی روابط عمومی اش از نظر کاری توجه کرد و به جایگاهش ارزش گذاشت، می توان به پیشرفت روابط عمومی آن نیز امیدوار بود.

با توجه به رشته تحصیلی تان، همچنان دوست دارید در جایگاه مدیر روابط عمومی فعالیتتان را ادامه دهید یا خیر؟
-از نظر شخصی خودم در خصوص آینده ی کاری ام و با توجه به تخصص تحصیلی که دارم، خیر، ادامه ی کار در روابط عمومی نیست، اما ورای از این دو سال و نیمی که به عنوان روابط عمومی مشغول فعالیت هستم باید گفت که، تا هر زمان که مدیر ارشد اداره ام تشخیص دهند که من در این جایگاه در خدمت مردم و اداره ام باشم، قطعا ادامه خواهم داد.
شخصا هر کجا که مشغول به کار باشم چه حوزه تخصصی من باشد و چه غیر تخصصی، صد و تمام توان خودم را برای انجام هر چه بهتر آن کار می گذارم و در مورد آن حوزه بسیار مطالعه می کنم تا قدمی در راه موفقیت چه برای خودم و چه برای اداره ام برداشته باشم.
اکنون که در روابط عمومی هستم سعی کرده ام تمام توانم را به کار گیرم، زیرا که اول برای مخاطبم بسیار احترام قائلم و در بعد خواستار توسعه و پیشرفت شهر عزیزم هستم و در آخر خواستار به موفقیت رسیدن اداره ام چه در شهر و شهرستان و چه در استان و حتی کشور.
همانطور که مستحضرید شهرداری برازجان در نمایشگاه بین المللی "شهرایران" در تهران به عنوان یکی از شهرداری های برتر شناخته شد من و همکارانم در مجموعه ی روابط عمومی نیز در کسب این عنوان نقش ویژه ای داشتیم.
-با این وجود من دوست دارم در حوزه تخصصی خودم فعالیت کنم تا تاثیر بهتر و مؤثرتری روی شهرم داشته باشم.
همین الان هم موضوعی را برای رساله ی دکتری خودم انتخاب کرده ام که در صورت نیاز بتوانند از آن در مسیر پیشرفت شهر و شهرستانم استفاده کنند.

 

مدیران سازمان ها متوجه جایگاه روابط عمومی ها درون سازمانشان هستند؟

- در سال های اخیر به گمانم خیلی بهتر شده است، البته من در مورد سال های گذشته اطلاع چندانی ندارم.
اما فاصله ی بسیار داریم برای رسیدن به درک واقعی آن جایگاه، برای آنکه اگر به آن درک و جایگاه واقعی رسیده بودیم که دیگر چالشی وجود نداشت، هر چند که مجدد میگویم، جلسات متوالی که در خصوص جایگاه روابط عمومی ها گرفته می شود نشان از دغدغه مندی مدیران است و این نشانه ی بسیار خوبی ست.


از سختی های کار خود در این حوزه بگویید.
-همیشه وقتی با همکارانم صحبت می کنم و یا عضو جدیدی به مجموعه ی ما ملحق می شود به آن ها می گویم شما ۲۴ ساعت آنلاین هستید یعنی باید همیشه هم خودمان و هم تلفنمان و هم اینترنتمان در دسترس کامل باشد و همیشه باید پاسخگوی مجموعه ی خود و مردم عزیز باشیم، بوده که ساعت یک یا دو شب نیز در فضای مجازی و یا به صورت تلفنی پاسخگوی شهروند عزیزی بوده ایم، زیرا که باید احترام مردم را به صورت ویژه نگه داریم.
-سختی این شغل از نظر من ۲۴ ساعت کار کردن است البته برای من با اینکه تخصص روابط عمومی نداشتم بسیار شیرین بوده است و سختی این کار برایم مهم نیست و همیشه آماده خدمت به مردم و اداره ام هستم و تنها دغدغه ی شخصی و فعلی ام این است که از رساله ی دکترای خود عقب مانده ام (که انشاالله با برنامه ریزی بتوانم هر چه زودتر این کار را نیز به پایان برسانم) یا کارهای شخصی و یا تفریحاتی که دیر به دیر انجام می شود، البته ممکن است که اذیت کننده باشد اما غیر قابل تحمل نیست چون به کارمان علاقه مندیم.

نظرتان را در خصوص همکاری روابط عمومی ها با رسانه ها بگویید.

-همیشه می گویم رسانه و روابط عمومی خوب همدیگر را درک می کنند و به قول فوتبالی ها رسانه ها را عضو ۱۲ یک سازمان و یک مجموعه و آنها را همکاران خود میدانم و اگر تعامل خوب باشد، می شود گفت جزئی از سازمان یا اداره ی ما هستند و چیزی که اولین بار و زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم از من راجع به رسانه ها پرسیدند این بود که برنامه و هدفت جهت همکاری با رسانه ها در چیست؟ و من گفتم برقرار کردن عدالت بین تمام افرادی که با مجموعه ی من کار می کنند، من تعامل و همکاری با همه ی رسانه ها را در جهت پیشرفت موضوعات کاری ام می پسندم.


سخن پایانی:

-برای مجموعه وزین اتحاد جنوب و اتحادخبر احترام بسیار زیادی قائلم و از شما بابت انتخاب من به عنوان مهمان گفتگو سپاسگزارم و آرزومندم، روابط عمومی های شهرستان دشتستان دست به دست هم دهند و کمک کننده به همدیگر باشند تا شهرستانمان را در استان به صورت بسیار زیبا و موفقی معرفی کنیم و امیدوارم روز به روز شاهد این باشیم تا جایگاه واقعی و نقش روابط عمومی ها پررنگ تر شود و به آن جایگاه واقعیشان برسند چرا که با این اتفاق آن سازمان نیز در بین عموم، نمود بهتر و موفق تری پیدا خواهد کرد.











کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • پزشکیان امید آخر مردم است/ اصلاح طلب‌ها اصولگراتر هستند/ حکمرانی خردمندانه با پزشکیان محقق می‌شود
  • اکنون وقت تحول به نفع مردم است/پزشکیان صادق و مدیر است/ رای ندادن یعنی انتخاب افرادی که نمی خواهیم
  • مردم برای ایران پای صندوق رای بیایند/ پزشکیان کارآمد و صادق است/ کسب و کار ساحلی نشینان خوابیده است
  • کارنامه (امتحانات، انتخابات)
  • مسئولین ستاد انتخاباتی نامزدها در بوشهر معرفی شدند
  • مذاکره پتروشیمی جم با تریدرهای بزرگ و مشتریان کشورهای مختلف
  • ۳۵ هزار پرونده از دادگستری دشتستان خارج شد
  • فال روزانه ۱۴۰۳.۰۴.۰۲
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/04/02
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/04/02
  • واژگونی پراید در محور دشت ارژن یک کشته برجای گذاشت
  • ۱۶ مزرعه پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر فعال است
  • برگزاری اولین مرحله رکورد گیری مسابقات استعدادیابی تیراندازی استان بوشهر در سال ۱۴۰۳
  • زلزله ۳.۴ ریشتری داراب را لرزاند
  • حمام خون اشغالگران در غزه/۶۷ نفر به خاک و خون کشیده شدند
  • معاونین ستاد مردمی انتخابات دکتر پزشکیان در استان بوشهر معرفی شدند
  • پزشکیان امید آخر مردم است/ اصلاح طلب‌ها اصولگراتر هستند/ حکمرانی خردمندانه با پزشکیان محقق می‌شود
  • رئیس ستاد مردمی دکتر مسعود پزشکیان در استان بوشهر منصوب شد
  • پزشکیان آمده است تا امید را به مردم برگرداند/ سخنرانی انصاری لاری در بوشهر
  • روسای شهرستانی ستادهای مردمی دکتر پزشکیان در استان بوشهر منصوب شدند
  • برای انتخاب دکتر پزشکیان، هر شهروند یک ستاد
  • ،،سکو،،
  • اعضا ستادهای جلیلی در استان بوشهر مشخص شدند
  • ستاد مردمی قالیباف در بوشهر آغاز بکار کرد
  • آمده‌ام کشورم را از صدر اخبار در آورم
  • اکنون وقت تحول به نفع مردم است/پزشکیان صادق و مدیر است/ رای ندادن یعنی انتخاب افرادی که نمی خواهیم
  • ،،بیگ بنگ،،
  • مردم برای ایران پای صندوق رای بیایند/ پزشکیان کارآمد و صادق است/ کسب و کار ساحلی نشینان خوابیده است
  • درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر
  • نیروهای جدید در دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر استخدام می‌شوند
  • .: استان بوشهر حدود 24 ساعت قبل گفت: پس مشکل مردم حل ...
  • .: ناظم محمدی حدود 4 روز قبل گفت: سلام خدمت دکتر چرومی،بزرگوارمن ...
  • .: تهران حدود 7 روز قبل گفت: خخخ چقد شما جالبین. ...
  • .: وحید حدود 9 روز قبل گفت: زهی خیال باطل ...
  • .: سیده فاطمه هدایت حدود 9 روز قبل گفت: چه دلسوزانه و زبان ...
  • .: ساسان جهــــانبانی حدود 10 روز قبل گفت: لازم نیست حتماً عالی ...
  • .: جواد حدود 10 روز قبل گفت: پارس شمالی باید مستقل ...
  • .: احسان حدود 10 روز قبل گفت: اگه به موسوی دسترسی ...
  • .: حسین داو طلب پور حدود 11 روز قبل گفت: واژه ی "معلم" یک ...
  • .: علی حدود 12 روز قبل گفت: عکس مدارکاشم میزاشتید دیگه ...