امروز: يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 01 اسفند 1402 - 08:09
امیر قلعه نویی:

اتحادخبر: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: من تنها نفری بودم که بعد از جام ملت ها پاسخگوی سوالات بودم و حالا هم بابت نتایج بار دیگر عذرخواهی می کنم.

 

اتحادخبر: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: من تنها نفری بودم که بعد از جام ملت ها پاسخگوی سوالات بودم و حالا هم بابت نتایج بار دیگر عذرخواهی می کنم.

سرمربی تیم ملی فوتبال نفر سوم کشور است/لیاقت قهرمانی داشتیم

به گزارش مهر، رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در حالی با قهرمانی تیم ملی قطر میزبان این رقابت‌ها به پایان رسید که آنها توانستند با برد سه بر دو مقابل تیم ملی ایران به فینال رسیدند و اردن را شکست دادند

امیر قلعه نویی پس از حذف تیم‌ملی ایران در نیمه نهایی ضمن عذرخواهی بابت این حذف تلخ، نوید جوان‌گرایی را داد که موافقان و مخالفانی را برای ادامه همکاری او با فدراسیون فوتبال به همراه داشت.

او پس از پایان جام ملت‌های آسیا تصمیم گرفت چند روزی را در خارج از کشور به استراحت بپردازد که بامداد امروز دوشنبه به پایان رسید و به کشور بازگشت.

سرمربی تیم ملی ایران امشب در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد تا پاسخ سوالات را بدهد.

فقط من و قطبی عذرخواهی کردیم

قلعه نویی صحبت‌هایش را با تسلیت به جواد خیابانی مجری صدا و سیما و سپس تبریک بابت موفقیت تیم فوتبال ساحلی ایران در جام جهانی آغاز کرد و گفت: دو بار بابت حذف تیم ملی ایران معذرت خواهی کردیم. خیلی از بازیکنانم هم عذرخواهی کردند ما در این چند دوره گذشته چهار بار به نیمه نهایی رفتیم. در طول این مدت که قطعاً رفتن به نیمه نهایی هم سخت است تنها یک بار آقای قطبی و سپس امیر قلعه نویی فقط معذرت خواسته است.

سرمربی تیم‌ملی ایران افزود: بعد از بازی با ژاپن یکسری فیلم‌ها از خوشحالی مردم دیدیم و سپس بعد از بازی با قطر هم ناراحت شدیم که چرا مردم را نتوانستیم باز هم خوشحال کنیم.

مقصر حذف و شکست‌ها من هستم

قلعه نویی بار دیگر به جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا اشاره کرد و گفت: وقتی می‌بازیم مسؤولیت اول دوم و سوم بر عهده سرمربی است. در ۲۰۰۷ هم همین را گفتم. حتماً یکسری مشکلات و البته نقاط قوت هم داشتیم. ما وظیفه داریم جوابگوی مردم باشیم و بتوانیم آنها را هم خوشحال کنیم.

اهل مشاوره هستم نه جمع کردن تأیید کننده!

او در پاسخ به اینکه شما کسانی را که فقط تاییدتان می‌کند دور خودتان جمع می‌کنید تصریح کرد: من مشاوره می‌گیرم. برای یک ارنج حداقل دو سه بار با دستیارانم صحبت می‌کنم. با خیلی از افراد مثل مرتضی محصص، حسین عبدی، جلال چراغپور و بهتاش فریبا و… مشورت می‌کنم. حسین عبدی را مأموریت دادم که بازی‌ها را ببیند و من را در جریان قرار دهد. در آخرین تمرین تیم ملی قبل از بازی با قطر مجید جلالی و بهتاش فریبا را خواستم. نظراتم را به آنها گفتم و مشورت گرفتم. البته آنها هیچ چیز نگفتند و گوش دادند. نقد باید کمک کند نه اینکه حب و بغض داشته باشد.

او از برخی نظرات مخرب نیز پرده برداشت و با ذکر مثالی گفت: یک نفر گفته بود چرا مغانلو بدون اینکه قبلاً بازی کند چرا مقابل قطر بازی کرد. این در حالی است که همین آقای منتقد به خودش زحمت نداد ببیند او را در بازی با هنگ کنگ هفتاد دقیقه بازی دادم.

قلعه نویی سپس به انتقادات سالم اشاره کرد و گفت: در همین بازی‌ها کلی جلال چراغپور انتقاد کرد ولی باز هم تلفنی کمک می‌کردیم نه اینکه مغرضانه باشد.

نفر سوم کشور سرمربی تیم ملی فوتبال است

او ادامه داد: جایگاه سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نفر سوم کشور از لحاظ توجه است.

قلعه نویی پاسخ درباره جمع کردن تأیید کننده ها را هم داد و عنوان کرد: خدا را گواه می‌گیرم اینگونه نیستم. بارها در جلسات فنی نظرم با بقیه فرق داشته است. نشستیم و صحبت کردیم و نظر آنها را پذیرفتم. آیا آدمی که مشورت می‌پذیرد می‌رود دنبال کسانی که تاییدش کنند؟ آنها مثل مطالبی دیگر که می‌خواهند تخریب کنند این حرف‌ها را می‌زنند.

دکترها در جلسات فنی

او به جزئیات جلسات فنی تیمش پرداخت و اظهار داشت: من در جلسات فنی، پزشکان تیم را می بردم. کدام مربی اینها را به جلسه فنی تیم می‌برد تا از نظرات آنها استفاده کند. اول از همه هم اجازه می‌دهم همان‌ها صحبت کنند چون نکاتی هستند که آنها درباره میزان دوندگی یا شرایط فیزیکی می‌توانند راحت تر بیان کنند.

مصدومان لیست را تغییر دادند

قلعه نویی در خصوص نحوه انتخاب لیست ۲۶ نفره تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا تصریح کرد: آنها بهترین بودند اما کسانی بودند که می‌توانستند جزو بهترین‌ها باشند. ما می‌توانستیم چند نفر دیگر مثل نورافکن و یاسین سلمانی را ببریم اما مصدوم بودند.

او درباره ایده فنی خود برای هافبک‌های میانه میدان تصریح کرد: من هر جا بودم دو هافبک بازی‌ساز را بازی دادم و می‌خواستم از آنها استفاده کنم. در استقلال جانواریو و جباری را بازی دادم. در سپاهان محرم نویدکیا و جانواریو و در تراکتور هم سروش رفیعی و جاسم کرار بازی کردند.

او ادامه داد: بازی سامان قدوس را در لیگ برتر انگلیس مقابل منچسترسیتی دیدم و گفتم او می‌تواند بازی‌سازی کند. خواستم نورافکن و سلمانی را بیاورم اما مصدوم شدند.

نورالهی نظم را رعایت نکرد

قلعه نویی درباره کنار گذاشتن انضباطی احمد نورالهی گفت: او توانایی زیادی دارد و از لحاظ فنی خیلی خوب است. در بازی آسان با هنگ کنگ تصمیم گرفتیم حسین نژاد را با امید ابراهیمی میدان دهیم. به حمید مطهری گفتم به نورالهی بگوید که این بازی نیست اما در دیدار بعدی حضور دارد.

قلعه نویی یادآور شد: مطهری هم موضوع را منتقل کرد اما احمد نورالهی ساکش را جمع کرد؛ قهر کرد و رفت. او شاگرد خودم بود. خیلی اخلاق مدار و فنی است. هر کاری یک اصول و چارچوبی دارد. اگر از اصول بیرون بیایید نظم و انضباط از بین می‌رود. ما حتی اگر توضیح هم به او نمی‌دادیم نباید چنین کاری می‌کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال نفر سوم کشور است/لیاقت قهرمانی داشتیم

سن بازیکنان؟ مشکلی نبود!

او در پاسخ به این سوال که آیا سن بالای تیم ملی ایران تأثیری روی عملکرد آنها نمی‌گذارد گفت: بر اساس آمار می گویم کمبودی را احساس نمی‌کردیم.

قلعه نویی تصریح کرد: اگر سلمانی و نورافکن مصدوم نبودند تغییراتی در لیست تیم می‌دادیم. پورعلی گنجی و صادق محرمی خیلی می‌توانست به ما کمک کند اما اتفاقاتی است که در فوتبال رخ می‌دهد.

آمار بالای مصدومیت‌ها در تیم ملی

سرمربی تیم ملی ایران راجع به آمار بازیکنان مصدوم تیم ملی ایران گفت: دو مصدوم در تیم ملی دادیم که پورعلی گنجی و محرمی بودند که با خطای مستقیم روبرو شدند.

قلعه نویی درباره مصدومیت شجاع خلیل زاده و مجید حسینی تصریح کرد: پنج مدافع وسط به قطر بردیم. روزبه چشمی در خط دفاعی سه نفره استقلال دفاع مرکزی بود که او را هم بازی دادیم.

جوان‌گرایی

قلعه نویی خودش را سردمدار جوان‌گرایی در امر جوان‌گرایی فوتبال کشور دانست و گفت: آغازگر این موضوع من بودم. در استقلال بازیکنانی نظیر پیروز قربانی، طالب لو، صادقی، انصافی و… را معرفی کردیم. در ۲۰۰۷ هم جوان‌گرایی کردیم. در همین جام ملت‌ها هم گفتیم می‌خواهیم جوان‌گرایی کنیم اما با شیب ملایم!

او ادامه داد: حالا از دوم فروردین رفته رفته باید شیب جوان‌گرایی را بیشتر کنیم. تجربه چهل ساله ام می‌گوید وقتی در باشگاه هستید ۱۵۰ جلسه در یک سال تمرین دارید اما در تیم ملی فقط ۷۲ ساعت قبل از هر بازی می‌توانید بازیکن داشته باشید. تغییرات نیاز به زمان دارد.

سرمربی تیم ملی فوتبال نفر سوم کشور است/لیاقت قهرمانی داشتیم

قبل و بعد پیش بینی‌ها در جام ملت‌ها

قلعه نویی در خصوص برخی تخریب‌ها علیه تیم ملی ایران گفت: قبل از جام ملت‌ها بعضی‌ها می‌گفتند این تیم از گروه بالا نمی‌رود. از لحاظ آماری جزو تیم‌های خوبی هستیم. در تمام بازی‌هایی که انجام دادیم از لحاظ آماری بهتر از حریف بودیم.

فوتبال چرا ندارد

او در پاسخ به مخالفت مجری برنامه که آمار چندان قابل قبول نیست گفت: مگر می‌توان در فوتبال دنبال 《چرا》بود. جذابیت فوتبال در همین امر است.

قلعه نویی درباره اینکه چرا تیمی که قبلاً چهار بر صفر قطر را برده است حالا باید مقابل این تیم ببازد پاسخ داد: به مردم آدرس غلط ندهید. ما را متهم می‌کردند چرا به اردن رفتید یا کافا بازی کردید. همان تیم‌ها بالا آمدند و فینال جام ملت‌ها را برگزار کردند.

سرمربی تیم ملی ایران بار دیگر مثال از تیم‌های بزرگ دنیا زد و گفت: الان چرا آلمان به این روز در این دو سال افتاده است. فوتبال که اینگونه نیست همیشه تداوم وجود داشته باشد.

بلای اکرم عفیف!

سرمربی تیم ملی ایران بار دیگر در پاسخ به اینکه چرا استراتژی مناسب برای مهار اکرم عفیف ستاره تیم ملی قطر وجود نداشت اعتقاداتش را بیان کرد و گفت: فوتبال همین است. اتفاقات در آن دخیل است. یک روز برای بازیکن نیست. یک روز برای یک تیم نیست. پلی استیشن نیست که بخواهیم نتیجه بگیریم.

او در کنش و واکنش با مجری برنامه درباره اینکه پس موفقیت‌ها هم شانسی بوده است گفت: ما استراتژی را تعیین کردیم و توانستیم توپ هم بازی کنیم اما به موفقیت نرسیم و باختیم. من هم که معذرت خواهی کردم.

بدنسازی با بورکینافاسو

سرمربی تیم ملی ایران در خصوص نحوه استفاده از بازیکنان گفت: در بدنسازی که از بازی با بورکینافاسو شروع کردیم کار را پیش بردیم اما خب مشکلاتی مثل مصدومیت صادق محرمی پیش آمد.

نوسان؟ نه نداشتیم!

قلعه نویی درباره انتقاد از نوسان نتیجه گیری تصریح کرد: بر چه اساسی صحبت می‌کنید. آمار سایت AFC را می گویم. ما در حد و اندازه‌های خودمان در بازی‌هایی مثل هنگ کنگ و سوریه نبودیم. اگر گل می‌زدیم نمی‌گفتند نوسان داشت.

او افزود: اگر بخواهید یک مربی را ارزیابی کنید با دو معیار آمار دفاعی و میزان موقعیت در حمله باید ببینید. دستاورد هم جزئی از آن است.

سرمربی تیم ملی فوتبال نفر سوم کشور است/لیاقت قهرمانی داشتیم

هیچ شرطی در قراردادم نیست

او به شفاف سازی در خصوص قراردادش با فدراسیون فوتبال پرداخت و یادآور شد: در قرارداد من هیچ شرطی نبوده است که اگر جزو چهار تیم باشد تمدید می‌شود. اگر نتیجه نمی‌گرفتیم خودم نمی‌ایستادم. فوتبال با تمام اینها نتیجه است.

قلعه نویی تصریح کرد: نتیجه گرفتیم؟! من چرا معذرت خواهی کردم چون نتوانستم مردم را خوشحال کنم چون مزد زحمات را نگرفتیم. به هر حال فوتبال است. شما به گل اولی که از قطر خوردیم نگاه کنید. اگر توپ به پاشنه پای عزت الهی نمی‌خورد به خط دروازه هم نمی‌رسید.

قلعه نویی به دفاع از تاکتیک و ساختار تیم پرداخت و گفت: فاصله بین دفاع و دروازه هم درست بود. در گل‌های دوم و سوم هم فاصله‌ای بین خطوط نبود. از مسی بالاتر در فوتبال نیست. او در فینال دو موقعیت را از دست داد.

شانس خیلی مهم است

او باز دیگر به دفاع از سیستم‌های تاکتیکی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا پرداخت و گفت: شما یک استراتژی دارید و سپس اتفاقات و بدشانسی‌های فوتبالی دارید بدشانسی را هم فرگوسن گفته است که نمی دانم قبول دارید یا خیر. در اجلاس سرمربیان تیم ملی در هلسینکی هم با رنگ قرمز نوشته اند بخشی از این موضوع هم شانس است.

قلعه نویی بار دیگر از دیدارش با کریستوف دام زمان حضور در بایرلورکوزن وام گرفت و گفت: یک روز با کریستوف دام جلسه‌ای داشتیم. از او پرسیدیم چرا باختید گفت من خواسته‌هایم را گفتم و بازیکن‌ها باید اجرا می‌کردند.

از قطر بهتر بودیم اگر...

سرمربی تیم ملی ایران در بخش قابل توجهی از توضیحات آماری‌اش به تأثیر اتفاقات فوتبالی در باخت سه بر دو مقابل قطر پرداخت و گفت: در بازی با قطر ما هر پنج دقیقه در نیمه دوم، یک کرنر زدیم. برنامه داشتیم که این اتفاق افتاد. در این بازی تنها پس از اخراج شجاع خلیل زاده به توپ‌های بلند روی آوردیم. اتفاقاً قطری‌ها با بازی مستقیم به ما فشار آوردند. در این دیدار از بخش‌هایی که خواستیم توانستیم ایجاد موقعیت کنیم. اگر ما ایراد داشتیم چرا ۱۲ کرنر زدیم.

اصلاً پیش بینی بردن قطر را قبول ندارم

او در واکنش به این جمله که 《ما در روز بد هم باید قطر را ببریم》به تندی پاسخ داد و گفت: نه! هر بازی فرق دارد و مربوط به دوره قبل بوده است. فوتبال همین است. کیفیت تیمی ما در باخت سه بر دو مقابل قطر بهتر از برد چهار بر صفر بودیم. شما دارید اطلاعات اشتباه به مردم می‌دهید.

او باز هم روی جمله اگر و امای خود تاکید کرد و گفت: اگر توپ‌های ما تبدیل به گل می‌شد واقعاً مشکلی نداشتیم. کیفیت تیمی ما بهتر بود من می‌گویم صد درصد باید قطر را می‌بردیم اما نمی‌توان گفت وقتی آنها را چهار بر صفر بردیم باید الان هم می‌بردیم. قطر تیم چند ملیتی است که خیلی خوب بازی می‌کند.

هزار اگر قایدی

او بار دیگر به حرکت قابل تحسین خود مبنی بر عذرخواهی بابت نتیجه‌گیری اشاره کرد و گفت: بعد از جام ملت‌ها کدام مربی آماده پاسخگو باشد. فقط من بودم و من عذرخواهی کردم چون وظیفه‌ام است.

قلعه نویی درباره جمله عبدالکریم حسن مدافع تازه وارد پرسپولیس و نقد او از بازی مستقیم تیم ملی ایران در ۲۰ دقیقه پایانی بازی با قطر تصریح کرد: نگاه کنید قایدی تا کنون چند سال دارد و چند بازی ملی دارد؟! چرا وقتی در استقلال خوب بازی می‌کرد نمی‌گفتند چرا او را دعوت نکردید.

او درباره عدم استفاده از قایدی واکنش نشان داد و گفت: مهدی قایدی در بازی با سوریه کیفیت لازم که می‌خواستیم را نداشت. بدن او تخلیه شده بود. در دیدار با ژاپن هم نمی‌توانست کمک فنی کند در دیدار با قطر دو تغییر نسبت به دیدار با ژاپن داشتیم.

سرمربی تیم ملی ایران گفت: اگر ترکیب برنده را دست می‌زدم می‌گفتند چرا آنها را خارج کردید. ما دو تغییر داشتیم چون محمد محبی و حاج صفی از لحاظ بدنی کم آوردند.

از طارمی خیلی ممنونم

قلعه نویی درباره انتقاد از برگشت‌های رو به عقب مهدی طارمی گفت: از مهدی طارمی خیلی ممنونم. بازیکنان بزرگ تیم ملی خیلی کمک کردند. کوچک‌ترین تنشی در این اردو نداشتیم. مثل یک خانواده کنار هم بودیم.

سرمربی تیم ملی ایران گفت: ما قلی زاده و قایدی را برای دو وقت اضافی آماده کرده بودیم.

وی در خصوص استفاده از مهدی ترابی در دقیقه‌های پایانی بازی با سوریه گفت: اگر مهدی ترابی پنالتی زیبایش را به سوریه گل زد اما تصور کنیم نمی‌زد با من چه می‌کردند؟!

او به عملکرد مهاجم تیم ملی ایران بار دیگر برگشت زد و گفت: قبول دارم مهدی طارمی در حد و اندازه‌های خودش مقابل قطر بازی نکرد اما فوتبال همین است.

بازگشت به اکرم عفیف!

قلعه نویی ادامه داد: یکسری گل بر اساس تاکتیک و گاهی تکنیک فردی و بعضی اوقات هم روی اشتباهات فردی است. ما روی اکرم عفیف کار کردیم اما او روی تکنیک فردی توانست گل بزند.

سرمربی تیم ملی ایران درباره قدرت اکرم عفیف بار دیگر اشاره کرد و گفت: مگر اردنی‌ها روی او کار نکردند که در فینال توانست دو پنالتی بگیرد. اگر بازی با قطر به وقت اضافی کشیده می‌شد دو وینگر را تعویض می‌کردیم.

قلعه نویی درباره نحوه استفاده از بازیکنان و تعویض‌هایش گفت: در طول بازی از سردار آزمون پرسیدیم می‌تواند بازی کند یا نه. او یکی از بهترین دوره‌هایش را پشت سر گذاشت. چون از مربی اش صداقت دید.

قلعه نویی در خصوص دغدغه مردم در اردوی تیم ملی ایران یادآور شد: بعد از بازی با ژاپن آقایان رئیسی و قالیباف زنگ زدند. تمام بازیکنان دغدغه خود را مردم اعلام کردند. طارمی از طرف بازیکنان صحبت کرد که فکر معیشت مردم باشند. آقای تاج و هیأت رئیسه هم خیلی در این مدت تلاش کردند با تمام کمبودها و تحریم‌ها کمک کنند.

دعوت از افشین قطبی

او در ادامه راجع به ترمیم کادر فنی تیم ملی ایران گفت: قطعاً تقویت می‌کنیم اما ادبیات درباره آنها درست باشد. خدا را شاهد می‌گیرم بارها آنها به من کمک کردند.

قلعه نویی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کارشناسی افشین قطبی سرمربی پیشین تیم ملی اشاره کرد و گفت: از افشین قطبی دعوت می‌کنیم و اگر شرایط باشد می‌خواهیم در خدمت او باشیم. از او دعوت می‌کنم بیاید تا کنار مجموعه ما باشد.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...