امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 06 خرداد 1396 - 09:50
مطبوعات محلی و انتخابات ریاست جمهوری

اتحادخبر- وحید عبد علی پور: مطبوعات محلی با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی همچون آشنایی با فرهنگ، رسوم، خلقیات و افکار عمومی جوامع محلی و واقف بودن به مسائل، مشکلات و چالش های آنها، می توانند نقش اساسی در شفاف سازی، هوشیارسازی، بسیج گری و ترغیب شهروندان محلی داشته باشند. این نشریات با توجه به گستره پوشش محلی خود...

بازخوانی نگاه اتحاد جنوب به انتخابات ریاست جمهوری 96

وحید عبدعلی پور:

مطبوعات محلی با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی همچون آشنایی با فرهنگ، رسوم، خلقیات و افکار عمومی جوامع محلی و واقف بودن به مسائل، مشکلات و چالش های آنها، می توانند نقش اساسی در شفاف سازی، هوشیارسازی، بسیج گری و ترغیب شهروندان محلی داشته باشند. این نشریات با توجه به گستره پوشش محلی خود و با شناخت فرهنگ سیاسی شهروندان محلی در زمان انتخابات می توانند ابزار مناسبی برای انتخاب اصلح و آگاهانه از یک سو و ایجاد فضای مشارکت عمومی از سوی دیگر باشند.


نشریات محلی در بحبوحه انتخابات با گزینش بعضی رویدادها و بزرگ نمایی آنها در قالب عناوین و تیتر های اصلی در صفحه اول خود می کوشند تا با تعیین اولویت ذهنی برای مخاطبان، آنان را تشویق به انتخاب کرده و مواضع و دیدگاه های خود را بر آنها اعمال نمایند. این رویه را در اصطلاح «برجسته سازی» می گویند. برجسته سازی از آنجا حائز اهمیت است که مخاطب احساس می کند، همان مطلبی که برجسته شده واقعأ مهمترین است. در این راستا در بین تیتر های صفحه اول نقش تیتر اول بسیار ممتاز است. تیتر اول که با حروف درشت چاپ می شود و نمونه ایی از برجسته سازی در حرفه روزنامه نگاری به حساب می آید، حاوی اهداف، گرایش ها، ایدئولوژی و منش گردانندگان نشریه است.


از این منظر در صدد هستیم با بهره گیری از نظریه برجسته سازی به بررسی رویکرد و نگاه هفته نامه اتحاد جنوب به وقایع انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بپردازیم. هفته نامه اتحاد جنوب با گرایش سیاسی چپ، دیرپا ترین نشریه و یکی از پرمخاطب ترین و بانفوذ ترین نشریات در استان بوشهر است که از اواخر دهه 70 شمسی تا به امروز بدون وقفه منتشر شده است. دفتر نشریه در شهر برازجان واقع گردیده و اکبر صابری به عنوان یک فعال سیاسی خوشنام و روزنامه نگاری با سابقه سردبیری آن را بر عهده دارد.


در این میان برای بازخوانی نگاه هفته نامه اتحاد جنوب سئوالاتی که به ذهن متبادر می گردد، از این قرار است: نوع نگاه اتحاد جنوب به انتخابات ریاست جمهوری چگونه بوده است؟ این نوع نگاه چه تأثیری در تهییج شهروندان برازجانی و بوشهری در جهت یک انتخاب اصلح داشته است؟ آیا نشریه توانسته است در معرفی و طرفداری از کاندیدای مورد علاقه خود موفق باشد؟ توزیع فراوانی تیتر های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری چگونه است؟
برای یافتن پاسخ، تیترها و عکس های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری چاپ شده در صفحه اول نشریه اتحاد جنوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شماره های مورد بررسی نسخ منتشر شده از تاریخ 10 اردیبهشت 96 تا 24 اردیبهشت 96 شامل 3 شماره این نشریه خواهد بود.

شماره 936 به تاریخ 10 اردیبهشت 1396



در شماره 936 هفته نامه اتحاد جنوب 25% از تیتر ها (2 از 8) مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و 75% از تیتر ها (6 از 8) مربوط به موضوعات محلی و غیر انتخاباتی هستند. در این شماره تیتر اول با موضوع «گل های طلایی جهانگیری به نفع روحانی» به طور مستقیم مسئله انتخابات ریاست جمهوری را نشانه رفته است. این تیتر نشانگر این است که نوع نگاه هفته نامه انتخاباتی بوده و مسئله انتخابات در درجه اول اهمیت قرار دارد. این تیتر همچنین نشانگر سوگیری نشریه و اعلام حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی و دفاع از مواضع وی و جهانگیری در انتخابات است، تا به نوعی با برجسته سازی آن علاوه بر ایجاد فضای مشارکت عمومی در میان شهروندان محلی، مخاطب را نیز ترغیب به حمایت از کاندیدای مورد نظر خود نماید.
تیتر دوم نیز با عنوان «جهانگیری پدیده اولین مناظره» که بر اساس یک سنت معمول از سوی مدیر مسئول نشریه به رشته تحریر در آمده است، به بررسی و تجزیه و تحلیل مناظره اول نامزد های ریاست جمهوری پرداخته است. این دو تیتر به لحاظ فراوانی با وجود آنکه فقط 25% از حجم تیتر ها را شامل می شوند. اما در مجموع نیمی از فضایصفحه نخست را به خود اختصاص داده اند. این امر نشانگر اهمیت موضوع انتخابات و ضرورت آگاه سازی جامعه و شهروندان در جهت شناخت کاندیدای اصلح و یک انتخاب آگاهانه است. لیکن نکته منفی که به چشم می آید این است که در استفاده از عکس به عنوان تکنیک برجسته سازی مطلب ضعیف عمل شده است. عکس ها کوچک و فاقد اثر گذاری بصری روی مخاطب هستند.


شماره 937 به تاریخ 17 اردیبهشت 1396



با گرم شدن تنور انتخابات، در شماره 937 هفته نامه اتحاد  جنوب شاهد افزایش تیتر های انتخابات ریاست جمهوری هستیم. در این شماره 36% از تیتر ها (4 از 11) به انتخابات ریاست جمهوری و 64% از تیتر ها (7 از 11) به موضوعات دیگر اختصاص یافته است. تیتر اصلی و برجسته سازی شده این نسخه با عنوان «سانسور گازانبری» به بررسی سانسور 6 دقیقه ای از مستند انتخاباتی دکتر روحانی توسط صداو سیما می پردازد. این تیتر با رویکرد آگاه سازی و هوشیار سازی شهروندان محلی در ارتباط با تحولات فضای انتخابات آورده شده است. با نگاهی به عکس حسن روحانی در این تیتر می توان گفت: در این نسخه در برجسته سازی تیتر اصلی با استفاده از عکس قوی تر از نسخه قبل عمل شده است، چرا که در نگاه اول توجه بصری مخاطب را به خود جلب و مخاطب را جذب تیتر می سازد.
دو تیتر دیگر با عنوان «خاتمی: اصلاحات زنده است» و «انتقاد شدید ناطق نوری از قالیباف: عوام فریبی نکنید» در راستای سیاست عمومی نشریه در حمایت از کاندیدای متبوع خود و رویکرد شفاف سازی و آگاه سازی افکار عمومی جامعه آمده است. اما یکی از مهمترین تیتر های فرعی انتخاباتی  به سفر مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهر برازجان و سخنرانی ایشان در ستاد دکتر روحانی اختصاص یافته است. این سخنرانی و انعکاس آن در صفحه اول نشانگر اهمیتی است که نشریه در راستای انجام رسالت خود یعنی اطلاع رسانی درباره منش سیاسی نامزد ها، جریانات سیاسی و تشریح اوضاع و احوال سیاسی کشور برای شهروندان محلی به انجام رسانده است.


شماره 938 به تاریخ 24 اردیبهشت 96


در نسخه شماره 938 که آخرین شماره قبل از انتخابات 96 محصوب می شود، ما شاهد رنگ آمیزی یک پارچه پس زمینه هفته نامه به رنگ بنفش و درج تصویری بزرگ از حسن روحانی هستیم. در این نسخه خبری از تیتر های محلی، منطقه ای و غیر انتخاباتی نیست و 100% تیتر ها (4 از 4) انتخاباتی هستند. این رویکرد ذهن مخاطب را به این سو هدایت می کند، که انگار با یک ویژه نامه انتخاباتی سروکار دارد. پس زمینه بنفش با بهره گیری از تصویر بزرگ دکتر روحانی در برجسته سازی تیتر اصلی نقشی بی بدیل ایفاء نموده است.
تیتر اصلی با عنوان «غوغای روحانی در آخرین مناظره» به بررسی و تحلیل سومین مناظره نامرد های انتخاباتی پرداخته است. شیوه گزینشگری تیتر اصلی حاکی از اهمیت موضوع از نگاه نشریه و لزوم تهییج شهروندان برازجانی و بوشهری در حمایت از دکتر روحانی در جهت انتخاب یک کاندیدای اصلح است. سایر تیتر ها نیز علاوه بر آگاه سازی و شفاف سازی فضای عمومی جامعه و بیان دیدگاه ها و مواضع کاندیداهای طیف چپ، با هدف بسیج گری و ترغیب شهروندان محلی برای مشارکت در انتخابات صورت پذیرفته است.
جمع بندی:
با مقایسه ای میان فرآوانی تیترهای انتخاباتی می توان دریافت هرچه به زمان انتخابات نزدیک تر می شویم، درصد بیشتری از تیتر ها به انتخابات اختصاص می یابد. این آمار از 25% در شماره 936 به 100% در شماره 938 افزایش یافته است. این رویه نشانگر شیفتگی زیاد نشریه به مسائل ملی است، که تا حدودی آن را نسبت به مسائل محلی و منطقه ای بی تفاوت می کند. علاوه بر این هر چه به جلو می رویم، عکس ها نیز در تیتر اصلی برجسته تر می شوند. در هر سه شماره برجسته سازی در ارتباط با مسائل و موضوعات انتخاباتی به کار رفته است. نشریه توانسته با برجسته سازی عناوین انتخاباتی در بسیج گری و تهییج شهروندان برازجانی برای مشارکت در انتخابات و حمایت از دکتر روحانی نقشی پررنگ ایفاء نماید. تا در این باب به جد بتوان گفت: نشریه در معرفی و حمایت از کاندیداتوری دکتر روحانی در برازجان و دشتستان موفق بوده و سهمی  بی بدیل از این پیروزی بزرگ را به خود اختصاص داده است./ص



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/03/13 - 09:59
0
0
با سلام و وقت به خیر!
به ویژه نویسنده جوان، آقای عبدعلی پور عزیز!
مطلب علمی خوبی را مطرح کرده اید، اما به مانند نوشته های پیشین تان، چالشی نبود. گو اینکه پیش از رسیدن به پایان مقاله، نتیجه آن مشخص بود. من از این مقاله - با توجه به اینکه از نظریه ای علمی نیز بهره گرفتید - انتظار بیشتری داشتم و هر چه به پایان آن نزدیک تر می شدم، انتظار من بیش از پیش، رنگ می باخت.
پیشنهاد من به شما اینه که - با توجه به تسلطی که بر مباحث علوم سیاسی از شما سراغ دارم - اگر فرصت داشته باشید، روی همه رسانه های نوشتاری و دیداری استان، در مورد انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، بر پایه نظریه گفتمان و با روش تحلیل محتوا کار کنید. به نظرم کار خوب و ارزشمندی خواهد شد و یک رزومه قوی برای شما!
(البته پاز تأکید می کنم، این یک پیشنهاد است و نه بیشتر ...)
با آرزوی موفقیت و پیروزی!
1396/03/06 - 15:25
0
0
خب حالا ای که گفتی یععععععععنی چه ؟(فرهاد خان از برره )/ص
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • استارت فوتسال محلات شهر برازجان جام ۱۵ با قدرت نمایی مدعیان / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 روز قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 6 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 8 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 8 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 8 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 11 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 12 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...